[FOTO] Diva'tje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

[FOTO] Diva'tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:47

In de hoop ooit een keer boven 'kiekjesniveau' uit te komen := vandaag weer wat geoefend met m'n camera en dit keer met een levend modelletje genaamd Diva.
Als achtergrond heb ik een wit laken gebruikt en het licht is gewoon daglicht.. De foto's zijn gemaakt met een Canon Eos 350D.
Ik heb geoefend met de composities, de foto's zijn niet gecropt. Wel heb ik het contrast en dergelijke later wat vergroot.
Ik ben benieuwd naar feedback :)

1.
Afbeelding
f/8, 1/200, iso 800

2.
Afbeelding
f/8, 1/160, iso 800

3.
Afbeelding
f/8, 1/125, iso 800

4.
Afbeelding
f/5.6, 1/125, iso 800

Door het uploaden lijken de foto's iets meer ruis te hebben, de originelen zijn íets scherper..

Kasmir

Re: [FOTO] Diva'tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:59

Ik ga niet alle foto's apart van commentaar voorzien maar wil je wel wat bewuster maken van de instellingen die je hebt gebruikt, heel goed dat je ze eronder hebt gezet.
Mag ik vragen waarom je voor F8.0 hebt gekozen terwijl je al tamelijk hoog in je ISO en laag in je sluitertijd zit?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 23:40

Een goede vraag. Naar aanleiding van foto's in een vorig topic kreeg ik de tip m'n diafragma helemaal open te zetten, dus naar ik begrijp een laag f-getal te nemen. Om daarmee te oefenen heb ik het AV programma gebruikt, waarbij de camera zelf de sluitertijd bepaalt, dus dat heb ik in dit geval aan de camera over gelaten. :) Omdat de foto's vrij donker werden met f/5.6 (lager krijg ik hem niet), ben ik eerst gaan experimenteren met het (iets) veranderen van de diafragmawaarde en later met de iso, om de foto's lichter te krijgen. Ik begrijp achteraf dat een hoger f-getal nemen daarbij niet logisch is, of wel? :o (Moet nog veel leren op instellingengebied en zo, maar daarom ook een dergelijk topic, om ervan te leren :) )
Welke aanpak had in dit geval logischer geweest?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:14

Ik vind de foto's erg geel.. Ik zit ook altijd te klooien met binnen fotograferen.. Heb laatst op standje automatisch gezet en flitser uit, en kijken wattie doet en toen ben ik met die gegevens verder gegaan met experimenteren.. Ik volg even mee op volgende reacties want ik moet ook nog veel leren :p

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:50

Logischer was geweest om de f op een zo laag mogelijk getal te zetten (dat betekend dat er meer licht binnen kan komen en de foto dus lichter zal worden, Diafragma helemaal open betekend dus een klein/laag f-getal), je iso wat omhoog te doen en je sluitertijd (snel is donker zeg 1/8000 en langzaam is licht zeg 1/100, maar hoe langer je sluitertijd hoe sneller de foto bewogen en dus onscherp is) daarop aan te passen. Als je de sluitertijd zo langzaam moet maken dat de foto's bewogen raken kun je je iso iets omhoog doen en de sluitertijd wat sneller maken.

Ik heb je vorige topic niet gezien dus kan je niet zeggen of ik vind dat er verbetering in zit, maar ik vind ze al best leuk hoor! Je bent al leuk bezig met composities :) Mocht je je foto's op de pc uiteindelijk toch wat donker vinden trouwens kun je ze ook nog wat oplichten, niet als ze echt onderbelicht en dus 'uitgebeten' (zwarte vlekken) zijn, maar als ze gewoon wat donkerder uit zijn gevallen vaak wel. Welk bewerkprogramma heb je?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 08:57

@ First_Unique: Klopt, ik wilde graag 'warme' foto's en heb daar de witbalans op ingesteld. Zodoende zijn de foto's gelig.

@ Colorado: Dit was het vorige topic [FK] [FOTO] Uitprobeersels. Als ik het goed begrijp was het nu dus inderdaad niet handig om een hoger f-getal te nemen, maar wel logisch om voor een hogere iso te kiezen. De sluitertijd gaat bij het menu waar ik voor had gekozen automatisch, maar hier zou ik met het M-menu de volgende keer mee kunnen oefenen :)
Bedankt voor het compliment over de composities en de tip over het oplichten.