Studioapparatuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Studioapparatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:16

Hoihoi!

Ik ben een beetje rond aan het neuzen voor een studioset, aangezien ik die richting op zou willen gaan met mijn fotografie. (Het is trouwens niet zo dat ik deze meteen morgen wil gaan halen, kan best zijn dat ik een jaar of 2 wacht nog. Ben gewoon rond aan het kijken, info aan het verzamelen.)

Nu heb ik qua studio nog helemaal geen ervaring en weet ik dus helemaal niet welke apparatuur ik nodig zou hebben en dus aan zou moeten schaffen.
Ik heb momenteel 1 studiolamp (merkloos, geen super goede ofzo, maar deze gebruik ik momenteel om buiten een beetje in te flitsen zonder dat het de kleuren van de foto verpest).

Verder heb ik een Canon 1000d, Canon 7d, Canon 70-200mm F/2.8 USM, Canon 50mm F/1.8 II en het kitlensje (Canon 18-55mm) & oude, goedkope telelens die ik niet meer gebruik. Geen externe flitsers ofzo.
Statief heb ik ook, maar deze is momenteel kapot dus moet ik nog laten maken/nieuwe halen ^^.

Hebben jullie misschien tips qua merk, welke apparatuur etc etc? Er is verder geen budget.

Zag zo snel geen centraal topic oid staan :).
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 19-02-13 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] uit de titel gehaald, is niet nodig.

Sani

Re: [STUDIO] Studioapparatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:20

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:14

@Sani: dáár zou ik geen spullen kopen.
Dat zijn ook geen flitsers, maar gewoon lampjes op statieven. Die geven amper licht.
Kun je beter geld besparen en gewoon bureaulampjes ofzo gebruiken, die je al in huis hebt ;)

@Imandra:
Studio flitsers kun je vergelijken met auto's:
Er zijn heel veel merken en ieder merk heeft instapmodellen (goedkoop/simpel/minder goed afgewerkt) en duurdere/chiquere modellen (duurder, meer functies, beter afgewerkt, etc.).

Flitsers van bijv. Bowens en Elinchrom zijn de Ferrari's onder de flitsers.
Het beste dat er te krijgen is. Precisie apparatuur.

En de setjes van bijv. Falcon Eyes zijn Volkswagens onder de flitsers.
Je kunt er prima mee werken. Maar het is niet 't allerbeste dat er is.

Zo heeft Falcon Eyes een instap set (De SS-xxxF serie), die je kunt vergelijken met een Volkswagen Polo.
Compact, eenvoudig, maar niet perfect afgewerkt. Leuk voor de beginner.

En ze hebben ook duurdere modellen, die bijvoorbeeld vergelijkbaar zijn met een Volkswagen Passat.
De chiqueste in de serie, maar het blijft een relatief eenvoudige Volkswagen.

Zo'n Falcon Eyes SS150F bijvoorbeeld, is leuk voor mensen die 6x per jaar de flitsset uit de kast trekken om hun eigen familie of dieren even op de foto te zetten.
Ze kosten niet veel, maar zijn ook weinig waard. Het is van plastic gemaakt (zelfs de schroeven, die daardoor snel "lam" worden als je ze regelmatig gebruikt), hebben geen koeling (waardoor je problemen kunt krijgen met oververhitting als je ze langer dan 15 minuten gebruikt), en ze hebben alleen de basis functies.
Bovendien is de "output" niet consistent. In zowel lichtopbrengst als kleurtemperatuur.
Dus als je 'm op halve kracht instelt, zal hij de ene keer wel 75 watt/s output hebben, en de andere keer misschien maar 65watt/s.

Koop in ieder geval ALTIJD een bekend merk.
Ik weet dat bijv. Praxis regelmatig studio setjes te koop heeft. En veel andere bedrijven ook.
En dan durven ze die setjes zelfs "professioneel" te noemen... Terwijl het echt hobby rommel is (en die term is dan al hoog voor de kwaliteit die je krijgt).
Als de flitsbuis kapot gaat, kun je 'm niet vervangen omdat je nergens de juiste flitsbuis kunt bestellen, etc.

En wat goed werkt, is letten op de volgende punten:
- Metalen behuizing (geen plastic)
- Motor koeling (voorkomt oververhitten)
- Traploos in te stellen van 1 tot minimaal 1/16 (dus niet maar tot 1/8e).

Meestal zit je dan gelijk al in de flitsers die ook vrij degelijk van kwaliteit zijn.

Merken die budget series hebben:
Falcon eyes, Jinbei, Linkstar, Qihe, Menik, Visico, en zo zijn er nog een paar anderen...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:11

Ok, bedankt voor je reactie! Ik ben wel van plan ze vaker te gebruiken dan 6x per jaar, haha.
Leuke vergelijking met auto's btw :P.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:13

Volgens mij heb ik het setje van Falcon Eyes die Femke noemt. _O- Inmiddels is deze door FE vervangen door een opvolger, maar heb nog geen reviews gelezen van de opvolger. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:10

Met Menik heb ik overigens erg slechte ervaringen, het setje deed nog meer 'plastic fantastic' aan dan de Falcon Eyes (waar ik altijd erg tevreden mee ben geweest, maar dagelijks gebruikte ik hem dan ook niet). Was letterlijk na 10 minuten stuk, zonder hem ooit gebruikt te hebben :+ Alles voelde ook erg instabiel aan van het gehele setje, van achtergrondsysteem tot statieven van de flitsers tot de flitsers zelf... De FE set was ondanks de budget prijs toch nog stabieler.

Bagheera_206

Re: Studioapparatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 05:49

Na gisteren ben ik ook om. Ik moet echt vaker in de studio spelen. :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:17

Het ligt natuurlijk aan je budget...ik ben ooit begonnen met een Elinchrom D-lite IT 4 set, hele fijne flitsset..kost nu geloof ik rond de €950,-.
Inmiddels heb ik hem niet meer omdat hij voor mij niet meer volstond, maar voor normaal studiowerk is het een aanrader!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:07

Maar de Elinchrom RX4 is een prima set? Als je 400 Watt wilt is de Bowens 400Rx een andere optie. Helaas beide tegen de 1000 euro aan. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:14

En dan heb je ook "maar" 2 flitsers.
Wil je iets meer creatief worden met de studio, dan vind ik 3 zelf ook eigenlijk 't minimum.
Dat biedt zó veel meer opties dan 2 flitsers.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:20

Ik ben heel blij met mijn Menik set, het werkt superfijn :) Ooit van mijn moeder gekregen, die daarvoor advies had gekregen van een professioneel fotograaf, volgensmij heb ik wel een budget set, waarmee ik ooit nog kan uitbreiden mocht ik willen :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:03

Ik ga er maar eens over nadenken en sparen. := Mss kijken of ik wat ruimte heb in mei met mijn vakantiegeld. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:08

Femke schreef:
En dan heb je ook "maar" 2 flitsers.
Wil je iets meer creatief worden met de studio, dan vind ik 3 zelf ook eigenlijk 't minimum.
Dat biedt zó veel meer opties dan 2 flitsers.

Dan moet ik mijn FE's maar houden om de achtergrond uit te kunnen lichten in plaats van die set te verpatsen. :+

Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen Bowens en Elinchrom? Welke eigenschappen maakt ze uniek ten op zichte van het andere merk? Dan bedoel ik bijvoorbeeld de Bowens 400Rx Kit vs Elinchrom D-Lite RX 4/4 To Go? Of de verschillen tussen de Bowens 200Rx Kit vs Elinchrom D-Lite Rx 2/2 To Go.

Verschillen die ik gauw zie is dat Bowens uitgevoerd is met 2 paraplu's en Elinchrom met 2 softboxjes. De Elinchrom heeft wel actieve koeling. Elinchrom een synchronisatie van 1/320s. Bowens volgens mij 1/250s. Maar ik heb bij 1/250s al last van gordijntjes. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:42

Groot verschil is natuurlijk de "vatting".
Voor bowens zijn er ontzettend veel budget oplossingen voor accessoires.
Want bijna alle budget merken gebruiken het Bowens S-bajonet.
Voor Elinchrom is dat heel veel lastiger. Dan zit je vaak vast aan het verplicht kopen van de dure originele accessoires (zoals softboxen, etc.)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:40

Femke, een vriendin van mij heeft een set van koopgoedkoop en dat zijn niet gewoon lampen, zijn echt flitsers en geven ook prima licht. Ik weet niet wat je bron is?

Ik volg dit topic ook even. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:12

De link die Sani hier heeft neergezet (2e post van boven).
Ik zie daar een set "daglicht lampen" staan. Dat zijn in ieder geval al geen flitsers. ;)

En de andere setjes die daar tussen staan mogen amper de naam "flitser" dragen.
Zijn rond de 45 en 85 watt.
Dat is zo weinig dat ik dat sterk af raad aan mensen die zich oriënteren.

Ik zou voor MINIMAAL 150 watt/s gaan.
Dat is net genoeg om bijv. kleine huisdieren te fotografen.
Maar niet voldoende om 1 persoon van hoofd tot teen correct te belichten zonder lichtverschil.

Moet je bedenken wat 45 watt dan doet. Zeker als je daar de bijgeleverde paraplu's voor gebruikt, waardoor je nóg meer licht "kwijt" raakt tijdens het fotograferen ;)

Als ik nú verder kijk op die site, zie ik dat ze ook andere losse flitsers verkopen (nog steeds merkloos, dus als er wat kapot gaat zoals een flitsbuisje, kun je de hele set weggooien).
Maar ook die zijn qua lichtopbrengst niet super. Blijft plastic spul.
En als ik naar de specificaties kijk, zie ik dat de kleurtemperatuur output met + of - 200 Kelvin van de doeltemperatuur van 5500 Kelvin loopt. Dat is een onacceptabel hoge marge. Ene foto kan blauw zijn, terwijl de volgende bijna rood/geel oogt. Waardeloos als je dat per foto moet gaan corrigeren na een shoot.

Is echt een gevalletje: kost niets... en dat is precies wat je er voor krijgt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:39

Wat een informatie, superhandig zo :'D.
Volgens mij is mijn goedkoop flitsertje iets van 80 watt ofzo, maar dat zou ik moeten nakijken. Het is in ieder geval zo'n merkloos ding, op de flitser staat QL *nummer* ofzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:52

Da's altijd oppassen met die merkloze flitsers. Want als de flitsbuis (of een ander onderdeel) kapot gaat, zijn er geen reserve onderdelen voor verkrijgbaar.
Enige wat je dan kunt doen is het weggooien...

80 w/s is ook best weinig.
Daar kun je eigenlijk alleen hele kleine productfotografie ofzo mee doen.

Ik verwacht dat 't voor het uitlichten van een gemiddelde labrador van top tot teen al belichtingsverschil kan geven tussen boven en onder.