[TEK] Tips nodig van goede tekenaars!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

pingvinii

[TEK] Tips nodig van goede tekenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:34

Sorry als dit verkeerd staat!

Hallo bokkerss! :wave:
Zojuist heb ik een tekening afgemaakt van Zac Efron, en toen ik klaar was, kwam ik erachter dat het gezicht niet helemaal klopte maar ik kon maar niet ontdekken wát in het gezicht nou niet klopte..
Zijn er misschien toevallig ervaren tekenaars hier op bokt die mij wat tips kunnen geven? :+
Ik heb nog niet echt lange teken ervaring, ik heb mezelf eigenlijk altijd beschouwd als niet-creatief. Maar toen de vakantie begon en ik me een beetje begon te vervelen, heb ik het geprobeerd en het verbaasd me eigenlijk over de resultaten, ik had nooit kunnen denken dat ik zoiets zou kunnen tekenen, okal klopt het niet helemaal, hihi :D

Het gaat om deze tekening:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 22-02-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Tips nodig van goede tekenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:52

Mij vallen 2 dingen op, namelijk dat de foto schuin genomen is, en het gezicht op de tekening (ogen en neus) bijna als van recht van voren ogen. Mocht dat niet helemaal duidelijk klinken, kijk goed naar de lijn van de wenkbrouwen en ogen van de foto, die staan schuiner.

Punt 2 is eigenlijk een verlenging van wat ik hierboven schreef, de foto is schuin maar de tekening meer recht van voren. Een hoofd, recht van voren gezien, is rond, maar van schuin van de zijkant gezien is er meer van het achterhoofd te zien. Nu is dat ook lastig om te zien waar dat precies zit (zijn haren zitten er ook voor) maar hij zou aan de linkerkant (voor hem rechts) iets meer achterhoofd en meer haar mogen hebben :)

Enne... Dit klinkt allemaal lekker negatief, maar ik heb het geschreven voor tips, niet om af te kraken of wat ook. Want ik vind hem erg goed voor iemand die normaal niet zo creatief is, laat dat duidelijk wezen! Ik vind hem super :)

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:10

Telpeva schreef:
Mij vallen 2 dingen op, namelijk dat de foto schuin genomen is, en het gezicht op de tekening (ogen en neus) bijna als van recht van voren ogen. Mocht dat niet helemaal duidelijk klinken, kijk goed naar de lijn van de wenkbrouwen en ogen van de foto, die staan schuiner.

Punt 2 is eigenlijk een verlenging van wat ik hierboven schreef, de foto is schuin maar de tekening meer recht van voren. Een hoofd, recht van voren gezien, is rond, maar van schuin van de zijkant gezien is er meer van het achterhoofd te zien. Nu is dat ook lastig om te zien waar dat precies zit (zijn haren zitten er ook voor) maar hij zou aan de linkerkant (voor hem rechts) iets meer achterhoofd en meer haar mogen hebben :)

Enne... Dit klinkt allemaal lekker negatief, maar ik heb het geschreven voor tips, niet om af te kraken of wat ook. Want ik vind hem erg goed voor iemand die normaal niet zo creatief is, laat dat duidelijk wezen! Ik vind hem super :)

heeeeel erg bedankt! Ik ga er zeker aan werken :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:07

HK>UK

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:13

hoe ik het geleerd heb is door middel van lichtbakken een tekening overtrekken. (let op appeen de omleining) zo kun je leren hoe je de tekening realistisch in moet kleuren. daarna leer je ook met rasters tekenen waardoor je de verhoudingen nooit uit mekaar trekt.

werkt voor mijn tekenleerlingen perfect!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:40

idsie schreef:
hoe ik het geleerd heb is door middel van lichtbakken een tekening overtrekken. (let op appeen de omleining) zo kun je leren hoe je de tekening realistisch in moet kleuren. daarna leer je ook met rasters tekenen waardoor je de verhoudingen nooit uit mekaar trekt.

werkt voor mijn tekenleerlingen perfect!

Ik zou eerder met raster tekenen in het begin, met overtrekken leer je zo goed als niets vind ik :=

idsie

Re: [TEK] Tips nodig van goede tekenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:46

vind je? heb je het geprobeerd?:P ik heb het zo geleerd, omdat je op die manier leert kijken op een simpele manier. op school leren ze het ook zo btw. (Cibap zwolle), raster is een optie. maar ik zou een lesje nemen in rastertekenen als je er mee begint^^

nenahdm

Re: [TEK] Tips nodig van goede tekenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:48

Eigenlijk ben ik nooit begonnen aan dat raster en overtrekken gedoe, ik ben gewoon beginnen schetsen. Het is NU pas dat ik eens een raster gebruik voor een persoon te tekenen, voor paarden bijna nooit. Eigenlijk leer ik daardoor niet zoveel bij moet ik zeggen :+

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:49

Ziet er al erg goed uit!
Je zou nog iets beter kunnen letten op waar dingen staat in relatie tot elkaar.

Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Het oor staat wat hoog. De bovenkant van het oor komt iets boven de wenkbrauw uit, de onderkant van het oor is ongeveer gelijk met het midden van de neusvleugel.
Het haar begint ongeveer halverwege de bovenkant van het oor, en waar het in een hoek naar zijn slaap gaat is maar een klein stukje hoger.

Zijn oog is wat te groot. Buitenkant ooghoek staat onder de 'hoek' in de wenkbrauw. Binnenkant ooghoek staat iets naar binnen vanaf de binnen kant van de wenkbrauw.

Neus: neusvleugel moet iets naar buiten want staat onder binnenkant ooghoek.

Mond - goed gezien dat de mondhoek recht onder de pupil in het oog zit (is bijna altijd zo bij iedereen!).
De afstand van het puntje van zijn neus tot waar zijn lippen beginnen is denk ik iets korter op de foto.

Zijn duim begin ongeveer naast de mondhoek dus moet iets naar beneden, de 3 vingers staan goed, maar de pink mag ook wat lager.

De vorm van het gezicht klopt ook nog niet helemaal - waar de 'hoek' in zijn kaak zit linksonder - die heb jij nu net boven zijn sjaal getekend, maar die zit op de foto op dezelfde lijn als de mondhoeken dus kan nog wat lager.

Etc. Als je alle 'onderdelen' in het gezicht zo bij langs gaat moet het op het eind kloppen.
(zie voor discussie raster/overtrekken: [UK] Rasteren en overtrekken vs schetsen . Er zijn voor en tegenstanders, ik heb er veel van geleerd.)