[GED] 4 mei -

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

[GED] 4 mei -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:51

Omdat mijn moeder vorig jaar ervoor gezorgd heeft dat ook ons dorp een eigen dodenherdenking zou organiseren heb ik speciaal voor de gelegenheid een gedicht geschreven.
Deze heb ik dan ook zelf voorgedragen. Er werd ook veel aandacht gevraagd voor een specifieke man die uit ons dorp kwam en in het verzet heeft gezeten en een hele hoop mensen het leven gered heeft.

Ik heb het gedicht luid maar vrij langzaam opgedragen zodat het goed te volgen was voor iedereen en zorgde ook voor stiltes na bepaalde zinnen waardoor het toch nog net even wat meer lading kreeg.

Gedicht 4-5-2012
Ik keek vanmorgen op mijn wekker. Het was nog veel te vroeg.
Toch klom ik uit mijn bed. Met nog van alles voor de boeg.
Ik droomde over oorlog, over pijn en veel geschreeuw.
Steeds opnieuw de klappen. "PATS BOEM" en dan weer stil.
Niet wetend hoe het was. Wat men voelde in die tijd.
Vaak nog hele jonge jongens. Dood geschoten in die strijd.
Ik dacht nooit echt aan oorlog. Dat is niet van deze tijd.
Tóch. Zoveel mensen stierven. Hebben ons bevrijd.
Ik keek vanmorgen op mijn wekker en fronste..
Dacht aan de man die wij hier nu herdenken.
"Hij gaf zijn toekomst voor de onze."
Ik ben een jonge vrouw, van net 23 jaar.
Heb een diploma een relatie. Ik heb het prima voor elkaar.
Ik droomde over oorlog. Over pijn en veel geschreeuw.
Steeds opnieuw de klappen. "PATS BOEM" en dan weer stil.
De herrie galmde door mijn lichaam. Kreeg steken in mijn zij.
Doch bewust dat ik maar droomde..
Ik ben in leven. Ja, ik ben vrij.

Was trouwens best gek om na het opdragen van zoiets totale stilte te ervaren.. Ik zag wel veel geëmotioneerde gezichten. Achteraf kreeg ik ook complimenten en dat gaf ook wel gevoel van voldoening. Want ondanks dat ik het allemaal niet heb mee gemaakt vind ik de herdenking van onze slachtoffers echt heel belangrijk. Ik hecht er veel waarde aan en ga nog altijd traditiegetrouw met mijn ouders samen naar de herdenkingsdienst. Het zijn immers maar een paar minuten op 1 avond in het jaar waarin we er even bij stil staan.

Ook dit jaar is mij gevraagd om weer een gedicht te schrijven dus daar ga ik deze week eens voor zitten. Vond het toch wel leuk om deze nog even op te zoeken en hier te plaatsen. Ook nu is mij gevraagd rekening te houden met de man uit ons dorp die voor onze vrijheid is gestorven.
Zodra ik het gedicht af heb zal ik het uiteraard ook hier plaatsen. :)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:09

Wauw, vooral het einde vind ik heel erg mooi :j

Het viel mij alleen op dat je in de zin 'ik keek vanochtend op mijn wekker en fronste' uit het ritme raakt, of je moet de nadruk op de lettergrepen wat hebben veranderd?
Verder heb ik er niet veel verstand van :D

heidy_wilco

Re: [GED] 4 mei -

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:17

Prachtig gedicht zeg.

Ik krijg nu al weer kippevel, dat krijg ik trouwens snel rond 4 mei.
Het is voor mij een van de belangrijkste dagen van het jaar, en het is goed, dat jullie de mensen nu herdenken die voor ons gestorven zijn, die met gevaar voor eigen leven andere mensen hebben geholpen. Zoiets mag natuurlijk niet vergeten worden. En ik kijk met pijn in mijn hart toe hoe weinig respect er is voor die mensen, en hoe makkelijk mensen erover denken. En ik hoop echt dat er, onder andere door dit soort gedichten, meer respect en kennis komt over de Tweede wereldoorlog maar ook andere periodes uit onze geschiedenis. Want Nederland gaat er helaas op achteruit, wat dat betreft.

Veel succes met je nieuwe gedicht!
Laat je hem zien als je hem af hebt?