[TEK]Mijn groeiproces en tip aan allen: Niet opgegeven!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

[TEK]Mijn groeiproces en tip aan allen: Niet opgegeven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:35

Bij deze wil ik eerst alle creatieve bokkers bedanken! Door de vaak prachtige tekeningen hier werd ik flink geïnspireerd. Ik ben gaan tekenen en begin het weer helemaal in de vingers te krijgen. Vind het onwijs leuk.

Een paar maandjes terug begon ik te tekenen en kwam dit eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het ging steeds iets beter!

Afbeelding

Toch heb ik steeds weer als ik begin van die momenten.. "Hmmm, niet mooi, ik begin wel opnieuw."
"Dit lijkt nergens op.. veel te getekend.." Hmmppf.. Zo vaak zucht momentjes en denken dat het toch niet zo mooi gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Maar door de vele tips hier ben ik door gegaan. Kleuren moesten wat dieper, nog eens wat donkerder etc etc.. Verhoudingen lukt wel aardig doormiddel van geruit papier gebruiken om de grote lijnen uit te kunnen tekenen. Maar dan dat inkleuren steeds..

Afbeelding

En toch gaat het steeds beter, ondanks dat gevoel dat het tóch niet zo mooi gaat worden..
Maar ik heb wel geleerd tijdens het tekenen dat je gewoon NIET moet opgeven.

Gewoon dóórgaan.

Laag na laag na laag..

Een tekening in 50 stappen

En dan krijg je dit. :)
Afbeelding

Dus als ik weer even twijfel aan mijzelf kijk ik weer even in dat album om ál die stappen achter elkaar weer eens te zien. Dan weet ik ook meteen weer, 'maar natuurlijk is het nu nog niet mooi.. je bent er ook nog lang niet!? Geduld is een schone zaak!' En een tekening kun je best later nog wat 'bijwerken'. En ja, natuurlijk is het eng om ineens hard op je potlood te drukken als je eindelijk denkt 'hij begint nu wel mooi te worden'. Maar tis maar een tekenblaadje.. en oefening baart kunst :D

Dus hopelijk kan ik met dit topic ook andere beginnende tekenaars inspireren om door te gaan met tekenen, want het is zó leuk!

Nogmaals dank voor alle tips en lieve woorden. En daar bedoel ik ook JOU mee :j
Door [UK] heb ik veel meer uit mijzelf gehaald dan ik ooit gedacht had!
Laatst bijgewerkt door Aartje op 25-08-13 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Re: [TEK]Mijn groeiproces en tip aan allen: Niet opgegeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:37

lief topic! en ja je hebt talent! leuk te zien zo onder elkaar....ga wel door hoor zou zonde zijn als je stopt (ook als je eens een tegenslag hebt)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:44

Herkenbaar, bokt heeft mij ook geïnspireerd! :j
En je bent zo te zien al met sprongen vooruit gegaan, erg mooi om te zien! +:)+

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:46

Dank jullie wel! :D Nu ik het zo terug lees, is het best een schreeuwerig topic := Maar ben gewoon enthousiast :P Bij de tekening van het bruine paard, dacht ik toch al het beste uit mezelf gehaald te hebben, maar ik leer nog steeds iedere keer bij en als ik andere tekenaars hier zie wíl ik nog meer tekenen :P

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:15

Wauw! Wat supergaaf om zo te zien hoe veel jij vooruit gegaan bent! :oo

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:23

Super om dit zo te zien!
Nu snap ik ook wat er tegen mij steeds gezegd word. :j
Maar hoe kies je de juiste kleur uit? Ik pak altijd nét de kleur, met precies de verkeerde tint...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:32

Wat een mooie tekeningen! Ik moet ook echt weer eens beginnen met tekenen...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 15:56

Dank jullie wel!

LoveUggs schreef:
Super om dit zo te zien!
Nu snap ik ook wat er tegen mij steeds gezegd word. :j
Maar hoe kies je de juiste kleur uit? Ik pak altijd nét de kleur, met precies de verkeerde tint...

Dat is soms ook gewoon uit proberen. Wel houd ik er rekening mee dat je wat licht is wél donkerder kunt maken maar dat andersom moeilijker is. Dus wel met de lichte tinten beginnen en je kan ook best eens twee verschillende kleuren door elkaar gebruiken. Als je de link bekijkt van die hond in 50 stappen zie je dat ik ook heel veel verschillende kleur lagen over elkaar heb gebruikt tot ik de juiste tint te pakken had. En op het eind kun je dan nog even de laatste dingen net wat meer accentueren. Dus je legt m even weg en kijkt er later nog eens naar. Dan zie je het soms ook beter. Of houd de foto en (een digitale foto) de tekening beide open in een tabblad en klik ze steeds omstebeurt aan. Dan zie je soms ook duidelijk wat nog wat donkerder en wat nog wat 'lichter' mag zijn. :)
Laatst bijgewerkt door Aartje op 25-08-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:57

Je bent echt zo hard vooruit gegaan. Je tekeningen worden echt met mega sprongen steeds beter.
Denk dat niemand die die sprongen na doet hoor.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:59

wauw! maar vind je 2e tekening in zwart wit het mooist :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:00

jij hebt echt wel talent hoor :j ....ik kan ook heel veel tekeningen maken maar ze blijven allemaal op hetzelfde lelijke nivo hangen :')

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:05

wat kan jij ook mooi tekenen zeg en super dat je hebt volgehouden :j !

Ik vind je stappenplan heel leerzaam om te zien, ik heb een tijdje terug ook pastelpotloden gekocht nadat ik iedereen zo mooi zag tekenen maar het mijne ziet er gewoon niet uit O:) , ik ga er van de week eens even goed na kijken en hopelijk steek ik er wat van op :D !

Ben dus heel blij met jou topic :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:12

Tekenen kun je leren Anne ;) Het zijn gewoon technieken die je jezelf moet aanleren. Staps gewijs te werk gaan en gewoon goed kijken. :) Maar vooral, geduld hebben! :+ Maar voor mijn gevoel kan het altijd nóg mooier. Ik kan zo een paar boktnamen opnoemen van mensen die ik zéér bewonder! :P

Bedankt voor de leuke reacties! Word er een beetje verlegen van. Hoop inderdaad dat je er wat aan hebt love_Soraya. Altijd leuk om andere verder te helpen!