[VER] anorexia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

[VER] anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:31

voor Nederlands hadden we een opdracht om een kort verhaal te schrijven n.a.v. een boek.
dit verhaal heb ik geschreven n.a.v. van 'steeds minder mij'.
veel plezier!
P.S. kritiek mag, maar dan opbouwend!

Het sneeuwde, grote vlokken sneeuw dwarrelden naar beneden. De straten leken wel uitgestorven.
Maar in de Kastanje laan was Sarah aan het joggen. Ze was gekleed in een T-shirt met korte mouwen en een korte broek.
Ze had het koud, maar kou was goed. Zolang ze het koud had verbrandde haar lichaam al die walgelijke calorieën sneller . En hoe sneller die er af waren, hoe sneller ze zou afvallen.
Ze voelde dat ze moe begon te worden, en naar huis wilde, maar ze moest doorgaan, dat vertelde het stemmetje in haar hoofd haar. Die boterham met jam moest eraf. Het was toch haar eigen schuld. Zij had die boterham toch opgegeten? Nog een kilometer, dan zou hij eraf zijn. Maar ze kon bijna niet meer, ze was uitgeput. Toch bleef ze haar voeten verzetten, automatisch, stap voor stap. Het stemmetje in haar hoofd dwong haar vooruit. Nog een stap, en nog één.
Ze dacht aan thuis. Wat zouden ze daar aan het doen zijn? Zouden ze weten waar ze was? Ze hadden thuis ruzie gehad. Haar ouders vonden dat ze te weinig at, en nog een boterham moest opeten. Maar ze had gezegd dat ze geen trek had. Dat was een leugen, ze viel bijna flauw van de honger, maar eten betekende meer calorieën en meer vet. En dat betekende dat ze aan zou komen, en nog dikker zou worden dan dat ze al was. Dan zou ze op school weer gepest worden, dan zouden de mensen haar lelijk vinden. Haar ouders zouden zeggen dat ze helemaal niet dik was, en zich het allemaal maar verbeeldde en dat ze zich niks van de anderen aan moest trekken, maar stiekem zouden ze zich voor haar schamen. Ze zou weer iemand worden die nergens goed in was. Nu had ze eindelijk iets waar ze goed in was. Ze had controle over zichzelf, ze kon afvallen. En ze was er goed in. En dat moest ook, want als je dun bent ben je mooi, als je dun hebt durf je alles.
Ze dacht aan haar moeder, en voelde medelijden met haar. Mama had ook geprobeerd om af te vallen, maar zij was na vijf kilo gestopt. Ze was zwak. Maar ik niet, dacht Sarah, ik heb volgehouden! Ze was ondertussen al twintig kilo kwijt. Eerst woog ze zestig kilo, nu veertig. Maar ze was er nog niet…
Over drie maanden was ze jarig, en ze had alvast geld gekregen voor mooie feestkleren. Daarom moest ze afvallen, zodat ze de perfecte kleren kon kopen.
Het was ondertussen gestopt met sneeuwen. Sarah keek achterom, en ze zag haar voetstappen achter zich. Als ze nou nog een sprintje van driehonderd meter zou trekken, dan mocht ze daarna rustig naar huis wandelen. Eigenlijk had ze geen energie meer, maar ze moest nog maar even volhouden…
Ze begon te sprinten, toen ze naar, wat eindeloos lang leek te duren, eindelijk de driehonderd meter had bereikt, ging ze rustiger lopen.
Ze werd duizelig, voor haar ogen schoten zwarte flitsen heen en weer. Ze kreeg bijna geen adem meer.
Ze wist nog net op het nippertje een paniekaanval te voorkomen, maar ze had het al vaker gehad, en wist dus wat ze moest doen. Ze ging tegen een grote kastanjeboom aanzitten, en stak haar hoofd tussen haar knieën. Drie seconden inademen, zes seconden uitademen, rustig!
Toen viel ze flauw, ze merkte niet meer dat het onregelmatige tikken van haar hart steeds zwakker werd, en er tenslotte helemaal mee stopte…

hannah41

Re: [VER] anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:32

Mooi geschreven!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:39

heel mooi geschreven! maar er staat een foutje in, Als je dun hebt durf je alles.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:41

kionasuppie schreef:
heel mooi geschreven! maar er staat een foutje in, Als je dun hebt durf je alles.

klopt, maar dat was één van de belangrijkste elementen uit het boek. dat meisje dacht echt dat het zo was. weet jij misschien een manier om dat duidelijker te maken?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:42

gerlindie schreef:
kionasuppie schreef:

klopt, maar dat was één van de belangrijkste elementen uit het boek. dat meisje dacht echt dat het zo was. weet jij misschien een manier om dat duidelijker te maken?

Als je dun bent durf je alles.
je bent namelijk dun en je hebt het niet :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:44

liekec schreef:

ehm, die snap ik niet helemaal

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:46

Het is een grammaticale fout ;)
Het is 'je bent dun', en jij schrijft 'je hebt dun'.

Dat het meisje dat denkt kan natuurlijk prima, daar is niets fout aan. :)

ElSea

gerlindie schreef:
liekec schreef:

Jij schreef, als je dun hebt durf je alles. Het foutje is als je dun bent in plaats van als je dun hebt.

Snorretje

gerlindie schreef:
liekec schreef:

Het is dun zijn, niet dun hebben. Dus je bent dun :j

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:10

Ja dat bedoelde ik :) het was geen fout in het verhaal maar een fout in de grammatica :)!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:37

Knap geschreven.
In zo'n klein stukje heb een mooie spanningsboog gemaakt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 18:51

dank je,

aha nu snap ik het, beetje blond :o