Wanneer laat jij jouw klanten betalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wanneer laat jij jouw klanten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:37

Hallo bokkers!

Ik ben bezig met een projectje, en ik vroeg me af wanneer laat jij jouw klanten betalen?

Stel je maakt een tekening/schilderij in opdracht, laat je ze dan een aanbetaling doen ofniet?
Wat als je ze een aanbetaling hebt laten doen en ze vinden het niet mooi? Wat doe je dan?
Stel je hebt ze geen aanbetaling laten doen en ze vinden het niet mooi? Wat moet je dan? Je blijft dan met een schilderij zitten waar een ander niks aan heeft.

Ben gewoon nieuwsgierig :D

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:39

Ik doe dan persoonlijk zelf niks aan verkopen enzo, maar ik zou ze eerst de helft laten betalen als je de tekening af hebt, een foto maken en die opsturen en dan degene laten bepalen of die hem mooi vind, zo niet dan kun je hem nog aanpassen en zo wel dan betalen ze de rest.

Geen idee of het zal werken maar hier dacht ik aan :)

8nnemiek

Re: Wanneer laat jij jouw klanten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:53

Ik laat helemaal niks aanbetalen. Ik maak een tekening/schilderij/naambordje, maak een foto van het eindresultaat en vraag of ze nog iets veranderd willen hebben. Soms moet ik dingen aanpassen of toevoegen maar meestal is het helemaal goed. Dan maken ze het geld over en zodra dat binnen is stuur ik het project op :) Ik heb nog nooit ontevreden klanten gehad of geld niet ontvangen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:55

Ik vind dan wél dat je moet kunnen zeggen 'Als je het eindresultaat niet koop, kan dit aan anderen verkocht worden'. ? :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:33

Als ze het niet mooi vinden om wille van de stijl, dan is dat hun fout. Zij kiezen de persoon uit naar stijl.
Ik vraag altijd de helft van het uiteindelijke bedrag. Ik heb nog nooit ontevreden klanten gehad, maar stel dat ze het echt niet mooi vinden door een fout van mij dan zou ik wel bereid zijn om een nieuwe te maken of de aanbetaling terug te betalen.

Wat ik wel al enkele keren heb voorgehad zijn mensen die zo graag een tekening wouden (in de tijd dat ik nog geen aanbetaling vroeg) en dan uiteindelijk niets meer lieten horen vanaf het moment dat het af was. Dus daarom nu een aanbetaling van de helft + een copyright door de foto heen. Ik zag uiteindelijk bij een van de personen die het niet wou hebben dat ze de foto van de tekening die ik gemaakt had had uitgeprint.

Ik stuur wel altijd tussenstappen op, zodat als er iets niet zo mooi is dit onmiddellijk kan worden aangepast. Werkje wordt niet afgeleverd voordat de persoon zegt dat die der tevreden mee is.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:42

8nnemiek schreef:
Ik laat helemaal niks aanbetalen. Ik maak een tekening/schilderij/naambordje, maak een foto van het eindresultaat en vraag of ze nog iets veranderd willen hebben. Soms moet ik dingen aanpassen of toevoegen maar meestal is het helemaal goed. Dan maken ze het geld over en zodra dat binnen is stuur ik het project op :) Ik heb nog nooit ontevreden klanten gehad of geld niet ontvangen :)

Zo zou ik het ook doen :)
+1

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:31

Ik zou als ik iets in opdracht zou doen, eerst 25% laten aanbetalen. Als hij af is vragen of ze nog dingen aangepast willen en dan de rest van het bedrag. Indien je perrongelijk zelf iets verpest hebt natuurlijk een nieuwe.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:35

Ik laat 50% vooruit betalen, dan is de opdracht ook meteen officieel geplaatst. En 50% bij aflevering ( en bij volle tevredenheid uiteraard, al heb ik nog nooit ontevreden klanten gehad :o )
Van het voorschot betaal ik ook de materialen en je voorkomt onduidelijkheden mbt het plaatsen van een opdracht.
Klanten plaatsen een opdracht bij mij, omdat ze door mijn werk geraakt zijn en graag een werk in mijn (herkenbare)stijl willen.
Mijn prijzen liggen denk ik wel een stuk hoger dan gemiddeld hier op bokt

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:04

Vind ik inderdaad wel een goed punt. Je betaald ook zelf je materialen en als iemand het dan toch niet wilt kopen dan heb je niet onnodig materiaal kosten gehad. 20 of 25% lijkt me dus redelijk :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:53

Nou ja, het ligt eraan wat je maakt natuurlijk. Naamborden zijn inderdaad al vrij duur in aanschaf. Maar een tekening.. potloden heb je, en papier kost hooguit een paar euro. Als iemand mijn werk niet koopt dan ben ik er hooguit wat tijd aan kwijt. En dan denk ik altijd, zo'n dingen kan ik prima gebruiken als voorbeelden voor op markten enzo. Maar hier dus nog nooit voorgekomen :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:10

Dank je wel voor de reacties!

Ik vraag bij het plaatsen van de opdracht een aanbetaling van 50%, mochten ze niet tevreden zijn kan er natuurlijk altijd was geregeld worden.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:22

Wettelijk gezien, of mensen het eindresultaat mooi vinden of niet, moet er altijd betaald worden wanneer het een uniek ontwerp is (al is het een tekening of een ketting).

Ik vraag voor mijn werk minimaal een aanbetaling.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:35

ik laat mensen schiftelijk bevestigen dat ze accoord gaan met de aanvraag en dat ik daar mee begin, hierin staat ook dat zij dienen te betalen waarneer de tekening is afgerond:). je kunt ze bij hoge bedragen het beste een aanbetaling laten doen, maar probeer een beetje vertrouwen te tonen naar de klant^^. dat schept een goede band en veel reclame.