Wie helpt mij vertalen? (haakpatroon)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Wie helpt mij vertalen? (haakpatroon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 10:20

Ik ben sinds kort beginnen haken. Nu wilde ik graag deze haken en mijn moeder zou me helpen. Maar ook zij komt niet goed aan dit patroon uit. Dit zijn overigens gratis patronen. Kan één van de bokkers dit voor ons vertalen? :o
Bron: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 11&lang=nl
En het patroon:

Steekverhouding: 19 st x ca. 10 toeren met haaknld 4 mm en Alpaca = 10 x 10 cm.

Haak tips: Vervang aan het begin van elke toer het 1e stk door 3 l. Eindig elke toer met 1 hv in de 3 l van het begin van de toer.

Haak info: Haak in elk stk (niet tussen de stk).

Poncho: Het werk wordt in het rond gehaakt van boven naar beneden, maar afwisselend op de goede en de verkeerde kant. D.w.z. dat er na elke toer gekeerd wordt.
Haak een ketting van 240-264-288 l met haaknld 4 mm en Alpaca en sluit deze tot een ring met 1 hv.

1e toer: l 1, * sla 1 l over, 1 v in de volgende l *, herhaal van * - * en eindig met 1 hv in de 1e l van het begin van de toer = 120-132-144 v.
2e toer: 3 l, * 2 l, sla 2 v over, 1 stk in de volgende v *, herhaal van * - * en eindig met 2 l en 1 hv in de 3 l van het begin van de toer = 40-44-48 l-boogjes.
3e toer: 3 l, 2 stk in het eerste l-boogje, 3 stk in elk l-boogje van de toer, eindig met 1 hv in de 3 l van het begin van de toer = 120-132-144 stk.
4e toer: Plaats merkdraden in het werk als volgt: plaats 1 merkdraad in het 1e stk (= middenachter), in 31e-34e-37e stk (= linker schouder), in de 61e-67e-73e stk (= middenvoor) en in de 91e-100e-109e stk (= rechter schouder) (= 4 merkdraden).
Haak als volgt: 6 l (= 1 stk + 3 l) + 1 stk in het 1e stk (= middenachter), 1 stk in elk van de 29-32-35 volgende stk, 2 stk in het volgende stk (= met merkdraad), dan 1 stk in elk van de volgende 29-32-35 stk, 1 stk + 3 l + 1 stk in het volgende stk (= met merkdraad) (= middenvoor), 1 stk in elk van de volgende 29-32-35 stk, 2 stk in het volgende stk (= met merkdraad), en dan 1 stk in elk van de laatste 29-32-35 stk, eindig met 1 hv in de 3 l van het begin van de toer.
5e toer: 3 l, 1 stk in elk van de volgende 30-33-36 stk, haak tussen de volgende 2 stk 2 stk (= linker schouder – de merkdraad zit tussen deze 2 stk), 1 stk in elk van de volgende 31-34-37 stk, haak in het l-boogje (= middenvoor) 1 stk + 3 l + 1 stk, 1 stk in elk van de volgende 31-34-37 stk, 2stk tussen de volgende 2 stk (= rechter schouder), 1 stk in elk van de volgende 31-34-37 stk, haak in het l-boogje (= middenachter) 1 stk + 3 l + 1 stk, eindig met 1 hv in de 3 l van het begin van de toer.
Ga door met de meerderingen op het middenvoor, middenachter en elke schouder zoals in de 5e tr (er zitten steeds 2 stk meer tussen elke meerdering).
Stop na een totaal van 13 toeren met de meerderingen bij de schouders. Haak verder 1 stk in elk stk, en ga door met meerderen op het middenvoor en middenachter.
Hecht af bij een hoogte van 37-39-42 cm van de toer met de gaatjes langs de hals op het middenvoor (het werk heeft een hoogte van ca. 33-35-38 cm), of bij de gewenste lengte.

Valt dit patroon nog te versimpelen? :o

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:17

Jazeker valt dit patroon te versimpelen, maar eerst moet ik weten waar je op vast loopt of is het helemaal abacadabra voor je (en je moeder)?

Dit is een zogenoemd uitgeschreven patroon en bij dit patroon wordt er met afkortingen gewerkt.
Heeft je moeder misschien meer ervaring met het lezen van schema's?

Ik heb echter nog nooit kledingstukken gemaakt (op wristwarmers/fingerless mitts en een sjaal na), en hoewel het hele patroon me duidelijk is snap ik de eerste zin 'lijn' niet.

Haak een ketting van 240-264-288 lossen, volgens mij moet je niet 3 kettingen maken, dus willen ze nu een ketting met 240 lossen, een ketting met 264 lossen of één met 288 lossen?

In het amigurumi topic zijn meer 'haakdeskundigen', ook mensen die meer dan alleen ami's maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 12:28

Dat stukje begrijp ik wel. 240 lossen is voor een small, 264 voor een medium en 288 voor een large. De volgende reeksen van cijfers zijn dus ook in die volgorde. :j
Neem je voor je eerste ketting het eerste getal moet je in de volgende lijnen dus ook steeds enkel naar het 1e getal kijken volgens mij. :j
Toer 1 moet ik dus enkel kijken naar de "120", toer 2 naar 40 enz ..

Dat L boogje.. Mam zit nu geloof ik aan toer 2 (zij zet nu het begin nog op voor me omdat ik nog een beetje aan het knutselen ben met de steken. Door dat ik aan een omslag doek begonnen ben voor mezelf zijn nu de stokjes en de halve stokjes enz ook duidelijk voor mij dus denk dat ik wel zou door kunnen nu. Behalve dat ik die L boogjes er dus niet in zie. :? En vanaf die merkdraadjes ben ik 'm dus kwijt... :=

Ik twijfelde dus of ik het daar kwijt kon omdat ik het idee kreeg dat het daar niet echt over kleding oid ging... :o

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:54

duh.... blijkt maar weer dat ik toch echt blond ben, daar was ik niet op gekomen >.<

Het l-boogje (dus 2 lossen tussen ieder stokje daar moet je bij de derde toer 'inhaken', niet om de losse heen maar door de losse haken (ofwel de losse 'behandelen' alsof je in een vaste haakt).
Voor de S heb je dus 40 l boogjes en 40 stokjes (de eerste 3 lossen van de toer tellen als een stokje).

Je gaat 4 merkdraadjes plaatsen in totaal, in stokje 1-31-61-91 (uitgaande van maat S), gewoon een draadje (met een andere kleur) onder beide lussen van een vaste doorhalen, en aan de achterkant van je werk een lang stuk laten hangen
Op die merkdraadjes verdubbel je iedere keer tijdens de rest van de poncho.

Toer 4:
6 lossen (waarvan de eerste 3 lossen als 1 stokje tellen), leg een draadje over de eerste steek (van toer 3) en maak 1 stokje in die eerste steek, draadje gewoon laten hangen daar zit dus nu een verdubbeling, de 3 lossen=1stokje, en 1 stokje extra. Dan 29 stokjes, leg een draadje over de volgende steek en maak in die steek 2 stokjes, dan 29 stokjes, leg draadje op volgende steek en maak in die steek 1 stokje-3lossen-1stokje, dan 29 stokjes, draadje over de volgende steek heenleggen, en 2 stokjes in de steek haken, dan 29 stokjes, eindig de toer met een halve vaste door de 3e lus van de 6 lussen.

Draai je werk om en begin aan toer 5, de lange uiteindjes van de merkdraadjes zitten nu dus wederom aan de achterkant, deze 'klap' je naar voren op het moment dat je weer bij de steek bent, uiteindelijk weef je dus een draadje door je werk heen, als je poncho klaar is trek je die merkdraadjes er gewoon uit.

Zelf werk ik nooit met merkdraadjes...ik pak dan nl regelmatig het verkeerde draadje om te haken :P
Ik gebruik steekmarkeerders, een beetje verbogen paperclip of een oorbelhanger werken ook prima.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:00

Gisterenavond terwijl ik zelf bezig was even een merkdraadje gebruikt ipv een steekmarkeerder die ik normaal gebruik. Ik heb het draadje dus gebruikt om de eerste steek van de toer te markeren, voor jouw patroon markeer je om te zien waar je moet verdubbelen.

foto's even in een link want photobucket en bokt willen weer eens niet samen werken (verkleinen van de foto is een issue)

Merkdraadje(roze, contrasterende kleur is het makkelijkst) door het haakwerk heengeweven, zitten aan beide uiteindje van het roze draadje geen knoopjes oid dus aan het einde trek je het draadje er zo weer uit.
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2345_zpsabf5cfa2.jpg
Volgende toer, leg je het draadje naar voren, naar voren en naar achteren 'klappen' wissel je af per toer
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2346_zps3f803be4.jpg

Dit is natuurlijk een heel ander haakwerkje dan dat jij aan het maken bent, het is een been om precies te zijn lo en in vasten (single crochets of sc's in het engels) in plaats van stokjes (double crochet of dc's)l voor een ami/knuffel die in progress is, maar het principe blijft hetzelfde

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:09

Ik heb even een stukje van het patroon gehaakt en foto's gemaakt ondertussen
Na toer 1:
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2349_zpsbd6e4f41.jpg
ofwel, vasten op een ketting van lossen waarbij je tussen iedere vaste een losse overslaat

Na toer 2:
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2353_zps5d0112c0.jpg
ofwel stokjes en lossen, 1 stokje gevolgd door 2 lossen, sla na ieder stokje 2 vasten over

Voor de volgende toer (toer 3) moet je de lossenboogjes kunnen identificeren, die boogjes bestaan dus uit 2 lossen tussen de stokjes:
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/lboogje_zpsa83d4c40.jpg

Na toer 3:
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2356_zpse9bbd491.jpg
ofwel 3 stokjes in ieder 'boogje', ofwel gewoon 3 stokjes in het 'gat' (negeer wat ik gister zei over door de losse heen steken, je moet er omheen... in het gat)
Close up:
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2357_zpsd94efad5.jpg

Bij toer 4 ga je merkdraadjes in je werk invoegen, op steek 1-31-61 en 91
Als voorbeeld even steek 31...
In steek 31 maak je 1 stokje, dan leg je gewoon het draadje er over je werk/steek 31 heen, en maakt in steek 31 nog een stokje. Er zit dus een verdubbeling in steek 31 en het draadje komt tussen die 2 stokje te zitten/liggen
Gedurende toer 4, op steek 31 (voor jou dan... zo groot had ik mijn voorbeeldwerkje niet gemaakt):
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/SAM_2360_zpsd121f4a9.jpg
Mijn markeerdraadje zit tussen het 8e en 9e stokje in (eerste stokje is dat rare boogje helemaal rechts... de 3 lossen, dat trekt recht zodra je de toer sluit)
Close up, kleine stipje is stokje nr 8, grote stip is stokje nr 9:
http://i648.photobucket.com/albums/uu208/Miek80/Ami%20juli/merkdraadtussen2steken_zps3dbf310e.jpg

Hoop dat dit helpt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:11

Je bent een engel Annemiek!!!
Ik vat 'm! Moet straks eerst mijn auto even naar de garage doen en als ik terug ben ga ik meteen proberen!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:25

Ik had het plaatje bij het patroon trouwens nog niet bekeken maar de gaten in toer 2 zijn om op het einde het touwtje door te rijgen. Voor mij worden dingen altijd duidelijker nl als ik weet waarom ik iets doe

Fijn dat je het snapt, als je meer vragen hebt hoor ik het wel, laat mijn haakwerkje (van de foto's) wel even liggen, is toch een restjes bol van afschuwelijke wol ... dus die gebruik ik niet :')

Ayasha
Blogger

Re: Wie helpt mij vertalen? (haakpatroon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:30

_O- Is inderdaad voor het koortje. :j
Ik begrijp het vaak ook beter als ik de foto's zie (zoals jij nu dus gedaan hebt) wat de bedoeling is van de reeks steken. (hoe het moet gaan uit zien)

Ayasha
Blogger

Re: Wie helpt mij vertalen? (haakpatroon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:06

pff volgens mij krijg ik stilaan inzicht maar jeetje wat staat het ingewikkeld geschreven zeg. :?
Toer vier is gelukt denk ik, op naar toer vijf..