Fotograaf, wanneer ben je dat nou?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Fotograaf, wanneer ben je dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 12:46

:wave:

Ik heb vaak het idee dat mensen zich veel en veel te snel fotograaf noemen, vooral als ze een goede camera hebben.
Zo kijk ik wel eens op de boktmarkt 'fotograaf bied zich aan'. Maar de foto's zijn fototechnisch toch echt slecht.

Wanneer mag je jezelf nou fotograaf noemen volgens jullie, als je een studie hebt gedaan, of als je ervan moet leven?

Ik denk dat je pas echt een fotograaf bent als je goede, professionele foto's maakt, en daar ook van kan leven. Of in elk geval grotendeels.

De verwarring is bij veel mensen groot, want het is voor toch niet zo dat je als je een goede camera hebt, een fotograaf bent :n.

LibertyHorse

Re: Fotograaf, wanneer ben je dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:48

Hm, goede vraag!

Ik zet zelf mijn naam onder de foto's die ik maak, maar dat doe ik voor de leuk. Ik vind mezelf absoluut geen fotograaf. :P

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:49

Inmiddels wel meerdere topics over geweest en grote discussies aan over gehouden.. Ik zeg, laat t rusten en blijf uit de boktmarkt weg.. Dan erger je je er ook niet aan.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:54

Discussie is al vaker gevoerd en tja, het is nou eenmaal een vrij beroep, dus iedereen kan zich fotograaf noemen. Ik noem mijn fotografie een zeer uitgebreide hobby, tenslotte verdien ik er niet de kost mee.

Ik noem mezelf dan ook doorgaans een hobbyfotograaf.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:08

Ik noem mezelf ook hobbyfotograaf daar ik vrij veel shoots doe maar er niet van leef en het mijn hobby is en blijft.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:14

Ik heb een spiegelreflex, maar ik maak altijd foto's met automatisch of beweging. Voor mij is het dat ik net wat betere foto's kan krijgen als dat ik met mijn digitale kan maken voor als ik een paardje te koop heb. Wil ik echt mooie foto's hebben dan vraag ik een vriendin die ook nog lerende is, maar dat is iedereen denk ik :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:48

Voor mij ben je een fotograaf als je hiermee je brood verdient. Anders een hobbyfotograaf oid.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:10

ik fotografeer, laten we het daarbij houden :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:24

_O- zo kan je t ook zeggen idd whahaha...

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:31

tja, ik vindt mezelf echt een hobby fotograaf, doe wel shoot, wil zoveel mogelijk ''sparen'' voor een eventueel portfolio..
Zelf ben ik eigenlijk altijd weer teleurgesteld na een fotosessie en dan met name echt de foto zelf, de beweging is altijd wel goed vastgelegd, maar juist van andere mensen krijg ik te horen dat ze supergoed gelukt zijn, enz enz.
Ik ben een echte perfectionist, en weet waar verbeterpuntjes zitten, ik leer er een hoop van, en vind het vooral hééél erg leuk om te doen!
Stapje bij stapje wordt ik wel beter, oefening baart kunst!
Wie weet wil ik ooit professioneel gaan, de tijd zal het leren :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:28

Google het,
Fotograaf; iemand die fotografeert uit beroep of liefhebberij

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:16

Ha, Ojajoh was mij voor :p

fo·to·graaf (de; m,v; meervoud: fotografen):
iemand die (beroepshalve) foto's maakt

Iedereen kan en mag zich fotograaf noemen (ook als je met telefoon kiekjes maakt voor Instagram).
Ik zou zelf niet zo moeilijk doen bij de term fotograaf, mensen hebben zelf wel door of het professioneel is of niet (maar wat professioneel is is weer een andere discussie).

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:10

Ik vind dat er een flink verschil is tussen "fotograaf" en "professioneel fotograaf". In mijn ogen is een fotograaf iemand wie geld kan verdienen met foto's en in opdracht van mensen en bedrijven werkt. Een professionele fotograaf kan echt z'n boterham verdienen met foto's.
Maar dit is allemaal puur persoonlijk, iedereen mag zich "fotograaf" noemen. Met en zonder opleiding, met en zonder inkomsten van de fotografie. Hier zijn geen regels over.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:17

ik studeer fotografie, en noem mezelf ook geen fotograaf maar student in opleiding ,
fotograaf ben je wanneer je er je werk van hebt gemaakt en je met je fotowerk kunt rondkomen daarnaast noem ik iemand met een echte eigen stijl sneller fotograaf dan de fotograaf van de foto winkel

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:34

Ja ik vind dat wel een goede vraag. Ik doe fotoshoots voor geld, en ik doe de opleiding grafisch vormgeven op het grafisch lyceum rotterdam. Maar ik noem mezelf geen fotograaf. Ik ben gewoon een student die het leuk vind om foto's te maken. Ookal heb ik mijn eigen kleine bedrijfje.