[FOTO] De Natuur in...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

[FOTO] De Natuur in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:06

Hallo,

Afgelopen weekend waren er allerlei activiteiten in de buurt te doen. O.a. een natuurfotografieworkshop.
Aangezien het op een steenworp afstand is, leek het met ontzettend leuk om daar aan mee te doen.
Daar aangekomen bleek ik de enigste te zijn en had dus een privéles van de fotografe van MawKa Foto's (magda_90)
Ik vond het ontzettend leuk en heb ook ontzettend veel geleerd, magda_90 ontzettend bedankt!

De foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 1100D met de kitlens, aangezien mijn andere lens niet meewerkte.

De Natuur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik thuis nog even geoefend:
Afbeelding

Tips en commentaar mag :)
Ohja de foto's zijn niet bewerkt en in mijn fotografienaam staat geen fout, want in het Fries is fotografie fotografy ;)

Goof

Re: [FOTO] De Natuur in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:18

Ik vind het hele grauwe foto's. Wellicht zou je ze met wat bewerking juist wel wat levendiger kunnen maken.
Kijk ook goed naar de onderwerpen die je op de foto zet. De een na onderste is wat mij betreft niet boeiend. Teveel loze lucht en een paar sprietjes.

Waar was de workshop op gericht? Het leren kennen van je camera? De mooie plekjes in de natuur leren herkennen?

Hygge

Re: [FOTO] De Natuur in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:22

De Workshop was een natuurgericht, mooie plekjes enz. Ik heb ze met opzet nog niet bewerkt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:43

Ik ben uitgenodigd door Natuurlijk Kollumeroord om natuurfotografieworkshops te geven als onderdeel van de open dag van dit jonge bedrijf. Omdat fotografie zo smaak gebonden is én omdat de doelgroep zeer gemengd was, heb ik ervoor gekozen om puur een rode draad uit te leggen. Dus een verhaal over compositie, kleurgebruik en voor de luxere fototoestellen ook de instellingen. Maar vooral je bewust zijn van de omgeving om zo de mooiste momenten te pakken.

TS was een van de weinigen met een spiegelreflex, het merendeel betroffen compact camera's of mensen met mobieltjes. Vandaar dat je de term "fotografieworkshop" niet te diepzinnig op moet vatten, het was dus meer een leuke workshop over de natuur en alledaagse fotografie, dus niet qua niveau zoals Femke (Hypofocus) dat aanbiedt bijvoorbeeld.

Ik zit nu op de telefoon dus op de computer zal ik de foto's inhoudelijk beoordelen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:13

Hierbij mijn beloofde feedback. :)

1) Dit was inderdaad een stukje waarbij je qua compositie vele kanten uit kon. Mijn eigen voorkeur gaat er dan vaak naar uit door die horizontale takken op een derde vanaf de bovenkant te zetten en het blubberslootje mooi centraal er naar toe laten lopen. Maar toch laat deze foto ook zo een mooi lijnenspel zien, wellicht wat druk maar dat stoort mij hier niet. Ik vind het zelf fascineren dat die takken daar zo liggen.

Qua grauwe kleuren kan ook kloppen, er was nou eenmaal nog niet veel kleur te bekennen. Dus ik ben benieuwd hoe je ze uit de fotobewerking krijgt.

2) Jammer dat je die uitsnede zo klein hebt gemaakt. Hierbij is de foto inderdaad wat donker en grauw, maar dat kun je wellicht mooi oppoetsen. Misschien dat je voor de puntjes op de i de slak wat meer naar rechts had kunnen plaatsen, iets minder centraal.

3) Dit geeft altijd leuke effecten. Ik zie dat jouw scherpstelveld hierbij ongeveer een meter van je af ligt, de volgende keer zou het effect leuker zijn als je die echt op het einde van het pad legt. Nu wordt mijn oog namelijk erg naar de grond met takjes op de voorgrond getrokken. Op zich niet verkeerd, maar het kijkt anders dan je zou verwachten na aanvang van een dergelijke foto.

4) Deze vind ik daarom ook al leuker en interessanter om naar te kijken,

5) Mooi gedaan.

6) Met dergelijke composities kun je leuk de aandacht op de wolken leggen, dus zeker niet verkeerd gedaan.

7) Wat kijkt ze daar boos haha. Hoewel wat grauw, de scherptediepte is mooi. De compositie spreekt mij alleen niet helemaal aan. Probeer de volgende keer vanuit een lager standpunt de foto te nemen bijvoorbeeld.

Je bent goed op weg en ga zo door met oefenen!