In mijn omgeving word er nu best veel getrouwd en zo komt dat onderwerp o.a. bij ons thuis dus automatisch vaak voorbij.
Het gaat echt over van alles en nog wat, de een trouwt op een maandag, zonder jurk en de hele poespas, de ander op een vrijdag en heel uitgebreid met jurk en alles erop en eraan. Ieders eigen persoonlijke keuze en elke keer weer anders gelukkig bestaan er geen regeltjes van zo moet het of zo hoort het.

Maar één ding zie je wel eigenlijk altijd, de fotograaf.
Iedereen wil mooie herinneringen aan die speciale dag bewaren en het voor eeuwig vast laten leggen.
Daarbij komt dat fotograferen op zich al moeilijk genoeg is, maar bruidsfotografie al helemaal. Dat ene speciale moment vast leggen, je kunt het niet over doen en het moet direct goed zijn. Mij is het wel eens gevraagd of ik dit wou doen maar heb er vriendelijk voor bedankt, ik KAN best leuke, mooie, duidelijke foto's maken. Soms ook echt bijzondere, maar vind me zelf nog te amateuristisch om me te wagen aan bruidsfotografie. Die druk erop poehhh, het MOET gewoon in 1 keer goed gaan. Ik vind dat doodeng, maar stiekem zou ik het toch ook wel heel erg graag willen doen en proberen. Je moet toch ergens beginnen en dingen uitproberen om te kijken of het je ligt?

Mijn ouders vertelde mij van het weekend toen het onderwerp weer aan bod kwam dat hun nog 2 fotografen hadden op de bruiloft.
Gewoon 'de echte' fotograaf en waarvan ze ook de foto's bestelden en waarbij ze die ook lieten inlijsten. Dit was toen der tijd, 25 jaar geleden, natuurlijk nog zo'n hele professionele fotograaf met eigen winkel en noem maar op, dat er dan een soort 'stagiaire' bij kan zijn lijkt me voor die tijd absoluut niet raar, het was toen nog echt een beroep (nu ook natuurlijk nog, maar tegenwoordig is het een stuk laag drempeliger geworden met dat digitale tijdperk van nu). Waarbij je het leerde door in de leer te gaan, tegenwoordig kan iedereen een camera kopen en daarmee op pad gaan en zichzelf verbeteren door het gewoon te doen.
Maar zij hadden naast die 'echte' fotograaf (waar ze ook voor betaalde) nog een fotograaf er dus bij lopen, een soort stagiaire. Die leerde het en kreeg ook tips e.d. van de andere fotograaf. Van die leerling konden ze overigens de foto's niet bestellen ofzo dus diegene had er eigenlijk niks aan (behalve dat die zelf ervaring op deed en goed kon oefenen, puur voor die leerling-fotograaf dus zelf).
Dat bracht mij eigenlijk op het idee en de vraag, gebeurd dit nu nog steeds??
Ik kan mij voorstellen dat het bij fotovak scholen wel eens gebeurd, of wanneer er iemand stage loopt bij zo'n fotograaf met eigen winkel e.d. maar tegelijk zie of hoor ik het nooit. Aangezien het mij wel erg leuk en leerzaam lijkt om het eens te proberen, helemaal als dit kan zonder druk van het moet goed gaan, ben ik er wel over na gaan denken of die mogelijkheden er niet zijn. Uiteraard doe ik dit dan geheel op eigen kosten, bruidspaar betaalt dan alleen de fotograaf.
Hoe denken andere fotografen er hier over? En zijn er hier mensen die bruidsreportages doen en er voor open staan om mij een keer mee te nemen als zijnde 'stagiaire/leerling-fotograaf'?
Het klinkt misschien heel erg gek, maar vraag het mij toch af. Het lijkt me namelijk wel super om me meer in de fotografie te verdiepen en om ook dit soort moeilijke dingen te kunnen doen (helemaal omdat ik al wel eens gevraagd ben, maar het gewoon niet aandurf nog in m'n eentje).
). Die heeft de stagaire gefotgrafeerd en de fotografe maakte foto's van de auto die aan kwam rijden.
)