Welke acrylverf/kwasten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Welke acrylverf/kwasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:02

Hallo,
Ik verf nu al een tijdje met acrylverf en kwasten van de action. Nou heb ik wel door dat dit niet ideaal is (kleuren blijven niet helder etc.). Nu kan ik natuurlijk gewoon bij de dichtstbijzijnde schilderwinkel om advies vragen, maar dan ben ik toch altijd bang dat me iets ontzettend duurs aangesmeerd wordt die alsnog niet veel beter is.
Hetzelfde geldt voor de kwasten, ook die komen bij mij van de action.

Welke acrylverf en welke kwasten gebruiken jullie?

8nnemiek

Re: Welke acrylverf/kwasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:24

Amsterdam acrylverf :) Ze zijn aan de prijs, maar veel hobbywinkels hebben vaak van die aanbiedingen, 5 potten (zwart, wit, geel, cyaan en magenta) samen met flinke korting.
En verder ligt het eraan wat je wil schilderen. Ik gebruik ruwere kwasten van varkenshaar voor bepaalde texturen, maar voor details is marterhaar heel fijn (al gebruik ik zelf geen marterhaar, hou er niet zo van dat die gedood worden voor mijn kwastjes, dus gebruik ik de vergelijkbare synthetische kwasten) Hoe beter de kwaliteit, hoe beter de haren blijven zitten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:30

Ik ben heel tevreden over de verf 'amsterdam'. Kan je in elke hobby winkel wel vinden.
Qua penselen heb ik gewoon 1 keer een setje gekocht. De naam weet ik niet meer, maar het was niet de goedkoopste en ook niet de duurste. Dus iets er tussenin, meer neigend naar de duurdere. Mits goede verzorging (niet in het potje laten staan, goed schoonmaken na gebruik,...) kan je tientallen jaren met penselen verder. Mijn vader heeft nog steeds zijn lievelingssetje van toen hij net met schilderen begon (30 jaar geleden) Op wat roest aan de metalen stukjes na zou je niet zeggen dat ze zo oud zijn. Deze waren ook niet van het duurste merk aangezien hij toen net begon en nog niet wist of dit iets was wat hij voor altijd wou doen.

Goedkope penselen lossen vaak hun haartjes, die kunnen dan ook op je werk komen wat voor een slordig resultaat zorgt. Goede penselen zijn een goede investering. Als je ze goed onderhoud heb je je geld, in verhouding met goedkope penselen die je jaarlijks (minstens) moet vervangen, er zo weer uit.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:35

Wouw, bedankt voor deze snelle reacties :D

Amsterdam acrylverf wordt het dus. Maar de kwasten? Hoe zie je of iets goede kwasten zijn of niet? De verf/laklaag van mijn kwasten begon eraf te vallen als het in aanraking met water kwam. Dat kwam dus af en toe op mijn schilderij, en dat vond ik minder.
Wat voor soort synthetische kwasten zijn vergelijkbaar met marterhaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:34

Even kijken.. ik heb er van da vinci, de 'NOVA synthetics', die vind ik erg fijn :)
Maar ik kijk meestal gewoon in de winkel, even voelen hoe soepel ze zijn, en hoe netjes afgewerkt..