Als leerling-fotograaf mee naar een bruiloft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Als leerling-fotograaf mee naar een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:21

Hoi Hoi!

In mijn omgeving word er nu best veel getrouwd en zo komt dat onderwerp o.a. bij ons thuis dus automatisch vaak voorbij.
Het gaat echt over van alles en nog wat, de een trouwt op een maandag, zonder jurk en de hele poespas, de ander op een vrijdag en heel uitgebreid met jurk en alles erop en eraan. Ieders eigen persoonlijke keuze en elke keer weer anders gelukkig bestaan er geen regeltjes van zo moet het of zo hoort het. :j

Maar één ding zie je wel eigenlijk altijd, de fotograaf.
Iedereen wil mooie herinneringen aan die speciale dag bewaren en het voor eeuwig vast laten leggen.

Daarbij komt dat fotograferen op zich al moeilijk genoeg is, maar bruidsfotografie al helemaal. Dat ene speciale moment vast leggen, je kunt het niet over doen en het moet direct goed zijn. Mij is het wel eens gevraagd of ik dit wou doen maar heb er vriendelijk voor bedankt, ik KAN best leuke, mooie, duidelijke foto's maken. Soms ook echt bijzondere, maar vind me zelf nog te amateuristisch om me te wagen aan bruidsfotografie. Die druk erop poehhh, het MOET gewoon in 1 keer goed gaan. Ik vind dat doodeng, maar stiekem zou ik het toch ook wel heel erg graag willen doen en proberen. Je moet toch ergens beginnen en dingen uitproberen om te kijken of het je ligt? :)

Mijn ouders vertelde mij van het weekend toen het onderwerp weer aan bod kwam dat hun nog 2 fotografen hadden op de bruiloft.
Gewoon 'de echte' fotograaf en waarvan ze ook de foto's bestelden en waarbij ze die ook lieten inlijsten. Dit was toen der tijd, 25 jaar geleden, natuurlijk nog zo'n hele professionele fotograaf met eigen winkel en noem maar op, dat er dan een soort 'stagiaire' bij kan zijn lijkt me voor die tijd absoluut niet raar, het was toen nog echt een beroep (nu ook natuurlijk nog, maar tegenwoordig is het een stuk laag drempeliger geworden met dat digitale tijdperk van nu). Waarbij je het leerde door in de leer te gaan, tegenwoordig kan iedereen een camera kopen en daarmee op pad gaan en zichzelf verbeteren door het gewoon te doen.

Maar zij hadden naast die 'echte' fotograaf (waar ze ook voor betaalde) nog een fotograaf er dus bij lopen, een soort stagiaire. Die leerde het en kreeg ook tips e.d. van de andere fotograaf. Van die leerling konden ze overigens de foto's niet bestellen ofzo dus diegene had er eigenlijk niks aan (behalve dat die zelf ervaring op deed en goed kon oefenen, puur voor die leerling-fotograaf dus zelf).

Dat bracht mij eigenlijk op het idee en de vraag, gebeurd dit nu nog steeds??
Ik kan mij voorstellen dat het bij fotovak scholen wel eens gebeurd, of wanneer er iemand stage loopt bij zo'n fotograaf met eigen winkel e.d. maar tegelijk zie of hoor ik het nooit. Aangezien het mij wel erg leuk en leerzaam lijkt om het eens te proberen, helemaal als dit kan zonder druk van het moet goed gaan, ben ik er wel over na gaan denken of die mogelijkheden er niet zijn. Uiteraard doe ik dit dan geheel op eigen kosten, bruidspaar betaalt dan alleen de fotograaf.

Hoe denken andere fotografen er hier over? En zijn er hier mensen die bruidsreportages doen en er voor open staan om mij een keer mee te nemen als zijnde 'stagiaire/leerling-fotograaf'?

Het klinkt misschien heel erg gek, maar vraag het mij toch af. Het lijkt me namelijk wel super om me meer in de fotografie te verdiepen en om ook dit soort moeilijke dingen te kunnen doen (helemaal omdat ik al wel eens gevraagd ben, maar het gewoon niet aandurf nog in m'n eentje).

Goof

Re: Als leerling-fotograaf mee naar een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:27

Zo heb ik het afgelopen najaar ook gedaan.
Ik weet dat ik kwalitatief goede foto's kan leveren, maar had nog nooit een bruiloft gedaan. Bovendien heb ik voor binnen niet de juiste apparatuur. Ik wilde het wel graag eens doen om ervaring op te doen, wat nieuws te leren en te kijken of het iets is wat ik leuk zou vinden.
Ik zag toen hier op bokt een oproep voor fotografen voor een bruiloft, toevallig van iemand wiens paard ik eerder op de foto heb gezet dus er was al eens contact geweest,
Ik heb gereageerd en verteld dat ik graag kwam als fotograaf, maar dat er wel een ervaren fotograaf naast moest staan en ik alleen als 'extra' was. Zowel het bruidspaar als de andere fotograaf vonden dit prima en zo ben ik dus de hele dag mee geweest.

Heb er een hoop van geleerd, dus het was een mooie kans om het zo te doen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:28

Op de bruiloft van mijn tante was een fotograaf + een leerling. Die leerling maakte op de dag zelf amper foto's maar stond gewoon bij de fotograaf. Fotograaf vertelde toen ook wat hij precies aanpaste, waar je op moest letten ed. Een paar keer heeft ze zelf ook een foto gemaakt. Deze had ze met haar logo opgestuurd naar mijn tante, zonder kosten.
De fotograaf zei dat ze bij de volgende bruiloft zelf foto's zou moeten nemen. En de bruiloft daarna zou moeten doen alsof hij er niet bij is. Dus ook de mensen precies zeggen waar ze moeten staan bij een groepsfoto ed. Hij zou dus dan zeker foto's nemen zodat de mensen zeker kregen wat ze verwachtte.

Zij zou dan waarschijnlijk bij zijn bedrijf werken en zo konden ze dan 2 verschillende feesten op 1 dag doen. Dus hij op een trouw en zij op een andere. Of op een communie (vormsel) zij de ene familie, hij de andere.
Dus de 'opleiding' was dan wel bedoeld voor een samenwerking.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:54

Ik heb in juni mijn eerste bruidsreportage! Naast mij hebben ze nog wel een fotograaf die wel ervaren is.
Ik vraag hier ook geen geld voor. Echter willen ze het mij wel geven. (excollega van mij)

Ben erg benieuwd hoe het gaat!!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:33

Er zijn best fotografen die het OK vinden als je met hen 'meeloopt' en als je de kans krijgt zou ik dat zeker adviseren! Ik ben ook diverse malen gevraagd en heb uiteindelijk de stoute schoenen maar aan getrokken en de gok gewaagd, in mijn eentje dan.
Ik heb het bruidspaar duidelijk gewezen op 'de risico's van een amateur' en de mogelijke consequenties.
Ik zou het echter niet weer doen, tenminste niet op deze manier. Ik was er de hele dag, vanaf 's ochtends 8 uur. Echt vreselijk vermoeiend, je moet de hele dag super alert zijn, mag geen moment missen.
Ik heb tevoren 2x de locaties bezocht (thuis, gemeente, reportage, kerk), testfoto's gemaakt, etc., maar het loopt toch altijd anders op de dag zelf want dan lopen er tig familieleden in de weg met een compactje en mobiele telefoon.
Het fotograferen werd me bijna onmogelijk gemaakt en ik moest echt vriendelijk streng zijn wilde ik foto's kunnen maken. Ondanks afspraken waren ze op de locatie van de wettelijke voltrekking te lui geweest de ruimte naar behoren leeg te halen en in te delen en ik moest zowat over tafels kruipen, echt vreselijk. Op dat moment kun je echter niets meer veranderen. Ik was blij dat ik besloten had een lange broek aan te doen :)
Om 17:00 uur was ik echt total loss.

Ik heb best mooie foto's gemaakt en er ook een mooi boek van samen kunnen stellen. Misschien geen reportage-hoogstandje, maar het bruidspaar en de familie was super tevreden.
Mijn volgende bruids-aanvraag lag alweer op tafel, maar nee... ik heb er vanaf gezien. De reportage doen vindt ik prima, maar de officiële voltrekking of evt. de kerk zijn echt niet mijn ding. Het is net als met autorijden: een seconde niet opletten en je bent te laat....
Dat wordt natuurlijk allemaal veel beter als je het vaker doet, dat is met alles zo, maar toch is het mijn ding niet. Ik ben wél blij dat ik het gedaan heb want het was een zeer leerzame ervaring en wie weet, ooit voor een hele goede vriendin of zo, of mensen die sowieso niet van plan zijn een fotograaf in te huren maar blij zijn met nette foto's. Ik zie het wel.

Dus nogmaals: als je de kans krijgt zou ik het zeker doen om met een ervaren fotograaf mee te lopen. Je hebt dan idd geen spanning of stress en je kunt er veel van leren. Er zelf in je eentje aan beginnen raadt ik echt af, de druk is echt enorm hoog. Zo heb ik dat tenminste wel ervaren, want je móet echt leveren.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:42

Bij onze bruiloft was ook een stagaire mee met onze fotografe. Ze heeft het vantevoren gevraagd. Geen probleem, alleen maar gezellig en meer kans op mooie foto's. Op bepaalde momenten ook erg handig. Toen mijn man me bij mijn ouderlijk huis kwam ophalen, hingen beide moeder uit het raam (een traantje weg te pinken ;-)). Die heeft de stagaire gefotgrafeerd en de fotografe maakte foto's van de auto die aan kwam rijden.
We hebben ook foto's van de stagaire in ons album zitten en heel de reportage vd stagaire ook erbij gekregen, dus wij vonden het helemaal top.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:31

Dat is dan idd een leuk extraatje :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:59

Ik ga vd zomer ook een bruiloft op de foto zetten, heb echter nog nooit een bruiloft meegemaakt dus gaat nog wat worden. Heb er ook een tijdje over moeten nadenken, is toch best wel spannend. Heb ze er zeker op gewezen dat ik het nog nooit gedaan had, maar ze durven het risico aan en hebben er vertrouwen in. Als ik de kans nog krijg om met iemand mee te kunnen lopen zou ik die absoluut benutten!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:13

Een bruiloft fotograferen moet je niet te licht opnemen, het is voor het bruidspaar een heel speciale dag welke ze vast willen laten leggen door een fotograaf om zo later nog eens de herinneringen op te halen.
Als fotograaf heb je daardoor verschillende "verplichtingen".

Je mist geen moment, overal ben je zo onopvallend mogelijk aanwezig, jij hebt de verantwoording dat alles op de foto komt.
Je moet het vermogen hebben jou "modellen" aan te kunnen sturen tijdens de reportage op locatie..bruidsparen verwachten (logisch) van de fotograaf creativiteit.
Goede apparatuur...een lichtsterke lens is een must, zeker als je tijdens de huwelijksvoltrekking in een bedompt stadhuis of donkere kerk terecht komt.
Twee camerabody's....het is de grootste nachtmerrie als fotograaf zijnde dat tijdens de bruiloft je camerabody error geeft of erger er mee stopt.
Zowel een groothoek als een telelens zijn eigenlijk wel een vereiste voor het fotograferen van een bruiloft..met twee body's ook beide op een eigen body schroeven zodat je niet tussendoor lenzen hoeft te wisselen.
Beschikken over een goede externe flitser voor als je eventueel binnen moet flitsen of tijdens het fotograferen een invulflits moet gebruiken.
Op de hoogte zijn van wat flitslicht doet en hoe je het moet gebruiken..het laten bouncen van je licht, hoe je de kop moet zetten, het vermogen wat je moet gebruiken..enz..

En zo zijn er nog wel meerdere dingen waar je rekening mee moet houden...ik heb regelmatig een second shooter bij mij tijdens trouwreportages, die kunnen kijken, dingen tussendoor vragen maar ik geef géén cursus of "les" tijdens de bruiloft aangezien ik daar geen tijd voor heb. Het is meer..."kijk en leer".

Beginnende fotografen raad ik eigenlijk altijd af om zomaar een bruiloft te gaan fotograferen, niet zonder gedegen kennis en niet met instap of consumer matriaal..het is een dag die je niet even over kunt doen wat een grote verantwoording op je schouders legt.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:53

Vorig jaar had ik de kans om mee te lopen met een fotograaf en heb ik foto's gemaakt van de bruiloft van Sophie, die hier op een van mijn paarden rijdt: hier een aantal van de foto's: http://www.ansrijke.nl/7-9-2012.html

In mei as mag ik weer een bruiloft doen; maar heb met hun de afsrpaak dat ik echt gewoon lekker fotos ga maken op mijn eigen manier en dat ik echt niet altijd alle momenten zal pakken, gezien mijn gebrek aan ervaring; zij hebben daar geen moeite mee dus dat gaat helemaal goed komen!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:39

Kan helemaal met Judithh mee gaan. Het 1e bruidspaar had mij gevraagd omdat ze me kenden en zich dan meer op hun gemak zouden voelen en 'gek' konden doen. Maar wat bleek: stonden ze daar eenmaal in hun bruidskleding, wisten ze ineens niet meer wat gek doen was... Ik heb ze echt aan moeten sturen, moeite moeten doen om ze 'spontane poses' in te laten nemen. De manier waarop ze het in eerste instantie zelf in gedachten hadden (los en ontspannen), daar was helemaal niets meer van te merken toen het eenmaal zo ver was. Dat was echt heel erg moeilijk, want daar had ik ook niet helemaal op gerekend, ik had ook gedacht er samen een 'gezellige, dolle boel' van te maken en dan lekker spontane foto's te kunnen maken, maar nee dus....
Het 2e bruidspaar wat me gevraagd had zeiden tevreden te zijn met enkel de reportage door mij (omdat ik gemeente/kerk dus niet echt zag zitten), maar naarmate de tijd vorderde zijn ze daar toch op terug gekomen. Het is een dag die in principe éénmalig is, je kunt het niet meer over doen.
Ik heb er dus alle begrip voor dat ze toch een officiële fotograaf ingehuurd hebben voor de hele dag (was alleen wel zo netjes geweest als ze mij dat ook hadden laten weten :()

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:22

Je moet t niet zwaarder maken dan t is; zelf hebben we bv alleen de kiekjes die mijn broer gemaakt heeft; ik heb t nooit erg gevonden, dat was toendertijd onze keus!
Sommige mensen tillen minder zwaar aan een strak-tradiotionele reportage en hebben genoeg aan een serie leuke foto's als herinnering :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:58

Klopt! en zo'n rapportage wil ik best maken :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:30

Mijn vader en ik hebben dit ook twee zo gedaan. Hij werd door twee collega's gevraagd om te komen fotograferen gezien hij prachtige foto's maakte. Ik mocht toen ook mee als 'dochter-stagiaire-hulp'. Hij nam toen het bruidspaar onder zijn hoede als de hoofdfotograaf zijnde en ik de gasten en de details/sfeer. Beide keren hebben we samen een prachtig resultaat afgeleverd en het was reuze leerzaam en interessant.

Bij een bruidspaar mocht ik zelfs een onderdeel van de verlovingsreportage dirigeren. In overleg zijn er toen echt leuke foto's uitgekomen. :D

Ik zou in de toekomst graag dit nog eens willen meemaken met andere fotografen. :j

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:27

ik doe een opleiding fotografie
en ga vanaf juni een half jaar stage lopen bij een bruidsfotograaf.
Ik weet wel dat veel fotograferen niet een stagiaire voor 1 dag willen, omdat dit vaak voor de fotograaf meer tegenwerkt dan meewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:54

Ik heb momenteel ook een stagaire die een blokstage bij mij doorloopt, ik vind het niet vervelend en breng graag mijn kennis over..gezellige meid ook!