[FOTO] Wat foto's van mijn fotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

chriske

[FOTO] Wat foto's van mijn fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 15:16

Hallo bokkers,

ik plaats hier niet vaak iets maar wilde toch even wat foto's plaatsen. Ik ben al een tijd bezig met fotografie en ben
benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben zekers geen prof, dus hou het een beetje netje ;) ! Ik ben momenteel veel aan
het oefenen met actie foto's en black, op mijn site staan er meer.

Voor de liefhebbers, dit is mijn site: http://www.cjanmaatfotografie.weebly.com

Afbeelding
---
Afbeelding
---
Afbeelding
---
Afbeelding
---
Afbeelding
---

Ik heb meer foto's maar die staan op mijn site, nog niet veel maar ben hem nog aan het update. Tips en meningen zijn welkom maar hou het dus netjes, opbouwende kritiek :) !

Groetjes,
Chris
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 11-06-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:05

Dat vind ik dus verwarrend...
Je schrijft dat je geen prof bent. Maar je schrijft daarna dat je een site hebt.
En op je foto's zet je een logo met "Cjanmaat fotografie". Dat is toch een bedrijfsnaam?
Op je site geef je nergens aan dat je een hobbyist bent. En dat is verwarrend. Mensen die op zoek zijn naar een fotoshoot huren daar iemand voor in, omdat ze er zelf geen verstand van hebben.
Ze gaan er vanuit dat iemand met een site, logo, en zichzelf ".... fotografie" noemt, een fotograaf is.
Hoe moet een klant dat bedenken?

Niet duidelijk ;)

Maar goed, over je foto's...
Op zich ziet het er goed uit qua uitsnedes, etc.
Maar probeer wat meer aandacht te hebben voor de omgeving waarin je foto's maakt.
Meestal is er wel een paar meter in de bak of weide waar je wél een mooie groene achtergrond hebt, ipv stallen of waterkisten op de achtergrond. Zonde van foto 1 en 4.

De witte streep op de achtergrond bij het hondje geeft ook veel afleiding.
Dus dat is echt een puntje om naar te kijken. Zorgvuldig op de achtergrond letten.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:27

Femke schreef:
Dat vind ik dus verwarrend...
Je schrijft dat je geen prof bent. Maar je schrijft daarna dat je een site hebt.
En op je foto's zet je een logo met "Cjanmaat fotografie". Dat is toch een bedrijfsnaam?
Op je site geef je nergens aan dat je een hobbyist bent. En dat is verwarrend. Mensen die op zoek zijn naar een fotoshoot huren daar iemand voor in, omdat ze er zelf geen verstand van hebben.
Ze gaan er vanuit dat iemand met een site, logo, en zichzelf ".... fotografie" noemt, een fotograaf is.
Hoe moet een klant dat bedenken?

Niet duidelijk ;)

Maar goed, over je foto's...
Op zich ziet het er goed uit qua uitsnedes, etc.
Maar probeer wat meer aandacht te hebben voor de omgeving waarin je foto's maakt.
Meestal is er wel een paar meter in de bak of weide waar je wél een mooie groene achtergrond hebt, ipv stallen of waterkisten op de achtergrond. Zonde van foto 1 en 4.

De witte streep op de achtergrond bij het hondje geeft ook veel afleiding.
Dus dat is echt een puntje om naar te kijken. Zorgvuldig op de achtergrond letten.

Hee, een beetje rustig aan he.. Er zijn hier genoeg fotograven op Bokt die fotografie voor hun hobby doen.. Jij bent misschien prof, maar ik geloof dat jij voordat je prof werd ook een hobby fotograaf was? En volgens mij had je toen ook een site? En een logo?
Je kan best een "bedrijfje" beginnen met fotografie, doe ik ook en van jou heb ik nog nooit commentaar gekregen, terwijl ik met jou in eenn HK zit en een workshop hondenfotografie van jou heb gehad.
Maar volgens mij hoef je niet meteen volledig prof te zijn, dat is pas verwarrend...
Beetje inhouden zeg, Chris vraagt hier alleen maar om advies voor haar foto's, dit vraagt ze niet.

Chris, ik vind dat je heel mooi foto's maakt :) Ik kan natuurlijk niet zo heel veel advies geven, ik ben zelf ook puur een hobby-fotograaf, maar ik vind ze erg mooi, vooral die van Caitlin , wauw <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:30

Ik ben heel rustig hoor :)
Ik schrijf alleen dat ik het verwarrend vind. Dat is niet verboden. Niet eens negatief.
Ik scheld ook niemand uit, ik geef er ook geen waarde oordeel aan. Ik zeg alleen dat het onduidelijk is.
En dat ís het ook. ;)

Niets mis met hobby fotografie. Maar wees er wél duidelijk over.
Want een "klant" heeft geen idee of hij te maken krijgt met een hobbyist of prof. En als er nergens informatie over te vinden is, kan dat voor enorme problemen zorgen.

Dus er is niets mis mee om te zeggen dat het verwarrend is. Een beetje duidelijkheid doet niemand kwaad. Verwarring wel :)

En omdat je mijn situatie er bij pakt, zal ik daar ook wat uitleg over geven:
Ja, ik ben jaren lang semi-professioneel geweest.
En daar ben ik in de communicatie naar mijn klanten toe ook altijd heel duidelijk over geweest.

Toen ik puur als hobby fotografeerde, had ik inderdaad géén naam, géén site en noemde ik mezelf ook niet ".... fotografie" ofzo. Gewoon "femke".
Want als particulier ben je ook alleen jezelf. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:32

Femke valt toch niemand aan!
Het is gewoon verwarrend als iemand zegt geen fotograaf te zijn, maar alles er wel naar wijst.
Als ze echt alleen hobbie/oefen doet, waarom dan idd al een site, logo op de foto enz.

Verder ga ik met haar mee betreft achtergronden, het is ook erg lastig vind ik zelf hoor!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:37

Diaz schreef:
Femke valt toch niemand aan!
Het is gewoon verwarrend als iemand zegt geen fotograaf te zijn, maar alles er wel naar wijst.
Als ze echt alleen hobbie/oefen doet, waarom dan idd al een site, logo op de foto enz.

Verder ga ik met haar mee betreft achtergronden, het is ook erg lastig vind ik zelf hoor!

Logo is voor auteursrecht, in principe kan iedereen dat doen, omdat JIJ de foto's hebt gemaakt waar anderen vanaf moeten blijven, ookal zijn ze gemaakt door een hobby-fotograaf..
Ik zeg ook niet dat Femke iemand aanvalt, ik vind het alleen een beetje raar dat ze er zo op moet reageren. Maar, ik ontstip deze maar, heb geen zin in zo'n discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:40

Kun je toch ook gewoon "© Chris Janmaat" op de foto zetten?
De term "fotografie" duidt op een vak/ambacht/werk/bedrijf. Niet op een privé persoon.

En auteursrecht zit automatisch al op de foto, daar hoef je geen logo voor te plaatsen.
Maar inderdaad, voor naamsvermelding/naamsbekendheid is een logootje/watermerkje handig.

Nou, de term "rustig aan" en "beetje inhouden zeg" duidt wel op het idee dat je vindt dat ik in de aanval ging.
Terwijl ik gewoon keurig op een rustige toon mijn verhaal onderbouw. Van iets dat me gewoon opviel en wat zichzelf tegensprak. Niets meer of minder. ;)

Als iemand "Pietje bel Bloembinderij" bij een foto zet. En een website met bloemen te koop heeft, verwacht je toch ook dat het een bedrijf is.
En niet iemand die voor de hobby bloemen voor zichzelf heeft?
Vervelend als je daar voor je bruiloft bloemen besteld, en ze vervolgens niet (of te laat of in slechte kwaliteit) geleverd worden. En je nergens een contact adres of naam kunt vinden om verhaal te halen....

Dat soort dingen kunnen worden voorkomen door duidelijk te zijn. Over wie je bent, wat je doet en wat je intenties zijn.
Bovendien is het nog wettelijk verplicht ook, om die duidelijkheid te verschaffen. En wanneer je diensten online aanbiedt, moeten de NAW gegevens ook op de site staan. Die zag ik ook nergens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-13 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:42

Mooie foto's! Ik ga met de rest van de tips mee, en ik zou nog als tip geven dat ik het zelf altijd mooier vind dat je bij een paard de ogen ziet. Bij de laatste haflinger zie je geen ogen, dat maakt een foto voor mij een stuk minder aansprekend..

En over het prof of hobby, ik heb ook een logo en een website, maar ik heb op mijn website staan dat ik een hobbyfotografe ben. :)

Anoniem

Re: [FOTO] Wat foto's van mijn fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:42

Dat is dan helemaal prima Carmen :j

Sodeletuut

Re: [FOTO] Wat foto's van mijn fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:44

Dacht ik ook inderdaad! En ook als ik grotere opdrachten krijg geef ik duidelijk aan dat ik geen prof ben. :j Misschien is dat voor TS ook een idee, want zo'n aanpassing op je site is makkelijk gemaakt. :)