Bewegende foto's Canon 1100D

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

fokkertje

Bewegende foto's Canon 1100D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:09

Hallo

Ik heb sinds de zomer een Canon 1100 D. Vind het maken van foto's erg leuk, maar het wil nog niet zo goed lukken.
In het begin, m.n. buiten, ging het maken van springfoto's/dressuurfoto's best goed.
Ik heb vanavond foto's gemaakt van een clinic en deze zijn echter bijna allemaal mislukt. Ondanks dat de camera aangaf scherp gesteld te hebben zijn ze toch niet scherp, en zeker in zijn geheel niet.
Ik heb eerst het groene blokje, van automatisch gebruikt. Hier bleven de foto's te donker.
Toen ingesteld op sport, maar nu is vaak de achtergrond niet scherp of een deel van de combinatie niet scherp.
Hoe krijg ik nu scherpere foto's? Ik had wel een 55-250 lens gebruikt, om zo alles dichtbij op de foto te krijgen.
ps Wil best ook eens mee op fotoshoot of zo om er iets van op te steken. Ben echt een beginner...

Rennie89

Re: Bewegende foto's Canon 1100D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:18

voorbeeld van een foto? kan ik de EXIF gegevens bekijken ;)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:23

lifaya schreef:
voorbeeld van een foto? kan ik de EXIF gegevens bekijken ;)

ik pb je een paar foto's. Gaat makkelijker dan hier op zetten. Kan ik dadelijk alsnog wel doen, maar dan moet ik ze eerst in mijnalbum plaatsen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:25

Ik heb dezelfde camera en dezelfde lens, en het is heel goed mogelijk om scherpe actiefoto's te krijgen. Ik ben heel benieuwd naar je instellingen, die kan je zien als je de eigenschappen van een foto opent. Zou je die eens willen plaatsen van een aantal onscherpe foto;s? Op welke stand fotografeer je? Hoe waren de omstandigheden qua licht?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:35

Sodeletuut schreef:
Ik heb dezelfde camera en dezelfde lens, en het is heel goed mogelijk om scherpe actiefoto's te krijgen. Ik ben heel benieuwd naar je instellingen, die kan je zien als je de eigenschappen van een foto opent. Zou je die eens willen plaatsen van een aantal onscherpe foto;s? Op welke stand fotografeer je? Hoe waren de omstandigheden qua licht?

Ik heb aan de bakrand van een 20 x 40 bak gefotografeerd. De foto's zijn bijna allemaal aan de overzijde genomen, dus op 20-30 meter. Licht was redelijk goed (dacht ik).
Ik heb de foto's er op gezet, moet ik de eigenschappen er ook nog op zetten? Of kun je die zelf openen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:35

daar zitten geen exif gegevens meer in. Maar het is overduidelijk dat je een te lange sluitertijd hebt :) Je moet van binnenbakken niet teveel verwachten ;)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:38

lifaya schreef:
daar zitten geen exif gegevens meer in. Maar het is overduidelijk dat je een te lange sluitertijd hebt :) Je moet van binnenbakken niet teveel verwachten ;)

Het scherpstellen duurde ook lang... je hoorde hem steeds zoeken en pas meters verder kreeg ik een groen blokje en kon ik pas knippen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:38

das logisch, nogmaals, het is een binnenbak in de avond :P zelfs mijn camera zal er moeite mee hebben

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:44

lifaya schreef:

Hoe kun je dan de lange sluitertijd aanpassen? ik kon dat niet vinden op de camera..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:45

Moet je even de handleiding goed inlezen. Ik kan niet alles zo uitleggen via internet, ben ik niet goed in :+
Maar geloof me, in zo'n situatie is het echt moeilijk om scherpe foto's te krijgen. Ik kan met mijn lichtsterke lens niet eens scherpe foto's maken in een binnenbak in de avond.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:46

lifaya schreef:
das logisch, nogmaals, het is een binnenbak in de avond :P zelfs mijn camera zal er moeite mee hebben

Okay, dan weet ik dat ook weer.... ;)
Ik dacht dat het allemaal wel even makkelijk ging, binnen of buiten, maar dat is kennelijk toch een groot verschil! :o
Is fotograferen in een binnenbak dan alleen weggelegd voor echte profs met een ander soort camera?
:')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:49

Nee, zo werkt dat niet haha. In een donkere binnenbak kunnen ook geen echte profs fotograferen en goede foto's leveren ;) Ik heb een vrij goede camera (de canon 7D) met een goede lens (de canon 70-200 F2.8 USM) en daarmee lukt het niet. Sommige plekken zijn gewoon niet geschikt om goede kwaliteit foto's van bewegende objecten te maken :P

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:51

Het zit hem vooral in de kwaliteit (lees: lichtgevoeligheid) van de lens in dat soort situaties.
Maar een bewegend object in "slechte" lichtomstandigheden is een fikse uitdaging voor een camera, ook al heb je de sluitertijd en het diafragma zo goed mogelijk ingesteld :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:03

Stomme binnenbaksels ook altijd. Het is erg afhankelijk van het bestaande en kunstlicht of het mogelijk is om in binnenbak te kunnen fotograferen. Vaak moet je diafragma wijd open en ISO belachelijk hoog. :=

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:03

En dan heb je weer belachelijk veel ruis :P

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 23:14

Hey bedankt allemaal voor de reacties!
Phew... ik dacht al het ligt alleen maar aan mij, maar ik merk al dat fotograferen in een binnenbak en in de avonduren erg lastig is....
Inmiddels al de handleiding bestudeerd, en ik oefen gewoon lekker verder.
Wellicht in de vakantie nog een keer een workshop of een fotoshoot bijwonen.
Ik heb er nog steeds veel plezier in hoor!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:40

MamaMiesje schreef:
En dan heb je weer belachelijk veel ruis :P

Ruizig en pluizig! _O-

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:51

Bekend probleem. Ik heb ook nog niet zo lang een spiegelreflexcamera en mijn eerste binnenfoto's waren ook dramatisch. In het begin is het ook best ingewikkeld met sluitertijden, diafragma, ISO. Ik snapte er niets van en nu misschien iets meer, maar ik heb er nog geen handigheid in.
Laatst was ik bij een indoor dressuurwedstrijd gaan kijken en heb ik mijn toestel meegenomen. Echt om te oefenen. Toen ging het al een stuk beter.

Je er in verdiepen en veel oefenen hoor ik altijd.

Zou een cursus of een workshop misschien iets voor je zijn? Zelf ben ik bezig met een cursus en ik vind het erg leuk. Je leert toch meer wat de mogelijkheden zijn met het toestel.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 17:59

Van de zomer buiten ging het eigenlijk al heel aardig en had ik best mooie bewegende foto's.
Nu hoor ik al van meerderen dat het binnen gewoon heel moeilijk is en zeker ook nog met een slechte verlichting in de avonduren.
Ik heb wat zitten te lezen in de handleiding over sluitingstijden enzo.
Als ik hem op automatisch zet of op sport, kun je de ISO niet aanpassen.
Wel bijv. als ik op stand AV zet.
Op welke stand en met welk ISO, diafragma zetten jullie de camera indien je in een binnenbak in de avonduren wilt fotograferen?
Ik wil sowieso proberen nog een keer een workshop of zo te volgen. Of een keer mee naar een fotomeeting van bokt.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:45

Daar kan ik je nog geen antwoord op geven, ik moet ook nog alles leren. Waar ik al wel achter ben gekomen is dat je om mooie foto's te krijgen weg moet van de automatisch stand en alles eronder.
Het is wel een uitdaging vind ik om onder zulke omstandigheden toch mooie foto's te produceren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:02

In een binnenbak in de avonduren is met een 1100D eigenlijk niet echt te doen.. Maar goed als je wil dat je foto's nog een soort van scherp worden denk ik dat je ISO toch wel op 6400 moet en dan het diafragma op 4.0 en de sluitertijd liefst zo snel mogelijk, maar daar moet je zelf even een beetje mee spelen, want je kan dan zelf het beste zien hoeveel licht je hebt. Als je sluitertijd te langzaam staat dan krijg je bewegingsonscherpte, maar als je hem heel snel zet krijg je waarschijnlijk zwarte foto's in een donkere binnenbak. :)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:34

Sodeletuut schreef:
In een binnenbak in de avonduren is met een 1100D eigenlijk niet echt te doen.. Maar goed als je wil dat je foto's nog een soort van scherp worden denk ik dat je ISO toch wel op 6400 moet en dan het diafragma op 4.0 en de sluitertijd liefst zo snel mogelijk, maar daar moet je zelf even een beetje mee spelen, want je kan dan zelf het beste zien hoeveel licht je hebt. Als je sluitertijd te langzaam staat dan krijg je bewegingsonscherpte, maar als je hem heel snel zet krijg je waarschijnlijk zwarte foto's in een donkere binnenbak. :)

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:50

Graag gedaan hoor! :D