Mensen tekenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Mensen tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:27

Ik teken eigenlijk alweer een hele tijd, maar vooral paarden/dieren/stripachtige dingen/huizen/etc.
Nu wil ik heel graag mensen gaan tekenen, maar waaaaar begin je?

Was begonnen met Jack Sparrow na te tekenen, met raster voor verhoudingen. Alleen tijdens het tekenen ontdekt dat én Jack Sparrow misschien iets te moeilijk is om mee te beginnen, maar vooral je zo niets leert...

Dus wie kan mij helpen? Waar beginnen, hoe leer je vormen te (her)kennen, etc?
Iemand een leuke site/tutorial waar je wat voorbeelden, etc vind?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:21

Heel goed kijken wat je ziet, en niet tekenen wat je "denkt te zien".
Vaak denk je oo ik moet een oog tekenen en teken je een oog zonder genoeg focus te leggen op wat je echt daadwerkelijk ziet.
Het kan ook een tip zijn om je tekening verkeerd om te leggen en zo na te tekenen, dan heb je minder snel de neiging om te tekenen wat je Denkt te zien.
En verder is het oefenen oefenen en nog eens oefenen :D
Tip is om toch de tekening van jack sparrow af te maken en te bewaren.
Teken deze over een tijdje (ligt er een beetje aan hoe vaak je tekent) nog een keer en kijk naar je vooruitgangen, ook nog erg leuk om te doen en je ontdekt steeds meer kleine details.
Veel suc6! en vooral plezier

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:32

Dat eerste is inderdaad wel een goede, ik teken eerder dat wat ik weet dan wat ik daadwerkelijk zie. Lastig alleen nog om ook dan datgene te tekenen wat je waarneemt...

De tekening van Jack Sparrow wilde ik inderdaad ook (vooralsnog) niet weg gooien en ook nog wel een keer af maken. Het is alleen met een raster en zo ben ik voor mijn gevoel toch niet echt aan het tekenen. Al leer je misschien zo juist wel te tekenen wat je ziet en niet wat je weet.

Dit is de tekening nu van Jack Sparrow:
Afbeelding

En net wat schetjes gemaakt van mensen hoofden/gezichten (aliens eigenlijk haha) nadat ik de verhoudingen op gezocht heb.
Afbeelding

Foto's vertekenen wel wat, met telefoon gemaakt en niet recht er op. Maar om een idee te krijgen. :)

plovesb

Re: Mensen tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:12

Ben het geheel met mentjuh eens, teken niet wat je hersens jou vertellen te tekenen maar teken wat jij met je ogen ziet :) ik hou erg van model schilderen en knijp dan altijd m'n ogen half dicht, zo zie ik alleen de grote licht/donker contrasten die ik dan ook schilder :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:38

In het tips&tricks-topic worden al veel tips gegeven over het tekenen van mensen. Wanneer je vraag er niet bij staat kun je die daar ook altijd stellen. :)

Daarom hier een slotje.