[VER]De opstand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[VER]De opstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:09

Ik rende maar door en door, ik voelde de vermoeidheid niet. De takken sloegen in mijn gezicht, maar ik voelde de pijn niet. Achter mij nam het lawaai van de brekende takken toe en ik versnelde. Ze liepen op mij in en schreeuwde dat ik moest stoppen in naam van de Koning. Op het moment dat mijn concentratie verslapte, viel ik. Binnen een seconde sprong ik op, niet op de pijn van mijn rug ingaan. De boog die ik omhad, had er voor gezorgd dat ik niet door kon rollen. In mijn achterhoofd wist ik dat ik niet lang meer door kon. De eerste de beste boom klom ik in, mij tussen de bladeren verstoppen. Op het moment dat de paarden en ruiters onder de boom door galoppeerden, hield ik mijn adem in, maar het geluk was niet met mij. Een gaai vloog met veel lawaai weg en een ruiter stopte en draaide zich om. Zo zacht als ik kon draaide ik mij op en pakte mijn boog en legde er een pijl op, klaar om te schieten. Ik spande al mijn spieren, klaar om te doden als het moest. Het leven was hard, "eten of gegeten worden". Op het moment dat de man omhoog keek, was het al te laat. De pijl die ik schoot, boorde zich in zijn hart. Hij rolde met zijn ogen, kreunde en stortte ten aarde. De boog hing ik terug op mijn rug en ik klom voorzichtig uit de boom. Ik spiedde om mij heen, zoekend naar een verandering in de omgeving. Niets te zien, alleen het paard van de -inmiddels- overleden ruiter stond kalm in de struiken te eten. Ik ontdeed de man van zijn wapens en sloeg vizier omhoog. Voordat ik zijn ogen sloot en zijn handen op zijn borst legde, trok ik mijn pijl uit zijn borst en stak hem in mijn koker. Snel sleepte ik de man, niet veel ouder dan mijn oudste broer, naar de bosjes, legde hem daar in en bedekte hem met alles wat ik kon vinden. Ik stopte, hoorde weer geschreeuw en hoefgetrappel, maar ging snel mijn sporen uitwissen. De wapens stak ik tussen mijn riem en nam het paard aan de teugel. Ik klom soepel op het git zwarte dier en schopte hem in zijn flanken. Van schrik galoppeerde hij er gauw vandoor, mijn vrijheid te ge moet.

Dit verhaal speelt zich af in de middeleeuwen, de tijd van de koningen, ridders, prinsessen, armoede en rijkdom. Mirthe-Anne, een dappere meid uit een arm gezin moest samen met haar broers vanaf jongs af aan voor het eten zorgen. Ze werd behandeld als haar broers en leerde al vanaf jongs af aan met wapens om te gaan. Omdat het al maanden droog was, moesten Mirthe en haar broers gaan jagen, wat tegen de wil van de koning is. De dienders van de koning, de ridders, probeerden het tegen te houden, maar bij honderden, hongerige boeren lukte dat niet altijd. Mirthe en haar broers waren nog nooit gesnapt, tot nu. Mirthe was net alle stroppen aan het controleren en legen. Ze sloeg op de vlucht en rende voor haar leven. Vaak kwam je er vanaf met een boete, maar sommige met een lijfstraf of erger, de doodstraf.....
De schaduwen begonnen hoe later hoe langer te worden. Het paard onder mij begon op te raken en het werd ook tijd om te stoppen voor mij. Ik trok aan de teugels en hij ging zachter lopen. Ik sprong van hem af, haalde het zadel eraf en mijn spullen en gooide alles in de bosjes. Het paard liet ik zijn gang gaan, hopelijk was hij er morgen nog. Snel klom ik een boom in, haalde mijn riem los, schikte al mijn spullen goed en gespte mij vast aan de stam. Als ik dan ging verliggen, rolde ik er tenminste niet uit. Al snel sliep ik in.
Ik liep door een grote, donkere stad tussen de mensen door. Iedereen keek mij aan, maar ik zag hun gezichten niet. Er werd naar mij gewezen en ik liep beschaamd door. Opeens werd ik bij mijn arm gegrepen en mee getrokken door een vieze jongen. Ik vroeg hem waar we naar toe gingen, maar hij legde waarschuwend zijn vinger op zijn lippen. We gingen nauwe straatjes door en prompt stonden we op de markt voor een groot huis. Grote kans dat dit het gemeentehuis van de onbekende stad was. De deuren werden open gegooid en er stormden ruiters met paarden uit. Ik wou wegrennen maar ik stond als versteend. Langzaam versteende ik en de jongen en de paarden kwamen steeds dichterbij. Ik probeerde te gillen maar het geluid kwam mijn keel niet uit….
Ik schrok wakker, in de knoop met mijn riem en gespte mij los. Toen ik eenmaal wat rustiger was hoorde ik dat het hoefgetrappel uit mijn droom echt was. Er was een hele klopjacht voor mij georganiseerd! Ik hoorde ook het geblaf van honden en nu werd ik voor het eerst écht bang! Wat moest ik nou doen? De honden roken vast en zeker mijn geur en dan was ik de pineut! Geruisloos legde ik mijn boog aan en ik wachte. ‘’Mijn’’ paard was ik kwijt. Het lawaai kwam dichterbij en opeens zag ik de eerste honden verschijnen. Ze stopte voor ‘’mijn’’ boom en keken omhoog. De eerste schoot ik neer en de tweede volgde snel. Ik klom hoger de boom in, dichter het blader dek in. Paarden stopte onder de boom en de ruiters sprongen eraf en keken zoekend om zich heen, zoekend naar de moordenaar van hun honden. Ik hield mij net zo stil als in mijn droom. Die paar seconde leken uren te duren voordat de ruiters hun wapens pakte en in het wilde weg begonnen te schieten. Omhoog, omlaag, links of rechts, niets sloegen ze over. Pijlen vlogen om mijn oren en eentje boorde zich een meter van mij vandaan in de barst. Toen ze eindelijk stopte kwam er een boer uit de bosjes. “Zo dienders van de Koning, wat dacht u te zien?’’ “Ik ben geen gevaar voor u of voor uw dieren. ‘’De gene dat, dat op zijn geweten heeft, is hem gevlogen.’’ Stiekem grinnikte om zijn opmerking. ‘’Boer, vergeef ons dat we u zo in gevaar hebben gebracht, maar wat wij zoeken is een moordlustig, rovende man en we konden geen risico’s nemen.’’ ‘’Weet u, waar we dát kunnen vinden?’’ “”Oja, het rende die kant op, de kant waar u vandaan kwam.’’ En de man wapperde vaag met zijn hand. “Dank in naam van de koning!’’ De ruiters sprongen weer in het zadel en galoppeerde de kant op waar ze vandaan waren gekomen.
‘’Ja ze zijn weg, je kunt weer komen hoor.’’ Fluisterde de man. Voorzichtig keek ik vanuit mijn schuilplaats naar beneden en toen de kust veilig was, klom ik uit de boom. ‘’Ze zijn weggereden zonder op of om te komen, sukkels.’’ Vervolgde de man. ‘’B-b-bedankt.’’ Stotterde ik. ‘’Maar h-h-hoe wist u dat ik hier zat?’’ ‘’Oh, er kwam een paard aanlopen en we gingen kijken. Daar zagen we de spullen liggen en later vonden we jou ook.’’ En de onbekende man wapperde met zijn hand naar boven. ‘’Aangezien we net zo arm zijn als jou, vonden we dat we je beter konden liggen.’’ De man had gelijk. Mijn kleren zaten vol met gaten en slobberde om mijn lijf heen. Mijn laarzen waren dun en net zoals mijn riem, toe aan wat vet. ‘’Maar kom maar mee, nu we elkaar toch al hebben gevonden.’’ ‘’Hoe heet je trouwens?’’ vroeg de man tijdens het lopen. We stopten en als antwoord vervolgde ik ‘’Mirthe-Anne, maar noem mij maar Mirthe, dat doet iedereen.’’ ‘’En u? En mag ik vragen waar ik nu ben?’’ “Ik ben boer Mc Cartney en je bent nu 100 mile van de hoofdstad verwijderd, in Fishmound.’’ Ik rekende snel en ik moest dus ongeveer 5 á 6 dagen lopen om thuis te komen. We liepen in stilte verder. Toen we bij het dorp aankwamen kwamen er mensen op ons aflopen, net zoals in mijn droom. Bij het dorpscafé liepen we naar binnen en ik moest gaan zitten. Ik kreeg wat te eten, maar het hield niet over. Mijn ontbijt bestond uit een halve pull bier en wat stukjes gedroogd vlees. Ik bedankte hun hartelijk, aangezien ik een aantal dagen niet had gegeten.
“Zo, waar kom je vandaan, meid? En wat heb je op je kerfstok dat die mensen je dood willen hebben?’’ er voegde zich een onbekende jongen bij ons. Doordat zijn gezicht in zijn kap van zijn pij was verborgen, kon ik er geen peil optrekken. Ik vertelde dat ik uit havington kwam, in armoede leefde en dat het bij ons heel droog was. Ook dat ik daarom moest gaan jagen, tegen de wil van de koning in. Maanden lang ging dit goed tot ongeveer 3 a 4 dagen geleden, toen ik ridders van de koning tegen kwam. ‘’Onder normale omstandig heden was dit niet erg, maar het was wel vervelend als je net je strikken aan het leeg halen was.’’ sluitte ik mijn verhaal.

Hoe is dit, moet ik er mee doorgaan? :o
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 02-06-13 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangevuld.

Summerfly

Re: [VER]De opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:12

Afgezien van kleine spelfoutjes, al heel spannend en leuk! Ik kreeg gelijk een beetje een Assassins Creed idee ^^

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:14

Cool dit vind ik leuk! Lekker spannend:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:14

Hmm even opgezocht wat dat was _O- Tja, spelling is nooit mijn sterkste kant geweest.

EDIT, ik schrijf morgen weer verder :O

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:19

Erge leuk verhaal!!!
Ik wacht op een vervolg! :D Alleen moet het verhaal wel steeds 1500 woorden hebben. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:46

Ja ik ga zo verder aan de OP, dacht dat het daar niet voor gelde namelijk :o

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:25

Is er verder niemand met commentaar!?

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:26

Het leest fijn weg, maar toch pakt het verhaal mij nog niet helemaal. Wel ben ik erg nieuwsgierig hoe het verder gaat. Waarom het verhaal mij nog niet heel erg aantrekt, weet ik eigenlijk nog niet. Misschien na het tweede deel

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 09:44

Dat zet ik er vanavond op, ben benieuw waarom het je niet erg trekt?

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:34

Leuk!
Ik volg!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:21

Toen ik klaar was, bleef het even stil. De onbekende jongen, die een rond reizende monnik bleek te zijn, sprak als eerste: ‘’In alle dorpen waar ik langskom en stop, is het, het zelfde liedje. Overal leidde mensen honger en worden gestraft als ze daar wat aan willen doen. ‘’ “Daar moet wat aan gedaan worden!’’ om zijn woorden kracht te geven, sloeg Mc Cartney op de tafel. De bekers trillde en er klokte drinken over de rand heen. Snel kwam de waard aanlopen en maakte alles droog. “Ik weet niet of het waar is, maar er gaat rond dat er een groepje boeren een opstand aan het organiseren zijn.’’ vervolgde Mc Cartney rustig. De monnik keek geschrokken op, werd bleek, maar omdat te verbergen trok hij zijn kap nog verder over zijn ogen heen. Ik besteedde er verder geen aandacht aan. ‘’Ik ga dit uitzoeken.’’ en Mc Cartney stond op en verliet het gezelschap. Ik, de monnik en een andere boer, die bleek Macborn te heten bleven zwijgend zitten. ‘’Ik denk, dat ik maar naar huis ga, kijken hoe het met mijn moeder en broers is, ze zullen we me wel missen.’’ En ik stond op en draaide mij om. Ik bedankte de haard hartelijk en wou hem iets geven, maar hij weigerde het aan te nemen. Toen ik de deur wou open doen, voelde ik een hand op mijn schouder. ‘’Is het goed, als ik u bij u reis vergezel?’’ vroeg de monnik van wie de hand was. ‘’Ik kan u niet weigeren om samen met mij op te lopen natuurlijk’’ antwoordde ik blozend. ‘’Maar mag ik wel weten wie u bent en waar u vandaan komt?’’vervolgde ik verlegen. “Dat vertel ik buiten wel, de muren hier hebben oren’’ antwoordde hij mysterieus. ‘’Maar ik regel wel 2 paarden, dat gaat sneller.’’ Ik werd er warm van, te paard gaat het sneller. De monnik wandelde snel naar de stallen, die er vervallen uitzagen. Een paar minuten later kwam hij terug en vertelde hij mij dat er 2 paarden aankwamen en dat hij een monnik was uit het klooster aan de gele rivier en dat hij Eduard heet. Hij trok rond om te kijken hoe het met de bevolking gesteld was. Waarom hij dit deed, wou hij niet vertellen. Het viel stil en we keken even snel naar elkaar. Diepblauwe ogen keken mij een paar seconden aan en toen keek hij vlug naar de kinderen die met een varken aan het lopen waren. Gelukkig kwam er een jongen aan lopen met 2 paarden aan de teugel. Ik herkende het paard dat links liep als het paard dat ik ‘’gestolen’ had van de door mij doodgeschoten ruiter. De monnik glimlachte toen hij het zag. Het paard herkende me en duwde zijn neus tegen mijn schouder aan. Lachend gaf ik hem een klopje op zijn hals. Ik klom gauw in het zadel, maakte de teugels opmaat en toen de Eduard zat, gaf ik hem een schopje en in wandel pas liepen we het bos in. Om zich een houding te geven, stak de man naast mij van wal: ‘’Zeg, waar heb jij als arm meisje, zo’n mooi paard vandaan?’’ “Lijkt er een uit koningklijke stallen?’’ “I-i-ik-ik’’ en ik vertelde van de achtervolging en over het ongeluk, omdat ik niet expres wou schieten. Eduard kwam dichter bij rijden en gaf mij een kneepje in mijn hand. ‘’Ik begrijp het’’ zei hij liefkozend. Uit schaamte draafde ik aan en nam de leiding. Ik kende tenslotte het bos beter dan hij. Op de stukken waar het kon, galoppeerde we. Toen de zon op het hoogst stond, ontdeden we de paarden van hun tuig en plofde neer in het gras. Uit de zadeltas van Ed, zo mocht ik hem nu noemen, kwam een fles water en wat droog vlees. We aten in stilte, genietend van het zonnetje. We doezelde weg, maar schrokkenwakker van voorbij rennende dieren. Ik hoorde galopeerende paarden en ik sprong op en sprong een boom in. Ed ruimde snel mijn spullen op, gooide het zadel en het hoofdstel van het paard in een kuil en gooide er snel wat takken en zand overheen. De naderende ruiters waren aangekomen en sprongen uit het zadel. “Dag monnik, gij zijt gegroet in vrede.’’ “Ik zegenen u’’ en Ed stond op. “Wij willen u niet lastig vallen, maar heeft u een meisje gezien van ong. 1.70 groot, lang zwart haar in een vlecht, bleke huid en versleten kleren aan?’’ Vanuit de boom trok ik wit weg, ze waren er al achter hoe ik eruit zag! Eduard dacht diep na, maar zei dat hij dat niet wist. De ruiters draaiden zich om, want net op dat moment kwam het paard, die ik had omgedoopt naar Bowen, kwam aangelopen. De leider van de groep, draaide zich met vonkelenden ogen om. “Hoe komt u aan dat paard’’ en hij trok een mes. Ik spande al mijn spieren om te gaan schieten, maar de bedreigde man bleef kalm en rustig staan. Hij deed zijn kap wat naar achteren en keek de ruiters doordringend aan en zei op een kalme toon dat hij niet wist hoe het dier hier kwam en van wie het was. De ruiter met het getrokken mes sprong achteruit, mompelde beschuldigingen en liep achteruit naar zijn paard, een teken van eerbied. De rest volgde hem en ze reden weg. ‘’Raafje, je kan weer komen hoor.’’ terwijl hij dit zei trok hij zijn kap weer goed. De bijnaam raafje had ik gekregen door mijn zwarte haar en doordat ik altijd in een boom klom als er gevaar dreigde. Ik sprong uit de boom en ik keek hem raar aan. Waarom vluchtten de ruiters zodra hij ze aankeek? We stonden daar ongemakkelijk en ik draaide mij snel om naar Bowen die rustig stond te razen. Ik pakte zijn hoofdstel, deed hem in en liep naar de plek waar de spullen lagen. Ik legde zijn zadel weer op, trok de singel aan, pakte de rest in de zadeltassen en klom erop. Ed deed intussen het zelfde en toen hij zat, gaf ik Bowen een schopje en we stapte weg. We reden een tijdje zwijgend door en we draafde tegelijk aan. Toen het kon galoppeerde Ed aan en ik na een paar seconde ook. Het bos werd dichter en we draafde door tot dat het bos te dicht werd en we moesten stappen. Ik verzamelde al mijn moed voordat ik vroeg “’Eduard, ken jij de koning?’’ ‘’Euuhh, wat is kennen? Bedoel je van gezicht of bedoel je persoonlijk?’’ Hij wende zijn gezicht af. “Ik ben maar een simpele monnik, ik ken hem van gezicht van zijn bezoeken aan het klooster. En zijn zonen ook!’’ voegde hij er snel aan toe. En met het beetje lef dat ik nog over had vroeg ik ook nog hoe het zit met de koning en zijn zonen. Het ging onder het volk dat de ‘’jongste’’ broer, de broers waren tenslotte tweeling, de ‘’oudste’’ zoon, de kroonprins wou vermoorden omdat hij 5 minuten ouder is en daarom recht heeft op de kroon. Hij zou ook samenwerken met het naburige, vijandige buurland Darogaat, om uiteindelijk meer macht te hebben. Ik zag Ed schrikken en zenuwachtig een blonde lok haar terug stoppen in zijn kap. Hij zei dat hij hier niets van wist. Ik vond het raar, maar liet het maar zo. Om snel van onderwerp te veranderen begon Ed ‘’Hoe is je gezinssituatie?’’ Ik slikte en begon te vertellen ‘’Mijn vader was soldaat in het leger van de oude koning die tegen Darogaat zijn leger heeft gevochten. Om een goede vriend van de familie te redden, is hij er bij een groot gevecht tussen die vriend en de vijand gesprongen.’’ Ik slikte nog harder, ik had het er nog altijd moeilijk mee, en ging verder. “Hierbij heeft hij die vriend gered, maar is zelf gesneuveld.’’ ‘’Ik was 9.’’ Eduard legde troostend een hand op mijn arm en terwijl we verder reden vertelde ik over mijn moeder, die het er erg moeilijk mee heeft dat haar man is gesneuveld en zelf ook achteruit gaat. Ze vergeet vaak dingen en gaat steeds moeilijker lopen. Ik en mijn 5 broers moeten jagen, het huishouden regelen, de dieren verzorgen en op het land werken. Voordat ik er iets tegen kon doen, huilde ik. Ed stopte zijn paard en de mijne stopte ook. Hij klom van zijn paard en hielp mij ook van Bowen. Hij sloeg zijn armen om mij heen en ik kon helemaal niet meer stoppen met huilen. Alle zorgen om mijn moeder kwamen er in een keer uit. Eduard hield mij stevig vast, streelde mijn haren en fluisterde dat het allemaal wel goed kwam en dat we met zijn allen naar een oplossing gingen zoeken. Toen ik wat rustiger werd wrong ik mij beschaamd uit zijn greep en keek naar zijn nat geworden pij en moest lachen door mijn tranen. “Hé gelukkig, je kan weer lachen.’’ ‘’We hebben nog ongeveer een uur voor het donker wordt, laten we nog even door rijden tot het volgende klooster, of je moet buiten in een boom willen slapen?’’ glimlachte de monnik. “Nou, zullen de ruiters niet langs alle kloosters zijn geweest om te informeren naar mij?’’ de glimlach verdween van zijn gezicht.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:31

Leuk verhaal, ik volg!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:33

Ik heb een stipje gezet :)

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:39

Je hebt me goed kunnen pakken met dit stuk. Je schrijft heel gedailleteerd zodat je als lezer goed kan inleven hoe de situatie is.
Ben benieuwd naar het volgende deel

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:46

wauw echt leuk verhaal maar een tip probeer ook alinea's te maken leest heel wat prettiger!!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:00

renskesanne schreef:
wauw echt leuk verhaal maar een tip probeer ook alinea's te maken leest heel wat prettiger!!

Dat doe ik ook in Word, maar hier doet hij dat niet helaas -O-

En allemaal, bedankt, ik ben weer verder aan het typen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 20:26

“’Dat regel ik wel, komt goed.’’ En hij wreef bezorgd in zijn handen. Ik droogde mijn gezicht af en we klommen in het zadel. Toen we zaten begonnen de paarde al te lopen, ze hadden zin in een lekkere warme stal en hooi. Onderweg kwamen we allemaal boeren tegen en steeds wende ik mijn gezicht af. Als ze mij zouden herkennen, dan had ik een groot probleem. Een uurtje later kwamen we aan bij het klooster van de Blauwe monniken. Ze dankte hun naam aan het werk dat ze deden, ze schreven bijbels over en door de inkt werden hun vingers vaak blauw. We reden de binnenplaats op en een monnik nam onze paarden over. Ik zei dat hij Bowen niet mocht verder geven en dat hij van mij was. Dit was natuurlijk niet helemaal waar, maar ik wou hem niet kwijt. We liepen naar de deur, waar 2 monniken zaten die iedereen registreerde. Eduard noemde zijn naam en het klooster waar hij bij hoorde en ik twijfelde en gaf toen maar de naam Raaf om en een naburig dorp. Eduard vroeg naar de Abt. Ik werd naar de eetzaal geleid terwijl Ed weg werd gebracht naar de Abt. Ik deed mij te goed aan het brood en water dat er stond, maar hield te gelijker tijd ook de deur in de gaten. Na een paar minuten kwam Ed binnen, kwam naast mij zitten, zei dat hij 2 kamers had geregeld en legde een pij voor mij neer. Ik keen hem vragend aan, ‘’Zo herkent niemand je’’ en hij knipoogde. Na het eten stond iedereen op en liep naar de gezamelijke slaapzalen, terwijl Ed en ik naar de privé vertrekken werden geleid door een andere Monnik. De eerste kamer in de gang was voor mij. Het was er klein, maar erg chique ingericht. Je kon zien dat dit voor welgestelde mensen was. Er lag een dikke deken voor mij klaar en er was een grote kan met water waarmee ik mij kon wassen. Dit deed ik dan ook en kleedde mij deels uit en klom het bed in. Voordat ik in slaap viel vroeg ik mij nog af wie Eduard eigenlijk was. Met een blik kon hij woedende mensen rustig krijgen en kreeg het zelfs voor elkaar dat we ieder een mooie, luxe kamer kamer kregen.

S’ochtends werd ik wakker door een korte roffel op de deur. Het was Eduard , ‘’Ik wil zo graag weg, het is vroeg en we hebben dan nog de hele dag nog.’’. Ik was opeens klaar wakker sprong uit bed, waste mij opnieuw en kleedde mij aan. In plaats van mijn jas deed in de pij aan en maakte het bed op. Ik ging de gang in die ik nu beter kon bekijken omdat het licht was. Er hingen schilderijen over de kruiseging van Jezus Christus en van de oude koning. Hij was een eerlijke, goede en sterkte koning geweest. Zijn zoon, die nu regeerde, was ook een goede koning maar toch minder goed dan zijn vader. Ik schrok wakker uit mijn gepeins van harde stemmen. Er kwam een grote groep monniken voorbij die mij vriendelijk groette. Ze keken mij wel raar aan, een vrouw in een pij! Ik liep met het schaamrood op mijn kaken naar de zaal. Ed was al bezig met een lunch pakket maken en ik at snel een ontbijt op en klokte er nog water achteraan. “Ik heb een van de monniken al opdracht gegeven de paarden te zadelen en hij zal zo wel klaar zijn, gok ik.’’ Ik knikte en we liepen naar buiten. Alle monniken die ons passeerde knikte eerbiedig en Ed knikte net zo eerbiedig terug. Er kwamen nog meer vragen in mij op, maar ik durfde ze niet te stellen. De paarden stonden al klaar en we werden na gewuifd toen we de brug over reden, richting Havington, mijn thuis. Vanavond zouden we aankomen, rekende ik snel uit. Langzaam reden we het dorp uit, gevolgd door een stoet kinderen. Eduard zei dat we moesten afstappen en terwijl ik de paarden vasthield, ging hij elk jongen en meisje af voor een aai over de bol en om te zegenen. Ik keek hier vertederd naar en hoe vaker hij zei “Ik zegenen je’’ hoe meer mijn buik ging kriebelen. Was dit nou de verliefdheid waar iedereen het over had? Maar een monnik mocht niet trouwen of een vriendin hebben en ik zetten hem snel uit mijn hoofd. Wat moest hij trouwens met een boeren trien die heel arm was? Met zulke ogen kon hij vast elk meisje krijgen als hij zou willen. Ik voelde een zachte duw tegen mijn schouder aan en Eduard keek mij lachend aan. Ik schaamde mij dood, gaf hem snel zijn teugels, klom snel op Bowen en galoppeerde weg. Toen ik weer gewoon naar hem kon kijken zonder te blozen, trok ik aan de teugels, nam Bowen terug naar de draf en toen Ed mij had ingehaald, trok ik weer aan de teugels tot Bowen stapte. En zo reden we tot de middag tot dat het fout ging.
‘’Ik vind het rustig in het bos, te rustig.’’ Merkte ik op. “Normaal is het hier drukker.’’ We naderde Havington en hier begon ik het te herkennen. Ik spoorde Bowen aan tot een harde galop en we reden na een paar minuten het dorp in. Bij mijn huisje sprong ik uit het zadel en rende naar binnen toe. Ik doorzocht de 2 kamers maar mijn broers waren er niet en het ergste nog, mijn moeder was er ook niet. Ik rende weer naar buiten naar de akkers, daar waren ze ook niet. Maar de boeren die er wel waren hadden verschrikkelijk nieuws: ‘’Mirthe, ik denk dat je even moet gaan zitten.’’ Maar ik bleef staan. ‘’Je broers en enne jouw ehe moeder zijn gevangengenomen door de ruiters van de …..’’ Voordat hij zijn verhaal kon afmaken stortte ik jammerend naar de grond. Ik had mij de laatste dagen groot gehouden, op de huil buil in het bos na. De tranen werden opgeslokt door de droge grond die al een paar maanden geen regen meer hebben gehad. Eduard teelde mij op en zette mij op een boomstronk. Hij troostte mij en vertelde dat we ze zouden gaan zoeken. Ik kon niet meer stoppen en ik viel tegen zijn schouder huilend in slaap.
Ik droomde dat ik galopperend achter een groep ruiters aan reed, maar hoe hard ik ook reed, ze bleven mij altijd voor. Ik hoorde mijn moeder gillen en mijn broers schreeuwen. Ik zag ze vechten tegen de ruiters met de provisorische wapens die ze hadden. Ze werden neergeslagen en bloedend werden ze weggesleept en vastgebonden. Ik reed er gillend op af, maar er kwam een grote blokkade op mij af en toen het paard wou springen, viel ik eraf. Ik voelde een harde klap en harde handen die mij vasthielden. In de verte hoorde ik iemand “Mirthe, Mirthe, Raaf, Raafje roepen’’.

Langzaam keerde ik terug in de werkelijkheid. Eduard keek mij aan en hield mij stevig in de handgreep tot ik stopte met slaan en schoppen. Ik was uit mijn bed gevallen en dat was de klap die ik voelde dat ik van het paard viel. “Heb je vervelend gedroomd?’’ vroeg Eduard lief. “Eh eh ja, ik droomde over mijn moeder en mijn broers. “Denk er maar aan als ze terug komen, ik ga je helpen.’’ ‘’Hoe kan jíj mij nou helpen?’’ “Jij gaat na je reis weer veilig het klooster in en verder met je veillige leven.’’ En alle woede kwam eruit. “Ik háát dit land, met die koning en die zonen!’’ ‘’Zij zitten lekker in een kasteel, ze kennen geen honger of ellende, alles wordt voor ze gedaan!’’ ‘’Ze hoeven nooit te lopen en kunnen lekker met de beste paarden!’’ ‘’Wij kunnen niet eens een ezel betalen!’’ En ik rende boos naar buiten. “Mirthe, wacht even…”en Ed zijn stem vervaagde en ik hoorde het niet meer. Ik hoorde rennende voetstappen achter mij aan komen, maar ik rende harder en harder. Ik lette niet meer op de omgeving en sprong over van alles heen. Ik viel een aantal keer, maar sprong weer op en ik rende weer door. Na ongeveer een halfuur kon ik echt niet meer en ik remde af. Ik wist niet meer waar ik was en om na te kunnen denken en uit te hijgen ging ik zitten. Ik wist het niet meer en raakte in paniek. Waar was ik en waar moest ik heen? Alle bomen stonden dicht op elkaar en leken op elkaar. “Mirthe-Anne, denk aan wat ik en je vader je altijd hebben geleerd.’’ Hoorde ik de stem van mijn moeder in mijn hoofd. Volgens mij werd mij altijd verteld dat je een hoger punt moest opzoeken? Na even nadenken wist ik het zeker en ik koos een hoge boom uit. Ik klom erin en keek waar ik was. Verder op zag ik een kamp terrein en kookvuren! Ik klom gauw uit de boom en bepaalde met de zon waar ik heen moest.

Hij was alweer klaar :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 18:36

Moet ik het volgende stuk er ook al opzetten straks?

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:54

Ja!!! ;)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:49

Van mij mag je er zoveel opzetten als je wilt! (of meer)... Echt een heel leuk verhaal

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:16

Ik volg! Leuk verhaal :))

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 17:41

Was ik eindelijk weer een stuk verder, doet word raar kan ik niet opslaan, sluit hij zichzelf af _-:(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 18:49

Ik kwam dichterbij het kamp en ik hoorde de stemmen al en rook de kookvuren. Een tijdje bestudeerde ik het kamp vanuit een boom. Ik merkte niets van het naderende onheil. “In naam van de koning, kom die boom uit en geef je over!’’ een groep ruiters stonden met getrokken zwaarden te wachten en één had er zelfs een boog. Ik slikte en twijfelde. Ik had mijn eigen wapens niet bij mij en hoe ik kon ik terug vechten? ‘’In naam van de koning, kom naar beneden!’’ de ruiter klonk streng en ik gaf de moed op. Langzaam klom ik naar beneden, wat blijkbaar niet snel genoeg was. Ik voelde iets in mijn kuit boren en ik het laatste stuk viel ik. Snel grepen een paar handen mijn polsen en ze werden aan elkaar gebonden. Een stuk stof werd over mijn ogen getrokken en ik werd over een schoft getrokken. Een hand hield mij vast toen de stoet zich in de beweging zette. Na een paar seconden gingen we over in draf en ik werd heen en weer geklotst. Het beetje eten wat ik binnen had, kwam er met een golf uit en ging over de laarzen van de ruiter heen. ‘’Gadverdamme! Dat smerige tuig heeft over mijn nieuwe laarzen heen gespuugd!’’ Zijn vrienden moesten lachen en vanbinnen lachte ik mee. Na een paar minuten gingen ze over in galop en dat voelde beter. Als ik dreigde weg te glijden, greep de ruiter met de vieze laarzen mij weer vasten trok mij recht. Na de overgang naar draf gingen ze over in stap en ik werd op de grond gesmeten. “Dit is het meisje dat we zochten’’. “Een meisje heeft de grote George vermoord?’’ en ik hoorde mensen lachen. “Zij schiet als de beste, maar ze is nu zelf geschoten’’ en ik voelde ik een schop tegen mijn kuit. Doordat ik zo misselijk werd onderweg had ik niet meer aan mijn kuit gedacht. Ik werd meegesleept naar een warme, donkere tent waar nog allemaal andere mensen zaten. Mijn blinddoek werd afgetrokken en mijn ogen konden wenden aan het donker. Ik zag allemaal ingedoken mensen zitten die nieuwsgierig mij opnamen met hun ogen. “Mirthe-Anne, je leeft nog!’’ en ik voelde stevige armen om mij heen. Ik wurmde mij los en keek naar het blauw/paarse gezicht van een van mijn broers! “J-Ja-Jason, wat is er met je gezicht gebeurd? “Och, toen ze je zochten bij ons thuis, heb ik een mes getrokken en een van die varkens aangevallen.’’ Mijn gezicht vertrok meteen. “Waar is de rest?’’ Ik was bang voor het antwoord. ‘’Meegenomen naar het kasteel en omdat ik een mes trok, wordt ik net zoals jouw en de rest gestraft morgen.’’ ‘’Maar Mirthe, wat is er allemaal met jouw gebeurd zeg? Ze opende een hele klopjacht om jouw te vangen en er werd ook een beloning op je hoofd gezet!’’ Ik schrok van zijn laaste worden, zo gevaarlijk was ik toch niet? En ik vertelde alles, bij het ongeluk bleef ik even stil om over mijn woorden na te denken. Ongeluk? Ik had hem toch vermoord? ‘’Maar ik deed het niet expres’’ voegde ik er dan maar snel aan toe. En bij Eduard moest ik de hele tijd glimlachen. Gelukkig zag niemand dat in het donker. Toen ik uit verteld was, bleef het stil in de tent. ‘’Jeetje, daar kan je wel de doodstraf voor krijgen.’’ Zei een man plompverloren. Hij had mijn grootste angst uitgesproken, de doodstraf. Hoe kan ik dan nog Jason, mijn moeder en de rest van mijn broers helpen. ‘’Jeetje, man dát zeg je toch niet!’’ een vrouw reageerde boos. Iedereen keurde de man af. ‘’Mag ik vragen waarom jullie hier zitten?’’ Vroeg ik beleefd. Er zaten hier naast Jason nog 2 jongens die wapens hadden gebruikt tegen de ruiters. Één vrouw zat hier om het saborteren van weg waar ze mensen langswouden. “Ze konden er met mak overheen hoor, was alleen maar een boomstronk en 3 kuilen.’’ Snuifde ze verontwaardigd. De man die de opmerking maakte was hoefsmid die de paarden verkeerd had beslaan waardoor ze kreupel liepen.
Langzaam werd het donkerder en rustiger in het kamp. Iedereen ging een plekje zoeken en liggen. We praatte nog wat over koetjes en kalfjes maar niemand wou over morgen praten. Iedereen kon zijn straf al inschatten. Jason en de 2 andere jongens moesten tegen een houten schot gaan staan en naar ieder zouden 3 messen geworpen werden. Het was echt een feest voor de kamp bewoners en er werden weddenschappen afgesloten op de schade die de jongens zouden oplopen. De dame van de sabotage moest waarschijnlijk 2 uur met een boomstronk gaan staan. De hoefsmid kreeg zweepslagen en ik? Ik wist dat ik de doodstraf zou krijgen. Ik lag de halve nacht te piekeren en toen ik weer wakker werd, kwam de zon op. Voor mijn gevoel had ik maar een uurtje of twee geslapen. Met het uur werd het broeieriger in de tent en er kwam een keer iemand water brengen en kijken of we er nog allemaal waren. Met de seconde nam de spanning toe. Pas na 2 uur, toen de torenklok in de verte 12 keer sloeg, werden we opgehaald. Alle handen werden vastgebonden aan een lang touw en toen we naar buiten kwamen, begonnen er mensen op een paar trommels te slaan, in de maat van onze voetstappen. We werden voorgetrokken en ik struikelde steeds. Bij een groot, houten podium stopte en daar stond een man helemaal in het zwart. Hij had een zwarte muts op die alleen zijn ogen vrijhielden: de Bull. Iedereen die ik aankeek, keek weg. Allemaal waren ze bang dat ik zou ontsnappen en om er maar vanaf te zijn, deden ze mij als eerste. Iedereen werd losgemaakt en mij namen ze mee. Op het trapje struikelde ik alweer en ik werd het podium op gesleept. Ik moest knielen en toen werd mijn vonnis uitgesproken: ‘’Mensen, hier ziet u een moordenaar, een crimineel, een dief!’’ Op het laatst schreeuwde de man het uit. “Zij heeft George in koele bloede dood geschoten!’’ En zijn vinger priemde in de lucht. ‘’Dood, dood, dood, dood!’’ Begon een man en iedereen deed mee. De bull moest lachen en ik moest knielen voor een hakblok. Er zat nog bloed aan van de voor gaande keren en ik slikte. Snel deed ik een schietgebedje en opeens werd er gegild en was er rook. Binnen de kortste keren kon je geen hand voor ogen zien. Er rende schimmen voorbij en een hand greep mijn nek en deed een zak over mijn hoofd. Ik werd opgetild een mee genomen net zoals de rest van de gevangenen, dat dacht ik tenminste. Ik hoorde Jason schreeuwen en een paar vrouwen huilen. We werden op een platte kar gegooid en de kar zetten zich in beweging. Mijn handen werden los gemaakt en de zak werd van mijn hoofd getrokken. Toen ik aan het licht gewend was keek ik recht ik de lachende ogen van Eduard. ‘’Goede grap he?’’ en hij lachte. Ik moest huilen van opluchting en zei sorry voor mijn uitval tegen hem. Hij pakte mijn hand vast en keek mij recht in de ogen aan ‘’Ik heb het nooit erg gevonden Raafje.’’ En ik draaide mij om zodat hij niet zag dat ik bloosde. Snel vroeg ik hoe ze dit plan hadden bedacht en hoe ze het tot uitvoer hadden gebracht. ‘’Nadat je boos was weggestormd kwamen Mccartney en de rest van de opstandelingen aan met deze platte wagen.’’ Begon Eduard. ‘’Toen ik vertelde welke kant je was opgerent, raakte ze in paniek, want daar was dus het kamp van de koning.’’ ‘’We gooiden alle spullen op de wagen en we stormden over de paden naar het bos.’’ Vertelde een van de andere opstandelingen. ‘’Een half uurtje lopen van het kamp vandaan stopte we en we maakte een plan.’’ ‘’Ik en 3 andere zouden er heen lopen om poolshoogte te nemen over jou, de andere gevangenen en wanneer jullie gestraft zouden worden.’’ Viel weer een andere jongen in. “Ondertussen maakte wij een plan.’’ Nam Ed het verhaal weer over. “We bedachten dat als we vuur maakte met droog hout, dat er veel rook zou ontstaan.’’ ‘’En als de wind niet goed zou staan, wapperde met bladeren de rook wel de goede kant op, anders zouden ze ons herkennen en werkte de ‘’duivel’’ truc niet meer. ‘’Want iedereen van adelijke afkomst was bijgelovig en de meeste mensen die met hun optrekken ook.’’ “Toen ik en de andere 3 weer terugkwamen bleek dat de straffen de dag erna al werden uitgevoerd.’’ ‘’Ik had zelfs nog een weddenschap afgesloten dat niemand van jullie met de messen werd geraakt’’ lachend wees hij naar de 3 jongens die er lachend bij stonden. ‘’Eigenlijk moet ik mijn prijs ophalen!’’. ‘’Maar dat terzijde, we moesten snel alle spullen verzamelen die we nodig hadden om het plan uittevoeren.’’ En Eduard keek boos naar de grappemaker. “Deze vrouwen vlochten matjes van riet die we om konden doen en de kinderen zochten vogelpoep als wit voor op onze gezichten.’’ En hij wees naar de kinderen en de moeders. ‘’Wij mannen verkleden ons en maakte ons haar zwart met houtskool.’’ ‘’En toen de vrouwen de vuren hadden aangekregen, konden de show beginnen.’’ ‘’En de rest weten jullie.’’ Sloot Ed zijn verhaal.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:28

Wauw, het word steeds beter!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:55

wauw geweldig gewoon dit stuk!!