[VER][WIP] De ontsnapping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

[VER][WIP] De ontsnapping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:15

Allereerst, ik heb nog nooit een verhaal geschreven, niet de ambitie om schrijver te worden en op de middelbare school was Nederlands altijd mijn 'goeiste' vak. :+

Ik ben een vrij actieve 'dromer'. Elke nacht 2 of meer. Soms vertel ik 's morgens in geur en kleur mijn avonturen van die nacht aan m'n vriend, die met een suf hoofd me verbijsterd aankijkt waar ik al deze onzin vandaan haal. Laatst, wederom een droom, vriendlief vond het een 'vet' verhaal met de mededeling: 'Je moet het eens opschrijven, je kunt een boek volschrijven.' Van het een komt het ander, de grote lijn op papier gezet en gekeken of ik een hoofdstukje kan schrijven.

Bah wat moeilijk, alles wat in mijn hoofd zit op papier... Pagina's vol en nog niet eens 1/100 van het verhaal, alleen maar details, details en details. Ingekort tot wat kleinere hoofdstukken, als een soort van basisverhaal. Twijfel, wat moet ik ermee, logisch gevolg: bokt! :D

Het verhaal speelt zich af in 2043, door de crisis 30 jaar geleden is er een enorme tweedeling ontstaan tussen arm en rijk. Steffie leeft in de laag, de allerarmste arbeiders. Geen uitzicht op beter en geen toekomst. Totdat de kans zich voordoet om aan dit leven te ontsnappen, maar met een enorm gevolg, ze kan nooit meer terug!

Hoofdstuk 1 Koud

Langzaam open ik m’n ogen, het is nog donker en ik ril over m’n hele lijf. De deken voelt vochtig koud aan en m’n huid voelt klam. Ik snak naar een warme douche, ik sla de deken van me af en zet een blote voet op de ijskoude vloer. De moed zakt me gelijk in de schoenen wanneer ik me realiseer dat ik geen warm water heb. De energierekening moet betaald worden, maar ik heb vorige week mijn geld moeten besteden aan een doktersbezoek. Ik hoor m’n moeders stem in m’n hoofd: ‘Steffie, mensen uit de laag moeten altijd goed afwegen wat belangrijk is. Eten, een dak boven je hoofd of het betalen van de energierekening. Wij kunnen het nou eenmaal niet allemaal hebben.’ Ik zucht en draai me langzaam om, pak m’n oude horloge van de grond en ik zoek voorzichtig naar een straaltje licht van de lantaarnpaal die zwakjes door de kier van m’n gordijn schijnt. Half 6, over een uur moet ik de bus hebben naar de fabriek. Ik klamp me vast aan de schrale troost dat het daar in elk geval warm is.

Het is 5 voor 7 als ik met een klein kopje slappe thee mezelf klaarstoom voor een nieuwe dag in de fabriek. Voor iemand uit de laag heb ik een prima baan. Het bestaat uit het verzamelen van producten die de rijken besteld hebben, om ze vervolgens in te pakken en te labellen. Voor elk pakket wat ik klaarzet krijg ik een vast bedrag. Ik mag zo lang doorwerken als ik wil maar om 11 uur ‘s avonds sluit de fabriek en moeten we weg. Om 7 uur ’s morgens begint het pakken. Ik baal van de grote bestellingen, soms ben ik langer dan een half uur met m’n kar en de pakbon aan het lopen door de enorme hallen, om alle producten bij elkaar te verzamelen. Deze bestellingen kosten me enorm veel tijd maar leveren me net zoveel op als bestellingen met maar 1 product.

Ik loop naar mijn bonnenkastje. Iedereen heeft een eigen kastje met een slot, om te voorkomen dat collega’s grote bestellingen bij andere collega’s neerleggen. Ze zeggen dat de pakbonnen eerlijk verdeeld worden, maar ik weet allang dat dit niet klopt. Zo heeft Rosa, een beeldschoon meisje met meer inhoud in haar voorgevel dan in haar hoofd, toevallig altijd hele kleine pakketten. Ik blader snel door de stapel bonnen heen om te kijken of ik meerdere bestellingen tegelijk kan pakken. Ik zie 5 bonnen uit het segment ‘klein huishoudelijke electronica’. Die hal is minstens 15 minuten lopen en ik baal dat de dag zo moet beginnen. Vroeger haalde ik nog weleens alle producten van de meest verre hallen als eerst, legde ze op m’n paktafel om vervolgens de producten uit de dichterbij gelegen hallen te halen om daarna alles in een keer in te pakken. Een harde les was het, toen ik merkte dat er collega’s zijn die in de tussentijd snel je producten van je paktafel pakten. Tegenwoordig weet ik precies hoe groot alle producten zijn en hoeveel ik in een keer in m’n kar kan stoppen. Snel blader ik nogmaals m’n bonnen door om te zien of ik niks gemist heb, in m’n hoofd bereken ik de snelste route en begin met lopen.

Het is kwart over 12 als ik mijn laatste pakket van de ochtend de lopende band op schuif. Ik heb honger en ik sleep mezelf naar de bedrijfskantine. Zoals ik al eerder zei, heb ik voor iemand uit de laag een prima baan. Tussen 12 en 1 kan er gegeten worden. Je krijgt een lunchpakket van de baas, wat een unicum is. Het is niet veel, maar het vult en je hoeft in elk geval zelf niet naar het openbare punt om je boodschappen te bestellen. M’n moeder vertelde me dat er vroeger winkels bestonden, waar je je boodschappen zelf kon kopen. Door de crisis vroeger, zijn langzaam alle winkels verdwenen en kun je alleen online kopen. Ik heb nooit geleefd in een tijd van winkels, maar soms, als ik aan het werk ben, fantaseer ik dat ik door een winkel loop, en dat ik mijn eigen kar vol laadt met producten die voor mezelf zijn, en dat ik bij mijn paktafel de spullen afreken en in mijn eigen doos laad om mee naar huis te nemen. En in m’n achterhoofd laat ik zachtjes de stem van mijn moeder fluisteren, die in geur en kleur verteld hoe het vroeger was.

Ik duw m’n zware kar vooruit. De tijd lijkt voorbij te kruipen als ik op de grote bedrijfsklok zie dat het pas half 4 is. ‘He, sorry, mag ik iets vragen?’ klinkt het achter de grote rekken vandaan. Ik schrik, het is lang geleden dat ik iemand heb horen praten vanuit de hallen. Er mag absoluut niet gesproken worden, 1 woord en er volgt ontslag. Ik gluur tussen de dozen door en zie aan de andere kant een gezicht. ‘Sorry, maar ik weet niet waar ik naartoe moet, kun je me helpen?’ Klinkt de warme vriendelijke stem. Ik gebaar dat er niet gesproken mag worden. In de verte stevent een toezichthouder in een rap tempo op me af. Ik laat de jongen beteuterd achter me als ik zelf snel een andere laan in schiet.

Met mijn hand hou ik stevig de buis boven mijn hoofd in de bus vast, de chauffeur rijdt flink door en de weg naar mijn wijk is slecht onderhouden. Het sneeuwt natte sneeuw buiten en het waait zo hard dat de vlokken bijna horizontaal door de lucht vliegen. Bijna word ik op de grond gesmeten door een enorme kuil in de weg, ik weet mezelf nog net staande te houden. Er ontstaat direct geroezemoes in de bus en ik kijk om me heen of er mensen zijn gevallen. Achter me krabbelen twee mensen overeind, het lijkt niet ernstig. Als mijn blik omhoog gaat kijk ik ineens in 2 grote, starende blauwe ogen. Er schiet een klein schokje door m’n lijf en ik kijk snel de andere kant op. Het is de jongen van de fabriekshal vanmiddag. Ik voel me rot omdat ik hem niet kon helpen en snel weg ben gegaan. Ik draai mijn hoofd om en direct kijk ik weer in de grote blauwe ogen. Ik druk mijn lippen stijf op elkaar en doe een poging tot een flauwe glimlach. De jongen vertrekt geen spier, het enige wat hij doet is kijken. Ik pers er nog een flauwe glimlach uit, in de hoop dat er iets in zijn nietszeggende uitdrukking zal veranderen. Helaas. De rest van de busrit voel ik de ogen in mijn rug prikken. Ik durf bij geen enkele halte te kijken of hij uitstapt en ik blijf strak voor me uit kijken totdat ik bij mijn halte ben. Ik stap uit, de koude wind in mijn nek en loop zonder om te kijken vlug naar huis.

Hoofdstuk 2 De Jongen

Ik stap de deur uit en ik snuif de heerlijk koele lentewind op. Het is zoals altijd bewolkt, maar de temperatuur is aangenamer dan de laatste maanden. Ik ben vroeg en als ik via een omweg naar de bushalte loop kom ik langs de vuilnisbelt. Bij de papierbult kun je met een klein beetje geluk aan een oude krant komen. Mensen uit de laag krijgen weinig mee van het nieuws. Er is geen geld voor televisie of internet. Er zijn centrale punten waar je voor een klein bedrag op internet kan, zodat je boodschappen kunt bestellen, maar door de lange werkdagen heb ik daar alleen op zondag tijd voor. Met mijn arm reik ik zo ver mogelijk door de spijlen van de vuilstort. Ik grabbel in de hoop een krant te pakken te krijgen. Ik voel iets wat op een krant lijkt, trek het naar me toe en kijk. ‘Tijd voor vakantie? Reis naar de toekomst!’ Op de voorkant van de folder prijkt een foto van een prachtig wit palmbomenstrand met mooie mensen, perfecte glimlachen en spierwitte tanden. ‘Reis vanuit je bed naar een droomoord, dat is pas uitgeslapen terugkomen!’ Op de achterkant van de folder staat een groot rond logo, VRT met daaronder in kleine letters ‘Virtual Reality Tours’. Ik verfrommel de folder en gooi hem terug tussen de spijlen. Nog een keer gris ik tussen de vochtige papieren voor een krant. Ik grijp naar iets wat op een krant lijkt en stop het in m’n tas. Ik moet doorlopen om de bus te halen.

Het is niet zo druk als gewoonlijk en er is plek om te zitten. Dat is een luxe die ik me niet vaak kan permitteren dus ik plof neer op de harde bank en open mijn tas om de krant eruit te halen. Ik strijk de voorpagina voorzichtig glad en zie dat ik geluk heb, maandag 9 maart 2043. De krant is pas een week oud. De krant staat vol reclame, producten en diensten waar ik nog nooit van gehoord heb en welke alleen bestemd zijn voor de rijken. Het belangrijkste voorpaginanieuws gaat over een internetketen die miljarden winst heeft gemaakt. Als ik de krant opensla zie ik behalve de schreeuwende reclames verder weinig nieuws. Ik blader door naar het weerbericht en zie dat het weer zal opklaren. Dat is gebleken, want de laatste dagen is het niet meer zo guur als de afgelopen maanden.

Ik sla de krant dicht en bewaar het kruiswoordpuzzel voor mijn lunchpauze. Als ik opkijk schiet er een klein gilletje uit m’n mond. Ik kijk recht in een stel grote blauwe ogen. ‘Sorry, ik had je niet zien zitten.’ zeg ik. Er valt een korte stilte, de jongen kijkt me aan en vraagt of ik ook in de fabriek werk. Ik knik, ik weet wie hij is. Het is die jongen van de vorige keer, die het waagde om in de hal te praten. Daarna heb ik hem nooit meer gezien. Ik was er vanuit gegaan dat hij was ontslagen. ‘Jij ook?’ vraag ik. Hij knikt, ‘Aan de band in sectie C’. Het bandwerk is vreselijk, kan ik me herinneren uit de tijd dat ik daar begon. De band gaat sneller dan je handen kunnen en je word betaald per uur. Het is ondraaglijk om lange dagen te maken op de band, want het is fysiek zwaar werk. ‘Heb je niet een tijd in sectie F gestaan, in de hallen?’ vraag ik. ‘1 dag’, antwoord de jongen, ‘ik was te traag en ik had gepraat, toen ben ik gedegradeerd’. Ik zwijg, ik weet niet of hij mij herkent en ik durf er niet over te beginnen. Een klein gevoel van schuld bekruipt me. Als ik daar niet had gelopen had hij niet aan de band hoeven staan. De rest van de busreis blijven we stil, maar als we uitstappen knikt de jongen naar me en komt er een kleine glimlach op z’n gezicht. Ik glimlach terug.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 25-03-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:08

Hoofdstuk 3 Grauwe lente

Het is mei, en hoewel het hier nooit een zonnig oord zal worden, is het weer de laatste dagen wel erg slecht. De druppels regen glijden uit m’n haar op m’n schoot. Ik staar uit het raam en kijk naar het grauwe landschap. ‘Hee Steffie’ hoor ik de jongen zeggen. Hij gooit een krant op m’n schoot. ‘Kijk wat ik heb voor je, hij is maar 3 dagen oud.’ grijnst hij. De jongen met de grote blauwe ogen heet Rick. Hij blijkt in de buurt te wonen en hoewel ik hem niet goed kan peilen, vind ik hem best aardig. We reizen samen in de bus en ik waardeer het om iemand te hebben waar ik tegen kan praten. Net als mijn ouders, zijn Ricks ouders overleden. Mensen uit de laag worden niet oud en medische hulp is vaak te duur. Hij woont met z’n zusje een paar blokken verderop. Zijn zusje is haar rechtervoet verloren door een ontsteking die te laat werd behandeld. Ze kan daardoor niet werken dus Rick maakt lange dagen om voor zijn zusje te zorgen. Ik heb haar nog nooit gezien en ik durf niet goed naar haar te vragen. Het gesprek wordt altijd ongemakkelijk als ik over Lana begin. Eigenlijk praten we over het algemeen alleen maar over koetjes en kalfjes.

De dagen in de fabriek zijn lang en zwaar. De lonen zijn verlaagd en er zijn ontslagen gevallen. Waar we in het begin nog mochten kiezen hoe laat we naar huis vertrokken, wordt het inmiddels niet meer gewaardeerd als je voor 9 uur ’s avonds de weggaat. Iedereen is bang voor zijn baan en de sfeer is grillig. Elke 5 jaar is er een periode waarin de directie haar personeel goed laat zweten. Die periodes trekken weer bij, maar de angst zit er dan goed in. Ik weet dat we nu in zo’n periode zitten. Hoewel ik er vaak over denk om te vertrekken, ben ik bang dat het elders alleen maar erger is. Als ik sommige verhalen hoor van stafmedewerkers van het bedrijf die vroeger in andere bedrijven hebben gewerkt, dan mag ik niet klagen. Ik krijg lunch en warm eten, ik mag op mijn eigen tempo werken en ik krijg betaald naar wat ik doe. Als ik dat lang genoeg tegen mezelf herhaal, dan hou ik het wel vol.

Ik draai de sleutel in het slot van de voordeur en met een piepend geluid sla ik de deur open. Het huis voelt vochtig en koud. Ik gebruik de kachel alleen op zondag, maar aan het eind van de week is het vocht er weer goed in geslopen. Op de tafel staat een grote stompkaars die ik aansteek. Mijn handen houd ik vlak boven de vlam en voel de hitte tussen me vingers opstijgen. Het is donker en ik leg de krant die ik van Rick heb gekregen op tafel. Bij het kaarslicht laat ik mijn ogen over de voorpagina glijden. ‘Gezocht! Vrijwilligers die ervan dromen de rest van hun leven op vakantie te gaan. Voor meer informatie, ga naar http://www.VRtours.com.’ VRtours, waar ken ik dat van? Ik sluit mijn ogen en fantaseer over een levenslange vakantie. Palmbomen, koude drankjes en heerlijk eten. In gedachte zak ik langzaam in slaap.

Ik schrik wakker, de kaars is uit en m’n hoofd ligt op de harde tafel. Als ik rechtop ga zitten voel ik een stekende pijn in mijn nek. Half slaapdronken stommel ik naar mijn bed om daar in een diepe slaap te vallen. De volgende ochtend worden ik wakker van het schrille gepiep van mijn wekker. Mijn nek doet nog steeds pijn. Ik loop naar de badkamer en ik schrik van een grote grijze vlek op m’n wang. De krant! Deze is blijven kleven toen ik gister in slaap ben gevallen. Het omgekeerde logo VRT prijkt op mijn kin, alsof ik een stempel heb gekregen. Ik zucht en begin met het koude water uit de kraan de krant van mijn gezicht te boenen.

Tijdens het werk kan ik de advertentie in gedachte niet loslaten. Waarom zouden ze mensen vrijwillig op vakantie sturen? Gratis? Mijn hersenen malen en fantaseren hoe het zou zijn om op vakantie te gaan. Morgen is het zondag en moet ik naar een centraal punt om mijn bestellingen te doen. Misschien kan ik 5 minuten op de website kijken. Het idee om uit dit uitzichtloze leven te ontsnappen geeft me vlinders in mijn buik en zonder dat ik het door heb vormt er een klein lachje op mijn gezicht.

Hoofdstuk 4 VRTours

Met trillende vingers tik ik http://www.VRtours.com in op het scherm. Ik heb vannacht de hele nacht gefantaseerd om aan dit leven te ontsnappen. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik besef dat ik het wil. Ik kan me er geen voorstelling bij maken hoe het zou zijn om niet in dit armoedige leven te leven. Een groot logo komt tevoorschijn. VRT Virtual Reality Tours. Ineens besef ik me wanneer ik dit eerder heb gezien, in de folder, op de vuilnisbelt. Mijn hart maakt een klein sprongetje. Ik weet niet waarom ik zenuwachtig ben maar ik voel het bloed door mijn aderen pompen. Ik kan kiezen tussen twee opties: ‘Klik hier voor een vakantie met VRT’ en ‘Klik hier als u zich wil opgeven als vrijwilliger’. Ik klik op de tweede optie en een tweede scherm komt naar voren. Het is leeg, het enige wat ik kan doen is ‘opgeven als vrijwilliger’. Er zijn een aantal velden waarop ik mijn gegevens kan invullen. Mijn enthousiasme zakt wat weg. Ik had gehoopt hier wat informatie te kunnen vinden. Ik ga terug naar het beginscherm en klik op ‘Klik hier voor een vakantie met VRT’. Het volgende scherm opent zich. Ik laat mijn ogen over het scherm glijden. De site ziet er prachtig uit. Foto’s van witte stranden en ondergaande zonnen, prachtige villa’s met panoramisch zicht op de zee. ‘Hoe werkt VRT’ staat bovenaan de pagina.

Met Virtual Reality Tours reizen uw hersenen af naar een droomoord, terwijl uw lichaam verblijft in een comfortabel bed in een van de vestigingen van VRT. U kent virtual reality waarschijnlijk alleen als een chatprogramma of spel voor uw smartboard. Door recente technologische ontwikkelingen heeft VRT de mogelijkheid om een stapje verder te gaan. Door middel van het plaatsen van electroden op bepaalde punten van uw zenuwbaan, en op meerdere punten op uw hoofd, kunnen wij u volledig in een virtual reality plaatsen. Uw lichaam wordt kunstmatig door ons op een veilige manier in slaap gehouden, terwijl uw hersenen volledig wakker zijn. De mogelijkheden zijn onbeperkt. U kunt vooraf uw zelfs een andere gedaante kiezen. Omdat uw lichaam niet fysiek aanwezig is, zijn lichamelijke kwalen en zelfs handicaps zijn volledig verdwenen. Op wintersport met rug of knieklachten is gewoon mogelijk!

Boven mijn scherm zie ik de meter van mijn internet lopen. Ik heb nog 3 minuten over en geen geld meer om te verlengen. Ik voel mijn hart sneller kloppen en ik span onbewust m’n nekspieren aan. Ik ga weer naar de hoofdpagina, klik snel op ‘Klik hier als u zich wil opgeven als vrijwilliger’ en vul mijn gegevens in. Mijn vinger hangt even stil voordat ik op verzenden druk, ik haal diep adem en druk op de knop. Een nieuw scherm komt naar voren: ‘Hartelijk dank voor uw aanmelding als vrijwilliger. Wij nemen zo spoedig mogelijk per e-mail contact met u op.’ Het scherm wordt zwart en er komt het bekende betaalsysteem naar boven om meer minuten te kopen. Ik zucht, wat heb ik gedaan?

Vanaf het centrale punt loop ik naar huis. Er gaat van alles door mijn hoofd. Wat heb ik gedaan? Waar heb ik mijzelf voor opgegeven? Ik weet eigenlijk niks. Waarom zou je betalen voor een vakantie als je je ook kunt opgeven als vrijwilliger? Ik begrijp er niks van. Een gevoel van onbehagen bekruipt me. Waar dit vandaan komt weet ik niet. Met een vervelend onderbuikgevoel open ik mijn voordeur en loop mijn huis binnen. Het is zondag dus het is redelijk behaaglijk in mijn huis. Ik besluit om mijn hoofd wat te legen het huis wat op te ruimen. Ik kom de verkreukelde krant tegen waar die vreemde advertentie in stond. Een grote scheur waar ik eergister met mijn hoofd op in slaap ben gevallen. Ik staar naar de scheur en ga met een diepe zucht op de stoel zitten. ‘Steffie, wat heb je nou weer gedaan’, hoor ik mijn moeder achter in mijn hoofd zeggen. Dat vraag ik mijzelf ook af, wat heb ik nou weer gedaan.

Ik weet niet hoelang ik naar de krant staarde totdat ik opschrok van een harde bons op mijn deur. Ik kijk door het kijkgat en ik zie Rick staan. Terwijl ik de deur open vraag ik mij af hoe Rick weet waar ik woon. Hij is hier nog nooit geweest. Hij kijkt me wat verward aan en begint een onsamenhangend verhaal over Lana, ze heeft koorts en de verwarming is stuk, ze hebben geen geld voor de dokter of voor eten. ‘Oke, rustig Rick’ zeg ik, ‘waarom ben je hier?’. Hij kijkt om, ik kijk langs hem heen. Een klein meisje, in de regen, met twee veel te groten krukken op 1 been. Ze ziet er belabberd uit en haar kleren zijn vies. Ik schrik, ik weet dat het moeilijk is om in de laag te leven, ik krijg het zelf amper rond en ik leef alleen. Maar ik kan er ook geen kind bij hebben. ‘Nou, ehm, kom maar even binnen’. Op het moment dat z’n zusje gaat halen vraag ik me af wanneer er hier voor het laatst iemand is geweest. Ik kan het me niet eens herinneren.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 15-03-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_FDA

Re: [VER][WIP] Leven in een spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:10

Mooi

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:36

Hoofdstuk 5 Lana

Daar zitten ze dan, Lana en Rick op de bank. Ik schenk wat thee voor ze in. Lana heeft me vanaf het moment dat ze hier binnen is niet durven aankijken. ‘Sorry Steffie, dat ik hier zomaar binnen kom stormen, maar ik weet niet waar ik heen moet. Lana is ziek en…’ begint Rick. Het valt stil, misschien verwacht hij dat ik iets ga zeggen. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Rick weet hoe het gaat in de laag. Je redt alleen jezelf, geen anderen, want dat betekend je eigen ondergang. Ik heb geen geld of eten over en voor een ziek kind kan ik echt niet zorgen. ‘Misschien…’ zegt Rick, maar het valt weer stil. ‘Hoe oud ben je?’ vraag ik aan Lana, om het ijs te breken. ‘17’ antwoord Lana zachtjes met een schorre stem. Ze schraapt haar keel en zegt nogmaals ‘17’. Ze kijkt me aan. Ik probeer niet verschikt te kijken, ze lijkt wel 12. Ze is mager, klein en haar porseleinen gezichtje is spierwit. Een tijdje zitten we op de bank. Er wordt niks gezegd. Ik wissel een blik met Rick. Het is etenstijd. Ik heb voldoende in huis voor mezelf, maar voor 3 personen is het erg weinig. Ik denk na, ik kan het niet over m’n hart verkrijgen om ze weg te sturen, maar ik ken Rick nog maar net, waarom zou ik hem helpen. Ik kijk naar Lana. Zweetdruppeltjes biggelen over haar voorhoofd. Met een zucht zeg ik: ‘Ik ga eten maken, we kunnen het vanavond wel delen.’ Dankbaar knikt Rick me na en ik sta op om naar de keuken te gaan.

Ik schraap de laatste korreltjes rijst van mijn bord. Behalve de paar dingen die we hebben besproken over het werk en over de bus is er weinig gezegd. Waar moet ik beginnen? Ik kan die arme Lana niet wegsturen, maar ik weet dat het moet. ‘Ik dacht,’ begint Rick, ‘Als Lana nou een paar dagen hier kan blijven, jij hebt verwarming, ze heeft het ijskoud. Ik smokkel wat eten van werk mee naar huis en kom haar ’s avonds zelf verzorgen.’ Ik zucht, ‘Alleen op zondag staat de verwarming aan. Ik heb geen geld om de hele week het huis te verwarmen. Het spijt me Rick, maar ik kan echt niet zoveel voor jullie doen.’ Met een triest hoofd kijk ik hem aan. Zijn grote blauwe ogen staren dwars door me heen. Mijn hart maakt een klein sprongetje en mijn nekharen gaan overeind staan. Ik kan Rick niet goed peilen, ik weet niet wat ik van hem vind. We bespreken nooit meer dan kleine onzinnige dingen over het weer en over het werk, nu staat hij hier op de stoep, zit hij hier binnen en eet hij mijn eten op. Van mijn moeder leerde ik dat ik mensen op afstand moet houden. Zo gaat het in de laag. Je staat er altijd alleen voor.

Ik denk na, wat moet ik nou. Ik moet ze wegsturen. Het kan echt niet. Ik wil niet weer afgesloten worden door de energiemaatschappij, bovendien moet ik geld bewaren om mijn e-mail te kunnen lezen. Een klein schokje gaat door mijn lijf, door het hele gedoe met Rick was ik bijna vergeten wat ik vanmiddag heb gedaan. Hoe kan ik het beste zeggen dat ik Lana echt niet hier kan hebben? ‘Eh, Rick,’ stamel ik, ‘Lana kan wel een paar dagen hier blijven,’ floep ik eruit. Wat zeg ik nou? Het kan niet. Een paniekgevoel overweldigd me. ‘Dankje’ zegt Rick, hij staat op en geeft me een knuffel en fluistert nogmaals ‘dankje’. Hij pakt zijn jas en gaat weg.

Verward sta ik in de woonkamer. Lana zit op de bank onder een deken bij de kachel. Ze ziet er niet uit. Ze kijkt naar me en perst er een kleine glimlach uit. Ze heeft de hele tijd niks gezegd. Ik stop haar een kussen toe en zeg dat het tijd is om te gaan slapen. Ze mompelt iets onverstaanbaars en ik draai me om naar m’n eigen bed.

De volgende ochtend maak ik Lana wakker. Het enige wat ik in huis heb is wat witte reist. Ik kook het op voor haar en schep er een lepeltje suiker doorheen. Zo heeft ze in elk geval iets te eten vandaag. Ik zet de waterige rijstepap naast haar neer en breng haar een glaasje water. ‘Lana, ik moet weg’ zeg ik, ‘ik ben vanavond samen met Rick weer terug’.

Ik hoop Rick tegen te komen in de bus. We moeten hier echt over praten. Hij kan zijn zusje niet zomaar bij mij laten. In de bus kijk ik om me heen. Geen Rick. De moed zakt me in de schoenen. Hij zou toch niet..? Die ochtend in de fabriek maalt alles door mijn hoofd. Lana, Rick, de inschrijving als vrijwilliger. Om geld uit te sparen heb ik besloten eens in de 3 dagen mijn e-mail te checken. Op die dagen moet ik een half uur eerder stoppen, want om 10 uur gaat het centrale punt dicht. De dag kruipt voorbij en het enige wat ik kan doen is me zorgen maken. Wat nou als Rick niet meer terugkomt?

Ik verlaat vermoeid de werkvloer. Ik heb een stuk brood en een banaan van mijn lunch in een zakdoek gewikkeld voor Lana. Voordat ik naar de bus ga, loop ik snel naar de ingang van sectie C. Een van de opzichters loopt naar buiten. ‘Ben je iets kwijt?’ vraagt hij met een zware stem. ‘Nou, ehm,’ stamel ik, ‘ik zoek Rick.’ ‘Rick wie?’ vraagt hij. ‘Die jongen, jaar of 25, donkerblond haar en ehm, blauwe ogen.’ antwoord ik. ‘Oh hij, nou meissie, dan kan je lang zoeken, die werkt hier niet meer.’ zegt de opzichter. Paniek slaat toe. Het zal toch niet? Hij zal toch niet zijn zusje bij mij hebben achtergelaten en zelf weg zijn gegaan?

In de bus kan ik niks anders doen dan naar de donkere vlaktes kijken. Ik kan niet normaal denken. Ik merk dat ik onbewust met mijn voet zit te tikken en ik concentreer me om hem stil te houden. Eenmaal bij de laatste halte aangekomen spring ik de bus uit en loop zo snel mogelijk richting huis. ‘Steffie!’ hoor ik in de verte. Ik kijk om en zie een gestalte uit het donker naar voor komen. Zijn stem is bekend. Rick! Ik ben blij en boos tegelijk. Hoe kan hij nou tegen me verzwijgen dat hij is ontslagen! Ik wacht tot hij me heeft ingelopen. In het oranje licht van de lantaarnpaal zie ik zijn grote blauwe ogen triest naar me kijken. ‘Waarom loop je nou zo snel weg?’ zegt Rick. ‘Ik had je niet gezien.’ ‘Je bent ontslagen?’ begin ik direct. ‘Sorry, Steffie, ik had gister direct eerlijk moeten zijn, maar ik wilde het niet in het bijzijn van Lana. Daarom ben ik nu hier.’ ‘Het is erger dan het gister leek Steffie. Ik loop al maanden achter in de huur, door de dure medicijnen van Lana, nu ik ontslagen ben kan ik echt niks meer betalen. Vandaag zijn de deurwaarders geweest en hebben alle meubels meegenomen. Ik wilde niet dat Lana dat zou zien, daarom heb ik haar bij jou gebracht.’ Het bloed trekt weg uit mijn gezicht. Mijn moeder had gelijk, ik moet dit soort dingen niet op de hals halen.

Ik steek de sleutel in de deur. Zwijgzaam loopt Rick achter me aan. Ik ben niet gewend dat doordeweeks de kachel aan staat in huis, dus ik ben verrast door de warmte. Ik loop de woonkamer in en zie dat Lana ligt te slapen. Het glas water en het bakje rijstpap zijn leeg. Zachtjes fluister ik naar Rick: ‘Rick, ik weet niet wat ik voor jullie kan doen, ik kan amper voor mezelf zorgen, laat staan voor 3 mensen.’ ‘Het spijt me dat ik je in deze situatie breng Steffie’ brengt Rick langzaam uit ‘maar ik weet echt niet wat ik moet doen.’ De gedachten schieten snel door me heen. ‘3 weken Rick, mogen jullie hier logeren. In de tussentijd zoek je een baan. Ik kan niet voor eten zorgen, dat moet je zelf doen. Dat is alles wat ik voor jullie kan doen.’ Rick slaakt een zucht van verlichting.

Hoofdstuk 6 De uitnodiging

Het is bijna 2 weken geleden dat Rick met zijn zusje op de stoep stond. Het gaat zoals het gaat en ik heb er eigenlijk weinig last van. Ik ben volle dagen aan het werk en ik ga 3 keer per week mijn e-mail bekijken op een centraal punt. Mijn laatste geld is bijna op en ik besluit dat vandaag de laatste keer zal zijn om mijn e-mail te bekijken. Daarna kan ik, zoals ik altijd deed, alleen op zondag het centrale punt bezoeken om mijn boodschappen te bestellen en mijn e-mail te lezen.

Het is kwart voor 10 ’s avonds en ik ben direct uit werk naar het centrale punt gegaan. Ik steek mijn laatste kwartje voor deze week in de sleuf en er verschijnt een rood lichtje met het cijfer 15 boven het scherm. 15 minuten de tijd. Ik open mijn mailbox, energierekening, salarisstrook van de fabriek, reclame, nog een rekening, VRT. Mijn ogen worden groot. Dus toch? Langzaam gaat mijn vinger over het scherm en ik klik voorzichtig op de mail van VRT.

Geachte mevrouw S. Jongh,

Hartelijk dank voor uw aanmelding als vrijwilliger bij VRtours. Wij nodigen u van harte uit ter kennismaking en informatie.

U wordt op maandag 8 juni 2043 om 10.00u verwacht. U heeft een afspraak met Ray Kleene. De adresinformatie treft u onder aan dit bericht.

Vriendelijke Groet,

VRT
Virtual Reality Tours

Mijn mond valt open van verbazing. Nog steeds geen informatie. Wel een afspraak. Volgende week maandag. Snel gris ik een papiertje uit mijn tas en krabbel daar de datum en adresgegevens op. Ik voel mijn hart in m’n keel en ik snap niet waarom ik hier elke keer zo opgetogen van raak. Is het de hoop om aan deze ellende te ontsnappen? Of voel ik angst, angst om bedonderd te worden, angst voor het onbekende.

Thuis tref ik Rick opgetogen aan. Hij heeft een nieuwe baan en kan snel beginnen. Ik ben blij voor hem. Ik twijfel even of ik hem iets moet zeggen over VRT maar ik besluit mijn mond te houden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:46

Wauw je schrijft erg snel!
Leuk verhaal ook! In de toekomst, weer eens wat anders
Wist je trouwens dat VR een echt bedrijf is? Het regelt het gehele treinverkeer in Finland :) (ook lange afstands treinen, nachttreinen e.d., dus het is wel een soort reisbureau :Y) )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:02

Haha wat grappig, nee dat wist ik niet. :) (Had ik wel even kunnen googlen van tevoren natuurlijk.)

Als ik nu naar m'n schema kijk zal het ongeveer 28 hoofdstukken worden :=

Iemand nog punten van kritiek?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:24

Ik lees straks verder! G

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:42

Leuk verhaal, maar als ik het lees kan ik niet stoppen met denken dat het een soort mix is tussen de Hongerspelen (het arme stuk en ook wel een beetje de manier waarop het geschreven is) en de film Total Recall (film uit 1990 met Arnold Schwarzenegger, gaat ook over die soort vakanties , maar dan naar mars) :')

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:36

Wauw! Leest echt super fijn weg! 1 spelfoutje, je had ergs reist staan ipv rijst.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 09:54

Damned: Total Recall ken ik niet. :') Inspiratie komt een beetje van hunger games (m'n titel is ook een beetje ongelukkig gekozen), twilight, the host, the matrix en een hele hoop andere boeken/films en m'n eigen fantasie.

JodieR: dankje :) Dat is wel echt een hele blonde spelfout. Ga 'm opzoeken. :D

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:07

geweldig verhaal :j
ik volg :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:33

Heb je een upje????? :D :D

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:03

mooi verhaal, heb het in stuk uitgelezen en ben benieuwd hoe het nu verder gaat. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:52

Ik ga vandaag een upje schrijven. :)

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:15

Ik ben heel erg benieuwd! Ik wacht vol (on)geduld af

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 11:56

Ik merk dat ik lig te woelen in bed. Ik kan niet slapen vannacht. De wind giert langs de muren van het huis. Ik trek de deken tot aan m’n neus omhoog en geniet van de warmte van de deken. Sinds Lana en Rick in huis zijn staat de verwarming overdag aan, waardoor alles lekker is opgedroogd. M’n gedachte dwaalt af naar de energierekening en ik krijg een knoop in m’n maag als ik eraan denk dat ik die met deze manier van stoken waarschijnlijk niet ga kunnen betalen. Maar dat is van latere zorg. Mijn gedachte is terug bij maandag en ik bedenk me wat ze van me verwachten. Het enige wat ik kan doen is speculeren, want met de informatie die ik heb kan ik niks. Ik steek voorzichtig mijn hand buiten de dekens en graai naar m’n oude horloge die op de grond ligt. Ik kijk op het klokje en zie dat het half 2 ’s nachts is. Ik moet echt slapen en ik denk aan m’n moeder: ‘Lieve Steffie, kan je niet slapen? Doe je ogen maar dicht en denk aan leuke dingen.’ hoor ik haar zachtjes in mijn achterhoofd fluisteren. Ik sluit m’n ogen en denk aan de plaatjes die ik op de website van VRT zag, de mooie witte palmstranden met de mooie mensen en de grote ligstoelen op het strand. Langzaam dommel ik in een diepe slaap.

Met een duf hoofd stommel ik zachtjes naar de keuken. Ik heb vannacht veel te weinig geslapen. Lana ligt op de bank, Rick is al weg. In het schemerlicht zie ik dat Lana niet echt slaapt. Ik maak een kop thee voor ons beide en zet mijn eigen ontbijt voor Lana neer. Ik kan vanmiddag weer eten op mijn werk en ik heb weinig trek. In kleermakerszit strijk ik op de grond neer naast de bank waar Lana ligt. ‘Ben je wakker?’ zeg ik. Ik ben gewend geen antwoord te krijgen. ‘Ik heb thee voor je gemaakt Lana, en wat te eten’ zeg ik. Lana blijft roerloos liggen maar ik zie dat ze me aankijkt. Ze zegt niks. Arm kind, denk ik. Wat zou d’r in dat porseleinen hoofdje van haar omgaan? Ik sta op om me klaar te maken voor mijn werkdag. Als ik de deur uit wil gaan hoor ik een schrille stem vanuit de woonkamer: ‘Steffie’. Even stokt m’n adem en bedenk ik me of ik het me heb verbeeld. Langzaam loop ik terug naar de woonkamer. Lana zit rechtop met mijn ontbijtje op d’r schoot. Ze kijkt me aan en zegt: ‘Dankje Steffie.’ en perst er een glimlach uit. Een warm gevoel bekruipt me en ik realiseer me dat ik, ondanks dat Lana en Rick me waarschijnlijk heel veel problemen bezorgen, het best gezellig vind dat ik mensen om me heen heb.

Hoofdstuk 7 Op weg

Het is maandag, de dag van de afspraak. Met een opgetogen gevoel sta ik om 6 uur naast mijn bed. In mijn kast zoek ik driftig naar mijn outfit voor speciale gelegenheden. Ik gris het haakje met de kleding uit de kast en ruik eraan. Het ruikt muffig. Ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst heb gedragen. Ik loop naar de badkamer en hang de kleding aan de gordijnrail van het douchegordijn. Ik hoop dat de muffe geur een beetje wegtrekt door de stoom van het douchen.
Na een warme douche kam ik mijn haar voor de spiegel. Het hangt slap en sluik langs mijn gezicht. Nu het nog nat is kan ik het mooi opsteken. Voorzichtig strijk ik mijn haar met de borstel naar achter en doe het in een staart. Ik wikkel mijn staart een aantal keer rond het elastiek en maak een knotje. Ik weet niet waarom, maar ik wil een goede indruk achterlaten bij VRT. Met de handdoek om m’n lichaam loop ik naar de slaapkamer. Op de bovenste plank van mijn kast ligt een doos met oude spullen van mijn moeder. Voorzichtig haal ik de doos van de plank. Ik weiger altijd om in deze doos te kijken, want het maakt me verdrietig. Toch weet ik precies wat erin zit en links in de hoek haal ik een bordeauxrood lint uit de doos. Ik sluit mijn ogen en probeer de herinnering op te roepen van mijn moeder, die haar rossige blonde haren altijd zo mooi opstak met dit lint. De kleur van het lint steekt af bij haar rossige haar en ik zie het precies voor me. Snel sluit ik de doos en leg deze terug op de plank. Ik haast me terug naar de badkamer. Als ik de deur opentrek schik ik me rot. Lana! Ik heb haar nog nooit op eigen gelegenheid uit bed gezien. Ze staart naar mijn kleding die aan de gordijnrails hangt. ‘Ga je weg?’ zegt ze? ‘Nee’ antwoord ik, ‘ik eh, moet naar de dokter’. Het is even stil. ‘Ben je ziek? vraagt ze. ‘Nee, ja, eh, ik heb last van mijn knie.’ zeg ik snel. Ik weet dat dit een stom antwoord is. Mensen uit de laag gaan alleen naar de dokter als het niet anders kan, niet voor kleine pijntjes. Ze kijkt me aan. Met haar veel te grote krukken loopt ze langs me heen naar de woonkamer. Met een bittere smaak in mijn mond draai ik het grote bordeauxrode lint rond mijn haar. Langzaam kleed ik me aan. Als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf bijna niet. Op werkdagen geef ik niks om kleding, en op mijn vrije dag zit ik normaal gesproken alleen dus neem ik niet de moeite om mezelf goed te verzorgen.

In de keuken maak ik wat rijstepap. Ik heb gister melk en kaneel gekocht. Rijstepap is lekker en vult goed. Omdat ik niet weet of ik vandaag te eten krijg bij VRT heb ik me voorgenomen om voldoende te ontbijten. Voor Lana maak ik ook wat rijstepap. Ze ligt weer op de bank met de deken over haar heen. Met haar grote ogen volgt ze elke stap die ik neem. Ze kijkt me wantrouwend aan. Als ik bij haar op de grond ga zitten, komt ze zelf ook overeind. ‘Voel je je beter vandaag Lana?’ vraag ik. Ik heb haar de afgelopen dagen nog minder zien bewegen als alleen deze ochtend. ‘Hmm’ krijg ik als antwoord. Ze neemt het schaaltje warme rijstebrei van me aan. Zwijgend lepelen we beide onze pap weg. Lana wend haar blik geen moment van me af. ‘Je gaat weg he’ zegt ze plotseling. Ik glimlach naar haar en zeg: ‘Ik ben vanmiddag weer terug, geen zorgen.’ Het enige wat ze antwoord is een wantrouwende blik.

Het is half 8 als ik de bus in stap. Dezelfde halte, alleen dan de andere kant op. Richting de stad. Ik kom er bijna nooit. Het kantoor van VRT zit in een kantorencomplex vlak buiten het centrum, precies aan de andere kant. Aan het eind van deze buslijn moet ik overstappen op een monorail. In het centrum rijden geen bussen, en al helemaal niet de zwaar verouderde bussen uit de laag. Na de crisis is het centrum volledig door de Rijken in beslag genomen. Alles ziet er modern en schoon uit en er rijden alleen elektrische voertuigen en monorails. De laag veranderd langzaam in de middenwijk. De middenklasse zijn de arbeiders die het beter getroffen hebben dan de mensen uit de laag. Hier wonen voornamelijk artsen en specialisten. Mensen die een opleiding hebben gevolgd en daardoor een betere baan hebben. De huizen zijn grauw maar minder vervallen en hier en daar staat een auto. De tijd verstrijkt en ik ben bijna bij de laatste halte aangekomen. Deze staat nog in de middenwijk, aan de rand van het centrum.

Een harde vrouwelijke computerstem galmt door de bus: ‘Eindpunt’. Ik stap uit. Hoewel ik mijn mooiste kleding heb aangetrokken kun je duidelijk zien dat ik uit de Laag kom. De mensen hier zijn een stuk moderner gekleed. Met een flinke pas loop ik naar de monorail. Een kaartje voor de monorail kan ik me niet veroorloven dus ik zal zwart moeten reizen. Omdat mijn begin- en eindpunt gelukkig niet midden in het centrum liggen is de kans dat ik niet gepakt wordt groot. Er wordt eigenlijk alleen bij de grotere haltes gecontroleerd. Met een stalen gezicht loop ik de trap op. Bovenaan de trap staan glazen poortjes. De meeste mensen uit de middenlaag en de Rijken hebben een multi-watch. In dit horloge zit een chip waar je mee kunt bellen, betalen en reizen. Ik bekijk het tafereel van de reizigers, ze houden hun multi-watch voor een stalen plaatje en de poortjes klappen open. De enige manier is om snel met iemand mee te lopen door het poortje heen. Gelukkig zijn de mensen uit de middenlaag niet erg dik en snel pak ik de kans om achter een jonge vrouw door het poortje mee te glippen. Als ik haar perongeluk aanstoot kijkt ze geïrriteerd om. Mijn hart slaat gelijk over. Zodra ze ziet dat ik uit de laag kom kijkt ze me meelijwekkend aan, draait om en loopt verder. Mijn handen voelen klam en ik voel me hartslag kalmeren zodra de vrouw uit zicht is. Zo onopvallend mogelijk wacht ik op het volgende voertuig die de westelijke richting op gaat.

Ik neem plaats in het voertuig. Alles ziet er brandschoon en futuristisch uit. Het interieur is van roestvrij staal en glas. De stoelen zijn bekleed met zacht leer. Er is ruim voldoende plaats om te zitten. Een computerstem luidt duidelijk door de hele ruimte: ‘Deze trein gaat naar west, de eerstvolgende halte is Kantorencomplex Orange.’ Snel komt het treinstel op gang, het glijdt geruisloos over de monorail en al snel flitst het centrum aan me voorbij. De eerste stop is in midden in een kantorencomplex. Ik schat dat de halte op de 6e verdieping van het complex is. De stops gaan snel maar soepel en geruisloos. Door gebouwen heen, langs enorme complexen en futuristisch uitziende wolkenkrabbers. Naarmate we het centrum naderen, des te hoger de monorail komt. Ik kijk naar beneden, de straten zijn vol met mensen. Rijken. De meeste Rijken werken weinig. Als ze al een baan hebben betaald deze voldoende om hun lifestyle te kunnen bewerkstellige. De stad is ingericht om de Rijken te vermaken en om de verveling te doden. Straten met winkels, restaurants, wellnesscentra, massage, theaters, discotheken en cafés. Het gevoel van onrecht bekruipt me, iets wat ik lang geleden achter me heb gelaten. Mijn gedachte dwaalt af, waarom kan dit niet wat eerlijker verdeeld zijn? Ik schrik op als de computerstem: ‘De volgende halte is Kantorencomplex S&VR’ roept. Science en Virtual Reality, dit stond ook in de e-mail. Hier moet ik eruit.

Het voertuig komt tot stilstand, met een zoevend geluid openen de deuren. Ik stap uit en zoek naar de uitgang van de halte. Al snel zie ik dat de menigte naar het eind van het perron loopt dus ik loop mee. Aan het eind volgt een ruime gang naar links met aan weerszijde de glazen poortjes. Mijn adem stokt, controle! Snel bedenk ik wat ik moet doen en ik schiet het hoekje weer om, terug het perron op. Het voertuig vertrekt langzaam en de meeste mensen druppelen van het perron af. Mijn adem versneld en gehaast kijk ik om me heen. Ik gluur langzaam om de hoek en ik zie de controleurs duidelijk staan, de menigte is afgenomen en ik zie dat een controleur mijn kant op kijkt. Snel beweeg ik mijn hoofd terug de hoek om, hopende dat niemand mij heeft gezien. Even blijf ik zo staan, ik moet helder nadenken. Het perron is nu helemaal leeg. Ik zie op het bord dat het volgende voertuig over 15 minuten komt. Dan moet ik het proberen. Ik hoor voetstappen mijn kant op komen, steeds dichterbij. Ze klinken zwaar en hard en voordat ik het weet volgt een klap en lig ik op de grond.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:06

Wat een heerlijk stuk om weer te lezen. Naar mijn idee mag je nu alweer een nieuw stuk plaatsen.
Ik vind het wel heel prettig om te lezen dat je goed omschrijft hoe groot het verschil is tussen laag,midden en hoog. Je voelt als lezer gewoon hoe de hoofdpersoon zich zou voelen om door het rijke gedeelte te lopen! Top! :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:57

Dat is fijn om te horen. Ik heb dat gevoel ook (in m'n hoofd, uiteraard) alleen daarbij ook het gevoel dat ik dit niet goed overbreng op papier. Het verhaal so far is een ruwe schets van hoe ik het uiteindelijk wil hebben. Mag hier en daar nog wel aan geschaafd worden naar mijn idee.

JodieR

Re: [VER][WIP] De ontsnapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:08

Ga je nog verder met het verhaal? Ben namelijk erg benieuwd

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:10

Yep, moet nog 500 woorden voor een update. Zal even kijken of ik vandaag ergens tijd kan vinden. :D

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:12

Ben benieuwd! Doe rustig aan :)

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:50

Ik ben erg benieuwd naar het volgende deel, vind het een leuk verhaal!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:56

Was je nog van plan om verder te schrijven :) ?