[FOTO] Paardenfotografie tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nelson17

[FOTO] Paardenfotografie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:00

Hoi!

Ik maak al een hele tijd foto's maar ben vanaf de zomer nog actiever geworden in het maken van foto's. Ik gebruikte altijd mijn moeders spiegelreflex en heb ik september mijn eigen gekocht.
Ik maak regelmatig foto's van vriendinnen hun paarden, maar de laatste tijd word ik ook steeds vaker via via gevraagd om foto's te maken. Dus van mensen hun paarden die ik niet ken. Zij vragen mij dan altijd wat een shoot kost, tot nu toe doe ik dit altijd nog gratis. Maar ik vroeg mij af of jullie denken dat ik er misschien geld voor zou kunnen vragen? En hoeveel ik ervoor zou kunnen vragen? Of hebben jullie misschien nog tips voor mijn foto's?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Alvast bedankt! :)

Eline

Re: [FOTO] Paardenfotografie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:06

Qua tips heb ik in ieder geval: "zo doorgaan!" Zitten foto's tussen die echt net even een tikje 'extra' hebben en dat is gaaf om te zien. De sfeer in #1 vind ik erg mooi en bij #5 en #8 pak je bijzondere uitsnedes waardoor je wat langer blijft kijken. Mooi! :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:08

Zitten mooie foto's tussen :)
misschien nog een beetje extra zorg besteden aan de nabewerking (hekjes wegwerken, contrast aanpassen enz.)?
of je er geld voor kunt vragen hangt imo vooral af tot in hoeverre je kunt garanderen dat er goede foto's tussen zitten.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:16

Eline schreef:
Qua tips heb ik in ieder geval: "zo doorgaan!" Zitten foto's tussen die echt net even een tikje 'extra' hebben en dat is gaaf om te zien. De sfeer in #1 vind ik erg mooi en bij #5 en #8 pak je bijzondere uitsnedes waardoor je wat langer blijft kijken. Mooi! :)

Dankjewel! :D

beestenfreak schreef:
Zitten mooie foto's tussen :)
misschien nog een beetje extra zorg besteden aan de nabewerking (hekjes wegwerken, contrast aanpassen enz.)?
of je er geld voor kunt vragen hangt imo vooral af tot in hoeverre je kunt garanderen dat er goede foto's tussen zitten.

Dankje! Ja het hekjes wegwerken heb je helemaal gelijk in! Ben er soms een beetje te 'lui' voor om bij elke foto's hekjes en touwtjes weg te werken dus doe het altijd wel bij de ren foto's wel en bij de rest zeg ik altijd tegen mijn vriendinnen zegmaar welke je de mooiste vind dan haal ik ze daar ook weg. Maar als je het natuurlijk voor onbekende doet, moet ik het gewoon overal doen :j. En het contrast ga ik even naar kijken.

magda_90

Re: [FOTO] Paardenfotografie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:02

Ik sluit mij absoluut bij mijn voorgangers aan, de eerste is gewoonweg prachtig, ga zo door!

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 18:17

magda_90 schreef:
Ik sluit mij absoluut bij mijn voorgangers aan, de eerste is gewoonweg prachtig, ga zo door!

Dankjewel :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:25

5,6,7 vind ik erg sterk :j
1 vind ik qua belichting wel erg mooi, en opzich qua compositie ook, had alleen wat sterker uitgewerkt kunnen worden :)
2 vind ik ook; het idee is heel leuk, maar had wat beter uitgewerkt kunnen worden :)

Bij 3 zou je net wat meer boeg mee nemen, waardoor je net wat meer body meeneemt en het paard wat beter uitkomt
Bij 4 vind ik 'm erg krap gekaderd (stoor me vooral dat rechts de voorpluk net niet helemaal erop staat)
Bij 8 zou ik m net een klein tikkie lager nemen zodat je echt op ooghoogte zit :)

Zoals al gezegd missen je foto's wat contrast, ze zijn allemaal wat mat/vlak. Gebruik je nog steeds lightroom? Dan kun je ook in het 2e menu (van t rechter menu) eens gaan spelen met je curves (''kleurtintcurve'') en op die manier wat meer diepte in je foto's brengen :)
Vrij simpel voorbeeld(iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen stijl dus hoeft niet gecopied te worden, maar even voor het idee wat een paar kleine klikken kunnen doen)
https://lh5.googleusercontent.com/-KEHe ... /NAREL.png

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 19:47

Lara schreef:
5,6,7 vind ik erg sterk :j
1 vind ik qua belichting wel erg mooi, en opzich qua compositie ook, had alleen wat sterker uitgewerkt kunnen worden :)
2 vind ik ook; het idee is heel leuk, maar had wat beter uitgewerkt kunnen worden :)

Bij 3 zou je net wat meer boeg mee nemen, waardoor je net wat meer body meeneemt en het paard wat beter uitkomt
Bij 4 vind ik 'm erg krap gekaderd (stoor me vooral dat rechts de voorpluk net niet helemaal erop staat)
Bij 8 zou ik m net een klein tikkie lager nemen zodat je echt op ooghoogte zit :)

Zoals al gezegd missen je foto's wat contrast, ze zijn allemaal wat mat/vlak. Gebruik je nog steeds lightroom? Dan kun je ook in het 2e menu (van t rechter menu) eens gaan spelen met je curves (''kleurtintcurve'') en op die manier wat meer diepte in je foto's brengen :)
Vrij simpel voorbeeld(iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen stijl dus hoeft niet gecopied te worden, maar even voor het idee wat een paar kleine klikken kunnen doen)
https://lh5.googleusercontent.com/-KEHe ... /NAREL.png

Bedankt voor je tips :).
Ik snap wat je bedoelt, het is inderdaad niet helemaal mijn stijl. Maar evengoed bedankt ik kan der wel iets mee :)