'Piep' bij scherpstellen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

'Piep' bij scherpstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:47

:wave:

Ik heb een vraagje. Ik heb een tijdje terug de 70-200 f4 (non is) gekocht. Echter piept deze niet met het scherpstellen (ook nooit gedaan). Pieptoon staat wel aan. Bij mijn kitlens piept hij wel met het scherpstellen.

Hoe/waar kan ik dit eventueel aanzetten/instellen verder?

Edit: AF-punten lichten ook niet rood op met het scherpstellen.

Groetjes, Chantal.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:07

Misschien overbodige vraag, maar je hebt t knopje op de lens toch wel op AF staan ipv op MF?
Schuif het anders eens een paar keer heen en weer?

Welke camera heb je?

Nannepannie

Re: 'Piep' bij scherpstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:08

Stelt de lens überhaupt wel scherp? Heb je hem niet op manual focus staan?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 16:19

Oh, dom dat ik het er niet bij vermeld heb staan. Hij staat inderdaad op af!
Heb het knopje inderdaad al is naar mf gezet, daar even wat foto's opgeschoten en weer terug. Maar maakt geen verschil.

Ik heb de canon EOS 1100D. Bij mijn vorige lens (55-250) werkte het ook allemaal prima. Als ik nu mijn kitlens er op zet werkt het ook gewoon goed, alleen bij deze lens dus niet..

De lens stelt wel scherp, maar niet voldoende naar mijn idee. Mijn foto's zijn minder scherp als met mijn vorige lens (en kitlens).. Ik dacht in eerste instantie dat dit door mijn fout kwam, verkeerde instelling oid. Maar de foto's worden gewoon niet zo scherp als met mijn vorige lens.. En ik had ineens het idee dat dit er misschien mee te maken heeft.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:37

Zit er op de f4 ook een knopje voor afstand 1,2m - oneindig en 2,5m-oneindig?

Hoe ver sta je van je onderwerp waarop je scherp wilt stellen?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 17:29

Ja dat zit er ook op. Maar hoe ver ik er van af sta of juist dichtbij dat maakt geen verschil..

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:00

Ben je in de gelegenheid om de lens te testen op een andere canon camera?

Misschien de contacten even schoonmaken? (Stel je vraag hierover op eosdigitaal.nl/forum)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:06

Volgens mij kun je het bij instellingen aanpassen?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:37

Nee helaas niet..
Dat laatste kan ik eens doen, maar vind het raar waarom mijn camera het bij mn vorige lens en kitlens het wel normaal doet?
En marit, hoe en waar :) ? Want mijn instellingen bij bijv kitlens of deze zijn hetzelfde.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:44

Contacten van de lens schoonmaken bedoel ik dus; aan je camera lijkt t niet te liggen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:59

Hij piept alleen als hij op 'een keer scherp stellen staat'. Weet even daar de naam niet van, maar de meeste fotografen hebben hem op AI SERVO staan (continue scherpstellen). Bij deze modus geeft hij geen piepje. Wellicht is dat het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:15

Inderdaad, bij AI Servo (Canon) of AF-C (Nikon) hoor je geen pieptoon na het scherpstellen.

Maar als je omschrijft dat de foto's ook daadwerkelijk niet scherp worden, de pieptoon bij dezelfde instellingen met een ander objectief wél te horen zijn...
Dan is er iets met de lens aan de hand.

Wellicht is geeft de lens dusdanig veel front- of backfocus dat de camera nooit tot de "juiste" scherpstelling kan komen, en dus ook geen pieptoontje geeft en dus ook onscherpte foto's produceert.

Heel belangrijk om dergelijke zaken vóór het daadwerkelijk aankopen van de lens eerst grondig te testen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 18:51

Sorry voor mijn latere reactie!

Ik heb de contacten schoon gemaakt en de piep is er nu wel. Echter twijfel ik nog steeds over de scherpte al vind ik hem al wel beter geworden nu.

Ik heb de lens nieuw gekocht dus ging er vanuit dat de lens gewoon prima zou werken. Heb inmiddels contact met de winkel opgenomen en mag hem natuurlijk opsturen. Echter heb ik 14 april een belangrijke shoot afgesproken en anders zit ik dan zonder lens. Ik ben van plan binnenkort hier bij een winkel in de buurt langs te gaan om te vragen of ze even willen kijken betreft de scherpte. Heb de lens namelijk destijds besteld via internet omdat de winkel voor mij niet in de buurt zit.

Ik wil jullie iig heel erg bedanken voor jullie reacties! Als er iets rondom m'n camera/lenzen is raak ik altijd een beetje in paniek :o .