Paardenfotografie, levende dieren, aandacht vangen, etc?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Paardenfotografie, levende dieren, aandacht vangen, etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:03

Beste (fotografische) medebokkers,

ik vraag mij dat toch elke keer weer af, bij het zien van fantastische fotoshoots van paarden; hoe krijgen ze het voor elkaar?
Hoe krijg je het voor elkaar dat je paard ergens leuk gaat lopen, zodat je mooie foto's kan maken? Als ik dat zou proberen dan zou ik continu half zelf in beeld zijn of de zweep oid om hem om te jagen heb ik het idee. En hoe zorg je dat hij naar je kijkt? Met een ritselend zakje? na 2x niet meer interessant, met een emmer snoepjes? dan is hij niet meer in beeld, maar bij mij, etc.
Zelfde met andere dieren, zoals katten en honden enzo, die blijven toch nooit zitten waar jij wil dat ze zitten?
Ik ben daar wel benieuwd naar ;)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:07

Hinnik geluid op telefoon, aansteker, plastic zakje, paraplu, rammelende sleutels.. Het ene paard is continue alert zonder dat je wat nodig hebt, het andere paard kijkt nergens van op en kijkt gewoon als een koppige ezel.. Ik had er 1 van dat laatste soort. Die keek eigenlijk alleen als er iets in de omgeving gebeurde (iemand die voorbij loopt, hond die ze hoort, tractor, etc) dus dat was nogal een lastig geval.. Dan moest je echt geluk hebben anders stond ze zo een half uur met d'r oren opzij te kijken.
En als ze dan 2 seconde leuk kijken, kwestie van snel zijn en op het juiste moment klikken.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:08

Je moet ook een extra paar handen hebben om dit voor elkaar te krijgen.. :+
Gaat inderdaad een beetje moeilijk, in je eentje met zweep al rennend met camera er achteraan.

Iemand anders zorgt dat het paard netje stilstaat, goede kant op kijkt, of juist in beweging is.
En je kan zoveel dingen gebruiken om het paard mooi te laten kijken:
- Hinnikend geluid op je mobiel
- Ritselend zakje aan uiteinde van zweep
- Paraplu (open/sluiten)
- Een doosje gevuld met TicTacs, rammelt.
- Sleutels, rammelt
- Reflectiescherm (zelfde idee als bij paraplu, hals naar beneden te laten brengen, laten kijken etc)
- Opblaasbaar fluitje, naam kwijt. Zo eentje die je bij de feestwinkel haalt.

xFioon

Re: Paardenfotografie, levende dieren, aandacht vangen, etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:13

Maar is het dan niet zo dat ze daar na 2x wel weer klaar mee zijn? Dan moet je een goedgevulde trucendoos bij je hebben ;)

Cynn
Fotograaf

Re: Paardenfotografie, levende dieren, aandacht vangen, etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:14

Al je die niet bij je hebt ben je slecht voorbereid :=

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:18

Ja, maar dan moeten ze ook nog tijdens het lopen de oren naar voren houden.
Misschien heb ik gewoon niet zo'n makkelijk een fotogeniek paard, maar dit is van een oefenshoot van een meisje een keer:
Afbeelding
Moet hij ook nog leuk blijven kijken tijdens het lopen
Afbeelding
1 oor naar voren, 1 oor naar achteren. Het voorwerp is dan wel interessant, maar de omgeving ook ;)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:21

Tijdens het lopen verplicht oren naar voren? Nog nooit van gehoord. :n Een stoere actiefoto waar het paard een sprintje trekt, een bok naar achteren geeft, noem maar op.. kan ook heel gaaf zijn met oren niet naar voren hoor..

EDIT:
Zo kwam ik laatste deze serie foto's tegen... Oren naar achteren, maakt dat de foto's per definitie dan gelijk minder? Nee. Het zijn werkelijk prachtige foto's. Zit gewoon actie in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Niet mijn foto's, van een mede-bokker. ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:08

Die van mij is ook een ramp wat dat betreft... :')
Haal de hele trucendoos maar open, voor meneer leuk kijkt heeft ie al behoorlijk je geduld op proef gesteld. Ja nieuwe voorwerpen, zijn 2 of hooguit 4 keer intressant (oortjes naar voren), maar dan is het afgelopen. Laatst probeerde ik het met paarden geluidje op telefoon. Had de paarden op stal heel allert en mooi aan het kijken en de mijne in het weiland, die juist moest kijken, deed er geen moer op uit. :=

Ik lees dus ook even mee, voor de tip.. Een 3e persoon is dus wel een verplichting bij die van mij, maar dan nog is het knap lastig. Merk wel dat het scheelt als je in een vreemde omgeving bent (meer te zien dan), maar als je gewoon thuis is even leuke foto's wilt maken mag je heel wat uit de kast halen.

Overigens is het wel belangrijk dat een dier de comando's gewoon goed kent. Onze hond weet bijvoorbeeld donders goed wat 'blijf' is, en paardlief kent i.p.v. 'blijf' het commando 'staan' daarvoor. Wil niet zeggen dat ze dan gegarandeerd niet meer naar je toe komen (immers trek je de aandacht en dan denkt (vooral een jong dier) snel he maar dat is interessant! Daar ga ik evne kijken! Maar het scheelt wel een hoop... En waar honden goed op reageren is vaak hoge stemmetje opzetten (scheve koppies) en iets roepen/zeggen van; wil je awt lekkers? :P Op zo'n lieve, wat hogere, toon. :+ Speeltjes willen ook nog wel eens goed werken.. (vooral handig bij actie foto's, je goiot het speeltje naar waar je hem heen gerend wilt hebben en klikken maar).

Maar goed, hoe beter het dier is afgericht hoe makkelijker het word natuurlijk. Heb ook wel eens paarden gehad die absoluut niet stil konden staan. Dat is echt een ramp, dan moet je als fotograaf zo giga snel zijn om net die ene seconde dat je een mooie shot kunt maken ook gebruikt. En dat vergt gewoon oefening...