[DIGI] Boek illustraties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

[DIGI] Boek illustraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 17:03

Hoi!

Afgelopen september ben ik begonnen met de opleiding illustratie op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.
De eerste opdracht was al direct vrij pittig, we moeten een boek maken van 30 pagina's aan de hand van één van de 4 droppings die we gehad hebben. De 5 droppings waren: 1. Noordereiland Rotterdam, 2. Blijdorp, 3. Witte de Withstraat Rotterdam en 4. Venetië.
Ik heb gekozen voor een boekje over Blijdorp. Het wordt een soort informatief boekje voor wat kleinere kinderen.
Verder laat ik nu alleen de illustraties van de dieren nog zien. Het boek ben ik nog hard mee bezig namelijk, wellicht dat ik 'm hier nog laat zien na de uiteindelijke eindbeoordeling (ergens in november dacht ik)

Gister heb ik de tussenbeoordeling gehad en hij is als voldoende bestempeld.
Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor een goed :D

Naast deze 5 illustraties heb ik een uitvouw van 6 pagina's over het Oceanium en begint elk "hoofdstuk" met een werelddeel waarna ik het dier uitlicht. (Afrika - Giraffe, Azië - Olifant, Amazonica - Schildpad, Europa - Flamingo, Noord-Amerika (Arctica) - IJsbeer, Oceanium - uitvouw vissen, haaien en pinguïn)
Ik vond het echt ontzettend leuk om deze illustraties te maken en ben er best tevreden mee!
Ze zijn gemaakt in Adobe Illustrator, en de opmaak van het boek in Adobe InDesign.

Hier zijn ze dan:

Afbeelding
Giraffe

Afbeelding
Olifant

Afbeelding
Flamingo

Afbeelding
IJsbeer

Afbeelding
Schildpad

Ik hoor graag jullie mening en eventueel commentaar :D

:wave: Warboel

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:30

Allereerst, leuke prenten en wat een leuke opdracht!

Hier wat puntjes die ik zie, ze zijn niet bedoelt als kritiek om je werk omlaag te halen, maar het zijn pogingen van mijn kant om je te helpen :D

- De oogjes vind ik leuk, wat mij stoort (storen is een te groot woord, maar je snapt de insteek wel, neem ik aan) is dat de ogen hetzelfde zijn maar verschillen in lijndikte. De lijndikte bij de ijsbeer is heel fijntjes, maar die van de flamingo zijn erg groot (imo te groot, het ziet er voor mij echt uit als zo'n typische point-click vector lijn)
- de golven bij de schildpad vind ik niet netjes, de lijn loopt niet in 1x door.
- Wat mij ook op valt is dat de dieren redelijk realistisch zijn, met uitzondering van de olifant, waardoor de olifant voor mijn idee eigenlijk buiten de serie valt, alsof hij er niet bij hoort.
- Dit laatste puntje kan aan de instellingen van mijn beeldscherm liggen, maar wijkt de kleur van de 2 ogen van de olifant af? het ene oog lijkt blauw, de andere zwart (de wenkbrauwen idem)
- Alles is strak in de kleuren, behalve de ijsschots, die heeft structuur. Heb je hier verder nog plannen mee? als dit de enige is met structuur en het verder niet terug komt, oogt het voor mij een beetje inconsistent.

Dat, en ik vind de olifant echt leuk <3

_Animo

Re: [DIGI] Boek illustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:08

Wat ontzettend leuk! <3

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:03

Wauw! Ik vind het een leuke opdracht en ook een heel leuke uitwerking :D
Nog nooit zoiets gezien zeg.

Wat dingen die mij als leek opvielen:
- Het wolkje met 'Hi' bij de giraffe vind ik wat misplaatst (komt bij je andere illustraties ook niet terug)
- Ik vind de uitwerking van de schildpad wat grof; leg het eens naast de olifant bijvoorbeeld - dat is toch een ander soort afbeelding. Ook is de tekst bij de schildpad nogal groot vergeleken met de andere 4 afbeeldingen.
- Het oog bij de ijsbeer vind ik er nogal uitspringen omdat het wat scherp/donker aftekent. Misschien een iets lichtere tint zwart gebruiken, of een donkere groentint (zodat het matcht met de achtergrond)?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 14:28

Bedankt voor de leuke reacties en alle tips! Ga er zeker wat mee doen :j

Die Hi stond er nog van het oude ontwerp, die was iets anders. Ga het weghalen want je hebt helemaal gelijk!
Die golven van de schildpad ga ik aanpassen, net als de lijntjes van de ogen :j

De olifant hou ik wel even zo, want het boek gaat "de olifant heeft een ballon" heten :D

In ieder geval heel erg bedankt! Het is fijn om er ook eens mensen die er helemaal buiten staan er naar te laten kijken. Ga er maandag weer mee verder, heb mezelf een lekker relaxweekend beloofd na die drukke week!