[SCH][WIP] 3 katten. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

[SCH][WIP] 3 katten. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:59

Ik heb meer moeite met dit schilderij dan verwacht. De foto is achteraf toch niet goed genoeg. Te klein, te vlak, weinig details. In eerste instantie denk je: oooh, moet wel lukken! Maar dan toch blijkt gaande weg dat het tegenvalt. En de katten zijn helaas niet meer en de opdrachtgever wilde graag juist van deze foto een schilderij.

Maar nu vraag ik toch hulp. Zien jullie dingen die niet kloppen en beter kunnen? Er zijn er genoeg, dus ik zoek echt naar tips om het werk sprekender te maken.

Voorbeeldfoto:
Afbeelding

Afbeelding
Detail: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-43OMGDSL.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:26

Wauw _/-\o_ ik vind dat het er al heel sprekend uitziet hoor! Je zou het niet zeggen dat het je tegenvalt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:02

Ik vind dat je al goed op weg bent, wel denk ik dat je de poezen iets te donker hebt gemaakt. De rechter kat is duidelijk creme (verdunningsfactor) en de linker volgens mij ook. Alleen de middelste is volgens mij echt rood. Ik vind dat je de poezen qua uitdrukking al goed voor elkaar hebt. Hopelijk heb je er wat aan. :)

Duke

Re: [SCH][WIP] 3 katten. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:22

Bedankt Lauraa en Wuis. Ik zag dat de rechter 'vaal' was. Maar de linker had ik niet als zodanig herkent. Bedankt om het wijzen daarom. Probeer deze iets lichter te maken. Het gaat al iets beter. Ben al iets meer tevreden, maar mis nog de wow-factor in dit schilderij.

Afbeelding

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:17

Hmm, lastige foto. Ik vind dat je goed bezig bent! Wat ben je van plan met de achtergrond? Ik denk dat dat ook nog flink verschil kan maken. Heeft de opdrachtgever misschien ook nog andere foto's van de katten? Dan zou je daar kleine verschillen misschien beter op kunnen zien. Bijvoorbeeld kleurverschil in de ogen, waardoor ze stuk voor stuk nog wat meer gaan spreken. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:26

Vind het verschrikkelijk om 'commentaar' te gaan geven aan iemand die zo goed kan tekenen/schilderen.... :o
Maar je vroeg om wat tips....
Persoonlijk zou ik de haartjes bij de linker poes wat minder donker maken want het lijkt nu grof gezegd of er een touwtje om haar koppie zit (de donkere haren op haar wangen)
De rechter poes lijkt wat dik, maar is ook ontzettend moeilijk invullen, omdat daar op de foto precies de stoelleuning voor zit :P
Maar weer super bezig hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:37

De rechter vind ik qua 'dikheid' goed hoor. Je hebt nu de mooie crème kleur te pakken bij die rechter. Dat zou ik bij de linker ook nog meer toepassen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:40

Kentaro schreef:
Vind het verschrikkelijk om 'commentaar' te gaan geven aan iemand die zo goed kan tekenen/schilderen.... :o
Maar je vroeg om wat tips....
Persoonlijk zou ik de haartjes bij de linker poes wat minder donker maken want het lijkt nu grof gezegd of er een touwtje om haar koppie zit (de donkere haren op haar wangen)
De rechter poes lijkt wat dik, maar is ook ontzettend moeilijk invullen, omdat daar op de foto precies de stoelleuning voor zit :P
Maar weer super bezig hoor!!

Bedankt. :o

En je commentaar is meer dan welkom! +:)+ Van iedereen! Bedankt! Ik ga zeker wat met jullie opmerkingen doen. Pfoe, dan ben ik zo blij met UK! Kan ik weer verder en uit deze dip komen. :) :*

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:56

mariettek schreef:
Hmm, lastige foto. Ik vind dat je goed bezig bent! Wat ben je van plan met de achtergrond? Ik denk dat dat ook nog flink verschil kan maken. Heeft de opdrachtgever misschien ook nog andere foto's van de katten? Dan zou je daar kleine verschillen misschien beter op kunnen zien. Bijvoorbeeld kleurverschil in de ogen, waardoor ze stuk voor stuk nog wat meer gaan spreken. :)

- De achtergrond blijft wit. Wel moeten de kussens nog verder afgewerkt worden met ook schaduw onder.
- Ik heb idd nog andere foto's en die heb ik idd al gebruikt om de ogen kleur beter te krijgen. En heel apart: alledrie hebben ze dezelfde kleur ogen: groen met beetje beige details.

Ik word al meer tevreden. Dankzij jullie gaat het nu weer de goede kant op. Ik krijg alleen de linkerkat niet meer lichter. De 'band' om de nek heb ik inmiddels wel al een paar keer aangepast. Maar er zit nu eenmaal een flinke schaduwwerking daar. Ik hoop dat met de snorharen schilderen dit effect wat minder wordt. Snorharen doe ik altijd als laatste. ;)

Kwaliteit van de foto is nu ook iets beter dan hierboven, zie ik.
Afbeelding

Vooral over de rechter ben ik nu al best tevreden. :D

Valt het niemand op trouwens dat ik de linker en de middelste dichter bij elkaar heb gezet? O:) Anders pasten ze er niet alledrie mooi op. ;)

De katten wil ik vandaag af hebben. Morgen de kussens. Vrijdag fixeren. Vrijdagavond wordt het schilderij opgehaald. Dus de updates zullen snel volgen en ik ben blij met snelle reacties die mij verder helpen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:32

Het is een beeldschoon schilderij, het enige is de kleur van de katten, ze zijn roder dan op de referentiefoto en op de laatste foto lijken ze ook roder dan op de eerdere foto's van het schilderij.

Neemt niet weg dat dit echt een prachtig werkje wordt en de kleur is eigenlijk wat mierenneuken. Het is ook niet de makkelijkste foto om te schilderen, vind ik.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:36

En dat ben ik direct met je eens! Het valt mij ook op en ik snap niet hoe dat kan. Overigens is de foto hierboven iets bewerkt om het contrast wat op te halen. En ik moet zeggen dat die foto wel waarheidsgetrouw is. Die hieronder is wat bleek, maar geldt ook voor de foto op de tablet:

Dus laat ik even deze foto zien. Ik werk vanaf een tablet met de voorbeeldfoto:

Afbeelding

Hier zie je dus dat ik wel aardig de kleur heb die op de tablet te zien is. Vraag is natuurlijk nu alleen... waar ligt de goede kleur? Is dat de foto op de pc, of die op de tablet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:38

Ik weet hoe lastig het is werken zo realistisch mogelijk op te foto te zetten... Echt vreselijk lastig. Goed dat je deze foto erbij hebt gezet, zo kloppen de kleuren prima :D.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:43

+:)+ De bovenste!!
Heel misschien dat je de donkere vlek op de neus van de middelste poes, iets meer 'haar effect' (jeetje hoe omschrijf je dat... :o ) kunt geven, het is nu een beetje of er een 'vlek' op haar neus zit :P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:42

Afbeelding

Ik geloof niet dat ik er veel meer van kan maken. Ik ben niet ontevreden, maar het is niet mijn beste werk.
Het is makkelijk om de voorbeeldfoto de schuld te geven, maar ik zou niet weten wat het anders kan zijn.

Morgen de kussens en de schaduwwerking. Nu nog even wat verder met de details en dan gauw verder met de andere opdrachten. Die zijn nu blijven liggen. Eerst amper kunnen schilderen door de warmte waardoor alles iets opschoof, daarna vakantie en nu blijven hangen in dit werkje.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:51

Bijna klaar! *\o/*

Afbeelding

De kussens en de schaduw doen toch weer veel met zo'n schilderij. Viel mij toen ook op dat ik te weinig contrast bij de katten heb gebruikt, dus toch weer met wat donkere accentjes aan de gang gegaan.

Nog wat details, zoals snorharen enzo, en dan is het klaar.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:25

Klaar!

De opdrachtgeefster was er heel blij mee. Ze herkende de drie katten direct en het wordt vanavond gegeven aan de eigenaren.

Afbeelding

Hier komen de kleuren beter overeen. Deze foto is ook het beste naar de werkelijkheid van het schilderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:15

Mooie resultaat!!!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:29

Ik vind hem echt ontzettend mooi geworden! Fijn dat de opdrachtgeefster er ook blij mee was +:)+

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:11

Netjes eindresultaat!