[FOTO] Landseer + beestjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

[FOTO] Landseer + beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 14:43

Sinds een weekje ben ik in het bezit van een canon 1100d met kitlens en zoomlens 55-250mm. Ben er heel erg blij mee! Natuurlijk meteen al begonnen met het schieten van foto's! Heb me wel eerst heel goed in moeten lezen, want twee weken geleden wist ik nog niets over iso, diafragma of sluitertijd. Nu gelukkig al wel iets meer :D Maar tips zou ik natuurlijk heel goed kunnen gebruiken. Vooral wat betreft de instellingen! Ik doe alles in de m stand, maar dat is nog niet zo makkelijk...

1. iso 100, 1/30, f/5.6
Afbeelding

2. iso 100, 1/25, f/5.0
Afbeelding

3. iso 100, 1/1000, f/5.0
Afbeelding

4. iso 1000, 1/800, f/4.0
Afbeelding

5. iso 100, 1/320, f/6.3
Afbeelding

6. iso 100, 1/25, f/5.6
Afbeelding

7. iso 100, 1/15, f/5.6
Afbeelding

8. iso 100, 1/1000, f/5.6
Afbeelding

9. iso 100, 1/1250, f/5.6
Afbeelding

10. iso 100, 1/1000, f/5.6
Afbeelding

11. iso 1/100, 1/800, f/6.3
Afbeelding

12. iso 100, 1/400, f/5.6
Afbeelding

13. iso 100, 1/640, f/5.6
Afbeelding

Heel erg bedankt voor het kijken :)

Leverage

Re: [FOTO] Landseer + beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:16

Ziet er netjes uit! Enige wat ik me af vraag is waarom je bij de foto's se ene keer voor een hele snelle aluiter kiest en voor de andere een hele langzame?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:40

Dank je wel! Het verschil in sluitertijd is vooral een gevolg van de hoeveelheid licht dat aanwezig was. Momenteel ga ik als volgt te werk: Ik bepaal het diafragma, en omdat ik graag wazige achtergronden wilde, is die zo groot mogelijk. Ook wil ik de iso zo laag mogelijk houden. En de hoeveelheid licht bepaald dan of daar een snelle sluitertijd bij kan of juist een langzame. Is dit een beetje een logische manier van werken? Of zou ik het ook anders aan kunnen pakken? Bij de hagedis had ik ook misschien een kleinere diafragma moeten gebruiken, zodat iets meer van het beestje er scherp op zou komen te staan. Ik ben dus nog alles aan het uitvogelen en meestal zijn de foto's nog te donker/licht/onscherp. Tips zijn dus zeker meer dan welkom :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:47

Fijn zeg dat doen er niet veel overal de exif bijzetten.

Een sluitertijd van 1/25 is bij dieren eigenlijk niet haalbaar. Ik ken wel iemand die dat kan en het daarbij haalt, maar dat is dan ook echt 1 iemand. (Dat oog waar je 1/25 hebt is overigens wel scherp maar je zult ook heel veel foto's schieten die niet scherp zijn) Ik raad je aan bij dieren echt vanaf 1/160 ongeveer te gaan zitten. Iso is tot 400 zeker nog prima. :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 09:57

Haha, ja ik wil graag goede tips, dus het leek mij wel handig om de exif erbij te zetten. Zoals de tips die jij geeft, daar heb ik echt wat aan :j Dank je wel! Was namelijk inderdaad bang dat als ik de iso omhoog zou doen, er te veel ruis zou zijn, maar 400 kan dus nog prima zonder hinderlijke ruis?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:19

Je moet erop letten dat je niet onderbelicht, want dan kan er ruis te zien zijn, zeker als je hem bij de nabewerking nog eens oplicht. Als je de juiste belichting hebt en een niet te lange sluitertijd dan kun je met veel camera's met iso 1600 zelfs nog vrijwel ruisloos foto's schieten, maar hier moet je een beetje in oefenen/uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:38

Ruis is minder vervelend dan een onscherpe foto door bewegingsonscherpte (van fotograaf óf dier).

Je moet je iso dus inderdaad zo laag mogelijk houden, maar niet zó laag dat het onscherpte in je foto veroorzaakt door een té trage sluitertijd.

In de meeste camera's van tegenwoordig wordt ruis pas bij iso 800 vervelend.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 09:24

Wauw, beiden heel erg bedankt voor jullie reactie! Hier heb ik zeker wat aan :j Zal eens wat meer gaan spelen met de iso en inderdaad oefenen op de juiste belichting. Meestal moet ik dat achteraf nog aardig aanpassen op de computer :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:52

Let je wel goed op je belichtingsmeter? :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:13

Die belichtingsmeter zie ik inderdaad nog wel eens over het hoofd :o Maar daarnaast vind ik het ook erg moeilijk om op het lcd-schermpje te zien of de belichting klopt. Helemaal als dat buiten in de zon moet, want dan lijkt alles donkerder. Meestal zie ik pas op de computer of de belichting daadwerkelijk goed was of niet en momenteel is dat nog vaker niet dan wel :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:57

Je hoeft ook niet op je LCD schermpje te kijken, de belichtingsmeter is het metertje wat je ziet als je door de zoeker heen kijkt. Als er geen blokjes rechts of links van het midden staan is de belichting goed en kun je de foto maken.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 09:16

Oh, sorry, haha, volgens mij was ik niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat je de belichtingsmeter kunt zien als je door de zoeker kijkt. Alleen ben ik waarschijnlijk een beetje eigenwijs, want ik vind de belichting die eruit komt als het blokje in het midden staat niet altijd even mooi (vaak vind ik de foto dan te licht). Daarom dat ik daar dus nog wel eens mee speel en daarna op het lcd schermpje wil kijken hoe de belichting uitgevallen is. Maar dat vind ik op het lcd schermpje dus erg moeilijk te zien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:53

Dan denk ik dat je wat minder eigenwijs moet zijn.. :D Want de foto's in je OP zijn echt aan de donkere/grauwe kant. Probeer ze toch eens wat lichter te maken.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:28

Oh, ik vind deze eerlijk gezegd niet allemaal te donker (enkele wel). Maar wat ik me nu bedenk: Dat zou ook wel eens aan m'n laptop kunnen liggen. Heb momenteel alleen maar een ongekalibreerde laptop tot m'n beschikking en het kan best zijn dat ik de foto's een stuk lichter zie, dan dat ze daadwerkelijk zijn. Moet ik toch maar eens achter een goed beeldscherm aan, want zo werkt het dus niet :+

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:32

joey_lover schreef:
Oh, ik vind deze eerlijk gezegd niet allemaal te donker (enkele wel). Maar wat ik me nu bedenk: Dat zou ook wel eens aan m'n laptop kunnen liggen. Heb momenteel alleen maar een ongekalibreerde laptop tot m'n beschikking en het kan best zijn dat ik de foto's een stuk lichter zie, dan dat ze daadwerkelijk zijn. Moet ik toch maar eens achter een goed beeldscherm aan, want zo werkt het dus niet :+

Tip: Histogram :D