Hoe zit het met auteursrecht? (muziek)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Hoe zit het met auteursrecht? (muziek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:06

Zo ik heb even een flink probleem.

Ik speel in een band, heb het nummer geschreven en gecomponeerd en nu is het opgenomen in de studio.
De manager heeft de opname kosten betaald.

Maar nu wil de manager het nummer in handen houden, krijgen wij het pas 6 juni en wil hij de master houden.

Zelf ben ik het hier TOTAAL niet mee eens. Wat kan ik doen om dit tegen te gaan?
Want auteursrechtelijk is het namelijk mijn nummer en de muziek van de band.
Niet van de manager.

Ik weet even niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, maar ik wil niet dat de manager straks elke master van elk nummer in handen krijgt, want dan kan hij het zelf verkopen/editen etcetera. En dat is gewoon absoluut niet de bedoeling denk ik zo.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:08

Vraag het even na bij Buma-Stemra, die kunnen je een duidelijk antwoord geven als het om auteursrechten gaat.
Gewoon even bellen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:11

MarChak schreef:
Vraag het even na bij Buma-Stemra, die kunnen je een duidelijk antwoord geven als het om auteursrechten gaat.
Gewoon even bellen.

Buma-Stemra is mij zeker bekend, werk zelf in de filmbranche dus heb er regelmatig mee te maken :)

Auteursrechtelijk beschermd is al zodra jij een tekst op papier zet. Voor de juridische kant ga ik de boel even in een verzegelde envelop stoppen en naar mezelf sturen.

Ik wil alleen liever niet mn manager gelijk 'aanklagen' ofzo maar zie het liever niet gebeuren dat hij alle bestanden krijgt terwijl hij alleen de opname kosten heeft vergoed. (Een nummer in eigendom krijgen kost iets meer geld)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:14

Wat staat hierover in het contract wat jullie met de manager hebben?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:16

Brainless schreef:
Wat staat hierover in het contract wat jullie met de manager hebben?

helemaal niks dus.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:16

Als jij het nummer gecomponeerd en geschreven hebt, ben jij degene met het auteursrecht en hebben anderen niet het recht het nummer openbaar te maken. De band heeft juridisch gezien geen auteursrecht, die hebben alleen enkele (minder vergaande) rechten als uitvoerend kunstenaar van jouw lied.

Wat ben je overeengekomen met je manager? Het kan zijn dat je een contract hebt getekend waarin staat dat je je auteursrechten overdraagt aan je manager. In dat geval sta je niet zo sterk, dan is hij degene die het alleenrecht heeft om het nummer openbaar te maken en te verveelvoudigen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:18

Appelflapje schreef:
Als jij het nummer gecomponeerd en geschreven hebt, ben jij degene met het auteursrecht en hebben anderen niet het recht het nummer openbaar te maken. De band heeft juridisch gezien geen auteursrecht, die hebben alleen enkele (minder vergaande) rechten als uitvoerend kunstenaar van jouw lied.

Wat ben je overeengekomen met je manager? Het kan zijn dat je een contract hebt getekend waarin staat dat je je auteursrechten overdraagt aan je manager. In dat geval sta je niet zo sterk, dan is hij degene die het alleenrecht heeft om het nummer openbaar te maken en te verveelvoudigen.

Er staat niks over het overdragen van auteursrecht in het contract.
Dus ik kan inprincipe zeggen dat ik niet wil dat hij de master in handen krijgt en ik die graag zelf wil houden?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:18

Je moet het nummer in ieder geval bij de B/S registreren alszijnde door jou gecomponeerd. Bij de SENA alszijnde jullie als artiest/band.

Kosten van de B/S kunnen best hoog zijn vergeleken met wat je er voor terugkrijgt. Zeker voor beginnende bands :) B/S heeft wel een afdeling voor starters geloof ik, http://www.bumajr.nl is de website daarvan.

Succes met je kwestie in ieder geval.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:19

Berichtje van de manager:
De Opname van your time is up is "mijn"bezit ik alleen krijg de master recording. jij krijgt van mij de mp3 zodra ik hem in bezit heb. dan kan je ermee aan de slag. Dit is natuurlijk alleen en dan ook alleen voor jou( en ja john kan natuurlijk ook luisteren XD ) zonder mijn toestemming gaan we niets naar buitenbrengen. op 6 juni kan je de video naar buiten brengen op Youtube, jullie facebook en knal ik hem op jullie website
na 8 juni de CD release kunne jullie de demo ook via andere pagina's gaan verspreiden

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:21

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:21

Denk dat je maar eens op zoek moet gaan naar een andere manager :+ Dit is een lamlul

Zorg iedergeval dat jij als componist staat opgegeven bij de B/S, dan kan een eventuele uitkering gewoon naar jou.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:23

VisibreTeam schreef:
Berichtje van de manager:
De Opname van your time is up is "mijn"bezit ik alleen krijg de master recording. jij krijgt van mij de mp3 zodra ik hem in bezit heb. dan kan je ermee aan de slag. Dit is natuurlijk alleen en dan ook alleen voor jou( en ja john kan natuurlijk ook luisteren XD ) zonder mijn toestemming gaan we niets naar buitenbrengen. op 6 juni kan je de video naar buiten brengen op Youtube, jullie facebook en knal ik hem op jullie website
na 8 juni de CD release kunne jullie de demo ook via andere pagina's gaan verspreiden

Wat een vreemd bericht, komt weinig professioneel over. Hoe het precies zit met Buma/Stemra durf ik niet te zeggen, maar als er niets in jullie contract staat, denk ik dat de manager nu meer rechten naar zich toetrekt dan hij daadwerkelijk heeft.

NikkivanOlst

Re: Hoe zit het met auteursrecht? (muziek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:25

Ik ben altijd al een beetje voorzichtig geweest met een manager :=
Maar ga er iig even goed voor zorgen dat alles mooi word vastgelegd dat ik de masters ga krijgen en hij niet.
En dan maar geld investeren in buma stemra.

Nog een berichtje
klopt, maar de fysieke opname zijn van ********l Management die heb ik ook betaald en is ook opgenomen voor de presentatie cd en tour die daar opvolgt.
dit heeft dus verder geen gevolgen voor auteurs rechten en wat dan ook
jij houd je rechten gewoon op dat nummer zoals het is
Wat jullie wel moeten doen is zsm inschrijven bij buma en stemra