fotorechten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

thessabackx

fotorechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:47

Hallo,
Ik heb een vraagje over fotorechten.
Als ik op websites van paardenfotografen kijk voor een fotoshoot met mijn paard staat er vaak bij dat de foto's alleen aan vrienden en familiekringen mogen worden getoond, de foto's mogen ook niet op websites gezet worden.
Natuurlijk begrijp ik dat een fotograaf niet wil dat iemand anders met de eer gaat strijken maar betekent dit dan ook dat ik de foto's niet op mijn facebook pagina en dergelijke mag zetten?
Ik hoop dat iemand van jullie mij een goed antwoord kan geven.

upendo

Re: fotorechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:48

Volgens mij zal dat geen probleem zijn als je de logo's gewoon netjes laat staan.
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat het op (commerciele) websites wordt gezet, maar facebook is vooral een digitaal medium voor (jawel) vrienden en familie. :)

Als je het zeker wil weten kun je altijd even contact opnemen met de fotograaf in kwestie! :)

thessabackx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:53

dankjewel!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:13

ITP -> FK

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:13

Vraag het aan de betreffende fotograaf! Die weet zelf het best wat de bedoeling is hiervan en kan je meer duidelijkheid geven dan ons gokken hier. Het is namelijk voor iedereen anders. :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:26

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als ze op Facebook gezet worden, graag zelf, maar wel de foto's die ik aanlever met mijn logo en als er in de omschrijving ook maar bijgezet wordt dat ik de foto's gemaakt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:37

Dit hangt echt af van de fotograaf :) Om misverstanden te voorkomen, kun je het beste de fotograaf een berichtje sturen.
Zo heb ik in mijn voorwaarden staan dat foto's op digitaal klein formaat, voorzien van mijn kleine 'handtekening' in de hoek, gewoon (niet commercieel) mogen worden gebruikt op internet: dus die kunnen gewoon op een website, facebook, bokt :) In de meeste gevallen.
Foto's in digitaal groot formaat zijn puur en alleen bedoeld voor privé-gebruik, dus afdrukken in huiselijke kringen etc.
(Maar wanneer een klant bij mij een foto in groot formaat bestelt, krijgen ze er eigenlijk altijd dezelfde foto in digitaal klein formaat bij voor op internet :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:58

Even puur wettelijk gezien:
Mag je foto's wel voor "eigen gebruik" laten zien aan anderen.
Dat betekend dat je ze aan je vrienden, kennissen, familie, etc. mag laten zien.

Maar "publiceren" (bijv. op bokt, facebook, etc.) zetten, mag niet zonder dat je hier toestemming voor hebt gekregen.

Niet omdat fotografen "flauw" zijn ofzo.
Maar vaak gaat het om de voorbeeld/contactfoto's uit de shoot, waar nog helemaal niet voor betaald is (bijv. de foto's op de nabestelpagina).

Of bijvoorbeeld omdat er bij publicatie van foto's, de foto's openbaar gemaakt worden. Een fotograaf kan daar bezwaar tegen hebben. Het grootste probleem is dat je op bijna alle websites bij het uploaden automatisch akkoord gaat met allerlei ingewikkelde voorwaarden, die voor fotografen vaak extreem nadelig zijn.

Zo eist facebook dat ze de foto's gratis en vrij mogen gebruiken én dooverkopen voor welk doeleind ze maar willen.

Daar ga je mee akkoord als je de foto's upload, maar als paarden-eigenaar bezit je helemaal niet de rechten om die toestemming te kúnnen geven.
Facebook (en de andere sites) bouwen de voorwaarden goed dicht, zodat zij nooit aansprakelijk zijn.
En als de fotograaf plots merkt dat zijn foto's door facebook of andere partij op die manier verkregen (en doorverkocht) zijn, kunnen ze dus alleen nog maar bij de eigenaar van 't paard aankloppen om betaalt te krijgen voor het commercieel gebruik van die foto (door facebook). En dat geld is er vaak niet.

Dát is de reden dat veel fotografen daar alleen in overleg toestemming voor geven.

Ook veel andere websites kennen vergelijkbare voorwaarden.
Let dus ALTIJD goed op waar je akkoord mee gaat, voordat je andermans foto's gaat uploaden op een site.
Vraag éérst om toestemming van de fotograaf, kijk dán welke voorwaarden de site heeft, en upload de foto alleen als je nergens rechten hoeft weg te geven.

In de praktijk zal je bij veel fotografen wel gewoon de (bestelde!!!) foto's mogen gebruiken. In overleg.
En de fotograaf zal dan altijd ook duidelijk aangeven wat er wel, en wat er niet mee mag gebeuren.

Want je komt de gekste dingen tegen...
Dat klanten de foto op hoge resolutie vrolijk uploaden en overal delen (tja... probeer dat nog maar eens terug te draaien, want vaak verspreiden die foto's zich heel snel en staan ze binnen enkele minuten op sites over de hele wereld). Zo'n foto kun je als fotograaf nooit meer exclusief verkopen. Dat kan een schade van honderden tot duizenden euro's opleveren.
Of klanten die míjn foto gebruiken en 'm zelf insturen voor een fotowedstrijd (???!!!)
etc.