Bruidsfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Bruidsfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:40

Mijn vriend (eigenlijk verloofde natuurlijk :P) en ik zijn bezig met het plannen van onze bruiloft. Zoals het er nu naar uitziet, willen we ergens in augustus 2014 trouwen. Nu ben ik al een aantal foto's van fotograven tegengekomen, die me erg aanspreken, maar de prijs voor deze mooie foto's ligt toch wat boven ons budget (meeste komt neer op een bedrag van minimaal €800,-).
We proberen de kosten van onze bruiloft zo laag mogelijk te houden, omdat we volgend jaar ook een grote (wereld)reis willen maken. Nu weet ik dat je voor goede foto's natuurlijk ook wel wat over moet hebben. Maar ik ben toch benieuwd of het wellicht goedkoper kan. We willen graag spontane foto's, niet al te geposeerd.

Weten jullie misschien een goede fotograaf (wellicht een bokker?), in verband met de kosten wellicht in de buurt van Groningen, die mooie foto's maakt en hier niet al te veel voor vraagt?

love_wiepke

Re: Bruidsfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:26

Tja.. even een vraag wat altijd in mij opkomt bij dit soort vragen..bespaar je ook op je droomjurk?

En 800 is vrij goedkoop voor een reportage trouwens..
Maar ik denk wel dat je een leuk album wilt hebben? Dit kost ook tijd en geld.. mooie albums inclusief werkuren liggen ook al rond de 800 €.

Het lege album kost tussen de 50 en 300 €..
Afdrukken van de fotos rond de 150-200€
Materialen die worden gebruikt ronde de 50€
En natuurlijk het nabewerken en misschien nog inplakken rond de 250€

Helemaal zelf weten war je op bezuinigd.. Maar je trouwt (als je het goed doet) maar 1 keer.. dus weet waar je op bezuinigt..

Misschien de reis even uitstellen of wat minder zien.. en dan een mooie dag die vlekkenloos verloopt omdat de fotograaf ervaring heeft en weet wat hij/zij doet met na afloop een mooi album als aandenken..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:32

Tja, ik ben het eens met bovenstaande. Weet waar je op bezuinigd. Een fotograaf is sowieso duur, wij betalen €1500. Bedenk goed dat je niet alleen voor de foto's betaald. De fotograaf is de hele dag aanwezig, en daarna lang bezig met nabewerken en een fotoalbum maken, de fotograaf heeft gesprekken van te voren met jullie en de fotograaf heeft materiaal wat ook niet gratis is.
Bovendien is ervaring met zo'n dag ook erg belangrijk. Mensen kunnen misschien hele mooie foto's maken, maar kunnen ze ook díe momenten vastleggen die zo belangrijk zijn op die dag? Je kan het niet over doen... Het zou zonde zijn als je een mooie dag hebt gehad en de foto's vallen tegen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:35

Ik zou persoonlijk echt in geen 1500 jaar 1500 euro voor een paar foto's uitgeven, maar dat ben ik. Tuurlijk is het iets eenmaligs en wil je dat het mooi wordt, maar voor mij is het dat geld echt absoluut niet waard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:36

Nou ben ik geen fotograaf, maar ik zou het persoonlijk voor minder ook niet doen :n enig idee hoeveel uur je ermee bezig bent? Ik zou ook een fatsoenlijk uurloon vragen :j

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:37

Er zit natuurlijk ook een groot gat tussen 1500€ en de 800€ die TS eigenlijk al te duur vind ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:11

Kan best minder hoor.
Heb ook een tijdje bruidsfotografie gedaan voor de mensen met een lager budget. Uitgebreide fotoshoot op locatie incl. foto's had je bij dan al voor zo'n 300 euro. Op het feest kan je bv ook familie en vrienden vragen voor foto's. Dat scheelt al enorm.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:19

love_wiepke schreef:
Tja.. even een vraag wat altijd in mij opkomt bij dit soort vragen..bespaar je ook op je droomjurk?

Maar ik denk wel dat je een leuk album wilt hebben? Dit kost ook tijd en geld.. mooie albums inclusief werkuren liggen ook al rond de 800 €.

Helemaal zelf weten war je op bezuinigd.. Maar je trouwt (als je het goed doet) maar 1 keer.. dus weet waar je op bezuinigt..

Misschien de reis even uitstellen of wat minder zien.. en dan een mooie dag die vlekkenloos verloopt omdat de fotograaf ervaring heeft en weet wat hij/zij doet met na afloop een mooi album als aandenken..

Uiteraard ben ik mij ervan bewust waar ik op wil bezuinigen. Ik weet dat juist de foto's heel belangrijk zijn en dat goede foto's heel wat waard zijn. Daarom ben ik nu ook juist op zoek naar goedkopere alternatieven, om vervolgens te vergelijken of het kwaliteitsverschil de kostenbesparing waard is. Een album hoef ik niet, dat maak ik zelf wel. En of ik ook ga bezuinigen op mijn droomjurk? Ja. Ik ben niet van plan veel geld uit te geven aan een jurk die ik maar 1 keer aan heb.

We hebben op dit moment niet heel veel te besteden aan de bruiloft (denk aan een max van ongeveer €4.000). Maar ook wanneer ik op dit moment wel meer geld te besteden had, zou ik niet een veel duurdere bruiloft willen. Omdat ik zulke hoge bedragen liever aan iets anders (zoals een reis) wil uitgeven. Ook wanneer je niet veel geld uitgeeft, kun je nog steeds je droombruiloft hebben.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:25

Noppes schreef:
love_wiepke schreef:

Uiteraard ben ik mij ervan bewust waar ik op wil bezuinigen. Ik weet dat juist de foto's heel belangrijk zijn en dat goede foto's heel wat waard zijn. Daarom ben ik nu ook juist op zoek naar goedkopere alternatieven, om vervolgens te vergelijken of het kwaliteitsverschil de kostenbesparing waard is. Een album hoef ik niet, dat maak ik zelf wel. En of ik ook ga bezuinigen op mijn droomjurk? Ja. Ik ben niet van plan veel geld uit te geven aan een jurk die ik maar 1 keer aan heb.

We hebben op dit moment niet heel veel te besteden aan de bruiloft (denk aan een max van ongeveer €4.000). Maar ook wanneer ik op dit moment wel meer geld te besteden had, zou ik niet een veel duurdere bruiloft willen. Omdat ik zulke hoge bedragen liever aan iets anders (zoals een reis) wil uitgeven. Ook wanneer je niet veel geld uitgeeft, kun je nog steeds je droombruiloft hebben.

En hoe ga je dit album maken dan? Met foto's die de gasten maken?
Vraag eens een gesprek aan met een fotograaf.. of zoek op internet een eens werkwijze..
Ik geef mijn foto's bijvoorbeeld niet zomaar weg, nabestellen kan.. krijg je ze mooi uitgeprint.
Een hele cd vol zodat je bij de Hema kan gaan bestellen en ik mijn inkomsten misloop? Dat is jezelf in de vingers snijden :j

En natuurlijk hoef je niet veel geld uit te geven aan 'je dag'.. maar wat ik probeer aan te geven is dat 800 echt niet veel is..

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 13:11

Het album ga ik maken met de foto's die ik van de fotograaf krijg. Ik begrijp dat dit niet jou werkwijze is (en waarschijnlijk ook niet van veel andere fotograven). Maar ik weet dat er mogelijkheden zijn om een (beginnend) fotograaf in te huren voor een bedrag van ongeveer €350,-. Van wie je de foto's digitaal krijgt toegestuurd. Zo heeft een kennis van mij een beginnend fotograve gevonden, die prachtige foto's maakt, en bereid was om dit voor een bedrag van €200,- te doen. Daar ben ik naar op zoek!

Ik snap ook heel goed wat jou overwegingen zijn. Maar hier ben ik dus niet naar op zoek. Ik zoek iemand die mooie foto's kan maken en die bereid is om dit voor een (voor mij) redelijk bedrag te doen.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:04

Succes met je zoektocht en veel plezier op jullie grote dag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:10

Bij mij komt volgend jaar Neej hier op Bokt de foto's maken. Maakt erg mooie foto's, levert mooi nawerk, en is stiekem ook nog eens mijn beste vriendinnetje :D ze vraagt hele redelijke bedragen :)

Wij houden het ook erg klein, incl de leges hoop ik toch niet meer dan 2000 euro kwijt te zijn. Incl eten. Wij doen ook geen feest :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:21

Omdat dergelijke oproepen beter passen op de Markt, gaat hier een slotje op.
Mocht je de bovenstaande discussie over de prijs willen voortzetten, mag je hiervoor wel een nieuw topic openen.