[TEK][WIP]Toch nog een keer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

[TEK][WIP]Toch nog een keer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 12:29

pastel er weer bij gepakt :)
Ik blijf gewoon jaloers op al die mooie werken die hier in pastel voorbij komen. En dan baal ik van mijzelf dat ik er dus echt geen bal van kan -O-
Deze week dus maar eens canson mi teintes papier gekocht, in de hoop dat het echt aan mijn papier lag. Nou moet ik zeggen dat dit wel echt een wereld van verschil is, ik kan nu gewoon met m'n witte potlood over een andere laag heen, dat was op dat andere papier echt niet mogelijk.

Ik merk dat ik het wel echt heel moeilijk vind om het goed dekkend te krijgen. Waarschijnlijk wil ik te snel de details erop zetten en moet ik eigenlijk met nog iets meer lagen werken. Ik werk nu op A4 formaat, zetten jullie op zulk formaat ook de onderlaag met krijt op en gaan jullie daarna pas over op potlood, of doen jullie op dit kleine formaat alles met potlood?

Ik zit er trouwens aan te denken om eens velours te kopen. Heb namelijk wel eens gehoord dat je daarop met een iets meer schilderachtige manier kan werken. Weet iemand of dit klopt?

Nou hier dan het werkje. Dus op canson mi teintes van A4 formaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan ook nog even op groot formaat, zodat je kunt zien dat het echt niet dekkend is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I68UGWHD.jpg

Sadira

Re: [TEK][WIP]Toch nog een keer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:43

Ik werk zelf ook niet met pastel, maar van wat ik ervan weet is het echt werken met lagen over elkaar om die mooie dekking te krijgen :) Ik vind het er tot nu toe al erg mooi uit zien hoor, is echt gaaf aan het worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:46

Ik vind het juist wel mooi als de ondergrond doorschijnt! Vind het sowieso helemaal niet zo slecht als je zelf nu doet voorkomen! Vind het vooral heel knap hoe je de vachtstructuur hebt weten neer te zetten en je kleur gebruik is ook heel mooi :j !

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:48

Ik vind hem mooi! Alleen het oog lijkt wat klein.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:49

ziet er echt goed uit hoor! heb alleen idee dat oog teveel naar buitenkant zit...

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:13

Ziet er al mooi uit hoor! Denk wel om het oog, misschien kan je die nog iets groter maken?
Zelf werk ik op A3 en maak ik alles in potlood, dus ook de basislaag. Dit vind ik het lekkerste werken. Succes! ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:44

Niet veel ervaring met pastel en al helemaal niet op velour maar heb daar wel hele mooie dingen van gezien.

Wordt mooi! Gedurfd kleurgebruik.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:07

Ziet er al heel mooi uit!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:15

Ik denk ook eerder dat je gebruik moet maken van je ondergrondskleur dan dat je echt met lagen moet werken.. Maar heel knap hoor! :oo

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:39

Wauw, dank jullie wel voor de positieve reacties. Al vind ik toch dat de tekening er op de kleine foto mooier uitziet dan dat hij in het echt is :o
Maar merk wel dat het op dit papier al wel echt stukken beter gaat dan op het vorige papier.

De kleuren zijn een heel gegoochel, heb namelijk maar 12 goede potloden en een paar goedkope krijtjes van Reeves. Maar dat houd je creatief :D
Zal ook nog eens naar het oog kijken, dat ziet er nu idd wel klein uit.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:17

Ik vind 'm leuk, niks mis mee als het transparant blijft als het beeld verder evenwichtig is, maar ik zie wat je bedoelt. Ik denk dat je inderdaad te groot en te snel werkt, je zet streepjes en over een vrij groot oppervlak. Ronddraaiende bewegingen dekt bij mij veel beter. Ik krijg pastelpotlood op Canson Mi Teintes gewoon heel goed dekkend, maar het kost wel tijd en meerdere lagen. Je kunt met kleine ronddraaiende bewegingen de kleurlagen ook veel beter en subtieler in elkaar over laten lopen, en daarmee dus ook veel meer lagen leggen. Met streepjes loopt het zelden echt mooi over, blijft altijd wat grover, tenzij dat bewust de bedoeling is maar dan zie je het technisch meestal de bedoeling zijn :D . Niet dat ik al véél met pastel gewerkt heb, maar ik had mijn kleurpotloodwerk als voorbereiding en ik ben eerlijk gezegd nauwelijks van mijn vertrouwde techniek afgeweken. Bij pastel kan ik iets vrijer werken en makkelijker met kleurvlakken en dan naar detail eroverheen, maar dat is dan ook het enige verschil.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:26

Wauw, dank je licorne, daar heb ik echt wat aan :j
Ben met de neus overnieuw begonnen, hopelijk is dat te zien op de foto, maar het is nu al een stuk dekkender. Ook aan het oog bezig geweest, volgens mij is die nu wel groot genoeg, toch?
En ik had eigenlijk ook al een stuk aan de onderkant van het hoofd dekkender gemaakt. Maar daar ben ik door m'n stommiteit later met m'n hand overheen gaan schuiven toen ik de neus deed :')

Afbeelding

groot:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QUDY7DIT.jpg

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:46

Dat is al véél beter :j Zeker als je maar weinig kleuren hebt is 't best lastig, dan moet je nuances zien te krijgen door lagen en mengen, maar dit ziet er wel echt al heel anders uit, mooi +:)+

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:48

Hij word al mooi hoor!

Citaat:
Ik zit er trouwens aan te denken om eens velours te kopen. Heb namelijk wel eens gehoord dat je daarop met een iets meer schilderachtige manier kan werken. Weet iemand of dit klopt?

En ja dit klopt. Maar details aanbrengen met potlood is dan nog niet gemakkelijk.
Als je wat wilt testen pb je adres dan even. Dan stuur ik je een teststukje op.
Hoewel ik denk dat je beter eerst met suede kunt beginnen. Dat werkt iets gemakkelijker.
Anyhow, let me know.

Je gaat de goede kant op! Gewoon lekker doorkliederen zo, doe ik ook :D

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:44

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:02

En een start gemaakt met de manen en oren.

Afbeelding

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:04

Dat kliederen gaat al heel fijn toch? Je tekening bevat al hele fijne stukken om te zien, dat gaat goedkomen :)
Mijn ervaring is dat het dekkend krijgen echt laag-voor-laag-voor-laag werken betekent. Maar soms kan het transparante werken (of een combi) ook heel goed werken. Dat is een kwestie van uitproberen. Denk alleen dat 'dekkend' an sich geen doelstelling hoeft te zijn.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:23

Dank je wel :)
Moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe eigenlijk ook best tevreden ben. Dit papier werk ook gewoon echt stukken fijner :j Plus dat het inderdaad in kleur is en dan hoeft het hele dekkende misschien inderdaad niet.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:27

:wow: ! Super knap, ik doe het je niet na!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:12

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:26

Hij wordt weer mooi, meis :). Je gaat enorm goed met pastel, ik vind de kleur van het paard heel fijn, de achtergrond is ook mooi gekozen. Toppie.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:14

Dank je wel. Hopelijk worden pastel en ik dan toch ooit nog vriendjes :D

Een klein stukje verder. Moet nu aan de manen beginnen...

Afbeelding

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:19

Voorpluk is ook gelukt dus die manen komen ook wel goed :(:) Hij is echt heel mooi zacht aan het worden, zie je wel, gewoon niet opgeven, hij heeft echt een fijne uitstraling!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:40

Denk dat ik hem zo af vind, tenzij iemand nog dingetjes ziet. De manen hadden eigenlijk wat donkerder gemoeten, maar over het geheel ben ik eigenlijk best heel tevreden :j

Met lamplicht:

Afbeelding

Zonder lamplicht (linksonder in de hoek zijn geen kreukels maar is gewoon schaduw):

Afbeelding

Edit: En natuurlijk dat tastharen vergeten :+

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:51

Goed bezig!
Mooi zacht, gevoelig werk.
Volgens mij ligt dat pastel jou wel!

Ik kijk nu al uit naar je volgende werk ;-)