Ik heb een verslagje getypt van hoe ik te werk ben gegaan! Uiteindelijk ben ik niet bij een van de vijf winnaars geëindigd dus kan ik hier
een fotoverslagje maken.

Hoe & Wat
Door drukte met mijn studie is het er bijna 2 jaar niet van gekomen 3D werk te maken. (Voor eerder werk van mij, kijk in mijn profiel.)
Daarnaast had ik ook ruim een jaar geen enkele tekening of schildering meer gemaakt.
Op een bepaald moment wordt de drempel om ergens aan te beginnen steeds hoger. Want niks doen is immers achteruit gaan in vaardigheid.
Wat als ik het gewoon niet meer zou kunnen?
Toen ik over de wedstrijd van Horse Event las heeft dit mij over de streep getrokken eindelijk weer eens een sculptuur te maken!
Ik had vanaf dat moment precies 7 dagen de tijd. Een onmogelijk opgave: normaal doe ik over dergelijk project meerdere maanden.
Maar proberen kan altijd! Vier dagen kleien, drie dagen verven was het plan.
Thema zomer
Nu heb ik er over nagedacht een merrie met veulen te maken, of zonnend paard in de wei en dergelijk.
Maar dat soort vind ik wel erg cliché en bovendien is er geen tijd om twee paarden te maken. En alleen een veulentje is al snel
zo klein voor een tentoonstelling.
Daarom heb ik gekozen voor iets wat voor mij persoonlijk de zomer betekend.
Mijn eigen paard heeft namelijk een darmprobleem waardoor hij het hele jaar op zeer streng dieet moet om gezond te blijven
en geen pijn te hebben. Een dieet wat tegen de natuur van het dier in gaat en dat is natuurlijk niet uit te leggen aan een paard.
Slechts in de zomer wanneer het gras goed groeit mag hij onbeperkt eten en kan hij dag en nacht buiten blijven.
Deze winter is hij ook nog eens ernstig gewond geraakt waardoor hij bijna de hele winter boxrust moest hebben en twee maal daags
in de open wonden werd gepeurd zonder zekerheid of hij er überhaupt weer gezond uit zou komen.

En wat is het dan een heerlijk gevoel om op een mooie zomer ochtend je paard weer uitgelaten en gezond door de wei te zien galopperen!
Een galopperend paard moest het worden. Geen portret van mijn paard: bij voorkeur verkoop ik het werk na afloop en mijn paard is door
zijn kruising niet ideaal qua verhouding. Ik heb wel voor soortgelijk paard gekozen. Een paard met veel Arabisch bloed.
In de kunst en met name bij de modelpaarden zie je altijd de meest geïdealiseerde types. Dit keer heb ik gekozen voor een ‘gewoon’ paard.
Niet bijzonder qua type, niet bijzonder qua kleur. Het is immers voor elk paard zomer!
Aan de slag
Zeven dagen is zeer weinig. Ik heb niet genoeg klei om een volledig nieuw sculptuur te maken en tijd om bij te bestellen is er niet.
Tevens heb ik geen goed basis model van een arabier.
Daarom kies ik voor een oude Breyer 'Phar Lap' die volledig in stukken is en ik toevallig nog heb liggen.
Het model dient slechts als basis om klei te besparen en een richting in formaat te geven.

Na een dag hakken en zagen.

Grofweg in elkaar gezet. Er moet nog een hoop gebeuren aan details en bespiering.

Enkele dagen later. Doordat het originele model vrij dik en plomp is kon ik uit het plastic veel dingen slijpen.
(Denk aan een klomp steen waar je een model uit beitelt, alleen nu met plastic)
Je schuurt/vijlt/zaagt dus plastic weg. Op andere plaatsen klei je met speciale klei die hard op droogt weer spieren erbij.
Bij deze foto zit er ook een compleet nieuw hoofd op. Staart moet nog komen.

Het model is af! Ruim 90% van wat je ziet is door mij gemaakt. Slechts op de buik is is nog wat van het originele Breyer model te zien.
Tijd om te schilderen. Ik liep achter op schema en had nog twee dagen.
Normaal verf ik met olieverf, maar drogen duurt dan soms een week per laag.
Ik ben gedwongen om met pastel te werken om het voor de deadline af te krijgen. Niet mijn favoriete medium.

Deze foto's schiet ik maandag avond op de valreep voor de deadline.
De basis zit nog in de grondverf en de hoeven zijn nog niet afgeschilderd. Het had beter gekund, maar ontevreden ben ik niet.

Aangezien mijn werk niet uitgekozen is is het tijd om er nog alles aan te veranderen wat ik graag zou willen veranderen.

Vandaar dat dit een Work in Proces topic is. De voeten heb ik reeds afgeschilderd. Foto's komen morgen!
Ik twijfel om de merrie misschien toch bruin bont te maken. Dit was ik aanvankelijk ook van plan maar had daar geen tijd meer voor.
Wat vinden jullie?
(Edit:typo)