Ik had al een paar stukken geschreven, maar nu ga ik mijn hele verhaal hier neer zetten, veel lees plezier.
Sylvia kwam al vroeg op de manege, ze parkeerde haar fiets tegen een boom die bij de ingang van manege beackhoeve stond, Sylvia trok de fietssleutel uit haar slot en liep met haar tas vol lekkers de stallengang in, Puck stond al klaar in zijn stal en begroette zijn verzorger met een kleine hinnik, Sylvia kreeg een glimlach van oor- tot oor en liep naar de kastjes, Puck schopte luid tegen zijn staldeur ‘Rustig Puckkie ik kom er aan’ fluisterde Sylvia rustig, de pony leek het te begrijpen want hij stopte meteen, Sylvia opende het kastje met het kleine sleuteltje aan haar sleutelbos, ze stopte de tas vol lekkers in de kast en greep de lichtblauwe halster van het haakje aan de kastdeur, ze liep rustig naar de stal waar Puck stond, die niet kon wachten om zijn stal uit te mogen, Sylvia opende de staldeur en Puck zette ’n stapje terug om zijn Verzorger in stal te laten, Sylvia deed de babyblauwe halster bij Puck om die de zwart- witte pony heel goed stond, ze nam hem mee zijn stal uit naar buiten, en samen wandelde ze naar de paddocken op het erf van manege de Beackhoeve, Sylvia klikte het halstertouw los en Puck draafde de paddock in. De kruiwagen was al half vol, nog steeds was er geen kip te bekennen op de manege, het was pas half 8, over een half uur zouden Nina en Kevin moeten komen, Nina en Kevin zijn de 2 hoofd- stalhulpen, zij zijn verantwoordelijk voor het voeren en buiten zetten van de paarden, Sylvia helpt altijd graag mee met Nina en Kevin. Sylvia schepte de laatste drollen uit Pucks stal en reed de kruiwagen naar de mesthoop. Sylvia en de kleine shetlander wandelden weer naar stal, ze knoopte het halstertouw Van Puck aan de staldeur en liep naar de kast om de poets emmer te pakken, Puck schraapte met zijn hoef over de vloer, hij wou wat eten, hij begon aan het halstertouw te knagen en te trekken, Sylvia begon te lachen ‘hou op kleine duivel!’ gierde ze, ‘je krijgt al wat’ grinnikend liep Sylvia naar de kast en haalde een worteltje tevoorschijn ze liep naar de pony die gulzig de wortel aan nam en Sylvia begon het vuil van Pucks vacht af te poetsen. Sylvia en Puck reden samen in de bak, Sylvia voelde aan Pucks houding dat hij erg zijn best deed, Puck liep heel erg netjes aan de teugel, Nina en Kevin kwamen lachend binnen en groette Sylvia ‘Hey Sylv, alles goed meid?’ vroeg Nina, Sylvia glimlachte ‘Ja hoor met jullie?’ Antwoorden ze terug, Kevin knikte en Nina stak haar duim omhoog, ze sleutelde met haar sleutel in het slot van de kantine deur, en liepen naar binnen, Kevin deed de deur weer op slot, zo vroeg mag er nooit iemand in de kantine komen, alleen Sylvia, als ze wou. Ze draafde goed door en sprong netjes aan in galop in de hoek van de bak, ze reed een volte en nam Puck weer terug, van hand veranderen en ze sprong aan op het andere been. Na het rijden liep Sylvia naar stal samen met Puck, ze zadelde de kleine pony af en deed de donkerblauwe zweetdeken bij hem om, ze zette hem in zijn stal en legde 2 gesneden appeltjes als beloning in zijn voederbak, Sylvia zei de pony weer gedag en liep naar de kantine, ze klopte op de ruit en Kevin deed de deur voor haar open ‘lekker gereden’ knipoogde hij, Sylvia knikte ‘thee?’ vroeg Nina, Sylvia knikte weer ‘met suiker’ voegde ze toe. Met zijn drieën zaten ze op de rijdende voerwagen die werd bestuurd door Nina, gierend van het lachen zaten Kevin en Sylvia boven op de balen hooi die op de aanhanger van de voerwagen gestapeld lagen, ze reden langs de manegepony – Stallen en Nina zetten de voerwagen tot stilstand ‘Voeren!’ riep ze naar Kevin en Sylvia, ze rolden van het hooi af, ze lachte om de flauwe grappen die Kevin maakten, ‘hoeveel moeten Liesje en Black- Jack?’ Vroeg Sylvia aan Kevin ‘Anderhalf’ antwoorden hij ‘en Moon en Tyron moeten 1’ hij pakte zelf een hele grote berg die ‘2’ moet voorstellen en dumpte hem in de stal van Colorado, Sylvia pakte anderhalf bergje en gooide het in de stal waar Liesje en Black stonden en een berg voor Moon en Tyron, Kevin haalde Sylvia in, en Bertje en Daan, Sammy en Elsa en Promise hadden allemaal al gehad ‘Fay en luna moeten ook 1’ zei hij, en hij nam wat hooi mee naar de stal van Indy en Kat, Sylvia deed het hooi in Fay en Luna’s stal en sprong weer op de wagen, Nina reed weg en Kevin sprong ook weer op de aanhanger vol met hooi, Nina reed rechtdoor en ging linksaf de bocht om, ze kwam tot stilstand en stapte af, ‘ik help mee’ zei ze, ze wees naar een kaart die geplakt was op de aanhanger ‘Je had Sylv ook gewoon de kaart kunnen laten zien, dan weet ze hoeveel ieder moet’ zei Nina droog, Kevin krabde aan zijn hoofd ‘dat kan ook ja’ hij werd rood en gooide een berg hooi bij Nikky in stal, Nina startte bij Nono en Sylvia keek op de kaart en begon achterin bij Isandro. Alle manege paarden en pony’s waren gevoerd en Nina reed de voederwagen terug op zijn plek, ‘zullen wij alle opdonders naar buiten gooien’ vroeg Kevin aan Sylvia ‘doe dat maar’ grinnikte Sylvia, Kevin spande één touw vanaf de stallengang tot aan de mesthoop, een touw om niet naar de bak te kunnen vluchtte, en hij opende de pony weide ‘Doe maar wat stallen open!’ riep hij naar Sylvia, Sylvia begon achteraan bij Adios en Imporant, hun draafde de gang door naar buiten, daarna volgde; Indy, Kat, Fay, Luna, Promise, Moon, Tyron, Liesje, Black Jack, Sammy, Elsa, Bertje, Daan en Colorado. De pony’s stonden in de wei en de touwen waren weggehaald ‘Zo dat is dat, en nu de manege paarden’ zei Nina ‘Kevin neem jij Nono en Nikky, dan neem ik Valerie en Nica en Sylvia neemt Zeffie en Andrew’ Nina beende naar binnen en Kevin en Sylvia volgde. Met z’n drieën liepen ze het lange pad af naar de manege, ze gingen de stallen weer in en Sylvia nam Gypsy, Kevin nam de drukke ruin Isandro en voor Nina bleven er maar 2 over die naar buiten wouden: Smokey en Ina. Het was 1 uur, er waren een stuk of 5 meisjes op de manege die dichtbij de wei rondhingen om bij hun lievelings pony te kijken, om half 2 gingen de pony’s weer naar binnen, en de manege meisjes wilden dan helpen de pony’s naar binnen te brengen. Nina en Kevin mestten de stallen uit. Sylvia liep naar de stal van Puck, ze haalde hem uit stal en deed de deken af, ‘jou ook maar even naar buiten doen hé? Sylvia glimlachte en nam de pony mee aan zijn halster, ze stopte bij de kastjes en pakte twee halstertouwen, die om elke ring bij zijn mond werd vastgeklikt, Sylvia nam een klein aanloopje en sprong op Puck’s rug, ze spoorde aan en liepen samen over het erf richting de weides. Toen Puck in ’t land stond en de manegepony’s weer naar binnen mochten zat Sylvia nog even op een barkruk bij de bak ‘Sylvia?, zou jij de beginners even willen indelen, de pony’s met een kruisje bij hun naam moeten lopen! als de meisjes hun niet willen kiezen, deel jij maar gewoon in hoor, snap je?’ Nina gaf Sylvia een mapje met de datum, kindernamen en de ponynamen, Sylvia knikte, er stonden al enkele meisjes te wachten, Sylvia begon met namen noemen ‘Roos Boekelmans?’ Sylvia keek de groep in ‘Ja!’ een klein meisje met blonde staartjes stak haar hand omhoog, Sylvia vinkte haar af ‘Lisa Kruissens?’ ze keek weer de groep in, een meisje met bruin kort haar stak haar vinger op, Sylvia vinkte weer af. Iedereen was aanwezig, zo begon ze de pony’s op te noemen die moeten lopen ‘Bertje?’ vroeg Sylvia, twee meisjes staken hun vinger op ‘wie heeft er vorige keer op Bertje gereden?’ Gina stak haar vinger op ‘oke, nou getal onder de tien voor Melanie en Wendy’ zei Sylvia ‘4’ zei Melanie ‘Nee’ Sylvia keek naar Wendy ‘6’ zei ze met een verlegen glimlachje, Sylvia knikte ‘zadel maar op’ zei ze ‘wie wil op Liesje?’ vroeg Sylvia in het algemeen, Roos Iris en Gina staken hun vinger op ‘maar ik heb vorige keer op Liesje gereden’ Iris keek een beetje sip, ‘dan mag jij niet mee loten, sorry Iris’ Sylvia ging verder, iedereen had een pony, de pony’s die moesten meelopen liepen gelukkig ook mee. Sylvia ging nog even langs bij Puck, de kleine shetlander vond het gezellig dat zijn verzorger nog even langskwam, Sylvia haalde hem uit stal en knoopten het halstertouw aan de ijzeren stang die aan zijn staldeur was vastgemaakt, ze maakte Pucks deken los en trok hem van zijn rug af ‘ik ga je nog wel even poetsen’ zei Sylvia, ze opende zijn kastje en haalde de poets koffer eruit, Puck vond het heerlijk, dat getut en alle aandacht die hij altijd krijgt, Ze verzorgde zijn vacht, zijn hoeven en zijn manen en staart, na de grote poets beurt zette ze puck weer in stal en sloot het kastje ‘ik kom straks nog afscheid van je nemen Puck’ zei Sylvia, ze aaide de pony en haalde een gesneden worteltje uit haar zak, Puck wist dat er altijd worteltjes in haar zak zaten, ‘tot straks’ Sylvia liep de stallengang uit naar de kantine, de les die zij had ingedeeld was al klaar ‘had ze een uur gepoetst?’ vroeg ze zichzelf af ‘nee, dat kan toch niet!’ Sylvia grinnikte en keek naar de les, het was de volwassenen les, met oude keutels die niet kunnen rijden, dat is altijd wel grappig om te zien. Sylvia kwam om 5 uur op de manege, over een half uur begon haar half gevorderden les, Sylvia’s lievelings pony was natuurlijk haar verzorg pony Puck, maar het liefst reed ze in de les op het paard Nica, Nica was een Fries, een best wel ‘n druk beestje in de les, ze sprong goed en was helaas ook erg geliefd bij de manege kinderen net zoals Isandro en Sef. Een aantal meiden van Sylvia’s les stonden al bij de bak deur te wachten op Nina die de meisjes kwam indelen, Nina liet de groep die ze nu lesgaf uitstappen en kwam met haar map naar de bak deur lopen, ‘Zo, kijk eens aan, ik zal nu even de paarden en pony’s opnoemen die moeten lopen: Smokey, Gypsy, Nica, Adios, Indy, Promise, Moon, Tyron en Colorado’ Nina keek de dames groep in ‘Kelly op wie wil jij?’ vroeg Nina ‘Smokey’ zei ze ‘meer liefhebbers voor Smokey?’ Nina zag dat niemand zijn vinger opstak ‘ga maar opzadelen Kelly’ zei Nina ‘Amy?’ vroeg Nina, je zag aan Amy dat ze nog moest denken ‘Ik wil op Moon’ zei ze ‘Meer liefhebbers?’ ze keek de groep in, Mandy stak haar vinger op, Mandy is helemaal geobsedeerd door Moon ‘getal onder de 10’ zei Nina, Amy begon ‘3’ zei ze, Nina’s blik ging naar Mandy ‘6’ zei Mandy, Nina schudde haar hoofd en keek weer naar Amy ‘2’ zei Amy, ‘ja goed geraden, zadel maar op’ zei Nina ‘Mandy wie wil jij nu?’ vroeg Nina ‘ik wil op Nica’ zei Mandy ‘oh sorry! Ik ben vergeten te zeggen dat ik Nica al had gereserveerd’ zei Nina, Sylvia keek geschrokken op, ze had al heel lang niet meer op Nica gezeten, nu kan ze haar niet loten, ze keek met een sip gezicht voor zich uit, ‘ik heb haar beloofd aan Sylvia, die heb me namelijk heel goed meegeholpen gister’ Glimlachte Nina, Sylvia keek geschrokken ‘oh ja.. ik ga haar opzadelen… Waarom sta ik hier nu nog?’ met een rood hoofd liep ze weg en fluisterde ‘Dankjewel Nina’. Sylvia was de enige die Nica rustig kreeg en mooi liet lopen, vond Nina, Nica liep ontspannen aan de teugel en stapte mooi door ‘Aandraven!’ zei Nina door de bak, De kinderen draafden hun paarden of pony’s aan en draafden door de bak, Mandy die uiteindelijk de ondeugende Colorado had gekregen, was aan het mopperen op de pony omdat hij overdreven hoog zijn hoofd had opgetild, Colorado liep zelden met zijn hoofd laag, alleen bij echt goede ruiters, Nina keek de bak in en gaf Sabrina een tip om Indy sneller te laten draven, Indy was een slome pony die door mensen van hun- of een hogere groep, zelden werd gekozen, ‘Gebroken lijn bij K’ commandeerde Nina, Nadine ging als eerst op Gypsy en de rest volgde, Nina gaf Nadine een compliment voor de nette bocht bij K en commandeerde de groep in galop bij hoek H. Sylvia liep voorop en sprong netjes aan in de goede galop, Nica liep nog steeds rustig met gebogen hals, Mandy galoppeerde ook aan op Colorado, de pony gaf een hoge bok en croste door de bak heen, hij nam een scherpe bocht bij letter F, waardoor Mandy haar evenwicht verloor en van de pony afviel, Colorado liep recht op Cynthia en Tyron af, hij kwam tot stilstand en Cynthia greep hem bij zijn teugels, Nina rende naar Mandy die op de grond zat te snikken ‘Alles oké?’ vroeg ze aan Mandy? Nina hielp Mandy met opstaan ‘Alles oke?’ Riep Mandy ‘die pony gooide mij eraf, en jij vraagt of alles oké is’ Mandy werd woedend, ‘rustig aan’ kalmeerde Nina, ‘ga je pony weer op en rijd maar rustig mee’ commandeerde ze ‘Nee, ik ga nooit meer op die rotpony!’ schreeuwde ze, Nina stond stil, draaide zich met een ruk om en beende met grote passen naar Mandy toe, ze kneep haar ogen tot spleetjes ‘Luister madame! Hier zijn geen rotpony’s jij gaat nu colorado weer op en rijdt gewoon mee’ zei Nina, ‘begrepen? Anders hoef je niet meer te komen’ Nina draaide zich om en liep naar het midden van de bak, Mandy mompelde in zichzelf en nam Colorado van Cynthia over ‘Rotpony’ fluisterde ze, ze klom weer in het zadel en Nina befeelde iedereen te stappen, De les was al bijna afgelopen. Sylvia haalde het zadel van Nica’s rug en legde het op de kastjes, ze opende de staldeur en schoof het hoofdstel van haar hoofd, Nica liep naar binnen en ging drinken, Sylvia sloot de staldeur, nam het zadel mee en liep naar de zadelkamer naast de bak en de kantine.
Yailah en Sylvia fietste over de dijk langs alle boerderijen die ver van elkaar vandaan lagen, Yailah was een getint meisje, ze had een thaise afkomst, lang zwart golvend haar, ze was de eigenaar van Puck en Sylvia’s beste vriendin, daarom mocht ze Puck verzorgen, Yailah was klein voor haar leeftijd, daarom had ze geen grotere pony nodig, en Sylvia was al een klein beetje te groot voor Puck, het kon nog net. Ze fietsten bij de laatste boerderij, en trapte stevig door, ze stuurde naar links en reden het erf op van manege Beackhoeve, ze zagen Kevin al op de voederwagen met Nina op het hooi, ze lachten om Nina die vals aan het zingen was, ze zette hun fietsen tegen de grote boom op het erf en liepen naar binnen, Puck hinnikte hard, dat deed hij altijd als Yailah er was, Yailah glimlachte en gaf puck een appel, Sylvia deed de kast open en pakte het babyblauwe halster, ze liep naar de stal en opende de deur, ‘Ik moet vandaag de haflinger Ragebol ook doen, wil jij op Ragebol?’ vroeg Yailah ‘dan ga ik op Puckkie’ zei ze ‘Mag ik wel op Ragebol van Lisa?’ vroeg Sylvia aan Yailah, Lisa is de eigenaar van Ragebol, Ragebol is echt een hele mooie haflinger, licht van kleur, en hele lange manen. ‘Ja je mag wel op Ragebol, jij bent een klein beetje te groot voor Puck, zeg ik gewoon’ grinnikte Yailah, ze nam het babyblauwe halster over van Sylvia en gaf haar het sleuteltje van Lisa’s kast, Sylvia liep naar de kastjes en zocht Lisa’s kast, de kast van Ragebol was schuin tegenover die van Puck, ze stak het sleuteltje in het slot en opende de kastdeur ‘waar ligt het halster?’ vroeg Sylvia ‘die hangt altijd aan z’n staldeur’ zei Yailah die Puck al uit stal had gehaald, Sylvia liep langs Puck en aaide de pony over zijn billen, ze liep door en kwam aan bij Ragebol, de pony stond naast Puck, Sylvia pakte het zwarte halster van de hanger die aan de boxdeur zat, ze schoof de stal open en deed het zwarte halster om Ragebol’s hoofd, ‘kom Raggepony’ glimlachte Sylvia, ze stapte met Ragebol uit stal en knoopte hem vast, ze liep naar de kast en bestudeerde de spullen in de kast ‘poetsemmer’ mompelde ze in zichzelf ‘Daar’ zei ze, en ze pakte de emmer met borstels, ze liep weer langs Puck die een uitgebreide poetsbeurt van Yailah kreeg, en zette de emmer naast Ragebol op de grond, ze pakte de rosborstel en begon de ponyvacht te poetsen. ‘We kunnen ook op de dijk uitstappen’ zei Yailah die het zadel voorzichtig op Puck’s rug legde ‘goed idee, dat is leuk’ glimlachte Sylvia, ze singelde aan en trok nog even aan de singel om te kijken of het zadel goed vastzat ‘binnenbak of buitenbak?’ Yailah keek naar buiten en Sylvia volgde haar blik, ‘het is wel mooi weer’ zei Sylvia ‘buiten dus’ Yailah liep naar haar kast om het hoofdstel te pakken ‘ja, doe maar!’ Sylvia liet Ragebol staan en pakte het hoofdstel van de haak aan de stal, ‘wat doe je morgen eigenlijk?’ vroeg Sylvia aan Yailah, ‘in de ochtend ga ik Puck rijden, en ik blijf denk ik de hele middag op de manege’ zei Yailah, ze had haar tong een stukje uit haar mond en gespte alle slotjes van het hoofdstel dicht ‘ben je bijna klaar’ vroeg Yailah, Sylvia knikte ‘zullen we morgenochtend samen naar Puck gaan?’ vroeg Sylvia, ze pakte Ragebol’s teugels en liep naar Yailah toe die op Sylvia wachtte ‘geen probleem wacht jij morgen om 8 uur bij de brug dan zie ik je daar’ zei Yailah tegen Sylvia ‘is goed’ en de meisjes liepen naar de buitenbak, het was aardig druk op het erf en rondom de manege stallen, alle manegepony- jongens en meisjes waren op de manege te vinden, kinderen poetsten de pony’s of wandelden met de pony’s, een meisje van rond de 13 aaide Ragebol ‘hallo Ragebol’ zei ze, en liep verder ‘Weetje wat ik vind van sommige manege meisjes?’ vroeg Yailah, Sylvia keek naar Yailah en wachtte op haar antwoord ‘ze doen of ze alle eigen paarden en pony’s kennen, echt stom’ de meisjes lachte en liepen de buitenbak in, er reed niemand in de buitenbak, Yailah sloot het hekje en liep een rondje met Puck door de bak, Sylvia singelde Ragebol nog een keer aan, deed de beugels op haar eigen maat en stapte op. De meisjes gingen een stukje in draf op de dijk, ze hadden het gezellig, ze kletsten en lachten om Puck die sierlijk aan het lopen was, die uitslover. Ze liepen heel ver, tot het één na laatste huis op de dijk en keerden om ‘wie is jou lievelingspaard van de manege?’ vroeg Yailah aan Sylvia ‘Nica natuurlijk’ glimlachte Sylvia ‘en je lievelings manegepony?’ vroeg ze ‘heb ik niet, Tenminste niet van de manege pony’s ik vind Puck en Ragebol de allerliefste pony’s van de hele manege’ zei Sylvia ‘ik vind Moon en Andrew leuk’ zei Yailah ‘maar wat je zegt, mijn eigen pony is de allerliefste en aller leukste’ glimlachte Yailah ‘stukje draven?’ vroeg Sylvia, Yailah knikte en stuurde Puck naar beneden in het gras, Sylvia volgde, en kwam weer naast Yailah lopen ‘kom op!’ Yailah draafden aan, Sylvia kwam erachteraan en haalde kleine Puck in ‘Puck draaft niet snel,vergeleken bij Ragebol’ grinnikte Sylvia ‘maar met galop is hij wel snel’ zei Yailah ‘maar hier kunnen we beter niet galopperen’ zei ze ‘straks gebeurt er wat, we zijn maar met z’n tweetjes’ ‘je hebt gelijk’ zei Sylvia, de meisjes gingen weer over in stap en waren bijna bij de manege. ‘Dus ik zie je morgen?’ vroeg Sylvia nog voor de zekerheid, Yailah knikte en haalde haar sleutel uit het slot ‘doeg Sylv!’ zei ze en liep naar binnen, Sylvia fietsten door over de brug en door kleine straatjes, ze was bijna thuis, ze dacht aan Puck ‘zou ze dit jaar nog moeten stoppen?’ ze ging de bocht om ‘ze was wel een beetje te groot voor Puck’ ze parkeerde haar fiets tegen het tuinhekje en liep naar de voordeur, ze belde aan, 1 keer lang en een keer kort, dat had ze afgesproken met haar moeder, zo wist ze dat het Sylvia was die aanbelde, haar moeder deed open, ‘dag lieverd!’ riep ze, ‘wat fijn dat je er bent, heb je het leuk gehad?’ vroeg ze, Sylvia knikte ‘wat gaan we eten?’ vroeg ze ‘spaghetti, heeft papa klaar gemaakt’ het huis rook ook naar bolognese, Sylvia’s vader was Italiaans, dus ze aten vaak Italiaans, Sylvia was er wel dol op, zeker op pasta’s, de tafel was al gedekt ‘ga je je even omkleden’ vroeg haar vader, Sylvia knikte, ze liep de trap op naar haar kamer, Sylvia’s kamer was best groot, in de hoek naast het raam stond haar bed, een wit bed, het was overdag een bank en ’s avonds een bed, er lagen heel veel kussens op, allemaal roze, paars en grijs, dat waren sylvia’s lievelings kleuren, ze had licht paarse gordijnen, tegenover haar bed stond haar witte bureau, met een roze stoel, haar laptop was grijs, ze zat nooit op haar laptop, op haar bureau lagen heel veel boeken, en een foto van Puck, schuin tegen over haar bureau stond haar kast tegen de zelfde muur aan als haar bed, haar kast was ook wit, met paarse deuren, ze had ook grijs paars gestreept behang, met een witte plint, haar deur was fel roze, Sylvia was best trots op haar kamer, het was precies hoe ze wilde, Sylvia trok haar paardrijd broek uit en haar vieze sokken, ze pakte haar pyjama broek en trok die aan ‘ik ga toch niet meer weg’ fluisterde ze tegen zichzelf, ‘Sylvia! Eten!’ klonk het van beneden, Sylvia trok snel sokken aan, haar moeder liep tot het midden van de trap ‘Sylvia!?’ riep ze nogmaals ‘ik kom al!’ Sylvia deed het licht uit, sloot de deur en liep de trap af naar haar moeder ‘je gaat straks wel even douchen, hé meid?’ Sharon aaide Sylvia over haar hoofd, ‘ja mama’ Sylvia ging aan tafel zitten, haar vader schepte het eten altijd op, dat was een gewoonte bij haar vader in zijn familie, de vader schept op en bepaald hoeveel zijn gezin eet, ‘hoeveel de man opschept, eet je gewoon op’ zegt haar vader altijd, Sylvia is het nu wel gewend, maar als ze echt niet meer kan word ze niet gedwongen het op te eten, dat scheelt ook, haar vader schepte niet zo veel op, precies hoeveel Sylvia vanavond op kon, ‘Eetsmakelijk’ zei haar vader ‘Eetsmakelijk’. Sylvia moet zoals elke avond de tafel afruimen, dat is geen gewoonte bij haar vader in huis, dat moet Sylvia gewoon doen, meestal dekt moeder op, kook vader, en Sylvia dekt af, de afwasmachine doet verder zijn werk, ‘ga jij nu maar even douchen en naar boven’ zei Sharon, Sylvia zette de laatste spullen in de afwasmachine, ‘welterusten papa’ Sylvia gaf haar vader een kus op zijn wang en liep naar boven ‘ik zal het bad wel even voor je laten lopen’ zei haar moeder, Sylvia knikte ‘mama, wil je misschien een kopje thee brengen naar de badkamer’ vroeg Sylvia lief, haar moeder knikte ‘doe ik’ ze liep naar de badkamer om het bad vol te laten lopen, Sylvia opende haar bureau la en haalde daar haar eigen badolie uit, haar moeder mocht die niet gebruiken, die maakt alles op, ze kleedde zich uit en liep met haar badolie naar de badkamer, ze goot het olie erin, tot de helft, het rook naar lavendel, ze strooide ook wat poeder in bad, zo krijg je een beetje sop, ze plonsde erin, Sharon kwam boven met een dienblad, er lag een kopje thee op en een schoteltje met 3 speculaasjes, ‘lekker mama, dankjewel’ zei Sylvia, haar moeder knipoogde ‘wat ruikt het hier lekker’ zei ze ‘sop’ loog Sylvia, Sharon liep de deur uit en sloot hem.
Sylvia stond bij de brug. Yailah zou zo moeten komen, Sylvia was aan het friemelen aan haar kast sleuteltjes, weer schoten de vragen door haar hoofd ‘Zou ze deze sleutel kwijtraken, als ze nou echt te groot werd?’ Sylvia dacht aan later, wat nou als het zou gebeuren dat haar beste vriendin Yailah haar vertelde dat ze beter kon stoppen vanwege haar lengte, ‘Waar denk jij aan?’ vroeg Yailah lachend, ze keerde haar fiets en stond klaar om te vertrekken ‘nergens aan , ik wachtte op jou’ loog Sylvia ‘hmm oke’ mompelde Yailah, de meisjes stapten op en fietsen van de brug af, ‘Ragebol moet weer gedaan worden, Wil jij?’ vroeg Yailah ‘hier begint het mee’ dacht Sylvia ‘ze laat haar eerst altijd op een ander rijden en verteld later pas dat ze nooit meer mag rijden’ dacht Sylvia ‘ja oke, is goed’ zei Sylvia, ze trapten stevig de wijk uit en reden op de dijk, Sylvia was het weer vergeten en praatten gezellig met Yailah. Uitgeput parkeerde ze hun fietsen bij de boom langs het ‘beackhoeve’ bord, ze liepen de stallengang binnen en Yailah werd weer begroet met een harde hinnik van Puck, Sylvia pakte het halster van de haak en ze dacht weer terug ‘eigenlijk, heel stiekem zou ze liever de haflinger Ragebol willen verzorgen, nee! Dat is een foute gedachte! Dat mag ze niet zeggen, ze verzorgt Puck al 2 jaar!’ ze knoopte het halstertouw aan de haak en Ragebol schraapte onrustig met zijn hoef over de grond ‘wil je wat lekkers Raggepony?’ vroeg Sylvia de pony keek uitdagend uit zijn ogen en brieste alsof hij zeggen wou: ja lekker, doe maar 5 snoepjes. Sylvia pakte de poetsemmer en 2 snoepjes, ze liep naar Puck en gaf de kleine pony een snoepje ‘Asjeblieft kleine duivel’ Sylvia glimlachte en liep naar Ragebol, die het snoepje algauw uit Sylvia’s hand griste, de pony bedankte door zijn hoofd hoog op te gooien en zijn bovenlip op te trekken, de meisjes moesten lachen om de pony die gek met zijn lipje deed, het zag er heel erg raar uit. Ragebol stond opgezadeld en klaar om meegenomen te worden, Yailah gespte alle riempjes nog vast van Puck’s hoofdstel en knikte naar Sylvia ‘kom’ zei ze, Sylvia nam Ragebol mee en volgde Yailah, in de bak liep Yailah met Puck nog een rondje, Sylvia stapte op en zette haar cap op haar hoofd ‘zo Raggepony, kunnen we?’ de pony antwoordde weer, het gebries vulde de lege bak, ze spoorde de pony aan en Ragebol stapte naar de hoefslag, Yailah had haar rondje gelopen, ze nam Puck mee naar het midden en zadelde nog een gaatje aan, die dikke pony toch ook! Ze stapte op en liep naast Sylvia om de pony’s warm te lopen, Puck was erg irritant bij het rijden, de kleine opdonder was maar aan het bokken en gek doen, Ragebol heeft heel goed zijn best gedaan, het hele uur rijden had hij zich netjes gedragen en met zijn hoofd op zijn borst uitgesloofd. Sylvia en Yailah zadelde hun pony’s af, een meisje van 18 jaar kwam de stallen binnen ‘hoi Yailah!’ zei ze ‘Wat kun jij goed rijden zeg! Ragebol liep erg netjes’ ze keek Sylvia aan en liep naar de haflinger ‘Ik ben Lisa, de eigenaar van Ragebol, zou jij vaker willen rijden? Ik zit namelijk heel erg met mijn opleiding, en omdat ik niemand kon vinden die mijn pony kon verzorgen zou ik hem eigenlijk verkopen!’ ze keek Sylvia aan en wachtte op haar antwoord, Sylvia kon geen woord uitbrengen, ze stotterde ‘uhmm..’ ze kreeg een rood hoofd ‘het hoeft niet hoor!’ Lisa keek sip naar Ragebol ‘als je wil en kunt..’ ze keek weer naar Sylvia ‘ja heel graag!’ zei Sylvia, ze lachte trots ‘dat is geweldig’ zei ze ‘hier heb je mijn nummer, dan kun je bellen en spreken we dagen af wanneer jij kunt en dan krijg je zo snel mogelijk het sleuteltje van mijn kastje’ zei Lisa, ze krabbelde haar nummer op een klein afgescheurd briefje en gaf die aan Sylvia ‘hee meiden ik ga weer! Ik moet leren voor mijn opleiding, zelfs in de vakantie gaat het nog door’ ze zuchtte, gaf haar pony nog een kus en liep weg. ‘O mijn god! Wat gaaf, ik ben de verzorger van de allerleukste haflinger van de manege!’ gilde Sylvia uit. Zo te zien had Yailah het er best moeilijk mee, ‘ik vind het tof voor je’ ze gaf een nepglimlach, Sylvia ging daar niet op in ‘ga je even mee? Mijn nichtje moet straks paardrijden’ vroeg Yailah, ze sloot de stal van puck en liep naar buiten, ‘doeg verzorgpony’ grinnikte Sylvia, de vlinders fladderden in haar buik en rende Yailah achterna, de hele groep stond voor de bakdeur en Nina gaf de pony’s weg, een klein getint meisje van rond de 7 kwam naar Yailah toe ‘Yailah! Ik mag op Bertje’ giechelde het kleine meisje ‘hallo Linds, wat fijn!’ glimlachte Yailah, ‘wil je straks ook op Puckie rijden?’ de kleine Lindsey knikte heftig met haar hoofd ‘jaa!!’ zei ze blij ‘wil jij helpen opzadelen?’ vroeg ze aan haar nicht Yailah, ‘ga maar vast naar de stal, en poets Bertje maar ik kom er zo aan!’ beloofde Yailah ‘kom wij gaan het zadel pakken’ Yailah draaide om, Lindsey huppelde naar de stal van bertje, Sylvia greep het hoofdstel van de haak, de zadelkamer zag er somber uit, witte muren, haken naast elkaar met allemaal hoofdstellen in alle soorten en maten, net als de zadels, 3 boven elkaar en 5 naast elkaar, er was ook een zilveren wasbak, om de bit schoon te spoelen, Sylvia liep achter Yailah aan naar Bert’s stal, ‘kijk is! Bertje is schoon’ zei Lindsey ‘goed zo meid’ glimlachte Yailah, ze legde het zadel op de kleine shetlander en singelde aan, bertje tilde zijn achterbeen op ‘laat dat!’ zei Yailah, Lindsey schrok ervan en ging voor haar eigen veiligheid de stal uit ‘moet jij niet opzadelen?’ klonk een stem, het hoofd van Nina tuurde de stal in ‘wat een goeie hulpen’ lachte ze, en ze liep door, het zadel zat goed, strak en recht op zijn plaats ‘mag ik het hoofdstel’ vroeg Yailah, Sylvia gaf het hoofdstel aan, en Yailah pakte het ‘dankje’ ze hield haar vingers onder het bit en schoof het bert’s mond in ‘braaf pony’ zei ze, ze gespte de riempjes vast en nam bert mee de stal uit ‘Asjeblieft Lynds’ zei Yailah, ze gaf de teugels aan haar kleine nichtje, ‘ik zit in de kantine en als je klaar bent gaan we samen naar Puck’ glimlachte Yailah, Lindsey knikte en liep met Bertje de bak in ‘kom je even mee?’ vroeg Yailah aan Sylvia, ze liep naar buiten richting de weides en klom op de balen hooi die achter de schuur waren opgestapeld, Yailah klom op een baal en ging zo hoog mogelijk, Sylvia klom erachteraan, ‘ik wil met je praten’ vroeg Yailah moeilijk ‘waarover?’ Sylvia slikte ‘je bent mijn beste vriendin Sylv’ begon Yailah ‘wil je stoppen met Puck nu je Ragebol verzorgt?’ vroeg Yailah ‘ik weet het niet’ Sylvia zuchtte ‘ik denk dat je nu vaker naar Ragebol gaat, want Lisa zit echt met haar opleiding’ zei Yailah ‘misschien moet je ermee kappen’ Yailah keek strak voor zich uit, Sylvia slikte haar tranen weg ‘ik weet het niet, ik doe Puck al 2 jaar, en het is moeilijk’ zei Sylvia ‘kan ik niet één dag in de week doen’ vroeg Sylvia toch ‘ik denk het niet, dan zoek ik liever een andere verzorger’ zei Yailah, Sylvia zuchtte ‘je mag wel af en toe rijden, als het echt niet anders kan, maar je moet er niet echt van uit gaan ofzo!’ zei Yailah ‘oke..’ zei Sylvia sip, haar hele dag was al een beetje verpest, ze voelde het ‘ik ga zo naar huis’ zei Sylvia ‘is goed’ zei Yailah ‘bel je nog wel even?’ Sylvia keek achterom ‘ja natuurlijk bel ik je, als ik thuis ben’ glimlachte Sylvia, ze liep naar haar fiets. Sylvia stond onder de hete douche en spoelde haar haren uit ‘ben je zo klaar?’ vroeg haar moeder ‘ja mam, ik ben klaar’ zei Sylvia, ze opende de douche deur en droogde zich af, ze dacht weer aan het gesprek, het was moeilijk maar het zou er toch ooit van komen, ze deed haar pyjama aan en liep naar haar kamer, ze pakte haar rijbroek van de stoel af en zocht in haar zakken, ze vouwde het verfrummelde papiertje open en tikte het nummer in, de telefoon ging over ‘Met Lisa’ zei een stem ‘hallo Lisa met Sylvia’ aarzelde ze ‘hallo meid, alles goed?’ vroeg Lisa ‘ja hoor zekerwel, ik wou het hebben over het aanbod’ slikte ze ‘ohja, kun je je rooster uit je hoofd?’ vroeg Lisa ‘Ja, ik ben Maandag 3 uur uit, dinsdag kwart over 12, woensdag 5 over 4, donderdag 3 uur en Vrijdag weer kwart over 3’ las Sylvia van haar school rooster ‘dat is mooi, ik kan woensdag zelf heen, dus dan hoef je ook niet te haasten, de rest van de week mag je heen, als je wil’ zei Lisa, Sylvia glimlachte breed ‘yes’ dacht ze ‘ja dat is geen probleem’ ‘het weekend mag je ook komen, zondag hoef je niet, dan kun je tijd hebben voor andere dingen, zoals je huiswerk of afspraken, je kunt altijd bellen als je niet kan of het niet uitkomt’ zei Lisa ‘het is nu zondag, als je morgen om half 4 kan komen, als dat uitkomt, krijg je het sleuteltje en kun je gelijk dinsdag beginnen, ik snap het natuurlijk wel als je morgen niet kan’ Lisa haalde adem ‘ik zal er zijn om half 4’ zei Sylvia blij ‘tot morgen meid’ zei Lisa ‘doeg’ Sylvia hing op. Haar moeder kwam binnen ‘wie had je aan de lijn’ vroeg ze ‘lang verhaal antwoorde Sylvia ‘vertel’ glimlachte haar moeder, ze kwam op het bed zitten en zette het kopje thee neer en legde er een speculaasje bij, ‘de afgelopen 2 dagen op de manege, heb ik niet op Puck gereden, ik ging met Yailah mee, zij moest 2 dagen een haflinger verzorgen, Ragebol, de haflinger van Lisa’ zei Sylvia ‘Haflingers zijn leuk, ik heb er vroeger ook één gehad, Oran’ zei haar moeder ‘maar ga verder’ zei ze ‘ik heb 2 dagen op Ragebol gereden, en Yailah weer op Puck, ik voelde aan dat ik zou moeten stoppen met Puck, want ik ben best lang voor een shetlander, vandaag na het rijden op Ragebol kwam de eigenaresse langs en ze vond me goed rijden, dus nu mag ik Ragebol verzorgen, alle dagen in de week behalve woensdag en zondag, maar ik stop wel met Puck’ zei Sylvia, haar moeder luisterde aandachtig ‘wat leuk, kost de haflinger nog wat?’ vroeg ze ‘nee’ zei Sylvia blij ‘ik wil wel een keer mee naar je nieuwe verzorgpony, waneer moet je rijden?’ vroeg haar moeder ‘morgen moet ik mijn sleuteltje halen om half 4, en dinsdag begin ik echt’ zei Sylvia ‘dan ga ik woensdag met je mee, drink je thee op en daarna slapen, morgen moet je weer naar school’ zei moeder, ze stond op en gaf Sylvia een kus ‘slaap lekker schat’ ze sloot de deur.
Sylvia fietste naar huis, ze kon niet wachten om naar de manege te gaan, ze zette haar fiets tegen het hekje en trok het sleuteltje eruit, Moeder opende de deur en begroette haar dochter ‘hallo lieverd’ zei ze, ‘je broodje staat op tafel en je rijkleding is gewassen’ glimlachte ze ‘dankje mam’ zei sylvia ze zette haar schooltas naast de bank en ging aan tafel zitten om haar broodje te eten ‘was het leuk op school?’ vroeg haar moeder, Sylvia nam een hap brood en knikte blij ‘rustig eten, straks stik je, je hebt alle tijd’ lachte haar moeder, ‘het is pas 5 over 3’ Sylvia volgde de blik van haar moeder en keek op de klok, ze ging wat langzamer eten ‘ik zet je bordje wel in de keuken, ga jij je maar omkleden’ zei haar moeder, Sylvia liep naar boven en kleedde zich om. Moeder parkeerde haar auto op de parkeerplaats van de manege, het was nu 10 voor half 4, Sylvia sprong uit de auto en sloot de deur, moeder volgde haar naar de binnenstallen, eerst ging Sylvia naar Puck, ze gaf de shetlander een kus op zijn snuit en een half worteltje ‘dag lieve Puck’ zei Sylvia zachtjes, weer slikte ze haar tranen weg, ze pakte haar sleutelbos en draaide het kastsleuteltje van Yailah eraf, ze liep naar de kasten en opende die van Yailah, ze gaf een kus op de sleutel en legde hem op de eerste plank, ‘die heb ik niet meer nodig’ zei Sylvia dapper, ze sloot de kast en zette het slot erop, ‘nu heb ik geen sleutel meer’ zei ze sip ‘genoeg getreurd, je hebt misschien een veel leukere pony, dat weet ik bijna wel zeker, haflingers zijn de leukste’ Glimlachte haar moeder ‘misschien heb je wel gelijk, mam’ Sylvia draaide zich om ze liep op de stal van Ragebol af, ze zag de pony niet, ze keek op de grond en Ragebol had zich lekker in het stro gerold, hij brieste zachtjes toen hij Sylvia zag, Sylvia opende de boxdeur en liep erin, haar moeder volgde, ze ging naast Ragebol op haar hurken en aaide de pony over zijn hoofd ‘wat is ‘ie leuk’ glimlachte haar moeder, ‘Sylvia?’ klonk een stem, Sylvia stond op en liep de stal uit ‘oh, hoi lisa!’ zei Sylvia ‘ik heb mijn moeder meegenomen, ze wou Ragebol zien’ Haar moeder stond op en liep de stal ook uit, ze sloot de deur achter zich en liep naar Lisa toe ‘hallo, Sharon, moeder van Sylvia’ ze gaf Lisa een hand ‘hallo, ik ben Lisa, eigenaar van Ragebol’ ze glimlachte vriendelijk en keek naar Sylvia ‘zo heb je naar deze dag opgekeken?’ lachte ze, Sylvia knikte heftig, ‘nou je weet het meeste al dus er valt niks te vertellen, Ragebol kan niet altijd met alle paarden omgaan, daarom staat hij met de wat oudere paardjes in de wei, hij mag in de paddocken, hij mag geen suikerklontjes, en hier is je sleuteltje’ Lisa gaf een envelopje met inhoud, het was meer dan 1 sleuteltje, dacht Sylvia ‘Ragebol vind het ook erg leuk dat je morgen kan beginnen’ glimlachte Lisa, ‘nou dat is dan mooi’ Moeder keek naar Sylvia ‘wij gaan weer, het was leuk jou en je pony te ontmoeten’ Haar moeder knikte nog naar Lisa en liep de stallengang uit ‘doeg Lisa’ zei Sylvia snel, ze huppelde haar moeder achterna.
BOKTMANDYY
Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-13 16:41
Als jullie het gelezen hebben, zal ik elke dag wel een stuk neerzetten op bokt, veel leesplezier, als het je bevalt, houd dit verhalen topic maar in de gaten
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou het voor jezelf houden en een boek maken! Je schrijft leuk, denk wel voor een iets jongere lezer, wel echt goed!