Femke schreef:Maar dat het wél mag, kan ik ook nergens vinden... Waar staat het volgens jou in de wet dat het wél mag dan?
Niet, in onze wet moeten dingen expliciet verboden worden voor ze niet mogen. Is er geen wet die iets verbiedt, dan mag het dus. De wet regelt de openbaarmaking. Niet hoe een individu omgaat met het werk. Dat geldt immers ook niet voor het origineel: als iemand een afdruk bij jou koopt is die afdruk zijn/haar eigendom, en daar mag de eigenaar mee doen wat die wil, behalve dus openbaar maken.
Lees bv artikel 1:
Citaat:
Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.
Daar gaat het dus over: het recht van de maker om een werk openbaar te maken en te verveelvoudigen, en dat de eigenaar van een werk dat recht niet zonder meer heeft. Er staat eigenlijk uberhaupt niets over het recht op het intact laten van het werk.
Citaat:
En daar staat helemaal niets over dat het dan wél is toegestaan om het originele werk aan te passen. Dús is de normale wetgeving van de auteurswet daar gewoon op van toepassing.
Nou, ik wacht met spanning op de jurist die dat gaat betogen 
Citaat:
Niet zinloos.
Want ik zou ook niet willen dat een 14 jarig pennymeisje mijn foto's 3x door heftige bewerkingen in photoshop haalt en ze vervolgens zó ophangt in haar huis om trots te vertellen dat het "een hypo focus" is.
Tsja, als je daar gevoelig voor bent denk ik dat het niet verstandig is om kunstenaar te worden. Of je werk in elk geval niet te verspreiden. Want zowel juridisch als in alle vormen van redelijkheid mag het gewoon - en zal dat af en toe gebeuren.