Waar mooie, gratis stockfoto's vandaan halen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Waar mooie, gratis stockfoto's vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:29

Ik ben op zoek naar een aantal mooie paarden/dierenfoto's die ik kan gebruiken om na te tekenen..
Waar halen jullie je foto's vandaan?
Ik gebruik wel eens stockfoto's van DeviantArt.. met verder?

En wie weet hoe dat zit met copyright? Theoretisch kopieer je de foto niet als je deze natekent, dus zou je elke foto mogen gebruiken? Zou je bv een foto van google mogen halen als voorbeeld voor een tekening?

nenahdm

Re: Waar mooie, gratis stockfoto's vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:10

Hmm.. kan hier een serieuze discussie worden :)) misschien moet je het even vragen in FK aan een paar fotografen. Maar als ik een plaatje opzoek op het internet en die staat gewoon onder 'afbeeldingen' ga ik nou echt niet de toestemming vragen aan die fotograaf. 9/10 antwoordt die toch nooit :P
En op DA kan je ook leuke plaatjes vinden idd, meestal vragen ze dan alleen een link als je het gebruikt heb.
Maar wat zijn stockfoto's precies? :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:24

Je mag wel een foto met copyright gebruiken, zolang de tekening alleen voor jezelf is. Al het overige geldt dat je toestemming moet hebben van de fotograaf, ook als je het 'alleen maar' op bokt of andere fora laat zien.

De enige manier dat je een foto met copyright kan gebruiken en publiceren is als het niet meer herkenbaar is dat je die foto hebt gebruikt.

Misschien heb je hier wat aan ; http://www.schilderenenzo.nl/forum/view ... =copyright

Op bokt denk ik dat mensen uit dit topic [HK] Equine in Focus II je wel verder kunnen helpen. Als je daar op copyright zoekt krijg je ook al antwoorden.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:38

Ik vind het inderdaad ook altijd lastig, om goede foto's te zoeken waar geen copyright opzit, of waarvan je de fotograaf kunt achterhalen, want heel vaak staat die er namelijk niet bij vermeld. Moet eerlijk zeggen dat ik dan meestal wel gewoon de foto gebruik, maar ik zou hem dan eigenlijk wettenlijk niet mogen gebruiken voor promotie of verkoop. Tenzij je je tekening zo bewerkt dat de foto er niet meer in te herkennen is. Nu gebruik ik ook heel vaak foto's uit het aanvraagtopic, maar ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Best veel mensen die foto's plaatsen van een fotoshoot, in de veronderstelling dat, omdat ze betaald hebben voor de foto's, ze daar ook eigenaar over zijn. Maar de fotograaf blijft altijd eigenaar en alleen hij/zij kan toestemming geven voor het natekenen van zijn/haar foto's. Daarom vraag ik ook altijd nadrukkelijk of ik toestemming heb van de fotograaf, of ik neem zelf contact op met de fotograaf. Als ik zie dat het echte amateurfoto's zijn, neem ik meestal niet de moeite, maar ook dan zou het eigenlijk moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:54

Ik weet niet wat voor paarden je zoekt, maar ik heb nog wel 2 shetlanders in de aanbieding met en zonder hoofdstel, en met en zonder mens erbij. Stuur maar een PB'tje met je eisen en ik zal even kijken voor je.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:58

Ik zocht altijd op http://www.sxc.hu/ , heb alleen geen idee wat er aan dierenfoto's te vinden is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:13

Je hebt een prachtige foto van mijn hond waarvan je een schilderij zou maken, misschien moet je eerst de beloofde werken afmaken :D Wij wachten toch al lang genoeg.

Verder staan er op deviantart genoeg fotos die je mag gebruiken mits je een berichtje stuurd naar de maker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 07:38

Seven, ik ben er mee bezig, hij ligt al op m'n bureau :j alleen lukte het aquarelleren niet, daar ben ik mee gestopt, dus ik maak er een mooie pasteltekening van :Y)

Ik denk dat ik inderdaad gewoon zo veel mogelijk van deviantart af haal, dan weet je iig wie de fotograaf is :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:20