Als eerste het zoeken naar een geschikte afbeelding, het moest een vrij simpele gestileerde afbeelding zijn en ik heb heel wat boeken doorgebladerd naar iets dat me aansprak. Helaas niks simpels gevonden, misschien omdat ik zelf ook niet echt simpel ben?
Uiteindelijk hield ik na 20 boeken drie afbeeldingen over: De Droom van Escher ( http://www.senzar.nl/droom%20-escher%20 ... dikker.jpg ) Sleeping woman van Salvador Dalí ( http://en.wahooart.com/Art.nsf/O/5ZKEP4 ... Woman+.JPG ) en Disney van Salvador Dalí. De laatste is het uiteindelijk geworden omdat ik die wat speelser vond, de andere twee zijn vrij depressief 

Mijn stukje linoleum is ongeveer 20 x 30 cm en dus te klein om alles tot in detail uit te werken, daarom heb ik gekozen om alleen de twee centrale figuren er op te zetten. M'n therapeute kwam al aan met carbonpapier om over te gaan trekken, maar dat heb ik vriendelijk afgeslagen, wat er voor zorgde dat ze bijna van haar stoel afviel
Daarna heb ik in de resterende tijd de schets opgezet in potlood, dat was zo'n 40 minuten. Ik heb alles mee naar huis gekregen om thuis verder te werken en een kleurenplan te maken. Thuis gekomen ben ik de schets gaan uitwerken met pen zodat hij beter zichtbaar wordt en ik straks goed kan zien wat ik weg moet gutsen. Van Disney staan de schetslijnen er nu met pen op en ik ben begonnen met het aangeven van de verschillende kleurvlakken, maar dat is nog niet klaar.
Boven het linoleum ligt het plaatje waarvan ik de schets heb getekend, Dalí staat er op deze foto ook al op maar alleen in potlood en dat valt helaas weg op de foto. Ook is de Disney net iets groter uitgevallen dan de Dalí waardoor hij er net niet oppast. Dat vond ik zelf geen probleem, maakt het weer wat speelser
Er komt een rand om de druk heen vanwege het feit dat je de verf moet kunnen verdelen zonder in de stukken te komen die al weggesneden zijn en zijn voetjes vallen dan net in de rand.Onderstaande is een zwart/wit foto waarop je de lijnen beter kan zien, hierop is ook heel lichtjes de Dalí te zien.

En de schetslijnen van Dalí met pen:

Qua kleuren ben ik er in ieder geval over uit dat ik rood, zwart en wit wil gebruiken, met rood als ondergrond. Waarschijnlijk is het dan het makkelijkste om rood papier te gebruiken, maar ik moet nog bedenken hoe ik de schaduwwerking in het rood wil gaan maken. Dat kan met iets donkerder rood er over heen, of ik ga arceringen gebruiken met zwart, maar dat moet ik gaan overleggen wat het handigste is. Verder wil ik gebruik maken van het feit dat wit over rood iets doorschijnt, hopelijk komt daar een huidskleur-achtig iets uit

Het lijkt me leuk om bij te houden hoe dit werk gaat opbouwen. Al is het maar voor mezelf

Welke techniek ga je gebruiken? Reductie? Of legpuzzel? Of ga je de plaat nog een (of twee) keer maken zodat je voor elke kleur een aparte plaat hebt? Verder zou ik er goed op letten dat je in vlakken denkt en niet in lijnen. Bij een linosnede vallen lijnen heel snel weg namelijk omdat ze heel lastig netjes te drukken zijn.
Ik zie haar volgende week weer, dus dan ga ik het in de groep gooien over een tweede plaat. Genoeg afdrukken heeft zij ook al vaak gezegd, dus dat zal goedkomen