error 99 en hele vreemde foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ensueno

error 99 en hele vreemde foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 14:46

Hallo!

Ik heb een canon 1000d van ongeveer 4 jaar oud.
Toen ik daar vandaag foto's zou maken, kwamen er ineens wel erg vreemde foto's uit mijn camera rollen!

Afbeelding

Afbeelding

Wel heel spectaculair natuurlijk, maar niet de bedoeling.. Daarna kwam er soms een error voor (error 99). Na onderzoek op internet kwam ik meerdere tips tegen, maar niks werkte..
Sd kaart heb ik in een andere camera gebruikt en dit ging prima, hier ligt het dus niet aan. Ook heb ik de lens van iemand anders op mijn camera gebruikt, maar de vreemde foto's en errors bleven. Dit gebeurt soms ook als er geen lens op zit :+

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Als repareren erg duur is vind ik dat het namelijk niet waard. Ik was al van plan een nieuwe body te kopen, maar wou daar liever nog even mee wachten :Y)
Laatst bijgewerkt door Ensueno op 22-08-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Re: error 99 en hele vreemde foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:00

Heb je een canon? En hoe oud is de camera?

Ik denk dat je het beste naar de winkel kan gaan en de camera laten opsturen. error 99 is (in ieder geval bij canon) een error code die van alles kan betekenen.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:09

Ik heb een canon 1000d, hij zal nu zo'n 4 jaar oud zijn. Ik zal het ook meteen in de openingspost zetten, wel handig om te vermelden.
Ik ben alleen bang dat het opsturen en bekijken alleen al wat kost,als het repareren dan ook heel duur uitvalt vind ik het zonde voor mijn geld. Dan spaar ik liever voor een nieuwe.
Stiekem hoopte ik dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad, maar met deze error geeft dat dus zeker nog weinig duidelijkheid.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:21

Ik denk dat het niet echt de moeite waard is om je 1000D te laten repareren, omdat de opvolger (1100D) niet zo prijzig meer is en de camera ook alweer 4 jaar oud is... Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 40D. Ik kreeg ook steeds deze error, maar niet die gek gekleurde beelden. Bij mij viel dit nog wel in de garantie, dus ik heb hem op laten sturen. Dit duurde erg lang (8 weken of zo). Het probleem zat hem bij mij in de sluiter. Die was kapot. Dus er is een nieuwe sluiter ingezet.

Je zou eens bij Rofa in Den Haag kunnen informeren wat het kost om het bij hen te laten repareren. Zij repareren ook Canon camera's, meestal wat goedkoper dan bij Canon zelf.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:37

Zelfde problemen gehad met mijn 450d winkel zei sluiter of spiegel
Uiteindelijk uit elkaar laten schroeven en bleek de printplaat te zijn

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:23

fladdelover schreef:
Ik heb een canon 1000d, hij zal nu zo'n 4 jaar oud zijn. Ik zal het ook meteen in de openingspost zetten, wel handig om te vermelden.
Ik ben alleen bang dat het opsturen en bekijken alleen al wat kost,als het repareren dan ook heel duur uitvalt vind ik het zonde voor mijn geld. Dan spaar ik liever voor een nieuwe.
Stiekem hoopte ik dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad, maar met deze error geeft dat dus zeker nog weinig duidelijkheid.

Bij Canon werkt het zo dat het opsturen en bekijken komt te vervallen als je ook daadwerkelijk de reparatie laat uitvoeren..

[Edit]
Vond dit via Google..
-
Wat moet je doen als je de Error 99 krijgt?

1. Schakel je camera uit.
2. Verwijder de lens, alle batterijen, en de SD/CF geheugenkaart.
3. Laat de camera ongeveer 20 minuten rusten.
4. Plaats een volledig opgeladen batterij in de camera, en zet hem weer aan. Plaats GEEN geheugenkaart.
5. neem een aantal foto's.

Als de “ERR 99″ boodschap terug verschijnt, dan moet de camera binnengebracht worden voor onderhoud of reparatie.

Indien de error NIET verschijnt, dan moet u nu de volgende stappen uitvoeren:

1. Zet de camera opnieuw uit.
2. Plaats de SD/CF kaart.
3. Zet de camera aan.
4. Formateer de SD/CF kaart via de camera. Zorg ervoor dat je eventuele foto's op de kaart hebt bewaard.
5. Neem enkele foto's. (nog altijd zonder lens)

Als de “ERR 99″ boodschap verschijnt, dan is er waarschijnlijk een probleem met je geheugenkaart. Probeer het opnieuw, maar ditmaal met een andere kaart..

Als de error nog altijd verschijnt, moet u uw camera binnenbrengen voor onderhoud. Als het bericht niet meer verschijnt, kan u de volgende stappen verderzetten:

1. Zet de camera uit.
2. Maak de contacten van de lens schoon door er met een gommetje of een zacht doek over te wrijven.
3. Plaats de lens.
4. Zet de camera aan.
5. Neem een foto.

Als de error “ERR 99″ alleen verschijnt bij één bepaalde lens, moet u die lens laten onderzoeken.

Als u een “ERR 99″ boodschap krijgt bij elke Canon lens, dan moet u de camera binnenbrengen voor onderhoud of reparatie.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:30

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:53

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik hem maar niet laat repareren, ik geloof niet dat de body dat nog waard is.

@Love_wiepke: bedankt voor het opzoeken! Ik had het eerder al geprobeerd, maar soms verschijnt de error een hele tijd niet. Al stond er op de site waar ik keek dat ik maar 1 foto moest maken. Als ik meerdere moet maken zal het eerste wel van toepassing zijn. Dan zou hij voor reparatie weg moeten, en dat vind ik het niet meer waard. Bedankt! Net dat ene belangrijke stukje dat niet op de site stond waar ik had gekeken.

De tweede en derde link had ik nog niet gezien, bedankt! Dan kan ik proberen mijn camera tot de laatste versie te updaten. We zullen zien :D

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:54

Ik heb de laatste update geinstalleerd. De error heb ik nog niet gekregen (heb zo'n 30 foto's geklikt met twee verschillende lenzen). Maar de foto's blijven vreemd. Al zijn ze nu nog voornamelijk zwart-wit met soms wat rood er doorheen.
Ik heb de camera maar op maktplaats gezet. Dan maar sparen voor een nieuwe.

Bedankt voor de tips allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:12

Wel als "defect" op marktplaats gezet, hoop ik? ;)

Heb je trouwens geprobeerd met een ANDER sd kaartje in JOUW camera foto's te maken?
Error99 hoeft namelijk niet aan de camera te liggen.
Kan ook heel eenvoudig om een defect SD kaartje gaan.

En hoe verwijder je je foto's normaal van je kaartje?
Via de pc, of formatteren via de camera?

Want van foto's van je kaartje verwijderen via de pc, kun je exact dit soort problemen krijgen met de camera.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:15

Kan je de camera niet terug zetten naar fabrieksinstellingen, resetten dus?

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:02

Ik heb niet een ander sd kaartje in mijn camera gedaan (bij gebrek aan), maar heb mijn sd kaart wel in een andere camera gebruikt wat geen problemen gaf.

Ik heb hem als defect op marktplaats gezet ja en de problemen netjes uitgelegd :)

Ik verwijder de foto's via de pc, maar heb de kaart meerdere malen geformatteerd na dit probleem. Echt? Maar hoe zet je ze dan op de computer? Ik stop mijn kaartje in de computer, knip de foto's, verplaats ze en stop mijn kaartje weer in mijn camera. Maar dat is dus fout?

Ik heb mijn camera gereset, maar heeft helaas niks uitgehaald :n

Wel weer bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:14

Ik geef je 95% kans dat je probleem aan het kaartje ligt.

Nooit fotos van n kaartje afhalen, behalve via je camera.
Omdat je pc dingen anders wegschrijft, kan dat problemen geven in de camera.
Dit soort gekke fotos en storingen als gevolg. En t kan inderdaad dat t kaartje in n andere camera wel werkt.

K zou gewoon eerst eens voor n tientje een ander kaartje kopen en vanaf nu alleen maar via de camera formatteren, nooit meer via een andere manier :-)

Fotos importeren naar je pc via automatisch importeren, of gewoon de bestanden kopieren naar een map op je pc, niet knippen.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:25

Zo, weer wat geleerd. Super, bedankt! Dan zal ik morgen eerst een kaartje kopen, voordat ik mijn oude body weg doe en een nieuwe koop. Kan ik daar nog even mee wachten :Y)
Ik hoop dat het werkt. En al zou het toch aan de body liggen, ben ik blij dat je me dit hebt verteld. Scheelt problemen in het vervolg :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:28

Ik had ook eens een error 99, lag er aan dat de camera de lens niet herkende..... Met schoonmaken kon het opgelost worden..... DE contacten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:36

Femke schreef:
Ik geef je 95% kans dat je probleem aan het kaartje ligt.

Nooit fotos van n kaartje afhalen, behalve via je camera.

ik doe het al 4 jaar via de pc...nooit geen problemen mee gehad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:50

Dan heb je geluk gehad Ojajoh.
Is een algemeen bekend regeltje. Staat ook in vrwijwel iedere gebruikaanwijzing, dat je nooit via de pc mag verwijderen.

@Kimberley: error99 is een algemene foutmelding bij canon die heel veel verschillende oorzaken kan hebben.
De cpu contacten kan inderdaad een error99 melding geven.
Maar in dit geval gaat t daar niet om, want bij vuile cpu maakt de camera geen foto of werkt bijv de autofocus niet.
Dat de fotos verkeerd opgeslagen worden bij TS wijst richting de sd kaart als veroorzaker van het probleem.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:56

nou dat is dan wel heeeeel vaak geluk hebben ;)
misschien dat het verschilt of je met mac of met windows werkt (geen idee ik stel maar wat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:33

De ene camera zal er wellicht minder gevoelig voor zijn dan de andere.
Maar het is een bekend, vaak voorkomend probleem. Camera fabrikanten waarschuwen er niet voor niets voor.