[TEK] Paard in opdracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

[TEK] Paard in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:12

Hey,

Na een tijdje stil te hebben gelegen qua tekenen in grijzen, kreeg ik een opdrachtje. Mooi es tijd om mijn houtskoolpotloden uit te proberen. Waarom? Omdat ik op deze manier meer contrast heb dan met mijn V&D potloodjes :Y)

Tips zijn uiteraard welkom :D (Let wel op, die witte stukjes op het oog zijn zwart, alleen door de flits op de houtskool is dit dus bij het fotograferen weerkaatst)

Afbeelding

0verwijderd

Re: [TEK] Paard in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:56

Ik vind hem opzich wel mooi, alleen lijken de verhoudingen niet helemaal te kloppen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:58

Jawel hoor. Alleen het was een beetje een rare foto, waardoor je denkt dat de tekening niet klopt

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:39

Volgens mij ook niet, de neus lijkt wat groot in verhouding, en het hoofdstel klopt niet helemaal.
Verder vind ik hem mooi :)

Edit; de neus klopt wel volgens mij, alleen door het hoofdstel ziet het er apart uit, probeer goed te kijken hoe het hoofdstel ligt :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:41

Ik weet niet of ik de foto mag plaatsen :P Anders had ik de voorbeeldfoto wel geplaatst :P

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:52

Sorry maar ik vind het niet zo'n mooie tekening..
Ik vind het super dat je schaduwen probeert te maken, maar het ziet eruit als 1 grote krasboel. Probeer is een keukenpapiertje te pakken en erover heen te gaan, dan vaag je de krassen wat meer uit. Probeer deze zelfde techniek te proberen met de buitenste lijnen, het ziet er nu heel getekend uit, maar probeer ipv lijnen, schaduw te gebruiken als aanwijspunt waar het hoofd stopt.

Blijf proberen, en pak dit niet aanvallend op, tips word je alleen maar beter van.
Ik heb hier een voorbeeld hoe ik de schaduwen en outlines bedoel, deze heb ik zelf gemaakt:
Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:53

Dit strakke wat jij laat zien is niet echt mijn smaak. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:55

Waarom zou je de foto niet mogen plaatsen ? (misschien kan je hem anders pben ? )

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:56

Is geen kwestie van smaak maar techniek, realistisch ipv krassen, snapje?

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:57

ViefJor schreef:
Is geen kwestie van smaak maar techniek, realistisch ipv krassen, snapje?

Dat uitvegen heeft niks met realisme te maken. Realisme is haartje voor haartje tekenen, niet een grote grijze vlek maken. ;)

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:58

Is op de tekening niet goed te zien(met name wel bij de bles), maar wel degelijk gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:00

Als je een keukenpapiertje pak en dan gaat vegen dan word het wel een groot grijs vlak, dan vaagt het wel uit en is het dus minder 'krasserig' maar echt realistisch is het niet.

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:02

Echt, en dit word mij verteld door allemaal guppies? Ik vermeldde nog dat dit geen aanvallende kritiek is, maar AANVULLENDE kritiek. Krasserig is als je dikke krassen zet, realistisch is als je streepjes, met een vlugge losse hand zet; haren, en ze dan voorzichtig aan vervaagt.

Blijkbaar ben ik TOCH verkeerd opgevat. Blijf tekenen hoe jij wilt, maar als je wilt blijven tekenen moet je wel kritiek aankunnen en niet terugaanvallen.

Groetjes student GRAFISCH lyceum.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:03

ik vind de tekening erg leuk! lekker tekenen hoe jij het mooi vind, dat uitvegen maakt het na mijn idee ook niet realistischer...

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:04

ViefJor schreef:
Echt, en dit word mij verteld door allemaal guppies? Ik vermeldde nog dat dit geen aanvallende kritiek is, maar AANVULLENDE kritiek. Krasserig is als je dikke krassen zet, realistisch is als je streepjes, met een vlugge losse hand zet; haren, en ze dan voorzichtig aan vervaagt.

Blijkbaar ben ik TOCH verkeerd opgevat. Blijf tekenen hoe jij wilt, maar als je wilt blijven tekenen moet je wel kritiek aankunnen en niet terugaanvallen.

Wat kinderachtig, zo'n reactie van een student van een GRAFISCH lyceum.. Echt hoor, grote meid..

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:04

ViefJor schreef:

leuk dat je daar een student bent, maar ik vind jou tekening anders niet veel beter dan die van ts ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:09

Zo, wat een kinderachtige reactie zeg...
Ts valt helemaal niemand aan , ze zegt dat het niet haar stijl is, dat is toch prima ?
Er zijn zo veel mensen met een andere teken stijl, er is er geen 1 de beste, dus ik zie het probleem niet.
Mijn mening is dat het alleen maar 1 vage vlek word en dus zou ik het niet zo doen ,dat is mijn mening , 'guppie' of niet.
Je hoeft niet te doen alsof alleen jij gelijk heb omdat wij toevallig geen student GRAFISCH lyceum zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:09

ViefJor schreef:

:wow: Ik zeg alleen dat het niet mijn smaak is. Dus hoezo kan ik niet tegen kritiek? :+

Nu wil ik niet lüllig zijn maar in jou tekening zie ik ook amper diepte :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:16

ViefJor schreef:

_O-

Nayomie, goed bezig! Mijn ervaring is dat je, als je je tekening realistischer wilt, gewoon héél veel moet blijven tekenen. Dan ga je steeds beter leren kijken en zullen je veel meer dingen opvallen (en krijg je de vormen sneller en gemakkelijker overgenomen). Dit is een lekker begin, blijf doorgaan!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:18

ViefJor schreef:

Jeetje, jouw tekening is anders ook geen hoogstandje, mevrouw Grafisch lyceum student. Dat je tips wilt geven, prima, maar geef dan wel goede tips. En doe al helemaal niet denigrerend over meningen van anderen als jouw eigen tekening niveau kleuterschool nog niet ontstijgt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:21

sammyvriend schreef:
ViefJor schreef:

_O-

Nayomie, goed bezig! Mijn ervaring is dat je, als je je tekening realistischer wilt, gewoon héél veel moet blijven tekenen. Dan ga je steeds beter leren kijken en zullen je veel meer dingen opvallen (en krijg je de vormen sneller en gemakkelijker overgenomen). Dit is een lekker begin, blijf doorgaan!

Thanks :D Oefening baartkunst zeggen we dan :) Alle beetjes helpen vind ik. Vorige keer had ik een hoofdstel waarbij je niet duidelijk kon zien dat het een hoofdstel was, dus iedere keer verbeter je (onbewust) het eea

Ik krijg heel snel krassen ondanks dat ik kleine stukjes maak, hoe kan ik de haartjes duidelijk maken, zonder te krassen? :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:33

Houtskool is om dat te leren niet het makkelijkste materiaal. Probeer eens met een vulpotlood of zacht (2B, 4B, 6B oid) potlood te werken. Probeer dan je overgangen gelijkmatig te maken. Het helpt om eerst wat zachter te beginnen. Dit is wel een soort trucje om het te leren: Overal waar het donkerder is dan een bepaalde tint, teken je eerst zachtjes die tint. Zorg dat de kleur heel gelijkmatig is. Dan ga je zachtjes de donkerdere gebieden donkerder kleuren, op dezelfde manier. Dan zorg je niet dat je potloodstrepen ziet of harde overgangen (behalve daar waar dat moet, bijv. de grens van hoofstel-paard). Kijk HEEL goed naar de foto waar het donker is en waar ligt.
Als je dat een beetje door begint te krijgen ga je dat vanzelf sneller zien. Dat wordt het geen systematisch opgebouwd maniertje meer, maar gaat het vanzelf.

Als je écht haartje per haartje wilt tekenen is het een kwestie van geduld en, weer, goed kijken. In dat geval kun je beter een vulpotlood gebruiken omdat je met een scherp puntje hele dunne lijntjes kunt zetten.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:34

op zich is het wel een leuke tekening, maar ik vind ook dat de verhoudingen niet helemaal kloppen, de neus lijkt me wat te groot evenals de ogen.
wat ik nu zie is dat je alle lijnen vrij dik en grof hebt getekend, dat zorgt ervoor dat het minder realistisch is, als je de lijnen minder hard maakt, meer schaduw en diepte maakt en eventueel haarrichting enz. dan wordt het 'echter' maar, het is echt niet slecht, gewoon door oefenen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:40

@sammyvriend, vulpotlood vind ik een goed idee :D Alleen ik was al met 6B bezig, alleen dan blijft het een zacht kleurtje of ik moet meermaals over iets strijken, maar in principe blijft het grijs :)
Is er anders nog een andere manier om de lijnen donkerder te krijgen, dus meer naar de zwart kant?

@jasz, ik zie zelf ook niet bepaald wat er fout aan is qua verhoudeing, meermaals naar gekeken. Maar wellicht omdat ik ook weet hoe de foto in elkaar steekt :) Wellicht dat ik het later nog wel zie :D

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:53

6B is juist een potlood dat veel pigment (oftewel donkere kleur) afgeeft. Als je er wat harder mee op het papier duwt zou er juist een donkere, zwarte kleur vanaf moeten komen. Echter als je dat naast houtskool doet kan ik begrijpen dat het lichtgrijs lijkt ;) Al heb ik met mijn 6Btje toch echt héél diepzwart kunnen maken. Misschien verschilt het per potlood.

Je hebt natuurlijk ook altijd nog hogere B's, dus 8B, 9B en volgens mij zelfs nog hoger. Nadeel daaraan is wel dat ze heel snel vlekken (maar dat is bij elke B wel al zo).

Heb je trouwens op het hoofd van dit paard (bijv. neus) ook met je vinger geveegd? Vegen moet je nooit doen, geeft een heel waterig en eigenlijk lelijk effect.