Ring met paardenhaar
Al weer enkele jaren ontwerp en maak ik sieraden. Hangers, armbanden, oorbellen, ringen.
Zo ook bijvoorbeeld ringen met paardenhaar.
Het leek me leuk om daar eens een “how it’s made” van te maken.
Allereerst hebben we daarvoor materialen nodig.
We gaan een zilveren ring maken, dus we pakken de rekenmachine en rekenen uit hoeveel zilver er nodig is, hoe lang, hoe dik en hoe breed.

Als bekent is hoeveel er nodig is, moet dat de juiste vorm krijgen. Het zilver wordt dus netjes rond geslagen en in de juiste maat gebracht. Ook dat is weer passen en meten, want iedereen heeft een eigen vingermaat.

Als alles de juiste vorm en maat heeft, moeten deze puzzelstukjes nog aan elkaar gemaakt worden, want anders valt het natuurlijk zo weer van je vinger af.

Nu alles aan elkaar zit, ziet het er helemaal niet uit. Het is dof, er zitten bobbeltjes aan, nog niet alles is glad. Kortom, als je in deze fase naar de ring kijkt denk je, oh mijn god als dat maar goed komt. Dus schoonmaken, schuren, vijlen, timmeren enz.

Nu is de ring zover klaar dat deze de juiste vorm heeft, de juiste maat, mooi vlak/glad is enz.
Dan kunnen de machines aan, kan hij mooi blinkend gemaakt worden, mooi opgepoetst en de laatste krasjes verwijderd.

De ring is af. Hij kan in een mooi doosje gestoken worden, een strikje erom heen en klaar voor zijn vinger.
Het lijkt een klusje van een paar minuten, maar dat is het niet. Er gaat per ring toch aardig wat tijd in zitten en er komt per stap wat meer gereedschap bij kijken dan is laten zien, maar ik denk dat je zo toch een aardig idee hebt gekregen van één manier waarop een goudsmid een ring met paardenhaar maakt.