Vraag over verschillende beeldschermen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Aresje601

Vraag over verschillende beeldschermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 14:28

Hey.
Ik zit een beetje met een probleem.
Ik heb een aantal foto's gemaakt en die zien er geheel anders uit op mijn 2 verschillende beeldschermen.
Nu vraag ik mij af welk beeldscherm ik moet kalibreren.

Willen jullie even naar deze foto's kijken en zeggen wat jullie zien?

Foto 1 : Zien jullie een muur op de achtergond of een egaal of bijna egale zwarte achtergrond? Zien jullie ruis?
Afbeelding

Foto 2: Zien jullie de muur op deze foto? Zien jullie een zwarte vlek op de kaak van het paard? Of is alles zwart? Is er ruis?
Afbeelding

Alvast bedankt!

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:35

Op alle 2 de foto's zie ik de muur en veel ruis.
Bij de tweede zie ik inderdaad een rare plek bij de kaak en rechts van het paard. ;)

Ibbel

Re: Vraag over verschillende beeldschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:36

Hier ga jij je beeldscherm niet van kalibreren. Hooguit degenen die met een ongekalibreerd beeldscherm naar jouw plaatjes kijken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:38

Ik heb nu net een nieuwe Mac met een gekalibreerd scherm en beiden foto's zijn zonder muur en zonder rare plekken. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:39

Afhankelijk van welk beeldscherm ik gebruik zie ik wel of geen muur op de achtergrond.

Mijn leptop heeft een "koel" kleurenpatroon en ik heb gekallibreerd tot ik een ons woog maar dit schijnt een probleem te zijn met dit type beeldscherm.
Erg lastig als je veel met foto's en CS werkt :+

Ik heb dus een extern beeldscherm aangeschaft en deze is nagenoeg gelijk aan de meest gangbare afdrukmogelijkheden.Op dit scherm bewerk ik dus.
Afwijking in kleuren heb je eigenlijk altijd omdat bij het afdrukken van je werk altijd een kleurverschil kan ontstaan.De printer hoeft maar een minimale afwijking te hebben van jouw beeldschem en je hebt dus al kleurverschil.

Als je zelf een printer hebt kun je je beeldscherm daar op aanpassen,anders dus je toch iets op het oog moeten kijken.Wat werk doorsturen naar mensen die een goed gekallibreerd scherm hebben.
Is beetje passen en meten ;)

Welke van de 2 je moet kallibreren...degene waar je de ruis en de muur op ziet.Die staat te "koel" afgesteld :)

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 14:47

Bedankt voor de uitleg :)

Is gewoon vervelend.
Ik toon die foto aan iemand, beetje trots, en die zegt dan: Oei, zo veel ruis, en die muur is ook niet echt mooi.
Ik zie op mijn mac helemaal niets, maar op mijn oude laptop zie ik het ook. Dan zakt mijn zelfvertrouwen om foto's te gaan delen enorm.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:37

misschien beide schermen kalibreren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:42

Dat gevoel ken ik hoor,heb je iets gemaakt...zie je het op een ander scherm,ziet het er niet uit :+
Zo ben ik er ook achter gekomen.

Maar als het een scherm van een lep is,kan het dus zijn dat die niet optimaal te kallibreren is.Lep is ook eigenlijk niet ontworpen voor dit doel :P
Werk op je Macje en stuur dat dan eens door aan iemand met een goed scherm,als die inderdaad de juiste weergave geeft dan zul je dat als hoofd-bewerkingsscherm moeten gebruiken en bij de lep de missende fine-tune accepteren.Niet leuk maar het is niet anders.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:52

Hier op een gekalibreerd Apple scherm zie ik geen muur en ook geen storende! ruis.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 07:48

Op mijn gekalibreerd scherm zie ik zowel de muur als de vlek (of eigenlijk 2 vlekken op de onderste foto, ook ééntje rechts van het paard). Blijkbaar zijn er ook nog verschillen tussen gekalibreerde schermen :P

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:44

Ik zie geen muur en geen vreemde vlekken. Ik zit op een laptop :) en niet gekalibreerd (altans zover ik weer ;) ).