[INFO] Wedstrijd fotografie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ColourFocus

[INFO] Wedstrijd fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:23

Beste bokkers en mede fotografen,

Ik vroeg mij af om het zomaar toegestaan is om een wedstrijd te bezoeken en foto's te maken.
en daarnaast je foto's te verkopen?

Groetjes Sorcha
Laatst bijgewerkt door ColourFocus op 25-07-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Re: [INFO] Wedstrijd fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:25

Voor zover ik weet wel, tenzij het staat aan gegeven en er fotografen zijn die werken vanuit de wedstrijdorganisatie. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:27

Volgens mij mag je niet zomaar met visitekaartjes e.d. gaan zwaaien dacht ik?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:32

Ik ga ook regelmatig naar wedstrijden/show en maak foto's. Zet die dan online op mijn site. Nu krijg ik daar eigenlijk nooit nabestellingen van maar ik zorg er zo veel mogelijk voor dat de foto's die online verschijnen niet ten nadele van de combinatie zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:38

Ik zou ten allen tijden proberen in elk geval officiële schriftelijke toestemming van de betreffende organisatie te krijgen. Dan heb jij iig niks fout gedaan.

Het is fotografen btw ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:40

Toevallig had ik die wel bij de show waar ik pas was. Ook hadden ze een eigen fotograaf maar ik (en nog iemand) waren wel welkom.

Maar ik vraag eigenlijk nooit toestemming. :o Ook een paar keer bij een cross gefotografeerd. Werd niets van gezegd en foto's staan online. Ik verkoop er niets van maar dat maakt mij niet uit.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:42

Sorry heb dyslexie :o, maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties tot zo ver

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:45

Ik heb ook nooit toestemming gevraagd, er is ook nooit een probleem van gemaakt. Die foto's verkoop ik zelf ook nauwelijks en doe het vooral voor de lol.
Als er een andere fotograaf (of meerdere) rondloopt, dan zorg ik wel dat ik uit de weg blijf en houd ik het eventueel alleen bij de combinaties die ik zelf ken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:51

Ik heb zelfs horse event om toestemming gevraagd elke keer. Maar goed ook want er was een leuke eigenaar bij die een keer een beklag kwam doen bij mij dat ze eiste dat ik de foto van haar paard van mijn website haalde. Heb toen duidelijk uitgelegd dat ik dit niet ga doen omdat ik schriftelijke toestemming had om daar te fotograferen van de organisatie :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:54

Bij HE heb ik het ook nooit gedaan eigenlijk. :=
Mijn foto's stellen ook niet zoveel voor en het is meer voor alle bokkers die eraan meedoen. Die vinden het altijd leuk als je foto's schiet. Maar mocht iemand zijn foto van mijn site willen om wat voor reden dan ook dan haal ik die eraf. Geen probleem.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:58

Ja maar dat ben jij haha. Ik was heel blij met die betreffende foto en het was ook gewoon een mooie foto. Die eigenaar had geen recht van spreken, paard deed mee aan het rassendefile, honderden mensen zullen wel foto's van hem hebben gemaakt en werd specifiek ik alleen benaderd die juist de toestemming enzo wel op orde had xD moet je je paard maar niet mee laten doen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:59

Ja ik ben het met je eens hoor. :j Moeten ze maar niet mee doen...er lopen 100en mensen met camera's en er zullen tig foto's van je gemaakt worden op zo'n evenement...boeien. :') Ik zou mij vereerd voelen. :j Kan je de betreffende foto via PB sturen? Ben nu wel benieuwd...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:00

Heb de foto niet bij de hand, is al van een aantal jaar geleden haha

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:01

Oh ok. Maakt niet uit. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:11

ik sta regelmatig op wedstrijd, hetgeen wat ik ook het meeste doe in de fotografie. Ik mail altijd het bestuur even aan. Vaak krijg je dan ook leuke reactie's en willen ze graag je visitekaartjes uitdelen en ect...
Natuurlijk kan je zo gaan staan, maar je loopt het risico weg gestuurd te worden, al gebeurd dat niet veel
Zelf vind ik het gewoon netter om het even te vragen. En daarbij als ze je goed vinden en vriendelijk dan gaan ze vanzelf jou vragen! ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:54

lifaya schreef:
Ik heb zelfs horse event om toestemming gevraagd elke keer. Maar goed ook want er was een leuke eigenaar bij die een keer een beklag kwam doen bij mij dat ze eiste dat ik de foto van haar paard van mijn website haalde. Heb toen duidelijk uitgelegd dat ik dit niet ga doen omdat ik schriftelijke toestemming had om daar te fotograferen van de organisatie :)

Maar of je nou of niet toestemming van de organisatie hebt, je zit nog altijd met dat degene op de foto portretrecht heeft en zonder toestemming te hebben gegeven aan jou het recht heeft om te eisen dat de foto van je website wordt gehaald.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:57

Babeth schreef:
lifaya schreef:

Maar of je nou of niet toestemming van de organisatie hebt, je zit nog altijd met dat degene op de foto portretrecht heeft en zonder toestemming te hebben gegeven aan jou het recht heeft om te eisen dat de foto van je website wordt gehaald.

het gaat om een PAARD, geen persoon ;) dus van portretrechten is helemaal geen sprake. Daarbij geef je automatisch je portretrechten aan de organisatie, wat ook in de voorwaarden op de betreffende site heeft gestaan. Dus zelfs als er nog iemand op de foto had gestaan had die niet mogen klagen ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:05

lifaya schreef:
\
het gaat om een PAARD, geen persoon ;) dus van portretrechten is helemaal geen sprake. Daarbij geef je automatisch je portretrechten aan de organisatie, wat ook in de voorwaarden op de betreffende site heeft gestaan. Dus zelfs als er nog iemand op de foto had gestaan had die niet mogen klagen ;)

ALs het in de voorwaarden van de site heeft gestaan is het inderdaad een ander verhaal. Mijn excuus, ik dacht dat het om een persoon ging ipv een paard. :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:09

Offtopic:
Mijn oom was/is een fanatiek Normaal-ganger, met alle alcoholgebruik en gehøk van dien. Hij heeft daarmee in een niet elegante pose, levensgroot in bushokjes gehangen. Heeft nog enige rompslomp gehad om die verwijderd te krijgen.

Er zijn bepaalde redenen om er wel over te kunnen klagen, maar in lifaya's geval lijkt het me sterk dat zoiets het geval is geweest.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:11

ja maar in zo'n geval kan ik héél goed begrijpen dat je dit niet wilt zien :=

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:14

Helemaal waar _O- en als het iets met Normaal-concerten te maken had gehad, was het misschien niet zo'n probleem geweest, maar het was voor een of ander bedrijf en er stond iets bij van "Zo wilt u toch ook niet voor de dag komen?". (Is ook iets van 20 jaar geleden).
Nu ik er over nadenk weet ik niet eens zeker of ze ooit weggehaald zijn vanwege zijn klacht! Maargoed, de reclame hield ook een keer op natuurlijk dus nu zijn ze nergens meer, ik heb nog gegoogled :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:16

oh god en dan met zo'n slogan erbij, dat maakt het nog erger :') net zo iets als een willekeurige vrouw die een hamburger zit te eten en toevallig moddervet is... en dan een foto ervan word gemaakt zonder dat ze dit weet en dan ook in een bushokje met "bezint eer ge begint, jij wilt toch ook niet zo eindigen?"

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:29

lifaya schreef:

en daarbij zal het wel portret zijn, indien op openbaar terrein en de foto betreft geen schade richting die persoon in zijn persoonlijke vorm dan kunnen ze er weinig tegen doen...
staat zo beschreven in de wet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:43

Als het een vrij/gratis toegankelijke wedstrijd is, mag je daar gewoon foto's maken en inderdaad ook verkopen.

Wanneer het evenement NIET vrij/gratis toegankelijk is, heb je toestemming nodig van de organisator.

Als het gaat om een show (zoals een showblok, een paarden kunstjes show, circus, etc.) heb je ook nog te maken met de auteursrechten die rusten op de show. Dus moet je ook toestemming hebben van de artiesten/ruiters/amazones.