[Info] Bokkers die een boek schrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:42

En als je het opneemt, dus niet schrijft?
Dan kan je dat later terug luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:43

Leuk topic! Ik schrijf zo nu en dan ook eens. Als ik de tijd en inspiratie heb tenminste. Een boek schrijven wil ik ook graag, maar dat is meer een plan voor de toekomst.
Ik ben zelf wel fan van een lekkere thriller in ieder geval. :) Hoe meer shocking, hoe beter, maar wellicht is de valkuil dat het verhaal daardoor minder geloofwaardig wordt.

Wat ik zelf erg belangrijk vind (ook als ik een boek lees) zijn de personages. Hoe levendiger de personages (met elk zijn of haar eigen trekjes), hoe meer ik mij kan inleven en hoe meer ik gegrepen wordt door het verhaal.

Toevallig heb ik gisteren een notitieboekje gekocht om mee te nemen in mijn tas en naast mijn bed neer te leggen. Het gebeurt me namelijk regelmatig dat ik een leuk idee heb, maar dit vervolgens weer vergeet. Nu kan ik het direct opschrijven.

Nouksjens: ik heb mijn verhalen ook niet aan veel mensen laten lezen. Een geschreven verhaal voelt voor mij ook als een 'stukje van mij', als een soort kindje. Vooral het laten lezen aan mensen die dicht bij mij staan vind ik het juist altijd een beetje spannend. Een stukje posten op Bokt vind ik dan weer wat makkelijker. Bovendien kan het je erg motiveren om verder te schrijven. Het kan ook erg helpen om foutjes en onlogische lijnen in je verhaal te vinden. :j

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:44

taartjee schreef:
En als je het opneemt, dus niet schrijft?
Dan kan je dat later terug luisteren


Ah, dat is inderdaad nog een idee. Zal dat eens gaan proberen. Thanks!

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:45

Graag gedaan!

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:21

leuk dat er toch nog veel schrijvende bokkers zijn :)
ik heb dat ook, in mijn hoofd gaat het goed, en op papier een stuk minder... direct opschrijven op een blaadje helpt wel.
Al denk ik meer in beelden enzo dan echt in woorden, dus blijft het moeilijk om dat goed over te brengen op papier.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:32

Oud topic, maar wie weet.

Momenteel ben ik een script aan het schrijven over een vrouw die vanuit de laagste laag van de bevolking aan de macht wil komen in de hogere sociëteit van London. Ze doet dit, in het begin, door het opbouwen van een uitgebreide 'familie', een soort van maffia. Om van daaruit te infiltreren in de overheid en het overkopen van steeds grotere bedrijven.
Onderweg gebeuren er natuurlijk allerlei verschrikkelijke dingen. Ze gaat over lijken.
Wanneer ze de man van haar leven ontmoet (een rijke en gesofisticeerde man) en zij er alles voor over heeft haar leven, haar jeugs, haar imperium, haar familie, achter te laten, blijkt dit onmogelijk. Met alle gevolgen van dien.

Ik kwam op het idee omdat ik vind dat er weinig sterke vrouwelijke figuren te zien zijn in films of op tv. Zelfs in de hoofdrol zijn vrouwelijke karakters weinig boeiend en hebben ze een geringe diepgang. Daar zou ik graag verandering in brengen :)

Dus geen boek, maar close enough toch :+

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:59

Dapper om meteen met een script te beginnen in plaats van een roman! Een roman bij een uitgever krijgen is al lastig (zo'n 5% wordt aangenomen), maar een scenario tot film laten bewerken is bijna onmogelijk omdat een verfilming nou eenmaal 1000x zo duur (letterlijk) is als een verboeking.

Wel een grappig idee trouwens dat jouw hoofdrolspeelster een sterk vrouwelijk karakter zou zijn maar wel haar hele leven opgeeft voor een man. :+
In mijn ogen zou een echt sterke vrouw proberen zowel de man te krijgen als haar eigen leven (en alles waar ze tot dan toe in geloofd heeft) te houden. Wat dan natuurlijk enorm botst in dit geval, maar dat levert weer genoeg stof op voor een leuk boek/script. ;)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:05

Klopt dat idee had ik ook en ik weet nog niet hoe ik dat ga aankleden of dat het überhaupt zo blijft. Persoonlijk vind ik liefde geen zwak iets of specifiek iets voor vrouwen, maar het is waarschijnlijk inderdaad handiger om daar niet de nadruk op te leggen.

Het is niet dat ze alles op wil geven voor de man, maar dat het leven wat ze heeft opgebouwd nooit gaat passen in een relatie. Het is een erg eenzaam pad.

Maar je legt absoluut de vinger op de zere plek! Het gaat waarschijnlijk veranderen :j

Ik schrijf een script omdat ik zelf acteer en met script toch iets vertrouwder ben. Maar het zou ook een boek kunnen worden natuurlijk. Ben net begonnen, het raamwerk staat voor een derde ongeveer dus het kan nog alle kanten op!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:13

Ik denk wel dat het een enorm voordeel is als je zelf acteert, dan weet je veel beter wat het verschil is tussen boek en script, want die twee hebben compleet andere spelregels. Ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een scenarist om een roman te schrijven dan het voor een schrijver is om een scenario te schrijven. Als je een roman schrijft word je nou eenmaal enorm verwend door het feit dat je in een roman een personage eindeloos kunt laten nadenken - iets wat in een scenario gewoon niet kan.

Zelf vind ik het trouwens helemaal niet erg als een vrouw haar hele leven overhoop gooit voor de liefde, maar ik zou zo iemand nooit als een sterk karakter beschrijven. Zo lees ik nu een fantasy waarbij de HP (sterke vrouw, want veel magische krachten, overleeft een hoop martelingen en ellende) natuurlijk verliefd wordt op een vampier en als ze trouwen komt ze erachter dat een huwelijk betekent dat ze voortaan aan de man moet gehoorzamen, want zo werkt dat nou eenmaal bij vampiers. Zij denkt 'ach ja, vampiers kunnen nou eenmaal niet veranderen' en gaat akkoord, terwijl diezelfde vampier 100en pagina's daarvoor eindeloos heeft uitgelegd dat hij vroeger mensen doodde maar nu niet meer, dat hij vroeger wreed was maar dat hij daaraan ontstegen is en nu alleen nog maar dieren doodt, en dan ook nog maar heel soms. 8-)
In plaats van 'sterke vrouw' denk ik 'sneu doosje'... :')

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:05

Ik denk op zich dat het wel kan maar dat we nog niet op een punt zijn waarop een vrouw en sterk kan zijn en tegelijk zich over kan geven aan liefde.
Nu is een sterke vrouw nog synoniem aan mannelijk maar dat is natuurlijk onzin. En sinds wanneer worden mannen niet heel erg verliefd?

Maar inderdaad, ook ik denk niet dat het een handige plottwist is in een scenario waar ik een interessante vrouw wil neer zetten. Ik wil absoluut niet richting chicklit.

Nu had ik bedacht dat ze haar leven geheim houdt en dat het er uiteindelijk voor zorgt dat hij geliquideerd wordt.
Of misschien moet het hele idee van liefde weg en ga ik uitwerken hoe zo'n vrouw te werk gaat en is dat al interessant genoeg.
Hoe dan ook, ik heb een twist nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:33

phormicola schreef:
Ik denk op zich dat het wel kan maar dat we nog niet op een punt zijn waarop een vrouw en sterk kan zijn en tegelijk zich over kan geven aan liefde.
Nu is een sterke vrouw nog synoniem aan mannelijk maar dat is natuurlijk onzin. En sinds wanneer worden mannen niet heel erg verliefd?


Volgens mij is het eerder andersom; zowel mannen als vrouwen worden (in elk geval in romans) hysterisch verliefd, maar vervolgens gebeurt er in 99% van de gevallen dit:
- man beweegt hemel en aarde om zijn vrouw te krijgen, als hij die eenmaal heeft dan is hij gewoon de man wie hij al was (want hij was nou eenmaal al rete-aantrekkelijk zoals hij was, niets aan veranderen!) + vrouw
- vrouw beweegt hemel en aarde om de man te krijgen die ze wil en als ze die heeft dan laat ze alles achter wat ze bereikt heeft want nu heeft ze De Man die haar veiligheid, verliefdheid, passie, romantiek, bestaansrecht en een plekje in de wereld geeft. De Man redt haar van het verkeerde/sneue pad, geeft haar alles wat ze wou dus heeft ze haar oude zelf ook niet meer nodig.

Een sterke vrouw volgt gewoon het voorbeeld van de man; ze wordt verliefd, beweegt hemel en aarde om de man te krijgen en als ze die eenmaal heeft zegt ze 'leuk dat jij er nu bij bent, maar toen ik alleen mezelf had was ik ook al perfect dus ik blijf gewoon die persoon met die overtuigingen, ideeën en wat dan ook. Ik heb jou gewoon graag bij de persoon die ik al was.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:04

:D Nou misschien doe ik het wel zo! Nu ben ik ook een aantal dingen aan het proberen zonder liefde. Waarschijnlijk is dat veel interessanter.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:36

Je kunt je verhaal ook omdraaien; man die op het slechte pad is ontmoet een sterke vrouw die hem wel wil maar niet alle door hem zelf gecreëerde ellende, dus probeert hij zich daarvan te ontdoen maar dat lukt steeds maar niet omdat zijn verleden hem op de hielen zit. :D

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [CENTRAAL] Bokkers die een boek schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:36

Hmmmm kan ik zeker eens proberen. Lijkt me best uitdagend om geloofwaardig en man neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:59

Zijn er hier ook schrijvers die al wat verder in het proces zitten, en misschien meer kunnen vertellen over hun keuze voor een uitgever, uitgeven in eigen beheer, POD etc?

Ik interview mensen uit mijn woonplaats over geluk. Die interviews verwerk ik tot korte teksten/protretten (ongeveer 100-150 woorden en een foto) en publiceer ik nu op een website en facebookpagina. Ik zou hier graag een boekje van willen laten drukken. De oplage zal niet heel groot zijn, gezien mijn woonplaats maar ongeveer 30.000 inwoners groot is. Ik ga volgende week met een POD uitgeverij om tafel, met name omdat die ook in mijn woonplaats gevestigd is en dat wel past bij mijn boek, maar ik houd mijn opties nog open.