[VER] De opdracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[VER] De opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:36

Met trillende vingers brak ik de zegels die de brief dicht hielden. Wat was de opdracht, een beer vangen, een diamant zoeken of misschien wel een duur kleed kopen? Mijn ogen vlogen over de regels:
Aan Mirthe-Anne,
Bij deze jouw opdracht om te vervullen alvorens u mag trouwen met de kroonprins van ons land. Een boerenmeid moet bewijzen net zo dapper te zijn als een adele vrouw. Daarom hebben we elk een voorwerp bepaald uit onze geboortestreek die jij moet halen.
Jij gaat eerst naar Indomitorum Equorom om een wild paard te temmen samen met de paarden fluisteraars om uw reis te kunnen volgen.
Vervolgens ga je naar Terra de Mari om een deel van de schat van het gezonken eiland te halen.
Dan ga jij naar Ignis de Dillges om het vuur van de liefde te halen. Hoe je dan mee neemt, zoek je zelf maar uit.
In Septem Cavernis ga jij een veer halen van de blauwe arend. Die leven alleen daar en is dus te controleren.
Als laatste reis je af naar Patriae de Fortilois om een zwaard van een gevallen strijder te bemachtigen.
Met alle verzamelden spullen reis je terug naar het kasteel van de koning. Dit alles klinkt makkelijk, maar je bent terug binnen 24 volle manen of anders is je opdracht mislukt.
De raad van 5.
Ik stopte de brief tussen mijn kleren, pakte de schaarse spullen die ik heb meegenomen en dacht na. Indomitorum Equorom ligt richting het oosten en ik raakte in paniek. Hoe kwam ik daar zo snel mogelijk? Allemaal scenario’s kwamen in me op, rare en onmogelijke dingen. ‘’Mirthe-Anne, je bent een dochter van mij en die raken niet in paniek, haal rustig adem.’’ Klonk de stem van mijn vader in mijn hoofd. Het was alsof hij mij nog altijd wou helpen. Ik haalde diep adem en ademde weer uit, voordat ik kon bepalen waar het oosten was.
Na een hele tijd gelopen te hebben, de zon was een eind gezakt, kwam ik een boer met paard en wagen tegen. ‘’Dag jonge vrouwe, waar gaat u zo alleen heen?’’ ‘’Ik heb een opdracht die ik binnen 2 jaar moet vervullen om te mogen trouwen met de man van mijn leven.’’ En de boer bekeek aandachtig het papier en mij. De meeste boeren konden niet lezen, maar omdat mijn vader mij het geleerd had, was ik een uitzondering. ‘’Waar gaat u nu heen?’’ vroeg hij zonder veel wijzer te zijn geworden. ‘’Het oosten, naar Indomitorum Equorom.’’ ‘’Nou ik ga een heel eind die kant op, spring er maar bij op.’’ De boer bleek Khy-landrysen te heten, maar iedereen noemden hem Khy. Hij kwam net van de markt af in een naburig dorp en was op weg naar huis. Het schoot lekker op en tegen de begin van de avond naderde we een boeren dorp waar hij woonde. ‘’Kom even binnen.’’ ‘’Ach nee, bedankt voor de gastvrijheid en de reis, maar dat kan ik niet aannemen.’’ ‘’Jawel, dat moet je!’’ en de boer trok me lachend mee.
‘’Vrouwe, we hebben een gast.!’’ En de vrouw stond op. ‘’Ow Mirthe-Anne is het toch?’’ en ik keek haar niet begrijpend aan. ‘’Ja, het nieuws van de opstand gaat als een lopend vuurtje door het land.’’ En ik werd rood. ‘’Nou zoveel heb ik niet gedaan hoor.’’ ‘’Jawel joh, de belasting wordt verminderd en we krijgen een deel terug.’’ De boer en de boerin straalde. ‘’Nou ja, daar heb ik niets over gehoord’’ En ik dacht na. Wie heeft dit laten terug draaien? Waarom is het terug gedraaid? Waarom hebben ze mij niet ingelicht? Wist Eadric ervan? ‘’Eet je mee?’’ vroeg de boerin, bruut mijn gedachte verstorend. ‘’Hmm graag!” en mijn gedachte verdrong ik.
‘’Bedankt voor uw gastvrijheid en een plekje op de kar van uw buurman.’’ ‘’Kleine moeite meid en zet hem op.’’ Ik had de nacht doorgebracht in de stal bij het paard. Het was even wennen na een tijd in het kasteel, maar beter dan buiten. Ik had proviant mee gekregen voor een aantal dagen en ze hadden bij een buurman een plekje op de kar geregeld die verder richting Indomitorum Equorom trok. Hij was niet zo spraakzaam als Khy, maar ik mocht niet klagen. Rond het hoogste punt van de zon kreeg ik van de boer, hij had zijn naam niet gezegd, ook nog proviant mee en hij wees het goede pad aan. Ik bedankte hem hartelijk en liep het aangewezen pad in.
Ik floot een duintje en was blij met de aardige mensen die ik was tegen gekomen. Helaas, mijn gedachte namen een loopje met me. Waren ze altijd zo aardig? Of waren ze zo aardig van wegen mijn ‘naam’. Ik schudde mijn hoofd en liep door. Waarom moest ik altijd zo door draven? Had ik dat van mijn ouders geërfd of was ik de enige in de familie die dit deed? Lachend schudde ik mijn hoofd opnieuw. Snel klom ik een boom in, dat verleerde ik denk ik nooit, om te kijken of ik goed ging.
Toen ik de boom uit wou klimmen, hoorde ik hoeven dichterbij komen. Ze kwamen onder de boom door gegaloppeerd. Ze hadden zwarte kleren aan met paarse accenten. Ik kon ze niet plaatsen maar ik durfde de boom niet uit. Iets in me zei dat ik dat niet moest doen. Na een paar minuten klom ik de boom uit en liep verder. Alle kastelen in de buurt maalde door mijn hoofd, groen, rood, blauw, geel, bruin, maar geen paars. Ik stopte het weg, en concentreerde me op wat voor me lag.
Vlak voordat de zon onderging kwam ik aan in een stadje. Ik kende het en plaatste het in mijn hoofd op de kaart. Het lag richting het oosten en het was goed dat ik hier was. Ik liep naar een herberg en bestelde wat bier. Tegelijk vroeg ik naar een kamer, maar ze waren vol. ‘’Hmm, maar voor jou, Mirthe- Anne, wil ik wel een uitzondering maken.’’ ‘’Je kan op zolder, de reserve kamer slapen.’’ ‘’Hartelijk bedankt, maar hoeveel schuift het?’’ ‘’Mwah, als je alleen het eten betaald, is het goed, je hebt zoveel voor ons gedaan.’’ En ik voelde het schaamrood op mijn kaken verschijnen. Ik kon er maar niet aanwennen, dat iedereen mijn naam kent en me dankbaar is.
‘’Hier is het, het is alleen niet zo opgeruimd, sorry.’’ ‘’Ik ben u harststikke dankbaar.’’ En ik gaf de vrouw een hand. Toen ze de kamer verliet gooide ik mijn spullen op de stro zak en nam de kamer in me op. Het was een smoezelige kamer met maar een raampje. Overal hingen spinnenwebben en er liep een muis weg. Mijn strozak prikte, maar het was opnieuw beter dan buitenslapen. Ik deed mijn schoenen uit, en haalde mijn vingers door mijn haren. Boven op de dekens viel ik in slaap.
‘’Open maken, open maken die deur!’’ ‘’Huh, in naam van wie.’’ ‘’In naam van de prins, prins Hyram.’’ En ik schrok. Waarom moesten zij hier zijn? Waren het de ruiters in het paars. Hoe dieper ik erover na dacht, hoe meer ik het als waarheid aannam. Ik sprong van de stro zak af en schoof een paar kratten tegen de deur aan. Ik controleerde of die nog open kwam, wat hij niet kon. Ik begon te ijsberen en luisterde naar het geschreeuw beneden me. Door een kier kon ik de mannen zien, die inderdaad in het zwart met paars waren. Ze doorzochten alle hoeken en kasten opzoek naar iets. ‘’Hier is ze ook niet, dammend.’’ En ze rende verder. Hyram had een hekel aan mij, ik had zijn leven verwoest. Hij haatte me en dat heeft hij meerdere malen duidelijk gemaakt. Ik werd bang voor wat mij te wachten stond.
‘’Open maken die deur!’’ En de deurklink rammelde toen hij bruut naar beneden werd geduwd. ‘’Sorry heer, hier zijn we in geen jaren geweest en de deur is vast geroest.’’ ‘’Maak hem verdomme open dan.’’ Schreeuwde de man. Er werd geschopt en geduwd tegen de deur en ik ging er snel tegen aan zitten. ‘’Denk maar niet dat u hier mee weg komt.’’ En de man stamte de trap af en er galoppeerde paarden weg door de dorpsstraat. ‘’Mirthe- Anne, Mirthe- Anne, maak de deur maar open, ze zijn weg.’’ Ik stond op, schoof de kratten weg met lege flessen en ander afval en keek voorzichtig door een kiertje naar buiten. Voor de deur stond de dikke waard met een blauw oog en gescheurde kleren. ‘’Ze zochten jou en hebben de hele boel binnenstebuiten gekeerd.’’ ‘’Het spijt me heel erg van u en uw herberg.’’ ‘’Nee meid, ik wist dat dit kon gebeuren als ik je deze kamer aanbood en dat risico durfde ik te nemen.’’ En ik knikte. ‘’Ik laat de ganzen los en als ze komen, slaan zij aan en kan je weer de deur blokkeren.’’ Ik knikte en ik sloot de deur. Vermoeid plofte ik neer op de stro zak en pas na een paar uur viel ik in een rusteloze slaap.

Na het topic [UK] [VER]De opstand is hier het vervolg waarin Mirthe- Anne haar opdracht moet vervullen om met haar prins te mogen trouwen. Maar haar opdracht wordt gevaarlijk als een jaloerse prins haar probeerd te vermoorden. Wie kan ze vertrouwen en wie niet? Gaat het haar lukken om optijd terug te komen en haar opdracht te vervullen.....?

renskesanne

Re: [VER] De opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:08

wauw geweldig stuk net als je andere verhaal ga zo door!!

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:37

ik heb je andere verhaal ook meegelezen geweldig

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:10

Wauw!! Echt super! Een heel goed verhaal, ben benieuwd hoe ze de opdrachten gaat voltooien en wat de prins allemaal gaat doen om haar tegen te houden!

Jolinem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:58

Wauw super goed! Je kan echt leuk schrijven, ik zit er al weer helemaal in! Ik ben heel benieuwd naar de volgende hoofdstukken! *\o/*

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:43

Wauw mooi vervolg!!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:49

wat hierboven al is gezegt. mooi vervolg :) ik blijf dit verhaal volgen en ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 18:29

Uppie *\o/*

Stijf stond ik op. Ik had gedroomd over het gevecht tijdens de executie en ik had een vieze smaak in mijn mond. Ik stopte al mijn spullen bij elkaar en liep naar beneden. Toen ik daar ik daar aankwam was het een ravage. Overal lagen scherven en plat getrapt eten die de waard stond op de vegen, maar ook stonden er mannen met kapotte gezichten, omgevallen stoelen en tafels. ‘’W-w-wat is hier gebeurd?’’ vroeg ik in shock. ‘’Tja, wij weten het niet, maar als jij het weet..?’’ antwoorden een man moeilijk. ‘’Het spijt me verschrikkelijk, het komt door mij.’’ ‘’Voel je niet schuldig meid, jij kan er niets aan doen en we houden met het hele land te veel van je.’’ En bij zijn laatste woorden knipperde ik vluchtig mijn tranen weg. Iedereen hielp met opruimen en na een poosje zag het er weer uit net zoals te voren.
‘’Zo, voor iedereen brood en bier, de rest is geroofd door die barbaren.’’ En de waard zetten manden en kannen neer. Iedereen zat er wat bedrukt bij met zijn eigen gedachten. Na een tijd hield ik het niet meer uit, ‘’Sorry, ik moet weer verder gaan, de tijd dringt.’’ ‘’Ja meid, daar heb je gelijk in.’’ ‘’Ik en mijn vrouw hebben overlegd, je krijgt een paard mee.’’ ‘’Ach nee, dat hoeft allemaal niet!’’ ‘’Meid, niet zo bescheiden, neem het asjeblieft van ons aan.’’ En voor de ogen van de waard zwichtte ik. Een van de mannen, die een knecht bleek te zijn, ging mij voor. ‘’Ik mocht je dit paard mee geven.’’ En voor me stond een vos ruin. ‘’In de zadel tassen zit proviand, veel succes meid.’’ En ik kreeg een schouderklopje en hij ging weg. Ik aaide het dier over de hals en singelde hem aan. De beugels maakte ik korter en ik steeg op. Ik zwaaide toen ik langs het raam reed en de mannen zwaaide terug. Wat ze niet doorhad was dat de knecht haar na keek en zijn hoofd schudde voordat hij weer naar binnen liep.
Ik kon mijn gedachten niet bij de opdracht houden en ik dwaalde weer af naar vannacht. Is er een mol? Wie kon dat zijn. De waard en zijn vrouw niet, die hadden met een paard meegeven. Alle mensen ging ik af, maar ik kwam er niet uit. Het ruin onder mij galoppeerde aan en ik trok hem terug. Wat had dat beest toch? Hij was de hele tijd onrustig. Net op dat zelfde moment hoorde ik ze. Het was een groepje ruiters en toen ik om keek, waren het de paars zwarte mannen. Ik gaf het dier een lange teugel en een schop. Blij dat hij mocht rende hij ervan door. De hoeven naderde dichterbij, maar het ruin dacht dat het een spelletje was en rende nog harder. De hoeven verwijderden zich weer. Opeens zag ik pijlen voorbij zoeven, pijlen die goed gericht waren. Helaas waren die gericht op mij en mijn paard. Opeens voelden ik het dier onder mij trillen en we sloegen over de kop. Uit intuitie trok ik mijzelf op als een balletje en ik rolde door, de bosjes in. Ik keek nog verdwaasd van de klap naar het stervende paard naast me, gaf hem een snelle kus voordat hij zijn ogen sloot en pakte mijn spullen de spullen van het paard die ik nog gebruiken kon en kroop ervan door, de pijn ik mij verdringend.
Versuft keek ik rond, waar was ik? Ik kroop een tijdje door voordat ik niet meer verder kon en ik zakte. Alles deed pijn en draaide rond. Een zuur mengsel kwam omhoog en ik moest braken. Opnieuw zakte ik in en raakte bewusteloos.
‘’Hee, hee, jij daar, wordt eens ff wakker, je kan hier niet blijven liggen.’’ En ik voelde klapjes op mijn wangen. ‘’Mirthe- Anne, dat ben jij toch?’’ Versuft probeerden ik te knikken en op te staan, maar handen weer hielden me hier van. ‘’Wij leggen je nu op een kar om je naar een medicijn man te brengen, dus niet tegen spartelen.’’ Alsof ik dat zou kunnen probeerden ik nog te spartelen, maar verschillende handen tilden mij op. Ik zakte weer weg in een droomloze slaap.
Ik rende rond, rond door een donker bos met allemaal paarse vlekken. Eadric rende voor mij en achter mij rende Hyram. Hij schreeuwde over staan bare dingen en er was een derde stem, een stem die zei dat het allemaal goed kwam en ik me rustig moest houden. Ik huilde en gilde dat Eadric moest stoppen, maar hij rende harder en harder. Ik voelde iets in mijn rug en ik viel, alweer.
‘’Meid, houd je nou eens even rustig, zo wordt je niet beter.’’ En verdwaasd keek ik grote, bruine ogen van een man, een jonge man van ongeveer 20 jaar oud. Hij hielp me overeind en zette me neer op een stoel. ‘’Volgens mij gaat het wel weer beter met je, aangezien je, je zo erg verzette.’’ En hij stak een hand uit. ‘’Pacorro, maar vrienden noemen mij Paco.’’ En hij knipoogde erbij. ‘’Mirthe- Anne, maar vrienden noemen mij Mirthe.’’ Antwoordde ik verdwaasd. ‘’Maar waar ben ik?’’ vroeg ik nu standvastig. Al mocht deze man ook mooie ogen, toch wou ik Eadric zijn ogen voor me zien. Ik werd verdrietig, waarom had ik zoveel tegen slagen binnen een week al. ‘’Je bent op de grens van Indomitorum Equorom en in de brief las ik dat je daar heen moest?’’ vroeg hij ondeugend. Ik vloog hem gillend om de hals. ‘’Je bent dus toch mooi de goede kant op gekropen.’’ ‘’Waar vind ik een kudde wilde paarden en ik paarden fluisteraar?’’ vroeg ik met twinkelende ogen. ‘’Nou, de paarden fluisteraar heb je al en de kudde paarden is dan zo gevonden.’’ Was het antwoord van Paco. Hij glimlachten mysterieus. Ik keek hem met vragende ogen aan. ‘’Ik kan goed met paarden overweg, maar paardenfluisteraar?’’ ‘’Nee, dat zijn we allemaal niet, je moet hun taal kennen.’’ ‘’Wil je me asjeblieft helpen?’’ en ik keen hem lief aan. ‘’We doen dit normaal nooit, maar er is een overschot aan paarden, dus ja.’’ En ik vloog opnieuw om de hals.
“’Dit zijn mijn vrienden, die gaan je ook helpen.’’ En een groepje mannen zwaaide. We stapten met zijn 2e op de andere paarden die meeliepen aan de teugel. ‘’Deze hebben we ook zelf gevangen en mak gemaakt.’’ Zei een oudere man trots. ‘’Walcot had al laten weten dat je zou komen.’’ ‘’Walcot?’’ ‘’Ja Walcot, hij zit in de raad van 5.’’ Ik haalden Walcot voor de geest. Een kleine, pezige man met een huid die eruit zag als gedroogd leer. Hij had lange grijze haren die hij in een knotje of staart op zijn rug hing en liep net zoals de rest in een witte pei. Het viel me mee dat hij ze had gewaarschuwd. ‘’We gaan nu naar een van de kuddes.’’
‘’Hier waren ze voor het laast.’’ En Paco sprong van zijn paard af. Hij ging op de grond liggen, luisterden, bestudeerden de sporen en keek in het rond. “Naar het noorden.’’ En hij galoppeerde weg. Toen er aan de horizon een vlek ontstond gingen we over in draf en toen we de paarden konden onderscheiden gingen we over in stap. Een paar minuten later hielden we halt en ze gebaarden dat ik af moest stappen. ‘’Loop er maar heen en ga zitten.’’ Stak een van hen van wal. ‘’Laat ze aan je wennen en als je gefluit hoort, kom dan weer terug.’’ Hij draaiden zich om en ging de anderen helpen met de paarden afzadelen.
Ik sloop dichterbij de kudde. Ik herkende de hengst aan zijn wilde manen die zwart waren, net zoals de rest van zijn lichaam. Hij snoof toen ik dichterbij kwam, maar liet het toe. Op een hoger punt installeerden ik me en keek naar de kudde. Er liepen merries, veulens en hengsten door elkaar. Sommige ouder dan de rest. De veulens ravotten met elkaar en ik vond het een rustgevend gezicht. Er liep een goud paard bij, hij of zij had zwarte manen en benen. Met al mijn aandacht volgde ik het gouden paard en de rest vervaagden. Ik droomden weg met de gedachte dat ik met het dier door het hele land galoppeerde, de ‘paarse ridders’v ersloeg en binnen een paar maanden weer terug bij Eadric, mijn moeder en mijn broers terug was. Zo zat ik een paar uur, al mijn zorgen vergetend en de paarden in de gaten houdend te dromen.
‘’Fjjjjjhhhhhhtttt, fjjjjjhhhhhtttt!’’ klonk het schel door de lucht. Ik en de paarden schrokken op en ze stormden weg. Ik pakte al mijn spullen die ik bij me had bij elkaar en begon met de terug tocht naar beneden, waar de mannen en jongens op mij wachten. De paarden stonden opgezadeld klaar en zagen er goed uitgerust uit. ‘’En, heb je er een uitgezocht?’’ ‘’Hmm denk het wel ja.’’ ‘’Dan gaan we binnenkort maar eens kijken of hij of zij ook jou als ruiter wil hebben.’’ En ik dacht na, binnenkort? Morgen, overmorgen, volgende week, volgende maand? Paco schreeuwde iets en galoppeerden weg. Iedereen volgde hem binnen een luttele seconde.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:45

Leuk stukje

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:50

Goed stuk weer! Je blijft het spannend houden super!
Alleen zag ik 1 klein foutje :' de pijn ik mij verdringend.' Volgens mij moet daar staan :' de pijn in mij verdringend.'

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:27

Mooi stukje weer, maar:
Het is DE ruin en niet het ruin en 'over staan bare dingen' moet zijn, onverstaanbare

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 20:04

Laat ik maar weer eens een poging gaan doen tot een upje :+

Jolinem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 06:12

Jah graag! :D Ik ben benieuwd

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 18:22

Ik ben nu rond de 500/600 worden en aan het leren voor mijn tentamens!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:15

Ben heel erg benieuwd! :)

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:39

Bijna bijna bijna!!!!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:16

Ben benieuwd :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:22

Bijna, vanavond staat het erop! Beloofd :D

Is het misschien leuk als ik over het zelfde land een verhaal erbij schrijf? Het gaat dan meer over de gevoerde oorlogen en 2 mannen? Dan schrijf ik deze af en ga daarna verder met de andere?

Na de terugtocht van, ik denk het te zien aan de stand van de zon, een uurtje, haalden we water uit de put. De paarden dronken het gulzig op en de rest gooiden we over ze heen. De warme spieren trilden van de aanraking met het koude water en er kwam damp van de ruggen af. Met onze handpalm haalden we het overtollige water van de paarden af en zetten ze in een afgesloten stuk weiland. Een voor een ploften ze neer en gingen rollen. Wij liepen naar binnen om ook onszelf te verzorgen. Onder het genot van een pils, sterk bier moest ik vertellen over wat ik gezien had. ‘’Het paard wat mij het meeste aansprak heeft een gouden vacht en lange zwarte manen en staart.’’ Vertelde ik verliefd. ‘’Hmmm ik denk te weten welke je bedoelt, dat is een hengst van ongeveer 4/5 jaar oud.’’ Antwoorden een van de oude mannen. ‘’Als hij jouw kiest, mag je hem meenemen, anders zorgt hij toch voor problemen.’’ En we kletsten nog wat over koetjes en kalfjes tot dat ik af en toe begon te gapen. ‘’Sorry, maar ik ga mij maar eens klaar maken voor de nacht, het wordt me allemaal een beetje te veel.’’ En op het moment dat ik dat zei, werd er gebonkt. Ik schoot uit automatisme een kast in, tussen de lakens. De waard opende de deur en er stormde allemaal paars geklede mannen de kamer in. Ik volgde alles door het sleutelgat en toen ik een man op de kast af zag rennen, trok ik de deuren naar mij toe. De man rukte aan de deur en was erg sterk en toen hij alles gaf wat hij had liet ik de deuren los. Ik schoot als mijn pijl uit mijn boog de kast uit, schopte stoelen en tafels omver en de mannen renden achter mij aan. Ik ging het hele dorp door, weg van de mensen die mij willen helpen. Ik schoot een steegje in, klom op een ton en klom een dak op. Ik sloop zo weer terug naar de herberg. Zachtjes ging ik door mijn hurken, legden mijn hoofd in mijn handen en liet mijn emoties los. Ik snikte geluidloos en dacht aan Eadric. Ik deed dit alles voor ons en ik rechte mijn rug, poetste mijn tranen weg en ik liet mij langs het dak naar beneden zakken. Ik klopte zachtjes op de deur en keek voorzichtig om het hoekje. ‘’Kind, wat liet je ons schrikken zeg,’’ en ik werd naar binnen getrokken door Paco. ‘’en wat doe je onvoorzichtig, stel je voor dat ze hier op je gewacht hadden.’’ En ik kon mij zelf wel voor de kop slaan. Ik liet mij weer eens veels te veel beïnvloeden door mijn emoties. Snel ruimden we met zijn allen de rommel op, er waren een paar potten en glazen gesneuveld en de lakens lagen door de hele kamer heen. Ik bood denk ik wel 100 keer mijn excuses aan, maar iedereen wuifden ze weg. ‘’Nou, proost dan maar op een veilige reis en een gelukkig huwelijk.’’ Stak Paco van wal. Van alle kanten werd instemmend gemompeld. Ik bloosden en dronk snel mijn bier op. ‘’Sorry, maar ik ga nu écht slapen.’’ En lachend werd er welterusten gewenst.
Ik rende Eadric achterna terwijl Hyram mij achterna renden. We schreeuwden, ik om Eadric, Hyram om wraak. We renden langs het kamp waar ik gevangen werd genomen, langs de dorpen waar we tijdens onze reis langs waren gereden, het huisje van Lucy en Froekie balkten mee. Eadric struikelden voor mijn neus en ik viel over hem heen. Ik keek recht in zijn blauwe ogen en dat was het laatste wat ik mij herinnerde voordat ik recht in de valse, grijze ogen van Hyram keek, terwijl hij een bloedig, rafelig stuk vlees voor mijn neus hield.
Badend in het zweet werd ik wakker. Toen mijn hartslag wat gedaald was, sprong ik van mijn strozak en liep naar de deur om te controleren of die nog wel goed dicht zat. Dat was de deur gelukkig. Ik sleepte een stoel naar het raampje en ging buiten hangen. Het was ongeveer half 5 ’s nachts en ik zuchtte. Al die nachtmerries en het slaap te kort gaan hun tol eisen en ik wil wel de opdracht halen natuurlijk. Ik kon Eadric en de koning niet te leur stellen. Ik haalde nog een paar keer diep adem en sprong van de stoel af. Deze schoof ik weer terug naar zijn plek en ging weer liggen in de strozak en dommelde langzaam in.
Hyram keek mij weer aan met zijn valse ogen en bewoog het stuk vlees langs mijn neus heen en weer. Ik duwde het weg en wou het zelfde doen met Hyram. Hij was te sterk en ik lag nu op mijn buik. Het gras onder me was rood, rood van het bloed. Ik taste snel en behendig over mijn borst heen. Op de plek waar mijn hart moest zitten, zat een groot, gapend gat. Het stuk vlees in de handen van Hyram zou mijn hart moeten zijn! ‘’De opdracht haal je niet en liefde zul je nooit kennen, moordenaar!’’ smiespelde Hyram als een slang in mijn oor.
Ik werd opnieuw, dit keer gillend wakker. Ik schopte de dekens van me af en sprong van de stro zak. Ik betaste net zoals in mijn droom mijn borst en dit keer voelde ik geen gat, maar een versnelde hartslag. Het was licht in de kamer en ik ging me aankleden. Mijn broek rook nog naar paard en bier, maar wassen deed ik het wel en andere keer. Mijn haar kamde ik door met mijn vingers en ik draaide er een vlecht in, die ik vast zetten met een touwtje. Ik schoof de spullen aan de kant die ik de vorige avond ervoor had geschoven. Ik hoorde geen gelach in de gelach kamer, maar alleen ernstige stemmen. Toen ik binnen kwam, hielden de mannen op met praten. ‘’Zo jongedame, wat ben je laat.’’ Antwoorde paco gespeeld ernstig. ‘’Wij hebben er al een hele rit op zitten.’’ Vervolgde hij lachend. Het kon niet later zijn dan 8 uur, dus ze waren erg vroeg geweest. Walcot zette wat brood klaar en wat water, een wat karrig ontbijt. Je wordt te verwend Mirthe, sprak ik mijzelf streng toe. ‘’Wat wil je vandaag gaan doen, mirthe?’’ en een andere, een wat jongere man keek mij aan. Snel slikte ik mijn brood door en haalde mijn schouders op. ‘’Ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee.’’ En ik keek een beetje hulpeloos om me heen. ‘’Nou das mooi,’’ zei Walcot stralend. ‘’kan je ons mooi dat gouden paard, zoals jij het noemt, laten zien.’’ En ik bedankte ze hartelijk.
Ik kreeg een ander paard als gister. ‘’We wisselen ze af.’’ Kreeg ik als antwoord van Paco. Dit keer was het een witte, schimmel heb ik me laten vertellen, merrie en ze deed me een beetje denken aan Blossom. Maar eenmaal op weg, ging die gedachte in rook op. Ze liep onregelmatig en ik schudde heen en weer. Massimiano, een van de oudste mannen in dit gezelschap hield zijn paard in op teken van Paco. ‘’Sorry, maar ik denk dat het paard waar je op rijd, kreupel is.’’ Spijtig schudde Paco zijn hoofd. Ik sprong geschrokken van haar af. ‘’Je kan niet verder op haar.’’ En ik knikte bevestigend. ‘’Dat was ik ook zeker niet van plan, niet als ze kreupel is.’’ En ik stak de beugels op zoals het mij was geleerd. ‘’En nu?’’ ik hield afwachtend het dier aan de teugel. ‘’Loop jij het zelfde stuk maar terug, wij gaan kijken of het ‘’goude’’ paard geschikt is om weg te gaan uit de kudde.’’ En de mannen gaven hun paard bruut te sporen, maar hielden ze weer net zo snel in. In de verte kwam er een kudde paarden, met daarop hun berijders aangestormd ik een grote stofwolk. Ik kneep mijn ogen tot spleetjes en herkende iets paars. “Ik zei het toch, we hadden niet weg mogen gaan!”’ Massimiano schreeuwde het uit. ‘’Ja nou, ik dacht dat ze wel verder waren getrokken.’’ Gilde Paco net zo hard, zo niet harder terug. ‘’Jongens, houd jullie mond, dit zoeken we later wel uit, we moeten haar hier eerst weg zien te krijgen!’’ en ik kon de stem niet thuis brengen. Drie mannen stormden met hun paarden naar voren en ze steigerde toen ze in botsing kwamen met de ruiters van Hyram. Ik liet het paard waar ik op reed los en draaide me gauw om. Voordat ik weg wou rennen zag ik een paarse ruiter naar voren stormen, dwars door de hinnikende paarden heen. Hij reed ik volle galop voor me neus en stopte, waarmee hij en zijn paard zich omdraaide. Ik kon zijn gezicht niet zien, omdat het gezicht is verduisterd door de kap die hij droeg. Vol in de ankers greep hij me, hees me op zijn paard en draafde de andere kant op, de kant waar ik heen wou.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:08

leuk stuk :D een verhaal over hetzelfde land lijkt mij wel leuk, kom je toch meer te weten over waarom alles zo loopt. :)

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:07

Ja weer een super leuk stukje

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:25

Spannend weer hoor!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:52

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 17:34

Ik schreeuwde, gilde, schopte en krijste, maar zijn greep werd steviger met de minuut. We waren overgegaan in galop, wat beter voor mij lag. Na een halfuur, ik was misselijk, stopte we eindelijk. Na een paar minuten op de grond te hebben gezeten met mijn hoofd tussen mijn knieën , ging het beter. De paarse ruiter liet me geen seconde alleen. Zijn paard afzadelend hield hij me strak in de gaten. Ik herkende de plek waar ik de dag ervoor heb gezeten, opzoek naar het paard voor mij. De ruiter liet nog steeds geen stukje van zichzelf zien. We zaten een paar minuten zwijgend naast elkaar. Als ik ging verzitten, legde hij zijn hand op mijn schouder. ‘’W-w-wie b-b-ben jij?’’ vroeg ik vol met angst. Hij schudde zwijgend zijn hoofd. Ik gaf het op. De tranen sprongen in mijn ogen. Misschien was dit het laatste wat ik zie? Of de paarse ruiter met zijn gescheurde cape. Waarschijnlijk was dat gebeurd toen ik hem probeerde te slaan. De onbekende man legde zijn arm over mijn schouders heen. Ik veegde ruw mijn tranen van mijn wangen af. Hij trok me tegen zich aan en begon te neuriën. Toen ik omhoog keek zag ik ogen die me koesterde, die me troostte en de mooiste waren die ik ooit gezien had. ‘’Eadric!?’’ ik schreeuwde nog net niet en wrong me uit zijn greep. ‘’Mirthe-Anne, hoe is het met je? Vroeg de besmeurde kroonprins onzeker. ‘’Wát doe jij hier?’’ en ik vloog hem in zijn armen. ‘’Ik kon je niet laten gaan en de wijze mannen zeiden ook dat het beter was als ik mee ging, Hyram kennende.’’ Ik huiverde, denkend aan die nachtmerries. Een tijd lang stonden we met onze armen om elkaar heen, tot dat ik een grote stofwolk zag. Ik kneep mijn ogen tot spleetjes. ‘’Paco en de rest komen eraan.’’ En we lieten elkaar los. Met onze handen ineen gestrengeld wachtte we ze op. ‘’Ha Mirthe, ik zie dat je, je prins hebt gevonden?’’ lachend stegen de mannen af. ‘’ Walcot, wisten jullie hiervan!?’’ Ik spuugde de woorden uit. ‘’Ik had die arme Eadric bijna een val van het paard bezorgd.’’ Walcot keek me vriendelijk aan. ‘’Eadric was gister bij ons gebleven en heeft zijn identiteit aan ons bekent gemaakt.’’ En ik werd weer een beetje rustig. ‘’Maar nu je hier toch bent, de kudde is vlakbij en dan kan je toch het paard laten zien.’’ Iedereen die niet meer op zijn paard zat, klom er weer op. ‘’Maar ik dan?’’ en ik keen ondeugend naar Eadric. Hij klopte op zijn zadel ‘’Kom maar!’’ en ik klom voorop zijn zadel.
Iedereen sprong uit zijn zadel en deden de singels een gaatje losser. ‘’Voor als de échte paarse ruiters terug komen, kunnen we gauw weg.’’ En Paco gaf me een knipoog. ‘’Ik heb hier verder geen verstand van, dus ik blijf wel op wacht staan.’’ Bood Eadric zich vrijwillig aan. Hij gaf me een kus op de mond en ik werd rood. ‘’Echte tortelduifjes.’’ Stelde Quintus vast. Quintus was een echte levensgenieter en dronk net zo veel als de rest van de groep bij elkaar. Ik vertrouwde hem niet zo, meer en deel van de dag was hij dronken.
‘’Mirthe, zie je hem of haar al?’’ en ik keek speurend om me heen. We waren bij een grote water bron aangekomen en alle paarden stonden te drinken. De hengst die alle paarden bij elkaar moest houden, snoof onrustig, maar ging weer verder met grazen. Aan de overkant zag ik het gouden, edele dier staan waaraan ik mijn hart had verloren. Ik wees ze het dier aan en Paco knikte bevestigend. ‘’Dat dacht ik al wel, het is inderdaad een jonge hengst.’’ Quintus begon zich er mee te bemoeien. ‘’Die kan inderdaad er zo snel mogelijk uit en is er ook oud genoeg voor.’’ Paco en Quintus keken de rest van het gezelschap aan en ook die knikte bemoedigend. ‘’Laten we hem dan maar gelijk vangen, anders hoeft het niet meer.’’ En de mannen draaiden zich resoluut om. Terwijl we terug liepen naar Eadric en de paarden kreeg ik uitleg van Quintus, zijn adem stonk naar bier en wijn. ‘’Terwijl wij je paard de kudde uit jagen en de rest op afstand houden, blijf jij bij Eadric.’’ ‘’En hoe krijgen we hem mee, hij zal wel naar de kudde willen?’’ vroeg ik nieuwsgierig. ‘’Wij hebben een paar touwen, lasso’s genaamd en die doen we om zijn nek.’’ En voor hem was daar de vraag mee afgedaan.
‘’En, gevonden?’’ Eadric kneep even in mijn hand. ‘’Ja, ze gaan hem zo vangen.’’ En de mannen bespraken de laatste problemen nog even door. De paarden werden onrustig en kregen door dat er iets spannends te gebeuren stond. Onrustig schraapte ze met de hoeven over de grond en eentje begon zelfs te stijgeren. De mannen liepen op ons af en Walcot knikte me bemoedigend toe. Ze controleerde de singels en stegen op. Twee mannen reden weg van de groep, om de kudde heen. Op een fluitje van Walcot, galoppeerde ze allemaal aan. De twee die waren afgedwaald galoppeerde de groep in, richting ‘mijn’paard. Hij hinnikte luid toen die door had dat hij werd afgezonderd van de groep. Een van de twee mannen, ik kende hem niet, pakte zijn lasso en zwaaide die heen en weer voordat hij hem om de hals van de gouden hengst gooide. Hij trok aan het touw en de lus sloot zich. Alle mannen minderde vaart, terwijl de rest van de kudde verder rende. De gevangen hengst hinnikte protesterend. Alle mannen sloten zich om het paard en Eadric en ik stapte ook weer op het paard en reden met ze mee. ‘’Dat was een knap staaltje werk.’’ En ik floot bewonderend. ‘’Nou dit was nog niets, het kereltje hier werkte goed mee zeg.’’ En Paco werd rood van het compliment wat ik ze had gegeven. De gouden hengst kalmeerde een beetje en ik kon hem voor het eerst goed bewonderen. Hij had mooie, lange manen en een goede, dikke staart. Alleen zaten ze onder de klitten en het zand. We reden alleen is stap en galop. Draf was te hobbelig voor mij en anders kwam ook het gouden paard in de knoop met het draad. Het duurde lang voordat we weer terug in het dorp waren.
Terug in het dorp reden we tot achter de stallen. Met één ruk aan het touw werd het paard in een soort van cirkel gedreven, van Quintus hoorde ik dat het een kraal genoemd werd. Met die ruk werd hij ook bevrijd uit de lus. Hij rende klagend rond, hij was de grote vlakte gewend. Wij reden terug om de paarden weer af te zadelen. Het witte paard waar ik een stukje op gereden had en los moet laten, stond te vreden op zijn eten te knabbelen. Wij gingen, terwijl de rest ook tevreden aan zijn hooi stond te knabbelen, naar binnen voor eten en drinken. ''Zo, en laten we morgen maar eens gaan beginnen met het paard, Mirthe.'' en Paco keek me te vreden aan. ''Maar hoe wil je hem gaan noemen?'' Stiekem had ik al nagedacht. ''Aurum, dat betekent goud in het latijn.'' en Eadric knikte me toe. Ons avond maal werd opgedient, brood met soep. ''Sorry heren én Mirthe, ik moet terug gaan naar de herberg waar de paarse ruiters én ik samen slapen.'' Ik keek hem teleurgesteld aan. ''Sorry, maar anders gaan ze me zoeken en dan zien ze dat ik hier ben, bij jou.'' en hij zwaaide nog even, trok zijn kap weer voor zijn ogen en zadelde zijn paard. Hij stapte langs ons raam, maar galoppeerde aan het einde aan.
Ik keek uit het raam totdat ik hem niet meer zag. Weemoedig keerde ik terug aan de tafel en Paco keek al zijn vrienden waarschuwend aan. Ik glimlachte wazig en klokte, de inimiddels koude, soep naar binnen en propte mijn brood erachter aan. Een wat jongere man, Aard genaamd, schraapte zijn keel: ''Mirthe, wil je mee kijken naar..?'' en hij keek hulpzoekend om zich heen. ''Aurum,'' hielp ik hem. “'maar ik wil graag mee.''
Aurum stond te knabbelen op zijn hooi, maar had direct door toen we aankwamen lopen. We leunden tegen het hek aan en Aurum at voorzichtig, maar als een van ons even anders gingen hangen, keek hij verschrikt op. Na een paar minuten liepen we weer naar binnen. ''Kom eens, dan overleggen we over hoe we Aurum ''tam'' krijgen en hij jou accepteert op zijn rug.'' en ik werd zo blij als een klein kind.
Ik moest gapen. De mannen hadden een versneld plan bedacht, dan kon ik snel verder. ''Ik heb er helemaal zin in ma...” en ik moest weer gapen.''...ar ik ga nu slapen.'' en iedereen wenste me welterusten.
Snel schoof ik alle spullen weer voor de deur. Ik kleedde me uit, waste me gezicht en handen en haalde mijn haar uit de vlecht. Ik klom op mijn strozak in een fijne positie en ik viel gelijk in slaap.
Ik schreeuwde, gilde, schopte en krijste, maar zijn greep werd steviger met de minuut. We waren in een donkere ruimte, er kwam geen einde aan. Ik gilde mijn longen uit mijn lijf en schopte zo hard dat mijn voeten er zeer van deden. Er kwam in de verte een paard aangerend. Het dier leek op Aurum en viel de ruiter aan. De ruiter en ik vielen. Ik kroop weg en bleef als een balletje liggen. De cape van de ruiter was gescheurd en ik zag twee grijzen ogen. De ruiter kwam op me af en stak een glimmend mes omhoog, hij stond op het punt te steken.......

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:49

Mooi stukje weer

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:13

weer een mooi stukje