Inspiratie gezocht aan de hand van thema, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inspiratie gezocht aan de hand van thema, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:00

Hallo allemaal!

Allereerst, sorry als mijn topic fout staat.
Ik moet voor school, voor mijn eindexamen, een kunstwerk maken aan de hand van het thema ''Onderweg''.
En nu heb ik dus 0,0 procent inspiratie.

Ik mag alles doen, schilderen met acrylverf, tekenen met potloden, tekenen met een soort krijtjes in zwart/wit, een schilderij maken met oost-indische inkt, gekleurd krijt.

Nu zou ik graag met de inkt aan de slag gaan omdat dat me het beste ligt maar wát ga ik in hemelsnaam maken met het thema 'Onderweg'. Ik vind een weg die naar de horizon loopt oersaai maar ik kan echt niks anders verzinnen.

Heeft er iemand een leuk ideetje?

Sokje_6

Re: Inspiratie gezocht aan de hand van thema, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:02

Onderweg kun je ok heel diepzinnig opvatten. Als je een proces doormaakt, ben je ook onderweg. Als je leert hoe je gelukkig kunt zijn, ben je ook onderweg. Helpt dat?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:05

Saai? Kun je toch heel veel variaties op maken, het hoeft niet persé naar de horizon, je kunt ook een bospad tekenen/schilderen oid. Maar je kunt ook denken aan een vervoersmiddel, een trein oid. Of je tekent het op zo'n manier alsof je er zelf in zit, in een auto, op een fiets oid. Of je tekent gewoon een wandelaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:07

Klopt, ik zou ook graag iets maken met een diepzinnige gedachten en niet bv. een snelweg oid _O-
Maar ja, ik heb geen spannend leven en heb ook nog nooit iets overwonnen wat me dwars zat oid.

Ik zit zojuist je onderschrift te lezen en dacht, iets met Harry Potter zou wel kunnen, want daar ben ik ontzettend fan van. Maar wat zou ik daar dan mee kunnen doen... Potter op z'n bezem? :')

Saskiakefie, dat is juist wat ik wil vermijden, alledaagse dingen. ''Ja ik ben nu onderweg naar m'n werk.'' Dat wordt een saai schilderij zonder verhaal.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:07

Strand met voetstappen in het zand die aan het begin van je schilderij weggevaagd worden door een golfje, en verderop in je schilderij nog wel te zien zijn in het zand??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:08

ruiter te paard rijdend richting ondergaande zon? heerlijk cliché voor een bokker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:21

Dat strand zou nog wel is kunnen... Maar met welk materiaal? Een schilderij met inkt moet een blackfoto zijn die ik kan namaken oid. Voorbeelden van plaatjes etc. zou heel fijn zijn.

Caira, ik ben bang dat ik dat onwijs ga verpesten ivm. structuur van vacht etc.
Ik wil alles er voor geven aangezien het examen werk is.
Edit: Ik vind duiken ook heel leuk, misschien dat ik daar iets mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:25

Ook nu heb ik een diepgaand idee, :') kun je niet met zand en lijm de voetstappen 'tekenen'? Dus de voetstap zelf blanco houden maar de plekken om de voetstap heen met zand. En dan het spoor weg laten lopen, de dichtsbijzijnde voeten veel zand gebruiken en naarmate de voetstap verder gaat wat vervangen...
Snap je me nog? :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:30

Doanique schreef:
Dat strand zou nog wel is kunnen... Maar met welk materiaal? Een schilderij met inkt moet een blackfoto zijn die ik kan namaken oid. Voorbeelden van plaatjes etc. zou heel fijn zijn.

Caira, ik ben bang dat ik dat onwijs ga verpesten ivm. structuur van vacht etc.
Ik wil alles er voor geven aangezien het examen werk is.
Edit: Ik vind duiken ook heel leuk, misschien dat ik daar iets mee kan.

Duiken kun je bijvoorbeeld een onderwaterwereld maken waarbij de duiker in de verte te zien is, en een heel spoor van luchtbellen achterlaat die naar boven "drijven"

Strand idee, werk met allerlei materiaal. Zand kan, maar schelpen kunnen ook, of schelpenzand, of schelpengruis, gebruik veren van meeuwen, of ander materiaal wat je kan vinden op het strand (zoals een oud kapot visnet bijvoorbeeld)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:33

Lekker schetsen. Dat is altijd nog de beste manier.

Begin met opschrijven wat jij bij het onderwerp denkt.
Dan begin je met schetsen. Voor sommige projecten heb ik wel 3 of meer a3 vellen volgeschetst vol ik iets heb wat me een beetje aanstaat. Gewoon kleine schetsjes, snel, niet teveel tijd voor nemen en niet te diep uitwerken.
Mijn ervaring met zoiets is dat zodra je gaat schrijven en schetsen er vanzelf wel iets boven komt borrelen.

Ik ben nu bezig met toelatingen voor kunstacademies en die van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht was zó vaag, dan kom je er bijna niet zonder te schetsen en dingen op te schrijven. :)

Succes in ieder geval!

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:36

Je kunt ook Slenderman maken die onderweg is naar het huis in het bos waar de speler zich bevind. _O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:40

Wat een tof onderwerp, er schiet me echt veel te binnen <3

Moet meteen aan deze dingen denken:
De evolutie van een bepaalde diersoort bijvoorbeeld, van oer paard tot przewalskipaard tot sportpaard (om het maar even paardgerelateerd te houden) dat is ook een route, een diersoort die op weg is (met of zonder hulp van mensen) naar hun perfectie. Of wat dacht je de 'weg' die het wilde dier heeft ondernomen op weg naar huisdier? bijvoorbeeld de hond, hoe die begon als enigzins tamme wolf die met de mens mee reisde zodat die de kliekjes kon opeten, en mee kon helpen met de jacht, tot de jachthonden, tot de huisdier honden van deze tijd. Er zijn veel manieren om zoiets uit te beelden, een hondenshow bijv. met een aantal rassen op een rij, oplopend van wild naar tamme rashond.

Dan weer paardgerelateerd, een paard en ruiter zijn ook altijd samen onderweg. Niet altijd specifiek ergens naartoe, maar in beweging zijn ze, letterlijk maar ook figuurlijk. Ze zijn in beweging samen, en worden samen ook steeds sterker en beter in de oefeningen die ze samen doen.

De laatste (ja dan hou ik mijn mond weer, ik praat te veel :+ )
Waar ik ook aan moest denken is gewoon, heel simpel, de weg die een mens gaat van kind tot volwassene. Een mens is wat dat betreft ook altijd onderweg.

Citaat:
Je kunt ook Slenderman maken die onderweg is naar het huis in het bos waar de speler zich bevind.

Oooh die is goed :D dan heb je wel een lesgever nodig die weet wat slenderman is!

Edit:
Even plaatje erbij :D
Afbeelding

Edit 2
Nog eentje :o Nu ga ik echt stoppen :')
Afbeelding

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:56

Moet het tekenwerk zijn? Anders zou ik iets maken aan de hand van een (ietwat versleten) rugzak :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:00

Zand etc. Mag geloof ik niet... Die van dat oerpaard naar sportpaard vid ik wel heel tof, met als titel onderweg naar perfectie...
Ik ga me niet wagen aan mensen want dan ga ik het afraffelen als het niet lukt. In welk materiaal zou ik die paarden kunnen doen...

De rest ook bedankt voor ingevigen trouwens, heb ze opgeschreven en al wat erbij geschetst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:11

licorne schreef:
Moet het tekenwerk zijn? Anders zou ik iets maken aan de hand van een (ietwat versleten) rugzak :j

Volgensmij wel iets op papier ja.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:18

MC Escher, iets in die geest? Leent zich buitengewoon goed voor inkt/pen tekeningen, om even een andere richting uit te denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:27

Da's ook wel een goeie ja... Die paarden op de een of andere manier in elkaar over laten lopen in inkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:42

of je tekent één object meerdere keren, van realistisch naar steeds abstracter....
Daar was mijn kunstdocent dol op, op de middelbare :')

Al staat het mss wel een beetje erg ver van het thema 'onderweg' af...
Onderweg in het kunstproces zou je er van kunnen maken ofzo :')

Nu ik dat zeg, zou je ook kunnen denken aan een schets die overloopt in een steeds realistischer tafereel ofzo...
Is wel erg diep, maar daar houden kunstmensen van :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:48

Dus, om even in het paard te blijven, een hoekige kont en een gedetailleerd hoofd als ik het goed begrijp? Da's een goeie!

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:36

miss kun je HP in de lucht tekend(gevallen van de bezem en onderweg naar de grond :j )
oke, oke, ik houd niet van HP O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:24

Zou ook nog wel kunnen! Of dat ie een snoekduik maakt naar de gouden snaai, al is dat wel minder diep dan het bovenstaande. Ik vraag ff aan m'n CKV docente wat ze het liefst ziet!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:20

Op Bokt zijn huiswerktopics niet toegestaan. Er zijn genoeg manieren om zelf tot een onderwerp te komen, namelijk door te brainstormen, een mindmap te maken en nog meer dingen. Anderen het onderwerp voor je laten bedenken is dan ook niet toegestaan.

Daarom plaats ik hier een slotje.