Welke fotoprinter Of waar foto's laten afdrukken voor cursus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

Welke fotoprinter Of waar foto's laten afdrukken voor cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:49

Hoi!

Ik heb 2 jaar geleden een Canon EOS 1100D gekregen voor mijn verjaardag van mijn familie.

Omdat het een beetje zonde is om zo'n camera alleen maar op de automatische stand te zetten en te klikken (want dan had ik net zo goed een compactcamera kunnen hebben) zit ik sinds kort op een basiscursus fotografie. Om de 3 weken is er een les waarbij een onderwerp van de camera aan de orde komt. Aan het einde van de les krijgen we een opdracht mee en de volgende les moeten we onze foto's afgedrukt meenemen en presenteren.

Wat betreft het afdrukken: Ik zat er aan te denken om misschien een fotoprinter aan te schaffen zodat ik makkelijk zelf de foto's kan afdrukken. Maar ik wil wel zelf kunnen bepalen hoe de foto's eruit komen. (op internet kwam ik printers tegen met "intelligence" functie die je foto's beter van kleur maken etc. maar ik heb die aanpassingen liever zelf in de hand dmv een bewerkingsprogramma)

Hebben jullie tips voor een betaalbare printer met degelijke kwaliteit?

Of kan ik beter met mijn foto's naar een copyshop oid gaan?

De eisen voor afdrukken zijn: foto's moeten op A4 afgedrukt worden, max. 2 foto's per A4 verhoudingen van de foto's voor de rest zelf te bepalen.

Ik hoor graag van jullie!

(ps ik ben een echte beginner, wel een hele enthousiaste, maar ik ben dus niet heel erg bekend verder met fototermen etc. dus als ik "domme" fouten maak/ "domme" dingen zeg: sorry :+ )

Yvettee

Re: Welke fotoprinter Of waar foto's laten afdrukken voor cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:23

"Goede" fotoprinters zijn in verhouding erg duur (denk ook maar eens aan de inkt, fotopapier etc) Plus de kwaliteit zal nooit echt mooi worden.
Ik zou zeggen voor echte fotografie afdrukken profotonet! Dat is echt topkwaliteit! Plus je hebt het normaal gesproken de dag nadat je het bestelt hebt in huis.
Mocht je dit te duur vinden, omdat je je foto's misschien alleen maar bij die les moet laten zien zou ik zeggen, laat ze dan bij kruidvat hema etc afdrukken. Mindere kwaliteit dan profotonet, maar wel beter/goedkoper dan ze zelf afdrukken

Waarom moeten jullie de foto's trouwens laten afdrukken? Oke afdrukken zijn inderdaad mooier dan een foto op een scherm. Maar op een groot scherm kun je ook nog inzoomen etc en sneller fouten zien. (bv onscherpte/scherpte op de verkeerde plek, bewegingsonscherpte) dat lijkt mij eigenlijk toch wel belangrijk bij een fotografie cursus. Maar correct me if I'm wrong, want ik heb zelf nog nooit een fotografiecursus gevolgd en vraag dit dus uit interesse.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:54

Dank je wel voor je antwoord en voor je tips!
Gooien ze er bij de Hema en Kruidvat enz. ook nog filters over je foto's of krijg je ze echt zoals je ze aanlevert?
En profotonet ga ik ook even naar kijken. Op zich ook wel leuk om goede afdrukken te hebben van je beginnersfoto's om later nog eens terug te zien haha :)

Er is op de locatie geen mogelijkheid tot digitaal foto's laten zien. (alhoewel als de docent een beamer zelf heeft zou hij het natuurlijk zelf kunnen meenemen, maar misschien heeft hij dat niet) Dus eigenlijk geen idee.. Hij wil dat we een portfolio opbouwen, maar dat zou ook digitaal kunnen natuurlijk.. En jouw punten met de voordelen van digitaal laten zien vind ik wel wat inzitten! Ik zal het de volgende les eens vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:02

Dat de kwaliteit nooit echt mooi zal worden, is niet waar hoor :) Alleen dan heb je het wel over een fotoprinter iets buiten de 'hobby'klasse, meer voor als je vaak gaat afdrukken en bijv. ook voor je klanten. Anders is de investering wel erg groot denk ik ;)

Profotonet is zoals genoemd een goede afdrukservice met mooie afdrukken. De Hema, Kruidvat etc maken de prints allemaal anders dan een gekalibreerd scherm ze weergeeft. Donkerder, meer contrast, soms hele felle kleuren bijvoorbeeld. Dat zou ik voor geen enkel doeleinde je foto's aandoen :n Gewoon zonde. Ik vind zelf dat een geprint portfolio ook zeker wel een bijdrage heeft. Op een beamer kan je foto's ook niet mooi bekijken vaak (helderheid/contrast/kleur zijn dan toch anders). Printwerk vind ik wel iets 'chiquer' dan op scherm :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 22:26

bedankt voor je antwoord :)

ik had het nog gevraagd aan de docent en hij zei dat het zeker met beamer zou kunnen, maar afdrukken is ook een onderdeel van fotograferen en leren waarom iets wel of geen goede afdruk is en hoe dat eventueel aan te passen, is een goede vaardigheid om te verkrijgen. (het is een basiscursus waarbij we de functies op de camera en de basisprincipes van de fotografie behandelen aan de hand van een les 1 x in de 3 weken en een opdracht behorende bij het onderwerp van die les, waarbij het doel is een begin te maken met foto's maken zoals jij het wilt en niet zoals je camera het wilt. onderwerp van afgelopen les was diafragma en sluitertijd erg basis dus maar voor een complete beginner zoals ik erg goed :) )