Al tijden had ze het erover dat ze zo graag een drieluik of schilderij van die drie wilde hebben, dus leek het mij een leuk verjaardagscadeau. Maar ja, dit moest ik natuurlijk geheimhouden en dan naast je fulltime baan en twee paarden nog de tijd vinden om een schilderij van 70 bij 1.40 te maken, is toch best tricky! Maar het is gelukt en gisteren was ze jarig dus mocht ik het geven!
Ze was er helemaal blij mee en hij gaat dit weekend nog aan de muur!Voor mij was het de eerste keer dat ik echt met acryl een schilderij heb gemaakt. Ik teken al jaren, maar voorheen werkte ik voornamelijk digitaal. Dus dan is het toch wel heul spannend om ineens zo'n groot doek voor je te hebben! Uiteindelijk is het me nog alles meegevallen en sommige dingen vond ik zelfs makkelijker op doek! Zo heb je veel meer werking van de kleuren dan digitaal. Ook is Youtube echt een uitkomst!
Glaceren, tamponeren, vernissen, alles kan je terugvinden!
Maar genoeg geklets, hier de stapjes!
We zijn begonnen met een potloodschets. Het is heel makkelijk om de verhoudingen uit het oog te verliezen, dus dit is een stap die ik niet kan overslaan. En zelfs hier ben ik nog de mist in gegaan met de verhoudingen.

Na veel gehannes met de schets uiteindelijk maar begonnen met een achtergrond te schilderen. Het idee is dat ze een beetje door opwaaiend stof heen lopen. Op dit moment heb ik dat heel lichtjes op de achtergrond al proberen weer te geven, maar dit ga ik na de paarden verder uitwerken.

Nu kan ik beginnen met de paarden! Escada is het "achterste" paard, dus hier begin ik.

Hoofdje van Escada er ook op en door naar No Nonsense!

En hier staat Noon er ook op. (sorry voor de donkere foto). Inmiddels ben ik begonnen aan Zephyr

Alle paarden staan erop! Volgens mij heb ik hierna nog wel wat gesleuteld met schaduwen en verhoudingen, maar daar heb ik geen foto's van gemaakt. De kleuren tonen hier wel een beetje raar, maar dat kreeg ik met m'n telefoon niet goed erop.

Nog een foto van een andere hoek, zodat je een beetje een idee krijgt van het formaat:

Hier en daar nog wat schaduwen en reflecties extra aangezet en het stof op de voorgrond erop gezet! Klaar!

....of toch niet. Ik vond het stof eigenlijk veel te massief en het geheel loopt niet meer mooi over in de achtergrond. Als ik dan toch maanden bezig ben, kan die ene dag er ook nog wel bij. Dus toch nog even wat veranderd.

Nu écht klaar! Het stof toont hier nog wat dof (
het is tenminste wel écht stoffig), maar dit was nog voor het vernissen. Ik heb het "eerste" stof erop gezet door m'n verf te mengen met glossy medium. Het laatste heb ik gedaan door te verdunnen met water en met een keukenpapiertje zachtjes te tamponeren. Ik heb een gloss vernis eroverheen gespoten en daarmee werd het weer één geheel. Ik vond het echt onwijs leuk om mee aan de slag te zijn, dus ik ga dit vaker doen! Niets engs aan, dat acrylverven! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, dus laat vooral een berichtje achter!
)