18-105 vs. 18-55 + 55-200

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

18-105 vs. 18-55 + 55-200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:25

Beste bokkers,

Ik ben van plan de Nikon D5200 te kopen, mijn eerste DSLR! *\o/* De keuze voor deze camera was vrij snel gemaakt, maar de keuze voor het objectief is lastiger... Meerdere camerawinkels ben ik in- en uit geweest, en ik heb ook flink wat rondgestruind op internet. Uiteindelijk ben ik op twee combinaties uitgekomen, maar nu kan ik ècht niet kiezen.

Het gaat om de 18-105 vs. de 18-55 in combinatie met de 55-200. Van de 18-105 is het voordeel dat ik nooit lenzen zal hoeven te wisselen, wat me vooral heel erg handig lijkt als ik komende herfst op vakantie ga naar Portugal. Als ik ooit een 70-300 of iets in die richting koop (wat ik wss. wel ga doen) sluit dat redelijk goed aan. Minder is natuurlijk dat ik minder bereik heb, en nu is een van mijn vragen aan jullie: te weinig? Zal dit te weinig zijn voor het fotograferen van paarden? Verder krijg ik last van vignettering als ik mijn macro voorzetgeval de Raynox dcr 250 erop zet. Ik krijg vaak te horen dat deze lens ideaal is voor landschapsfotografie, maar dat is juist helemaal niet wat ik van plan ben.

Dan de 55-200. Het lijkt me heerlijk om dat extra bereik te hebben, en ook zeer zeker handig voor de paardjes. Deze lens heeft volgens reviews ook een betere kwaliteit. Plus mijn Raynox dcr macro levert geen vignettering op bij deze lens. Echter werd mij verteld dat ik vaak rond de 55mm zou fotograferen en dat het wisselen van lenzen dan heel irritant wordt. Is dit zo? Wanneer zou ik precies van lens moeten wisselen? Alleen bij landschappen, of vaker?

Dan heb ik nog een vraag over het geheugenkaartje... De D5200 is een snelle camera en verdient dus een snelle geheugenkaart. Iemand die mij uitleg gaf in een camerawinkel zei dat ik sowieso een class 10 geheugenkaart nodig heb. Klopt dit? En vooral: hoeveel GB heb ik nodig? Ik ben zeker niet van plan om altijd foto's te maken op zijn volle 24MP, de helft moet zeker al volstaan.

Alle hulp is welkom. :D

Sani

Re: 18-105 vs. 18-55 + 55-200

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:59

Mijn eerste gedachte is waarom je van plan bent een spiegelreflex aan te schaffen als je op 12 MP ook wel 'volstaande' foto's krijgt.

Ik zou je toch de combinatie van de kitlens en zoomlens adviseren. Je verliest behoorlijk veel kwaliteit in je foto's met een allround lens en als je dan ook nog eens gaat minderen in MP... :=

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:11

Ik koop inderdaad niet alleen een spiegelreflex om het aantal pixels, maar vooral om de kwaliteit en dingen als scherpte-diepte. Daarbij ben ik wel van plan de 24MP te gebruiken in specifieke omstandigheden of bv. voor een afdruk, maar schat ik in dat ik meestal kleiner ga schieten. Ik vind de 24MP dus zeer zeker wel handig.

Dankjewel voor je advies! :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:20

Kwaliteit en dingen als scherpte-diepte hebben niks met je body te maken maar alles met je glaswerk, oftewel je lenzen. Als ik voor deze keus stond zou ik voor de 55-250 kiezen. Ik zou persoonlijk niet een 18-55 nemen maar dan een 50 f/1.8 bijvoorbeeld. Dan kun je veel meer spelen qua scherpte-diepte.