[WIP] Linoleumdruk Dalí - Disney

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

[WIP] Linoleumdruk Dalí - Disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:34

Op dit moment volg ik creatieve therapie bij het GGZ bij ons in de buurt en mijn therapeute kwam met het idee om een linoleumdruk te gaan maken als langer project. Omdat ik dit nog niet eerder had gedaan leek het me erg leuk en zijn we aan de gang gegaan :D

Als eerste het zoeken naar een geschikte afbeelding, het moest een vrij simpele gestileerde afbeelding zijn en ik heb heel wat boeken doorgebladerd naar iets dat me aansprak. Helaas niks simpels gevonden, misschien omdat ik zelf ook niet echt simpel ben? :') Uiteindelijk hield ik na 20 boeken drie afbeeldingen over: De Droom van Escher ( http://www.senzar.nl/droom%20-escher%20 ... dikker.jpg ) Sleeping woman van Salvador Dalí ( http://en.wahooart.com/Art.nsf/O/5ZKEP4 ... Woman+.JPG ) en Disney van Salvador Dalí. De laatste is het uiteindelijk geworden omdat ik die wat speelser vond, de andere twee zijn vrij depressief :P

Afbeelding

Mijn stukje linoleum is ongeveer 20 x 30 cm en dus te klein om alles tot in detail uit te werken, daarom heb ik gekozen om alleen de twee centrale figuren er op te zetten. M'n therapeute kwam al aan met carbonpapier om over te gaan trekken, maar dat heb ik vriendelijk afgeslagen, wat er voor zorgde dat ze bijna van haar stoel afviel := Daarna heb ik in de resterende tijd de schets opgezet in potlood, dat was zo'n 40 minuten. Ik heb alles mee naar huis gekregen om thuis verder te werken en een kleurenplan te maken. Thuis gekomen ben ik de schets gaan uitwerken met pen zodat hij beter zichtbaar wordt en ik straks goed kan zien wat ik weg moet gutsen. Van Disney staan de schetslijnen er nu met pen op en ik ben begonnen met het aangeven van de verschillende kleurvlakken, maar dat is nog niet klaar.

Afbeelding

Boven het linoleum ligt het plaatje waarvan ik de schets heb getekend, Dalí staat er op deze foto ook al op maar alleen in potlood en dat valt helaas weg op de foto. Ook is de Disney net iets groter uitgevallen dan de Dalí waardoor hij er net niet oppast. Dat vond ik zelf geen probleem, maakt het weer wat speelser :) Er komt een rand om de druk heen vanwege het feit dat je de verf moet kunnen verdelen zonder in de stukken te komen die al weggesneden zijn en zijn voetjes vallen dan net in de rand.

Onderstaande is een zwart/wit foto waarop je de lijnen beter kan zien, hierop is ook heel lichtjes de Dalí te zien.

Afbeelding

En de schetslijnen van Dalí met pen:

Afbeelding

Qua kleuren ben ik er in ieder geval over uit dat ik rood, zwart en wit wil gebruiken, met rood als ondergrond. Waarschijnlijk is het dan het makkelijkste om rood papier te gebruiken, maar ik moet nog bedenken hoe ik de schaduwwerking in het rood wil gaan maken. Dat kan met iets donkerder rood er over heen, of ik ga arceringen gebruiken met zwart, maar dat moet ik gaan overleggen wat het handigste is. Verder wil ik gebruik maken van het feit dat wit over rood iets doorschijnt, hopelijk komt daar een huidskleur-achtig iets uit :P

Het lijkt me leuk om bij te houden hoe dit werk gaat opbouwen. Al is het maar voor mezelf :)

Patriciavt

Re: [WIP] Linoleumdruk Dalí - Disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:37

Oh wauw leuk! Ik ben gek van Salvador Dalí, hij heeft echt zulke bijzondere werken :D
Ben benieuwd naar je eindresultaat!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:38

Gaaf zeg! Ik vind de schets er al heel erg goed uit zien! Ik volg!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 19:04

Hier ook al heel lang gefascineerd door Dalí :))

In Brugge was een expositie van hem met onbekende werken die ook verkocht werden. Had er graag een mee genomen maar ze lagen flink boven budget :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:13

Leuk een linosnede! Ben benieuwd hoe de kleurverdeling gaat worden :j Welke techniek ga je gebruiken? Reductie? Of legpuzzel? Of ga je de plaat nog een (of twee) keer maken zodat je voor elke kleur een aparte plaat hebt? Verder zou ik er goed op letten dat je in vlakken denkt en niet in lijnen. Bij een linosnede vallen lijnen heel snel weg namelijk omdat ze heel lastig netjes te drukken zijn.

Wel 1 dingetje, je bent je ervan bewust dat het eindresultaat in spiegelbeeld wordt?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:49

Van de technieken heb ik eerlijk gezegd weinig kaas gegeten. Als het goed is blijft het bij een plaat, maar ik moet nog wel nadenken hoe ik het precies wil hebben.

Volgens m'n therapeute is het het makkelijkste om eerst de lijnen uit te snijden, dan drukken en daarna de vlakken stuk voor stuk weghalen met elke nieuwe kleur. Dan zit ik wel met het probleem dat het een cartooneske plaat is en dat ik graag een zwarte omlijning om de figuren heb. Ik moet nog uitvogelen hoe ik dat moet doen, want die lijnen snij ik natuurlijk als eerste weg :P Ik dacht dat ik dan naast de lijnen de omlijning kan laten staan, maar dan moet ik wel gaan kijken of ik niet in de knel kom met de rest. Maar al doende leert men, hoop ik tenminste :D

Aan het spiegelbeeld had ik niet gedacht trouwens, maar vind het wel leuk :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:58

Als je er als laatste nog een omlijning overheen wilt zul je niet veel anders kunnen doen dan een tweede plaat maken die exact hetzelfde is als de eerste, en daar alles wegsnijden behalve de lijnen en die als laatste over je al bestaande tekening heendrukken. Je lijnen bewaren is inderdaad heel erg lastig en wordt meestal ook niet mooi.

Zo te horen ga je reductietechniek toepassen, let er dan goed op dat je voldoende afdrukken maakt!! Je gaat namelijk geheid een paar keer misdrukken en je kunt niet meer terug als je de volgende laag eenmaal weggesneden hebt. Het zou zonde zijn als je uiteindelijk geen enkele echt goede druk over houdt. Maak van tevoren een goed plan want anders gaat het geheid fout := Bedenk echt heel goed welke kleuren je waar wilt hebben, en welke er als eerste weg moet. De tactiek, al doende leert men, gaat niet helemaal op bij lino-snedes want wat je eenmaal weg hebt gehaald komt nooit meer terug! Je kunt helaas niet gummen of het overschilderen :))

En wat het spiegelbeeld betreft, gelukkig staat er geen tekst in :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:03

Ik word gelukkig begeleid door iemand die het al vaker heeft gedaan, anders zou het idd niet goed komen wss _O- Ik zie haar volgende week weer, dus dan ga ik het in de groep gooien over een tweede plaat. Genoeg afdrukken heeft zij ook al vaak gezegd, dus dat zal goedkomen :D

Tekst zal ik er maar niet inzetten :+

Qua kleuren ben ik mijn hoofd een beetje aan het breken, kan niet zeggen dat het simpel is :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:09

probeer het kleurschema zo eenvoudig mogelijk te houden :j voor een eerste lino-druk vind ik een reductietechniek met meerdere kleuren al best een uitdaging :D Maar gelukkig heb je goede begeleiding, dat maakt het ook een stuk leuker, ipv een heel frustrerend project :Y)

Wat ik meestal doe voor ik de kleuren echt op de plaat weg ga snijden is gewoon op papier de kleuren erin zetten. Zo kun je ook mooi de vlakverdeling in de gaten houden en krijg je een goed beeld van hoe het kan gaan worden. Daarna maak ik wat testdrukken met de kleuren die ik over elkaar ga zetten. Dan kun je namelijk zien of er geen hele gekke kleurveranderingen plaatsvinden of dat de kleuren niet mooi matchen. Zeker bij rood, zwart en wit zou ik aanraden eerst wat testjes te doen. Kan gewoon met een klein vierkant plaatje. Inrollen, afdrukken, volgende kleur inrollen en eroverheen drukken. Kleuren doen soms gekke dingen namelijk!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:11

Gelukkig ben ik niet heel snel te frustreren, het moet wel leuk blijven :j

Nu heb ik wel ervaring met acrylverf, maar dat heeft waarschijnlijk wel andere eigenschappen als drukverf? Testdrukken is een goed idee, klein plaatje heb ik wel liggen :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:15

Drukinkt is inderdaad heel anders dan acrylverf :j Het is dikker, en wat intenser van kleur. Maar vooral, de manier waarop je het drukt is belangrijk. Rol je de plaat heel licht in of juist wat dikker. Dan komt er al een hoop verschil in kleur. En de hoeveelheid lagen heeft ook veel invloed op je kleuren. Hoe meer lagen hoe minder fel je kleur tot uiting zal komen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:19

Nog meer om over na te denken dus :D

Ik wilde eigenlijk rood papier gebruiken en dat dan ook gelijk als enige kleur, de rest dus met wit en zwart. Maar ook over de schaduwen moet ik nog nadenken.