[ART][WIP]Sculptuur arabier - Horse Event project

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART][WIP]Sculptuur arabier - Horse Event project

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:54

Voor de wedstrijd van Horse Event heb ook ik een werk ingezonden.
Ik heb een verslagje getypt van hoe ik te werk ben gegaan! Uiteindelijk ben ik niet bij een van de vijf winnaars geëindigd dus kan ik hier
een fotoverslagje maken. :)

Hoe & Wat

Door drukte met mijn studie is het er bijna 2 jaar niet van gekomen 3D werk te maken. (Voor eerder werk van mij, kijk in mijn profiel.)
Daarnaast had ik ook ruim een jaar geen enkele tekening of schildering meer gemaakt.
Op een bepaald moment wordt de drempel om ergens aan te beginnen steeds hoger. Want niks doen is immers achteruit gaan in vaardigheid.
Wat als ik het gewoon niet meer zou kunnen?

Toen ik over de wedstrijd van Horse Event las heeft dit mij over de streep getrokken eindelijk weer eens een sculptuur te maken!
Ik had vanaf dat moment precies 7 dagen de tijd. Een onmogelijk opgave: normaal doe ik over dergelijk project meerdere maanden.
Maar proberen kan altijd! Vier dagen kleien, drie dagen verven was het plan.

Thema zomer
Nu heb ik er over nagedacht een merrie met veulen te maken, of zonnend paard in de wei en dergelijk.
Maar dat soort vind ik wel erg cliché en bovendien is er geen tijd om twee paarden te maken. En alleen een veulentje is al snel
zo klein voor een tentoonstelling.

Daarom heb ik gekozen voor iets wat voor mij persoonlijk de zomer betekend.
Mijn eigen paard heeft namelijk een darmprobleem waardoor hij het hele jaar op zeer streng dieet moet om gezond te blijven
en geen pijn te hebben. Een dieet wat tegen de natuur van het dier in gaat en dat is natuurlijk niet uit te leggen aan een paard.
Slechts in de zomer wanneer het gras goed groeit mag hij onbeperkt eten en kan hij dag en nacht buiten blijven.

Deze winter is hij ook nog eens ernstig gewond geraakt waardoor hij bijna de hele winter boxrust moest hebben en twee maal daags
in de open wonden werd gepeurd zonder zekerheid of hij er überhaupt weer gezond uit zou komen. :(

En wat is het dan een heerlijk gevoel om op een mooie zomer ochtend je paard weer uitgelaten en gezond door de wei te zien galopperen!

Een galopperend paard moest het worden. Geen portret van mijn paard: bij voorkeur verkoop ik het werk na afloop en mijn paard is door
zijn kruising niet ideaal qua verhouding. Ik heb wel voor soortgelijk paard gekozen. Een paard met veel Arabisch bloed.
In de kunst en met name bij de modelpaarden zie je altijd de meest geïdealiseerde types. Dit keer heb ik gekozen voor een ‘gewoon’ paard.
Niet bijzonder qua type, niet bijzonder qua kleur. Het is immers voor elk paard zomer!

Aan de slag
Zeven dagen is zeer weinig. Ik heb niet genoeg klei om een volledig nieuw sculptuur te maken en tijd om bij te bestellen is er niet.
Tevens heb ik geen goed basis model van een arabier.
Daarom kies ik voor een oude Breyer 'Phar Lap' die volledig in stukken is en ik toevallig nog heb liggen.
Het model dient slechts als basis om klei te besparen en een richting in formaat te geven.

Afbeelding
Na een dag hakken en zagen.
Afbeelding
Grofweg in elkaar gezet. Er moet nog een hoop gebeuren aan details en bespiering.
Afbeelding
Enkele dagen later. Doordat het originele model vrij dik en plomp is kon ik uit het plastic veel dingen slijpen.
(Denk aan een klomp steen waar je een model uit beitelt, alleen nu met plastic)
Je schuurt/vijlt/zaagt dus plastic weg. Op andere plaatsen klei je met speciale klei die hard op droogt weer spieren erbij.
Bij deze foto zit er ook een compleet nieuw hoofd op. Staart moet nog komen.
Afbeelding
Afbeelding
Het model is af! Ruim 90% van wat je ziet is door mij gemaakt. Slechts op de buik is is nog wat van het originele Breyer model te zien.

Tijd om te schilderen. Ik liep achter op schema en had nog twee dagen.
Normaal verf ik met olieverf, maar drogen duurt dan soms een week per laag.
Ik ben gedwongen om met pastel te werken om het voor de deadline af te krijgen. Niet mijn favoriete medium.

Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's schiet ik maandag avond op de valreep voor de deadline.
De basis zit nog in de grondverf en de hoeven zijn nog niet afgeschilderd. Het had beter gekund, maar ontevreden ben ik niet. :)

Aangezien mijn werk niet uitgekozen is is het tijd om er nog alles aan te veranderen wat ik graag zou willen veranderen. }>
Vandaar dat dit een Work in Proces topic is. De voeten heb ik reeds afgeschilderd. Foto's komen morgen!
Ik twijfel om de merrie misschien toch bruin bont te maken. Dit was ik aanvankelijk ook van plan maar had daar geen tijd meer voor.

Wat vinden jullie?

(Edit:typo)

tamaramt

Re: [ART][WIP]Sculptuur arabier - Horse Event project

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:05

prachtig werk zeg!!
Wist niet dat het mogelijk was om zoiets op deze manier zelf te maken..

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:09

Super dat je dit ervan kan maken zeg! Echt heel mooi :j

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:23

Knap zeg! En dat in een week tijd. Dat moet vast doorbikkelen geweest zijn. Het resultaat mag er wezen!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:25

heel gaaf zeg :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:30

Knap dat je dit in een week voor elkaar hebt gekregen :j Je zegt dat je voor een soortgelijk paard hebt gekozen als je eigen paard, namelijk eentje met Arabisch bloed. Wat voor kruising heb je zelf?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:43

Heel apart!
Het klinkt of het model dat je hebt gebruikt als basis je uiteindelijk meer in de weg heeft gezeten als geholpen. Ben nu benieuwd naar je andere 3D-werken, ik ga gelijk even kijken!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:50

Zo, daar ben je wel heel handig in zeg! Hij is heel tof geworden! Een tip, omdat je daar naar vroeg: de staart is nu nog één kleur. Persoonlijk zou ik het mooi vinden als je in de staart meerdere kleuren verwerkt. Ik ga even in je profiel spieken. Ben benieuwd naar meerdere werkjes. :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:53

Ik doe dit ook wel eens, maar nooit met dure modellen. En ik heb de moed nog niet bij elkaar gekregen om er zó in te gaan zagen. Maar wat een mooi resultaat zeg!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:54

wauw heel mooi, knap dat je het zo realistisch kan maken zeg!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:35

Bedankt voor de reacties! :)

@set_elkol: Ik heb zelf een arabier x KWPN kruising.

Capriole'79: Haha ja het klopt wel dat het verschrikkelijk in de weg kan zitten. Groot voordeel van werken
met een ondergrond body is dat deze modellen hol zijn en daardoor licht.
Klei is erg zwaar wanneer je het lijf massief op zou zetten en mocht het vallen zou het daardoor direct veel schade oplopen.

Andamootje: Dank voor de tip! Er zou inderdaad wel iets van bruin in mogen!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:21

Super weer! Ik heb altijd je topics gevolgd, vond/vind het altijd super om te volgen wat jij er van bakt! Ik hoop dat je door blijft gaan nu, al snap ik het te weinig tijd ivm met studie verhaal wel heel goed, ik ken het precies!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:28

Prachtig!!!!!!!
Wat ontzettend knap zeg, wow!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:30

Wauw! Weer zo een mooie! Vind de houding erg mooi gemaakt!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:00

Afbeelding

Afbeelding

Na lange tijd heb ik dit model weer uit de kast gepakt. Ik wilde er eventueel nog wat aan veranderen en hem opnieuw schilderen. Hiervoor heb ik lang gewacht op het Jury commentaar van de Horse-Event contest maar dat is helaas nooit meer aan de deelnemers gegeven.

(Desondanks vond ik het jammer dat er dit jaar niet een nieuwe contest is geweest. Hopelijk volgend jaar!)

Duss tijd om zelf aan de slag te gaan. *\o/* Ik heb nog wat minor dingen extra opgebouwd of geschuurd. Daarna heb ik de merrie opnieuw geschilderd in olieverf.
Zo ziet ze er dus momenteel uit.

Dit is de eerste keer dat ik een donkerbruine met appeltjes schilder. Wat vinden jullie er van? Moet het lichter/donkerder? Witte voetjes of niet? Blesje?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:24

Jaaa, eindelijk weer werk van jou!! *\o/*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:50

Erg mooi!

Ik was wel erg gecharmeerd van de aftekening op het hoofd. Vooral het witte lipje.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:18

prachtig! heel mooi, vind hem mooier donkerder zoals je hem de 2e x hebt geschilderd :)