Upje!
6. Het verdriet om de plotselinge dood van Doortje viel mij erg zwaar en aan mijn ouders had ik ook vrij weinig. De avond dat het gebeurde kwamen zij laat thuis. Ik vertelde het verhaal maar hun luisterde totaal niet, ze hadden het te druk met de belevenissen in Luxemburg. Pff daar heb je dan ouders voor. De enige plek waar ik heen kon om na te denken over de gebeurtenissen van de laatste tijd was de wei! Ik reed hier dan ook dagelijks heen na mijn werk. Wat een gemis zeg. Dat nou juist de plek die je altijd zo blij maakte ineens kan veranderen in een plek waar een deel van je leven instortte. Ook deze avond reed ik weer naar de wei. Toen ik aankwam werd ik licht in mijn hoofd en stoof die ene droom weer voorbij! Weer die grauwe eenzame lucht en de bliksem! Nu was alleen zeer duidelijk te zien dat Doortje niet meerende door de wei. Ik had de laatste dagen al een paar keer delen van deze droom doorgekregen maar ik was er van overuigd dat Doortje vorige week nog meerende in de droom. Het is hard om met je neus op de feiten gedrukt te worden, want toen ik het weiland inkeek zag ik inderdaad alleen Canvas en Rintse aan komen draven. Na 2 uur in de wei gezeten te hebben en nog steeds starend naar de plek waar alles gebeurde stond ik op. Cavan en Rintse keken me twijfelend aan alsof ze wilden helpen maar het simpelweg niet konden. Ik liep naar de plek waar alles gebeurd was. Het draad hing nog slap, de beschadigingen zaten nog op de palen en toen ik goed keek zag ik de sporen van Doortje haar overlevingspogingen nog staan. Weer brak er iets. Die kleine gekke drakerige pony die al 14 jaar in mijn leven was is ineens weggetrokken. Ik had al sinds dinsdag niks met Cavan en Rintse gedaan. Het was nu dan ook Vrijdag en ik had er nog steeds geen behoefte aan. Ik liep weer zo standaard als wat naar het hooi en gooide 3 plukken neer. Terwijl ik dit deed schreeuwde ik het uit "Wat ben je toch een mislukkeling! Ze komt niet terug hoeveel hooi je ook neer gooit!" ik schopte het hooi alle kanten op. Cavan en Rintse die normaal zo gefixeerd op eten waren stonden op een gepastte afstand te kijken. Zo gingen mijn dagen de laatste tijd allemaal. Frustratie, ongeloof, niet willen accepteren ik weet niet wat het was! 1 ding wist ik wel! Wat mis ik die kleine gekke pony.
Ik reed heel rustig terug naar huis met tranen in mijn ogen. Ik was emotioneel een wrak! Ik kon helemaal niks meer! Alles mislukte keer op keer. Op mijn werk liet ik steken vallen en in het gezin mochten ze blij zijn als ik überhaupt hoi en doei zei. Ik besloot te gaan douche toen ik thuis was. De warme straal kalmeerde mij. Ik kreeg nog een appje van een goede vriendin van me Joyce heet ze. Het was een schat van een meid die in alle opzichten voor me klaar wilde staan. Jammer genoeg begreep zij het verdriet om mijn pony niet! In het bericht vroeg ze namelijk wat mijn vrijdag avond planning was. En of we nog een paar kroegen onveilig gingen maken. Nou antwoord 1 was 'mezelf op bed laten storten janken en dan in slaap vallen' zo ging het ook de laatste dagen dus waarom vandaag niet! Kroegen onveilig maken had ik totaal geen zin in.
7. 'S morgens had ik wel 12 whatsapp berichten en ook nog wat gemisten oproepen. Gewoon omdat iedereen me mee wilden hebben. Ze wilden mij uit mijn negatieve spiraal halen. En dat vind ik trouwens heel erg lief, maar het hoeft van mij niet zo. Ik denk dat alleen een paardenmens zal begrijpen wat de dood van je dierbare paard met je doet. Ik was zo moe en kon gewoon even niet leuk op pad gaan.
Langzaam gingen de weken voorbij zonder Doortje maar met Cavan en Rintse. Ik moest blij zijn dat ik deze 2 trouwe vrienden nog had zij slepen mij al dagen door deze deprimerende dagen heen. Ik besloot meer met ze te gaan doen. Hun konden immers niks aan dit hele ongeluk doen. Ik had een week vakantie genomen en kwam erachter dat ik langzaam maar zeker beter in mijn vel kwam te zitten. Bij de wei had ik het nog wel eens moeilijk en helemaal als die rare droom voorbij kwam. Ik snapte nog niet waarom die droom er telkens was. Eerst kwamen al mijn dierbare mensen en dieren erin voor en daarna was het zo stil op straat. Ik snapte het niet. Een paar dagen voor Doortje haar ongeluk rende zij nog mee in diezelfde droom en nu was ze al weken verdwenen. Ik besloot alles wat ik ervan kon onthouden op te schrijven en dan met datums erbij. Het moet iets betekenen ik weet het zeker!
8. Dag 3 van mijn vakantie! Ik was al vroeg uit de veren. Ik rende naar de douche, sprong erin en begon wat liedjes mee te zingen die klonken uit de radio. Ik merkte aan mezelf dat ik eigelijk voor het eerst sinds weken gezellig opstond en er gewoon weer zin in begon te krijgen. Voor ik het wist stond ik alweer een kwartier onder de heerlijke warme stralen en besloot in me maar is in te soppen en mijn haren te wassen! Ik zette de kraan uit en wikkelde een handoek om mijn lange bruine golvende haar om vervolgens een 2e handdoek te pakken en die om mijn lijf te wikkelen. Ik stuurde Joyce heel snel een app-bericht en vertelde haar dat het morgen Donderdagavond is en dat ik eigelijk wel zin had om de stad onveilig te maken! Ik wist dat Joyce Vrijdag altijd laat begint en Donderdag is en blijft toch Studentenavond. Ik vloog mijn rijkleding in want ik zou vandaag Cavan en Rintse gaan rijden. Ik lag helemaal op schema het was 10 voor 10 en ik was er bijna klaar voor. Ik rende naar beneden riep vrolokl 'Goedemorgen.' Ik gaf mijn ouders zelfs een kus. 2 verbaasden gezichten volgde mij door de woonkamer en de keuken. Ik pakte boterhammen gooide er nonchalant een paar plakken kaas op en stopte ze in een zakje. Daarbij gingen er ook nog is 3 blikjes drinken richting het aanrecht en dit verdween zo mijn rugzak in. Om 5 over 10 vertrok ik naar de wei waar zelfs mijn 2 reuzen zich afvroegen wat er mis was met mij.