[FOTO] Frédéric & Magali Pignon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

[FOTO] Frédéric & Magali Pignon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:54

Ook ik ben op Horse Event geweest en heb foto's geschoten van de eindshow. Op vrijdag en zaterdag op de sportstand :o maar zondag de camera op M gezet.

Daar heb ik onderstaande foto gemaakt. Dus hier is niets aan bewerkt. :o

Afbeelding

Daar horen deze instellingen bij:
Afbeelding

Witbalans was handmatig en heb ik volgens mij op bewolkt gezet want dat was het buiten ook. Is hij zo blauw omdat ik hem op bewolkt heb gezet? Op automatisch vond ik het namelijk ook niet veel soeps maar daar heb ik geen foto van helaas.

Toen door Lightroom gehaald en daar de belichting op daglicht gezet. De belichting +0,76 gedaan en zwarting +13.

Daar komt dan dit uit:

Afbeelding

Daarna in Photofiltre geopend en de gamma correctie -1 gedaan en contrast +1. Logo erop, verkleind en iets verscherpt en dan komt dit eruit.

Afbeelding

Maar mijn vraag is waar ik dan de witbalans op had moeten zetten. Heb volgens mij ook daglicht geprobeerd maar dat werd ook niet wat ik wilde. Ik heb een 350D en die heeft een mini schermpje. Daarop zag ik dus niet goed dat de foto zo blauw was. toen ik op het schermpje keek leek de foto okee van kleur en belichting...maar niets was dus minder waar.

Maar wat hadden jullie in dit geval gedaan qua instellingen?

Marit

Re: [FOTO] Frédéric & Magali Pignon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:56

Dit is heeeel raar. Als ik mijn witbalans op bewolkt zet, krijgt de foto een warme sfeer. Dit is alles behalve warm :') Weet je zeker dat je de witbalans op bewolkt hebt gezet?

Wel knap bewerkt trouwens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:57

Nou ik twijfel wel. := Heb meerdere dingen geprobeerd geloof ik...maar het was ontzettend grauw, grijs en best wel donker buiten...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:59

Ik zet hem eigenlijk altijd op automatisch en pas dan zelf de kleuren aan op de computer. Dit vooral omdat het licht buiten toch voortdurend verandert en je dat niet echt 'bij kunt houden' met het blote oog. Daarom vind ik het zelf een vrij groot risico om de witbalans al in te stellen. De 2e foto vind ik heel netjes gecorrigeerd, maar ik denk dat je ook wel een foto had kunnen maken met witbalans op automatisch en hem vervolgens naar deze 'kleuren' bij had kunnen werken. En ook ik denk inderdaad dat hij niet op bewolkt stond maar per ongeluk op iets anders.

Ik moet zeggen dat ik zelf de 2e foto misschien nog wel mooier vind dat de 3e. Ik vind de 3e echt te donker. Maar waarom de foto verder bewerken in Photofiltre als je ook lightroom hebt? :) Zonde!

Het schermpje van de Canon 350D is inderdaad écht te klein om wat op te kunnen zien. Maar zelfs op grotere schermpjes is het lastig...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:01

Nou ik vind de gamma correctie bij Photofiltre erg handig...de zwarting in LR is toch net wat anders en doet niet wat ik wil. :')

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:39

Zijn de instellingen van jouw schermpje ook wel goed? Dat kan je namelijk ook aanpassen. Als het niet goed staat zou het kunnen zijn dat op het schermpje de foto goed lijkt, terwijl dat dus eigenlijk niet zo is.

Ik weet even niet uit mijn hoofd waar in het menu je het kan aanpassen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:42

Serieus?? Kan dat? Dat heb ik in al die jaren nooit geweten. :+

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:13

Ik heb leren kijken naar de histogrammen in plaats van de preview. Dat werkt bij mij veel beter...
Die functie in Photofiltre gebruik ik ook wel eens moet ik zeggen, maar dan alleen maar als ik een foto in zwart-wit tinten heb omgezet, om hem wat 'spannender' te maken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:41

Eens met ssdesign. Ik zet hem ook altijd op automatisch en pas hem zo nodig aan.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:19

Heb je al eens naar de kleurtemperatuur van je witbalans gekeken? :) Hoe hoger de graden Kelvin hoe warmer je beeld.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 09:24

Oh, daar heb ik nog niet naar gekeken nee...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:30

Ik heb mijn witbalans op handmatig staan en daarom hoef ik hem ook nooit aan te passen :)

http://www.maartenvandekamp.nl/witbalan ... rijskaart/
Hier een topic waarin dat uitgelegd word met een 18% grijskaart. Maar ik heb de mijne aangepast op een wit vel papier (wel gefotografeerd in de studio dus volledig uitgelicht d.m.v. losse lichtmeter.)