[FOTO] Uitprobeersels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

[FOTO] Uitprobeersels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:25

Ik heb m'n 'luie' zondag besteed aan het oefenen met m'n camera (Canon Eos 350D). Zonde als je een leuke camera hebt en hem niet goed kent/kunt benutten, toch? ;)
Dus ik hoop hier wat tips te kunnen krijgen :)

18-55mm lens:
Afbeelding
f/5, 1/2 sec., iso 800

Afbeelding
f/4.5, 1/10 sec., iso 800

Deze vind ik persoonlijk best goed gelukt.
Afbeelding
f/4.5, 1/5 sec., iso 400

Deze vind ik niet goed gelukt: op de een of andere manier lukte het niet hem écht scherp te krijgen en de compositie is te plat. In werkelijkheid was het licht heel mystiek en ook dat is niet gelukt om op de foto te krijgen :=
Afbeelding
f/5.6, 1/6 sec., iso 400

Deze vind ik qua compositie leuk, alleen wilde ook deze niet écht scherp worden..
Afbeelding
f/32, 3.2 sec., iso 400

Hier heb ik geoefend met bewerken, de eerste echte poging om iets weg te werken :P
Afbeelding
(Een soort van alto-Mary Poppins :') )
f/14, 1/400 sec., iso 400

Deze is gemaakt met een Tamron lens, 70-300mm, standje 'auto'
Afbeelding
f/11, 1/500 sec., iso 320

Ben erg benieuwd naar feedback :)

Nooor_

Re: [FOTO] Uitprobeersels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:00

Bij de 5e foto komt het onscherpe waarschijnlijk doordat je je diafragma zo ver dicht hebt staan en er daardoor weinig licht invalt, waardoor je een lange sluitertijd nodig hebt. Hierdoor beweeg je al snel, wat je inderdaad op de foto ziet. Als je je diafragma op bijvoorbeeld f4.5 zet, kan je sluitertijd al een heel stuk sneller en zal de foto een stuk scherper zijn! (:

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:16

Duidelijk :j

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:37

ik vind bij bijna alle foto's je sluitertijd wel heel erg laag.. Waarschijnlijk was het vrij donker waar je de foto's hebt gemaakt en heb je om dat te compenseren de sluitertijd omlaag gegooid, maar dan krijg je dus wel onscherpe foto's. Als je een lage sluitertijd gebruikt (tot 1/60 ongeveer) dan moet je een statief gebruiken. Wat ik zelf zou doen is de Iso wat omhoog (niet te hoog want dan krijg je veel ruis) en het diafragma ver open (dus klein getal). Ik vind de 2 foto's van de piano het best gelukt.

..en sowieso, goeie oefening natuurlijk :) hoe meer je uitprobeert hoe beter je foto's gaan worden!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:43

Dank je wel voor de info, nobbie91, ik neem het mee voor een volgende keer.