Film editen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Film editen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:22

Hoi!

Afgelopen weekend heb ik op een paardenevenement gefilmd. Veel verschillende locaties, veel verschillende shots en vooral heel erg nieuw! :D
Het filmen an sich is me erg goed bevallen, maaaaaaar nu blijft het editen nog over.. Filmpjes bijknippen, mijn nog niet zo vaste hand corrigeren, geluiden wegfilteren enz enz. Ik wil een gave compilatie van het weekend maken met hier en daar muziek, soms wat mensen die iets zeggen maar voornamelijk niet zo'n huis-tuin-en-keuken-filmpje wat elke mafkees met windows movie maker kan maken (type comic sans ms, beelden die uit elkaar spatten in sterretjes en blabla), ik wil graag echt iets bijzonders.. :o

Nou zal het meeste wel redelijk lukken.. Als photoshop lukt, moet after effects ook wel lukken lijkt me, anders is er vast een leuke tutorial over te vinden, maar een klein beetje hulp is altijd fijn natuurlijk! Zijn er dingen waar ik absoluut op moet letten, wat ik absoluut niet mag doen en vooral, is er een bokker die ik eventueel mag PB'en, die me bij problemen weer op weg kan helpen? Mijn dank zal absoluut eeuwig zijn! :D

Groetjes Sok!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 10-06-13 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [MOV] verwijderd, is niet nodig.

Nightingale

Re: [MOV] Film editen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:28

Welk programma gebruik je? Adobe premiere pro is een aanrader en volgens mij zelfs gratis te downloaden :)

janique

Re: Film editen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:51

Premiere pro is inderdaad heel gebruiksvriendelijk en proffesioneel. Je hebt ook nog final cut pro maar is een stuk lastiger, plus dat je met premiere net zulke effecten kunt bereiken. Successsss!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:33

Ik heb After Effects! :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:39

After effects is heel geschikt om effecten te maken, maar niet om een filmpje van meer dan 20 seconden mee te monteren. Met Premiere dezelfde effecten bereiken als met After effects is dan ook weer een uitspraak die ik niet zou durven doen :D
Beide programma's zijn ontwikkeld voor hun specifieke toepassing, en dan ook het handigst om te gebruiken waar ze voor gemaakt zijn.

De kunst van het monteren zit hem in de kunst van het weglaten. Geen shots gebruiken die je niet nodig hebt, alleen maar omdat het camerawerk best aardig gelukt is. En als het camerawerk niet best aardig gelukt is, zal het shot weinig bijdragen aan het verhaal, dus: weglaten. Kill your darlings, bedenk wat je wil vertellen en vertel dat verhaal. En denk aan je geluid: is dat fatsoenlijk, kun je er wat mee, mix je er een muziekje onder en zo ja, wat moet dat vertellen?

Voor effecten geldt hetzelfde: draagt het bij? Doen! Maar geen effecten om het effect.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:44

Thanks Prrrr! Goed om te weten van AE! := Verder ook hele bruikbare tips!
Wat voor programma zou je dan aanraden?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:49

Premiere is heel geschikt om mee te monteren en omdat het ook van Adobe is goed te integreren met AE, al praten alle serieuze programma's goed met AE. Final Cut Pro is alleen beschikbaar op Mac, dat zou een beperking kunnen zijn. Ik kon altijd goed overweg met wat nu Avid Studio heet, kost iets onder de 100 euro tegenwoordig, geloof ik ? Sony Vegas, bestaat dat nog? Ook leuk :j

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:51

Prrrr schreef:
Premiere is heel geschikt om mee te monteren en omdat het ook van Adobe is goed te integreren met AE, al praten alle serieuze programma's goed met AE. Final Cut Pro is alleen beschikbaar op Mac, dat zou een beperking kunnen zijn. Ik kon altijd goed overweg met wat nu Avid Studio heet, kost iets onder de 100 euro tegenwoordig, geloof ik ? Sony Vegas, bestaat dat nog? Ook leuk :j

Een beperking?! :D Het is een beperking om zo'n windhoos geval te hebben... O:)
Ik ga eens even aan het downloaden! Thanks!