Snel bond Yessa van den berg een elastiekje in haar goudblonde haren, ze moest opschieten het was namelijk haar beurt om Tess de Jong; haar beste vriendin op te
halen voor de woensdag middag les op de manege, ze rende de trap af. Snel pakte Yessa haar fiets en fietste zo snel ze kon naar Tess' huis.
Toen ze aankwam stond Tess haar al op te wachten 'Hey Yes! Komop we gaan! ' lachte ze. Samen fietsen ze naar de manege, eenmaal aangekomen kijken ze op wie ze moeten 'Leuk! Ik moet op Diddi!' roept Yessa blij, Tess zocht haar naam in de lijst 'oh, nee' kreunde Tess 'ik moet op Banjo! Die is heel irritant, hij probeert de hele tijd de teugels uit je handen te trekken ' Yessa zucht 'maar Tessie, dan vraag je toch of –' verder kwam ze niet omdat hun instructrice zich in het gesprek mengde
'Tess, jij kunt Banjo makkelijk aan, je moet wel streng zijn in het begin maar daarna is 'ie hartstikke braaf' vertelde Barbara . 'Nou, dat is duidelijk. Kom we gaan naar de pony's '. Er waren al een paar meiden bezig met het poetsen van hun pony's toen Yessa en Tess het stalgebouw binnenliepen. Didi hing al met haar hoofd over de boxdeur toen Yessa haar naam riep. Ze bondden de pony's aan de stal en begonnen met poetsen. Tijdens het poetsen stond Banjo een beetje te slapen ' Zeg Yes, ik vind Banjo toch niet zo erg ' zei Tess toen ze klaar waren met poetsen.
Toen ze de spullen gehaald- en omgedaan hadden liepen ze naar de bak.
Tijdens het rijden waren beide pony's heel braaf en liep Banjo aan de teugel. Tijdens het uitstappen zat Tess helemaal te gloeien 'hij is geweldig! Echt een toppony!'
Na de les was is iedereen moe, ze besloten om nog even te blijven en te helpen met de beginnerslessen.
Tijdens het poetsen van Misty en Vlekkie kletsten Yessa en Tess honderduit over de les en de pony's 'Banjo is zo lief! Bij het poetsen stond hij helemaal te slapen! Zo schattig!'
vertelde Tess enthousiast 'En Didi dan! Ze sprong super makkelijk aan in galop en ze zit zo lekker!'
Toen riep de staleigenaresse Marijke 'Tess en Yessa! Komen jullie, we gaan de paarden binnenhalen!'
Snel renden de meiden naar het weiland, Marijke stond al klaar met de halstertouwen.
Yessa mocht Apollo meenemen, dat is een lieve grote ruin. Tess neemt Japala mee ;een oude draversmerrie die zou worden afgemaakt door een beenbreuk maar Marijke had de hoop niet opgegeven
en dat had resultaat gehad: nu is Japala een van de beste lespony's die manege het hof ooit gehad heeft. Marijke vertelde op weg naar de stal dat ze overmorgen naar een pony ging
kijken; een haflingermerrie van 4 en dat zou een leasepony worden voor op de manege. De vriendinnen hoopten heel erg dat Milla van der hens of Senna van delft haar niet ging leasen.
Bovendien hadden zij er meer recht op vonden ze. Toen ze alle paarden op stal gezet hadden, besloten de meiden om naar huis te gaan. Ze zeiden iedereen gedag en stapte op hun fiets, tijdens
het fietsen begon Yessa weer over de springwedstrijd die over 2 weken plaatsvond 'Tess, kom op doe ook mee met de wedstrijd ' zei Yessa
'Nee!Ik doe niet mee!Ik durf echt niet' zei Tess geïriteerd
'Oke, sorry.'zei Yessa schuldbewust
'Geeft niet, ik vind het te echt te eng en op welke pony moet ik dan rijden? ' zei Tess, 'hm, Pandora misschien? ' Zei Yessa
'Nee die is te druk,en bovendien kan zij niet in mijn klasse starten.'
Aangekomen thuis vertelde Tess het hele verhaal aan haar moeder. Haar moeder hoorde het hele verhaal hoofdschuddend aan '
Ach, Yessa wil jou alleen maar aanmoedigen Tess' zei haar moeder.Tijdens het eten vertelde ze het verhaal aan haar hele gezin,
'Tess is bang! Haha! 'zei haar broer Max plagerig. Tess rolde met haar ogen 'Max doe niet zo kinderachtig. ' zei de vader van Tess
Tess stak haar tong naar Max uit. 'Jongens, zullen we het even gezellig houden?' vroeg haar moeder geërgerd.
Toen Tess in bed lag sms'te ze naar Yessa:
Heej zullen we morgen op stal afspreken? Om 3 uur?
Ik kom jou dan ophalen.
Yessa stuurde terug:
Is goed. Tot dan

Snel zette ze haar mobiel uit want ze hoorde voetstappen
op de trap.
De volgende dag belde Tess om 5 voor 3 aan bij Yessa
ze reden samen naar de manege. Eenmaal aangekomen bij de manege, werden er net 3 paarden ingeladen Diablo, Didi en Apollo. 'Hee meiden' Marijke liep naar ze toe.
De meisje's hadden net ontdekt tot hun afgrijzen dat Milla en Senna's fietsen er stonden. 'Waar gaan jullie heen?' Vroeg Yessa aan Marijke 'o, gewoon een onderling springwedstrijdje' antwoorde Marijke.
'Leuk! Veel plezier alvast' wenste Yessa haat toe. Snel liepen de m
eiden naar de stallen, overdreven gechiegel galmde door de stal. Zuchtend liepen de meiden naar binnen, en daar stond de prachtige Garnet; de pony van Milla.
'Zozo daar hebben we Tess en Yessa, durfde je tòch, Tess !' lachte Milla etterig 'Jullie weten van geen ophouden hē! ' zei Tess. Ze voelde woede opwellen. 'Negeer haar toch Tess, zei is het toch niet waard.' zei Yessa zoals altijd. De meiden gingen gauw naar Dreamy en Shamp hun lievelingspony's. Na dat ze de pony's net zo lang hadden gepoetst tot ze glansden en de hoeven van de pony's in het vet hadden gezet gingen
ze naar buiten, om te kijken of er nog iets was dat ze konden doen. Daar zagen ze een iets arabierachtigs met kuren, de pony wilde niet lopen en toen de ruiter een harde tik gaf met de zweep ging de pony helemaal door het lint. Bokkend rende de pony door de bak. Snel liepen de meiden naar het hek. 'Lukt het?' vroeg Tess toen de ruiter de pony
weer tot bedaren had gebracht ' nee, ze is echt strontvervelend ' antwoorde de ruiter geërgerd ' zal ik de longeerlijn halen?' vroeg Yessa
' is goed' antwoordde de ruiter die Charlotte bleek te heten. Terwijl Yessa de longeerlijn haalde stapte Charlotte af en praatte met Tess. Charlotte vertelde dat Willow pas 4 jaar was en dat ze haar al 3,5 jaar heeft. ' Het is alleen heel jammer, Willow word steeds banger. ' vertelde Charlotte triest. ' Wil jij er zometeen weer op of moet ik erop gaan?' vroeg Tess aan Charlotte ' Ach, ga jij maar. Naar mij luistert ze toch niet ' antwoordde ze nonchalant.
Daar kwam Yessa met de longeerlijn 'oke wie gaat erop?' Vroeg Yessa.
' ik ga erop' antwoorde Tess ietwat onzeker ' stoer! Lukt vast wel' zei Yessa vol belangstelling . Toen Tess naar de donkerbruine pony toeliep voelde ze langzaam maar zeker haar spanning wegvloeien.
snel en soepel stijgde ze op. Willow stapte meteen vlot weg
toen ze ging aandraven schrok ze van iets en sprong weg ' hooo, braaf' probeerde Tess Willow te sussen en met succes want Willow werd weer rustig. Net als bij het aandraven vond ze het aangallopperen even spannend maar daarna ging het erg goed. Toen Tess afsteeg gloeide haar wangen ' Wauw! Ze rijd heerlijk!' riep Tess uit. Tess was alleen manegezadels gewend. 'Charlotte, vind jij het spannend om op Willow te rijden? 'Ja, hoe weet je dat?' vroeg Charlotte een beetje verward 'nou dat zit zo' antwoorde Tess ' toen ik op haar reed was ze braaf omdat ik ontspannen was en bij jou neemt ze de spanning over. Snap je? ' zei Tess 'ooh' antwoorde Charlotte bedenkelijk. Nadat de meiden samen Willow op stal hadden gezet en hun nummers hadden uitgewisseld, fietsten Tess en Yessa naar huis.Ze vonden Charlotte allebei erg aardig.In bed lagen de drie meiden nog lang te kletsen via Whatsapp
Charlotte stuurde naar Yessa:
Hey!
Wil jij morgen in de les op Willow?
11:00 op stal?
X
en als antwoord van Yessa kreeg ze:
Ja is goed, tot morgen
Byee
Charlotte stuurde Tess :
Hey
wil jij in les op willow?
Zullen we 11:30 afspreken op stal?
Groetjes!
Tess kon nog net een bericht terug sturen.
Ja leuk! Tot dan.
Ze was bijna ontdekt door haar moeder die kwam kijken of ze al sliep.
Die nacht sliep Tess erg slecht, ze droomde over een zwart paard dat haar om de haverklap aanviel. Badend in het zweet en trillend werd Tess wakker, oh nee! Het was al elf uur! Snel kleedde Tess zich aan en at
wat. Ze zette haar bord op het aanrecht, trok haar laarzen aan en pakte haar fiets om naar de manege te gaan. Toen Tess aankwam bij de manege ging ze naar de kantine, waar je uitkeek op de binnenbak waar de lessen waren. En tot haar verbazing reed Yessa op Willow, dus ging ze kijken of ze Charlotte kon vinden en ze vond haar. Bij de stal van Willow, ze was de stal aan het uitmesten 'Charlotte, waarom rijd Yessa op Willow? Je had het tegen mij gezegt ' vroeg Tess geirriteerd
'Yessa was hier eerder ' antwoordde Charlotte met een mengeling van nochalantheid en arrogantie 'maar je had het met mìj afgesproken ' bracht Tess uit. Charlotte haalde haar schoders op 'ach, pech gehad '. Tess was boos, ze ging naar de kantine en bestelde wat te drinken. Terwijl van haar chocomelk dronk keek ze naar de les, Willow was heel braaf. Tess voelde een steek van jaloezie. Tess stond op het punt om naar huis te gaan toen Marijke op haar afliep 'hoi Tess, heb je even tijd?' vroeg Marijke aan Tess 'ja hoor ' antwoordde Tess en ze ging weer aan de tafel zitten 'binnenkort is de open dag en we zoeken ideeën, dus zou
jij misschien iets weten? ' vroeg Marijke aan Tess terwijl ze een blik op de les wierp 'ja ik zal er eens over nadenken 'antwoordde Tess en ging naar huis. Toen Tess thuis kwam begroette Bambi haar uitbundig 'hee, dag hondje van me ' zei Tess tegen Bambi die haar met grote ogen aan keek. 'Kom we gaan wandelen 'Tess pakte het blauwe riempje en klikte Bambi aan. Tess besloot om een wandeling door het bos te maken want dat vond Bambi het aller leukst, dan kon ze lekker rennen.Tess liep het bos in ze snoof genietend de frise bos lucht op, ze liep een stukje het bos in. Ze liet Bambi los die meteen naar een boom toe rende en een plas deed. Ze klom de heuvel op toen ze bij de top was had ze uitzicht over de hele stad en een stukje van het bos. Toen ze thuis kwam gingen ze eten en daarna naar bed. Ondanks dat ze niet veel gedaan gedaan had was ze toch moe en viel als een blok in slaap. De volgende ochtend stond ze op en keek, zoals iedere ochtend, naar de foto's in leuk versierde lijstjes op haar nachtkastje. Haar blik bleef hangen bij de foto van haar en Shamp, waar de Penny sleutelhanger aan hing. Ze had een idee voor de open dag van de manege. Tess at twee boterhammen en dronk haar mok thee. Ze pakte vervolgens haar fiets en reed naar de manege. Toen ze daar aankwam stonden er maar een paar fietsen, maar die van Yessa of Charlotte stond er niet bij. Tess liep richting het eerste stallenblok, tot iemand op haar schouder tikte. Tess draaide zich om en een meisje met bruin, schouderlang haar en donkerbruine ogen 'hoi, ben jij Tess? ' vroeg het meisje nieuwsgierig 'ja hoezo? ' antwoordde Tess verbaasd 'van Marijke moest ik jou zoeken, want ik moet op Shamp rijden en ik weet niet waar hij staat of waar zijn spullen liggen ' antwoordde het onbekede meisje
er verscheen een glimlach op het gezicht van Tess en ze zei 'je hebt geluk '. Het meisje keek verbaasd 'hoezo? ' Vroeg ze aan Tess die richting het eerste stallenblok begon te lopen, waar ook de zadelkamer was 'omdat Shamp een hele leuke en lieve pony is ' kreeg ze als antwoord 'wie ben jij eigenijk? ' vroeg Tess aan 'ik ben Anna.' Toen de twee meiden de spullen hadden gehaald gingen ze naar de stal van Shamp. Shamp begroette hun met een bries, toen ze het stallenblok binnenkwamen. 'Hee vriend! ' riep Tess naar de schimmel die met zijn hoofd over de boxdeur hing, bedelend om iets lekkers. Anna aaide de pony over zijn grote hoofd, dat nieuwsgierig in haar zakken snuffelde. 'Hij is schattig ' zei Anna terwijl ze de staldeur opende. Het geluid van de piepende deur deed haast pijn in je oren. Anna liet het haster over Shamps oren glijden en Tess deed de boxdeur verder open. 'Komt u maar ' zei Tess en Anna liep naar buiten gevolg door Shamp. Ze liepen naar de poetsplaats waar Charlotte net de hoek om wou komen toen ze Anna hoorde praten 'heb jij al een idee voor de open dag? ' vroeg Anna aan Tess terwijl ze Shamp vast zette aan de balk in de poetsplaats 'jup! En jij? ' antwoordde Tess 'nee, wat is jouw idee? ' 'dat er een fotograaf komt en je dan met je lievelingspony op de foto kan en dan maak je er een sleutelhanger van ' antwoordde Tess die Shamp begon te poetsen. Charlotte stond nog steeds tegen de muur ingespannen te luisteren naar wat de meiden zeiden. 'Ik haal zijn spullen wel ' zei Tess en ze liep weg, naar de zadelkamer waar Yessa en Charlotte stonden te smoezen.
' Heb jij al iets voor de open dag? ' vroeg Charlotte quasi nonchalant aan Tess terwijl ze een blik wisselde met Yessa 'ja, hoezo? ' aantwoordde
bot, en een beetje verward door de arrogante toon in de stem van Charlotte. 'Wat heb jij bedacht dan? ' vroeg Tess aan Charlotte 'een fotograaf die foto's maakt van jou en je lievelingspony en dan kun je daar een sleutelhanger van laten maken ' zei Charlotte. Er ontplofte iets in Tess, ze kookte van woedde en het duurde even voor ze iets uit wist te brengen 'dat is mìjn idee! ' schreeuwde Tess overdonderd 'echt niet! Je bent gewoon jaloers dat Charlotte wel iets leuks kan bedenken! ' schreeuwde Yessa tegen Tess die driftig de zadelkast van Shamp openrukte 'ach, laat maar, iedereen is wel eens jaloers ' zei Charlotte en zij en Yessa begonnen te giechelen. Tess was kwaad, ze pakte de spullen van Shamp en liep de zadelkamer uit en botste expres tegen Yessa aan. Ze rende naar de stal waar heel vroeger Shalla, haar eerste lievelingspony stond. Op Shalla had ze leren rijden en was haar beste vriendin geweest, ze kon uren tegen Shalla praten.