[SCH][WIP] Dry Brush Paint Gandalf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

[SCH][WIP] Dry Brush Paint Gandalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:57

Afgelopen week ben ik in contact gekomen met de Dry paint techniek en natuurlijk moest ik dat proberen :D. En wie leent zich daar nu beter voor dan Gandalf, lekker veel contrast, rimpels, veel haar.

Ik heb een beetje getreuzeld toen ik ging beginnen, niet precies wetende hoe de techniek aan te pakken, maar naarmate ik verder ging met schilderen werd ik steeds enthousiaster, wat een fantastische leuke (en bijzonder mooie) techniek om te gebruiken _O_. Het werkt erg prettig en het mooie is, een foutje is heel gemakkelijk te corrigeren met niets anders dan een kneedgum.

Dan hier mijn werk, Gandalf, olieverf op papier, 42 x 30 cm:

Afbeelding
Het eerste begin.

Afbeelding
Klein stapje verder.

Afbeelding
Waar ik nu ben.

Tips en commentaar zijn welkom, ik heb de ogen inmiddels aangepast, daar heb ik geen foto meer van kunnen maken. Oh, en zijn neus moet nog wat breder :D.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 07-02-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

Jilletje

Re: [SCH][WIP] Dry Paint Gandalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:07

Gandalf <3
Het ziet er erg mooi uit, ben benieuwd naar het eindresultaat!!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:41

Gaaf! Ziet er al erg goed uit. De ogen lijken wat klein maar je schreef al dat je die al hebt aangepast.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:44

Wow!!!! Ziet er al goed uit!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:01

Mooi!
Hoe werkt die dry paint techniek?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:16

Daar ben ik ook benieuwd naar.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:01

Bedankt allemaal :D.

Dry paint is in essentie heel eenvoudig, je verft met een droge kwast en zonder terpentine/water. De kwast moet zo droog mogelijk zijn en goed onder de verf zitten, dan veeg je de overtollige verf op een keukenrol af en kan je op het papier gaan schilderen. Het is in het begin lastig om te bekijken hoeveel verf je nodig hebt en hoe je deze het beste zonder te strepen aan kan brengen. Maar als dat eenmaal onder de knie is kan je heel zacht werken en meer of minder contrast aanbrengen door vaker of niet over het papier te gaan, eventuele highlights zijn heel eenvoudig met een kneedgum aan te zetten.

Ik heb zelf papier met een heel lichte structuur, gebruik synthetische kwasten (wordt ook aangeraden, geen idee waarom) en alles is geschilderd met enkel onverdunde lamp black olieverf.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:03

Whehe, ik heb de naam niet helemaal goed :'). Het is Dry brush technique, excussez moi, het was laat gisteren :').

Afbeelding
Een update waarin de ogen wat zijn aangepast, ook moet zijn gezicht wat smaller, zie ik. Veel verder ben ik nog niet gekomen. Vanavond weer tijd :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:06

Knap zeg!! Ik ken deze techniek helemaal niet, verspil je zo niet veel verf door het af te vegen aan keukenpapier? Mooi resultaat wel! :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:24

Naar mijn idee gebruik ik niet meer, zelfs minder, verf dan met gewone olieverfschilderijen :). Ik moet ook zeggen dat ik het keukenpapier steeds minder gebruik, ik begin nu met donkere delen in te schilderen en werk zo door naar de lichtere delen.

Ook kun je met één keer de kwast door de verf heel veel lichte stukken inschilderen en die donkerder maken door er vaker overheen te gaan. De kwast is immers goed verzadigd van verf, dus je kan behoorlijk lang door schilderen zonder de kwast weer in de verf te moeten dopen. Zo heb ik bijvoorbeeld de voor ons rechter helft van het voorhoofd met een keer dopen geschilderd :).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:44

Echt al heel realistisch :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 16:52

Dank je :D.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:18

Oh, Wauw! Deze wordt gaaf! Had inderdaad al wel eens gehoord over de dry brush techniek. Kan je dit ook in kleur doen, of alleen maar met zwarte verf?

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:19

wauw cool!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:19

joey_lover schreef:
Oh, Wauw! Deze wordt gaaf! Had inderdaad al wel eens gehoord over de dry brush techniek. Kan je dit ook in kleur doen, of alleen maar met zwarte verf?

Ja, zeker :D, ik vind alleen portretten zwart-wit over het algemeen mooier dan kleur. En omdat dit de eerste keer is dat ik die techniek gebruik, heb ik voor zwart-wit gekozen.

Verder, bedankt, beiden :D.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:30

Vanavond lekker kunnen werken :D, dus ook al een heel stuk verder. Voor vandaag heb ik genoeg geschilderd vind ik, dus ik laat het voor vandaag hierbij:

Afbeelding

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:34

Echt super mooi!!
Ik vind wel dst het gezicht wat lang is, maar mischien vertekend het wel hoor want ik zit mobiel te bokken

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:03

Wat gaaf zeg!!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 11:32

Jilletje schreef:
Echt super mooi!!
Ik vind wel dst het gezicht wat lang is, maar mischien vertekend het wel hoor want ik zit mobiel te bokken

Ja, ik zat er ook al naar te kijken. Het ligt echt aan de foto (met mobiel gemaakt), want als ik het schilderij naast de foto leg, dan is het hoofd helemaal niet lang, gewoon goed, zeg maar.

Jis_ schreef:
Wat gaaf zeg!!

Dank je :D.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:09

Hij gaat lekker :j
Ik kijk alleen een beetje raar tegen z'n mond aan. Heb het gevoel alsof die erop geplakt is. Maar zou zo niet kunnen zeggen waar dat aan ligt.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:22

WTF? Is dat VERF? _/-\o_
Owwwww..... ik ga daar eens even wat info over opzoeken want dit wil ik ook weleens proberen, wat prachtig en het klinkt als een heel interessante techniek!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:31

joey_lover schreef:
Ik kijk alleen een beetje raar tegen z'n mond aan. Heb het gevoel alsof die erop geplakt is. Maar zou zo niet kunnen zeggen waar dat aan ligt.

ik snap wat je bedoeld dat komt denk ik omdat ie gelijk ligt met de snor ipv iets naar binnen.

Vind het super knap zeg

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:31

joey_lover schreef:

Ik denk dat ik wat meer schaduw toe moet voegen in de snor en dat over laten lopen naar de mond :). Dus meer schaduw in de mond.

licorne schreef:
WTF? Is dat VERF? _/-\o_
Owwwww..... ik ga daar eens even wat info over opzoeken want dit wil ik ook weleens proberen, wat prachtig en het klinkt als een heel interessante techniek!

Ja, olieverf :D. Je kan dit ook maken met acryl of aquarelverf. Het is heel eenvoudig en erg leuk om te doen. Het is vergelijkbaar met grafiettekeningen maken, maar dan met een kwast :D.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:46

Oh, kan dit ook met acryl? Dacht alleen met olieverf, maar dan ga ik dat ook eens proberen :j
Doe je dit nog op speciaal papier?

_San87_

Re: [SCH][WIP] Dry Brush Paint Gandalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:55

Ik heb gewoon papier van de Action, A3 formaat in een blok van 30 vel (maar 2 euro en het papier is echt super _O_). Ik zou niet een te grof stuk papier nemen omdat je droog verft en de dekking dan wat lastig wordt. Sowieso kan je op gladder papier mooier uitvegen :).