[FOTO] Schoolopdracht Mensenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

[FOTO] Schoolopdracht Mensenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 13:50

Hallo,

Ik volg een studie aan het Grafisch Lyceum Utrecht.
Hier volg ik ook het vak Fotografie. IK ben nog niet heel lang bezig met dit vak, maar ik doe mijn best.

Deze week was de opdracht om eens een mens te fotograferen met een duidelijke gezichtsuitdrukking en emotie.
Ik heb als model mijn vriend gekozen.

Dit is de eerste keer dat ik een persoon heb gefotografeerd meestal oefenen we op fruit of attributen.

Tips zijn zeer welkom.

Afbeelding

De foto is in een studio gemaakt met lampen en een wit doek.

_Marinke_

Re: [FOTO] Schoolopdracht Mensenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:15

Fototechnisch kan ik je niet heel veel commentaar geven..

Maar ik vraag me wel af waarom je gekozen hebt voor deze belichting? Vooral in het gezicht, ene kant is heel goed belicht en andere kant valt echt weg in het donker.. Is dat een specifieke keuze geweest?

Je zegt dat de opdracht was om een mens te fotograferen met een duidelijk gezichtsuitdrukking en emotie, maar die mis ik juist totaal in deze foto. Ik kan er geen duidelijke emotie of iets uithalen?

Marit

Re: [FOTO] Schoolopdracht Mensenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:51

Je belichting is inderdaad niet heel gunstig gekozen. Ik neem aan je niet in het bezit bent van flitsers. Schaduwen in het gezicht kúnnen mooi zijn, mits ze bij het verhaal passen. Dat is voor mij hier niet het geval. Je had je model het beste dichtbij een natuurlijke lichtbron kunnen zetten (raam oid) en met zijn gezicht er recht naar toe. Zo voorkom je harde schaduwen. Ik vind het wel een mooi effect dat het licht van de achterkant komt, heb je daar bewust een lichtbron geplaatst? :)

De uitdrukking van het model snap ik ook niet goed. Zijn handen vind ik mooi, maar ik weet niet wat je daarmee wilt uitdrukken. Zijn gezicht staat vrij neutraal, en in die combinatie snap ik zijn gespannen handen dan weer niet. Het vest dat hij half om zich heen heeft zou ik af doen of netjes recht hangen, nu is het een storend element.

Daarbij kan je compositie nog wat sterker! Je hebt nu vrij veel ruimte aan de bovenkant, maar aan de onderkant zit je wat krap. Ook lijkt het alsof je hem in het midden heb willen plaatsen maar hij staat nu nog íetjes naar links. Hij hoeft niet in het midden, maar zet hem dan ook duidelijk niet in het midden zodat het geen twijfelgeval is :D

Dan nog je bewerking, ik ben er niet weg van maar das smaak :) Ik zou hem wat sterker bewerkt hebben, en hem echt zwart-wit hebben gemaakt. Maar das gewoon omdat ik een hekel aan sephia heb :+